Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie leidt tot een nieuwe sociale kwestie, tenzij…

De komende jaren kunnen we een nieuwe automatiseringsgolf verwachten. De opmars van artificiële oftewel kunstmatige intelligentie en robotisering lijkt niet te stuiten. Dit zal tot een nieuwe sociale kwestie leiden. Behalve als we op tijd ingrijpen. De industriële revolutie leidde Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de populariteit van virtual reality in het onderwijs zal toenemen

Virtual reality heeft absoluut potentie als je naar de didactische eigenschappen ervan kijkt. Op dit moment zijn krachtige VR-toepassingen nog minder toegankelijk op onderwijs en opleiden. Er is hooguit ruimte voor zinvolle experimenten. Er zijn echter ontwikkelingen die schaalbare toepassingen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden eens reflectievloggen

Reflecteren is een leeractiviteit die ertoe kan bijdragen dat het geleerde wordt geïntegreerd met het werk van een lerende. Dikwijls wordt daarbij dan gekeken naar de mogelijkheden van een portfolio of weblog. Je kunt echter ook gebruik maken van vloggen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je de plank mis kunt slaan met ICT in het onderwijs

Soms gaan je tenen spontaan krommen als je een artikel leest over technology enhanced learning. Ik had dat vanochtend toen ik het artikel It Is Shockingly Easy to Cheat San Diego Unified’s Online Courses las. Dit artikel gaat over het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stop met brainstorming (maar wat dan?)

Tijdens workshops en op de werkplek doen we nog steeds aan het in groepsverband bedenken van ideeën, brainstorming. Onderzoek laat echter zien dat dit helemaal niet productief is. Wat is een goed alternatief? En hoe kun je technologie gebruiken voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt jouw online cursus populair?

Een online cursus ontwikkelen is niet moeilijk. Een kwalitatief goede en aantrekkelijke online cursus ontwikkelen wel. Wat zijn belangrijke kenmerken van een  online cursus die grote groepen deelnemers aan weet te trekken? De massive open online course Learning How to Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty

Dit jaar vindt de Online Educa Berlijn na de Sinterklaas plaats, en wel van 6-8 december 2017. Ik zal er weer bij zijn. Inmiddels zijn de thema’s en subthema’s bekend, net als de eerste sprekers. Je kunt ook een voorstel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics gebruiken om voorspellingen te doen: het kan

Gisteren heb ik enkele mogelijke valkuilen beschreven bij het gebruik van ‘big data’ voor onderwijs en opleiden. Vandaag is het tijd voor een positief bericht over learning analytics. Nancy Millichap vat namelijk enkele cases samen waarbij het analyseren van data, Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat mis kan gaan bij het analyseren van big data?

Binnen tal van sectoren gebruiken beslissers analyses van grote hoeveelheden data om belangrijke beslissingen te nemen. Op het gebied van onderwijs en opleiden hebben we het dan over learning analytics. Wat kan het onderwijs en de L&D-functie leren van ervaringen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is adaptieve technologie niet beperkt toepasbaar?

Adaptieve technologie wordt als een veelbelovende ontwikkeling gezien, al is meer onderzoek nodig naar de effectiviteit ervan. Een belangrijk aspect hierbij is ook de ‘reikwijdte’: op welke terreinen kan adaptieve leertechnologie worden ingezet, en op welke terreinen vooral ook niet? Vooral Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten

Vandaag heb ik weer eens een sessie mogen verzorgen over ICT in het onderwijs. Dit keer ging het om een ‘prikkelsessie’ over “leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten” bij het ‘masternetwerk’ van het Deltion College. ICT wordt lang niet altijd Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk leren bij online leren?

Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online leren. Om te voorkomen dat lerenden minder effectief leren of voortijdig stoppen met online leren, zul je extra veel aandacht moeten besteden aan het ontwerp van de cursus of module. In Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen kunstmatige intelligentie

Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie dringt steeds meer door in ons dagelijks leven. Waar kan deze technologische ontwikkeling bijvoorbeeld voor worden gebruikt? Via de nieuwsbrief van Fast Moving Targets werd ik gisteren geattendeerd op A list of artificial intelligence tools you Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lang zouden kinderen met een beeldscherm mogen werken?

Richtlijnen voor het werken met beeldschermen door kinderen zijn hopeloos verouderd. Nieuwe richtlijnen zouden veel meer rekening moeten houden met de aard van het gebruik. Dat zijn twee conclusies uit een lezenswaardig artikel van Joanne Orlando van de Western Sydney Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is “gepersonaliseerd leren” wel of niet effectief?

Er is al een aantal jaren veel aandacht voor “gepersonaliseerd leren”. Hiermee zou beter recht worden gedaan aan de verschillen tussen lerenden. Maar leidt “gepersonaliseerd leren” ook tot goede onderwijsresultaten en leerprestaties? In deze blogpost vat ik enkele bijdragen samen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2017 | Article Rating | (1) reacties

Mogelijkheden en beperkingen van performance support

Performance support is gericht op leren, op het moment dat medewerkers het geleerde daadwerkelijk binnen hun werk moeten toepassen. Veel organisaties passen deze manier van leren beperkt toe. Daarmee mist men kansen om het werk te verbeteren. Tegelijkertijd moeten we Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aankondiging van een opdracht: De levering en beheer van een kern-LMS als SaaS-oplossing – Stichting Zuyd Hogeschool

Na een proces van ongeveer twee maanden hebben we vandaag conform planning de aanbesteding gepubliceerd van het kern-LMS voor Zuyd Hogeschool. Het Tendernet-kenmerk is 142723. Het beschrijvend document bevat onder meer informatie over de gunningsprocedure. Eén van de bijlagen is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2017 | Article Rating | (1) reacties

Wat zegt nieuw onderzoek over de effecten van leertechnologie op studieprestaties?

Verleden week donderdag heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze blogpost wil ik, uitgebreider dan Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

De revolutionaire effecten van nieuwe technologie

De impact van nieuwe technologie kan heel verschillend zijn voor diverse sectoren. Deze gevolgen zijn in elk geval lastig te voorspellen. Computer, internet en mobiele technologie hebben voor de ene branche veel grotere gevolgen (gehad) dan voor de andere branche. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een glimp van de digitale toekomst van het onderwijs?

Hoe je de toekomst van technology enhanced learning ziet, wordt mede bepaald door de context waarbinnen je opereert. Die conclusie trek ik op basis van een Indiaas artikel over dit onderwerp. Vanochtend las ik de bijdrage A peek into the Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan implementatie digitale leeromgeving

De implementatie van een digitale leeromgeving (DLO) is een complex proces. Vandaag ben ik online een stappenplan voor de implementatie hiervan tegengekomen, dat ik graag samenvat en van commentaar voorzie. 6 Steps to a Successful LMS Implementation is het resultaat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

L&D-ers moeten verder kijken dan hun neus lang is

Binnen veel arbeidsorganisaties wordt de laatste jaren eerder gesproken over de ‘L&D-functie’ dan over ‘HRD’. Hierbij gaat het m.i. niet alleen om een naamsverandering voor de ‘Bühne’, maar ook om een inhoudelijke verbreding. Miriam Neelen heeft een kritische blogpost geschreven Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat voor type reacties krijg je als je een vraag stelt op Twitter?

Het medium Twitter kun je voor verschillende doelen gebruiken. Eén van die doelen is het stellen van een vraag aan je netwerk. Afhankelijk van een aantal factoren krijg je reacties. Maar wat voor type reacties krijg je en waarom? 😉 Stel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van synchroon online leren

Als we denken aan trends op het gebied van e-learning, dan hebben we het meestal over ‘mixed reality’, artificiële intelligentie of learning analytics. In deze bijdrage wil ik echter ingaan op een ontwikkeling waar we mijns inziens wat al te Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs zich?

De markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs is nog steeds in beweging, al lijkt de dynamiek van een jaar of tien jaar achter de rug te zijn. Wat valt mij op, en wat is de relevantie hiervan Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie van arbeid vraagt om andere benaderingen van leren en ontwikkelen

De L&D-functie of HRD-functie binnen organisaties wordt regelmatig ter discussie gesteld. Doet men wel de goede dingen? Hoe zou deze functie eruit kunnen zien binnen organisaties waarin innovatie aan de orde van de dag is? Dat zijn namelijk steeds meer Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van leertechnologieën voor smartphones tijdens bijeenkomsten

Smartphones zijn alomtegenwoordig. Matthew Lynch beschrijft een aantal apps die je op een iPhone kunt gebruiken tijdens klassikale sessies. Op basis van dit artikel wil ik vooral toepassingen beschrijven voor mobiele applicaties tijdens bijeenkomsten (zowel onderwijs als workshops). Opvallend daarbij Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie 21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties

Er wordt veel geschreven over zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden. Veel onderwijsorganisaties worstelen echter met de implementatie hiervan binnen het curriculum.  Daar komt bij dat ook vragen worden gesteld bij dit fenomeen. Het belang van de vaardigheden op zich worden niet ter Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waardering voor en kanttekeningen bij Doordacht Digitaal

Gisteren verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven (pdf), waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat bevordert de nieuwe lerende organisatie?

Het concept van de ‘lerende organisatie’ is nodig aan herijking toe. Op basis van een data-analyse onderscheidt Towards Majority zes kenmerken van de nieuwe lerende organisatie. Als organisaties deze kenmerken willen hebben, dan betekent dit niet minder dan een transformatie Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met online learning beschreven (inclusief geleerde lessen)

De Universiteit van Leiden experimenteert met volledig online leren en met het concept van de flipped classroom. Wat zijn belangrijke geleerde lessen? Het Online Learning Lab is onderdeel van het Centre for Innovation van de Universiteit van Leiden. Dit laboratorium Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking handreiking blended learning

Op internet vind je verschillende hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van blended learning. Eén van die hulpmiddelen wil ik hier bespreken. De Hogeschool Rotterdam heeft een weblog over blended learning. Erik Falkink heeft hier gisteren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat wordt de opvolger van de smartphone?

De smartphone is nu een dikke tien jaar oud, en is zo’n beetje uitontwikkeld. Welke technologie zal dit ‘device’ opvolgen, en wat zullen de maatschappelijke gevolgen hiervan zijn? Steve Ranger heeft voor ZDNet een artikel geschreven waarin hij schrijft dat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

De toepasbaarheid van blockchain technologie voor onderwijs en opleiden

Blockchain technologie zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijke rol spelen bij het waarderen van ‘geloofsbrieven’ die lerenden via formeel en informeel leren hebben ‘verzameld’. Ik denk echter dat deze technologie ook op een andere manier voor onderwijs en opleiden gebruikt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Programma van eisen en wensen digitale leeromgeving

Begin maart is Zuyd Hogeschool gestart met het aanbestedingstraject voor een kern-leermanagement systeem. Deze weken zijn we bezig met het formuleren van het programma van eisen en wensen. In deze blogpost beschrijf ik de aanpak. Het kern-LMS vormt het hart Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onzichtbare belemmeringen van veranderingen in het hoger onderwijs

Is sprake van een ‘onzichtbare hand’ die innovaties binnen het hoger onderwijs belemmeren?  Michelle Pacansky-Brock meent van wel, en beschrijft vijf van deze onzichtbare belemmeringen. Ik wil deze ook becommentariëren. Onderwijsinstellingen zijn bang om fouten te maken, en durven zich Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we het ‘transferprobleem’ oplossen door leren op de werkplek?

Is sprake van een ‘kennis en transfer probleem’? En is werkplek leren de succesfactor voor dit probleem? Charles Jennings gaat op zijn blog in op een bekend fenomeen in het land van leren en ontwikkelen: het ‘kennis en transfer probleem’ Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt onderzoek over gepersonaliseerd leren?

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar gepersonaliseerd leren. Er zijn signalen dat deze manier van leren positief kan werken. Maar er is ook nog veel niet duidelijk, zodat terughoudendheid ten aanzien van grote investeringen geboden is. Matthew Lynch vat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bevatten maar weinig leertechnologieën rijke learning analytics-functionaliteiten?

Er zijn maar weinig leertechnologieën beschikbaar die volgens marktanalist Ovum bijdragen aan ‘studiesucces’. Die trieste conclusie trek ik op basis van een whitepaper van Ovum. Ovum Consulting is een vermaard analist en adviesbureau op het gebied van technologie. Eind juni Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie vakantie New York

De afgelopen week zijn we naar New York geweest. Deze stad stond al lang op mijn lijst met te bezoeken steden. En terecht, zo bleek. Deze blogpost schetst een beeld wat we zoal gedaan hebben. We zijn vanaf Düsseldorf gevlogen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hebben chatbots moeite met de Limburgse tongval?

We beschikken steeds vaker over chatbots, die we vragen kunnen stellen. Om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven, moeten ze je wel begrijpen. Dat gaat wel eens mis. Maar er is ook wat aan te doen. Chatbots zijn kleine robotjes Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile leren en innoveren #NLE2017

Vandaag vond in Den Bosch onder bovenstaand motto editie 2017 van de Next Learning plaats. Deze blogpost bevat een impressie van de onderdelen die ik heb bezocht. Persoonlijk vond ik de dag zeker de moeite waard. Artificiële intelligentie, gepersonaliseerd leren, Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is e-learning nog steeds eenzaam leren?

E-learning wordt nog steeds vaak ervaren als eenzaam leren. Veel lerenden knappen hier op af. Het gaat me echter te ver om daarom te concluderen dat online leren niet voor iedereen geschikt is. E-learning is een verzamelnaam voor tal van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Op welke technologieën moeten onderwijsinstellingen zich richten?

Ik zeg niets nieuws als ik stel dat technologische ontwikkelingen zich in een rap tempo voltrekken. Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hebben daarbij vaak moeite het kaf van het koren te scheiden. Wat zijn strategisch belangrijke technologieën? Het EDUCAUSE Center for Analysis Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weblectures als reflectiemiddel voor de docent

Bij weblectures worden hoorcollege’s opgenomen zodat lerenden de opnames na afloop nogmaals (gedeeltelijk) in eigen tijd en tempo kunnen terugkijken. Weblectures kunnen ook worden gebruikt door lerenden die het college hebben gemist. Maar je kunt weblectures ook als docent gebruiken Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk zijn leerdoelen?

Is het belangrijk om leerdoelen te communiceren met lerenden? Of belemmert het expliciet maken van leerdoelen het leren? Will Thalheimer is consultant, maar laat zich sterk leiden door onderzoek. In een interessante video -met dank aan Mirjam Neelen– legt hij Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan learning analytics

Bij learning analytics loop je het risico data te bewaren en analyseren, zonder dat je weet wat je eigenlijk wilt. Een stappenplan helpt hier bij. Ik geloof niet zo in blauwdrukken. De term ‘blueprint’ vind ik daarom niet zo gelukkig. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mastodon: een nieuwe leertechnologie?

Het is ondoenlijk om bij elke nieuwe technologie stil te staan, en je af te vragen wat de betekenis ervan kan zijn voor leren. Ik wil dit wel doen voor Mastodon. Waarom? Gisterochtend werd ik door Erwin Blom attent gemaakt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2017 | Article Rating | (1) reacties

Wat zijn jouw favoriete leertechnologieën? @C4LPT

Jane Hart houdt dit jaar voor de elfde keer een Learning Tools inventarisatie. Het resultaat wordt een Top 200 Tools For Learning 2017. Jane maakt ook dit jaar weer een onderscheid in drie categorieën. Als jij mee wilt stemmen, dan Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Drie ontwerpprincipes voor microlearning

Of je nu kritiek hebt op de term, of niet. Je kunt niet ontkennen dat er veel belangstelling voor microlearning. Ellen Burns-Johnson gebruikt de metafoor van eten om drie ontwerpprincipes van microlearning toe te lichten. Ik vat ze samen, en Lees verder
Pagina 43 van 66Eerste   Vorige   38  39  40  41  42  [43]  44  45  46  47  Volgende   Laatste