toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-06-2017
|
|
(0) reacties
Artificiële intelligentie leidt tot een nieuwe sociale kwestie, tenzij…
De komende jaren kunnen we een nieuwe automatiseringsgolf verwachten. De opmars van artificiële oftewel kunstmatige intelligentie en robotisering lijkt niet te stuiten. Dit zal tot een nieuwe sociale kwestie leiden. Behalve als we op tijd ingrijpen. De industriële revolutie leidde
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-06-2017
|
|
(0) reacties
Waarom de populariteit van virtual reality in het onderwijs zal toenemen
Virtual reality heeft absoluut potentie als je naar de didactische eigenschappen ervan kijkt. Op dit moment zijn krachtige VR-toepassingen nog minder toegankelijk op onderwijs en opleiden. Er is hooguit ruimte voor zinvolle experimenten. Er zijn echter ontwikkelingen die schaalbare toepassingen
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-06-2017
|
|
(0) reacties
Laat lerenden eens reflectievloggen
Reflecteren is een leeractiviteit die ertoe kan bijdragen dat het geleerde wordt geïntegreerd met het werk van een lerende. Dikwijls wordt daarbij dan gekeken naar de mogelijkheden van een portfolio of weblog. Je kunt echter ook gebruik maken van vloggen.
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-06-2017
|
|
(0) reacties
Hoe je de plank mis kunt slaan met ICT in het onderwijs
Soms gaan je tenen spontaan krommen als je een artikel leest over technology enhanced learning. Ik had dat vanochtend toen ik het artikel It Is Shockingly Easy to Cheat San Diego Unified’s Online Courses las. Dit artikel gaat over het
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-06-2017
|
|
(0) reacties
Stop met brainstorming (maar wat dan?)
Tijdens workshops en op de werkplek doen we nog steeds aan het in groepsverband bedenken van ideeën, brainstorming. Onderzoek laat echter zien dat dit helemaal niet productief is. Wat is een goed alternatief? En hoe kun je technologie gebruiken voor
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-06-2017
|
|
(0) reacties
Hoe wordt jouw online cursus populair?
Een online cursus ontwikkelen is niet moeilijk. Een kwalitatief goede en aantrekkelijke online cursus ontwikkelen wel. Wat zijn belangrijke kenmerken van een online cursus die grote groepen deelnemers aan weet te trekken? De massive open online course Learning How to
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-06-2017
|
|
(0) reacties
Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty
Dit jaar vindt de Online Educa Berlijn na de Sinterklaas plaats, en wel van 6-8 december 2017. Ik zal er weer bij zijn. Inmiddels zijn de thema’s en subthema’s bekend, net als de eerste sprekers. Je kunt ook een voorstel
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-06-2017
|
|
(0) reacties
Learning analytics gebruiken om voorspellingen te doen: het kan
Gisteren heb ik enkele mogelijke valkuilen beschreven bij het gebruik van ‘big data’ voor onderwijs en opleiden. Vandaag is het tijd voor een positief bericht over learning analytics. Nancy Millichap vat namelijk enkele cases samen waarbij het analyseren van data,
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-05-2017
|
|
(0) reacties
Wat mis kan gaan bij het analyseren van big data?
Binnen tal van sectoren gebruiken beslissers analyses van grote hoeveelheden data om belangrijke beslissingen te nemen. Op het gebied van onderwijs en opleiden hebben we het dan over learning analytics. Wat kan het onderwijs en de L&D-functie leren van ervaringen
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-05-2017
|
|
(0) reacties
Is adaptieve technologie niet beperkt toepasbaar?
Adaptieve technologie wordt als een veelbelovende ontwikkeling gezien, al is meer onderzoek nodig naar de effectiviteit ervan. Een belangrijk aspect hierbij is ook de ‘reikwijdte’: op welke terreinen kan adaptieve leertechnologie worden ingezet, en op welke terreinen vooral ook niet? Vooral
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-05-2017
|
|
(0) reacties
Leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten
Vandaag heb ik weer eens een sessie mogen verzorgen over ICT in het onderwijs. Dit keer ging het om een ‘prikkelsessie’ over “leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten” bij het ‘masternetwerk’ van het Deltion College. ICT wordt lang niet altijd
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-05-2017
|
|
(0) reacties
Hoe kun je ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk leren bij online leren?
Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online leren. Om te voorkomen dat lerenden minder effectief leren of voortijdig stoppen met online leren, zul je extra veel aandacht moeten besteden aan het ontwerp van de cursus of module. In
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-05-2017
|
|
(0) reacties
Toepassingen kunstmatige intelligentie
Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie dringt steeds meer door in ons dagelijks leven. Waar kan deze technologische ontwikkeling bijvoorbeeld voor worden gebruikt? Via de nieuwsbrief van Fast Moving Targets werd ik gisteren geattendeerd op A list of artificial intelligence tools you
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-05-2017
|
|
(0) reacties
Hoe lang zouden kinderen met een beeldscherm mogen werken?
Richtlijnen voor het werken met beeldschermen door kinderen zijn hopeloos verouderd. Nieuwe richtlijnen zouden veel meer rekening moeten houden met de aard van het gebruik. Dat zijn twee conclusies uit een lezenswaardig artikel van Joanne Orlando van de Western Sydney
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-05-2017
|
|
(0) reacties
Is “gepersonaliseerd leren” wel of niet effectief?
Er is al een aantal jaren veel aandacht voor “gepersonaliseerd leren”. Hiermee zou beter recht worden gedaan aan de verschillen tussen lerenden. Maar leidt “gepersonaliseerd leren” ook tot goede onderwijsresultaten en leerprestaties? In deze blogpost vat ik enkele bijdragen samen
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-05-2017
|
|
(1) reacties
Mogelijkheden en beperkingen van performance support
Performance support is gericht op leren, op het moment dat medewerkers het geleerde daadwerkelijk binnen hun werk moeten toepassen. Veel organisaties passen deze manier van leren beperkt toe. Daarmee mist men kansen om het werk te verbeteren. Tegelijkertijd moeten we
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-05-2017
|
|
(0) reacties
Aankondiging van een opdracht: De levering en beheer van een kern-LMS als SaaS-oplossing – Stichting Zuyd Hogeschool
Na een proces van ongeveer twee maanden hebben we vandaag conform planning de aanbesteding gepubliceerd van het kern-LMS voor Zuyd Hogeschool. Het Tendernet-kenmerk is 142723. Het beschrijvend document bevat onder meer informatie over de gunningsprocedure. Eén van de bijlagen is
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-05-2017
|
|
(1) reacties
Wat zegt nieuw onderzoek over de effecten van leertechnologie op studieprestaties?
Verleden week donderdag heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze blogpost wil ik, uitgebreider dan
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-05-2017
|
|
(0) reacties
De revolutionaire effecten van nieuwe technologie
De impact van nieuwe technologie kan heel verschillend zijn voor diverse sectoren. Deze gevolgen zijn in elk geval lastig te voorspellen. Computer, internet en mobiele technologie hebben voor de ene branche veel grotere gevolgen (gehad) dan voor de andere branche.
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-05-2017
|
|
(0) reacties
Een glimp van de digitale toekomst van het onderwijs?
Hoe je de toekomst van technology enhanced learning ziet, wordt mede bepaald door de context waarbinnen je opereert. Die conclusie trek ik op basis van een Indiaas artikel over dit onderwerp. Vanochtend las ik de bijdrage A peek into the
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-05-2017
|
|
(0) reacties
Stappenplan implementatie digitale leeromgeving
De implementatie van een digitale leeromgeving (DLO) is een complex proces. Vandaag ben ik online een stappenplan voor de implementatie hiervan tegengekomen, dat ik graag samenvat en van commentaar voorzie. 6 Steps to a Successful LMS Implementation is het resultaat
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-05-2017
|
|
(0) reacties
L&D-ers moeten verder kijken dan hun neus lang is
Binnen veel arbeidsorganisaties wordt de laatste jaren eerder gesproken over de ‘L&D-functie’ dan over ‘HRD’. Hierbij gaat het m.i. niet alleen om een naamsverandering voor de ‘Bühne’, maar ook om een inhoudelijke verbreding. Miriam Neelen heeft een kritische blogpost geschreven
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-05-2017
|
|
(0) reacties
Wat voor type reacties krijg je als je een vraag stelt op Twitter?
Het medium Twitter kun je voor verschillende doelen gebruiken. Eén van die doelen is het stellen van een vraag aan je netwerk. Afhankelijk van een aantal factoren krijg je reacties. Maar wat voor type reacties krijg je en waarom? 😉 Stel
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-05-2017
|
|
(0) reacties
De kracht van synchroon online leren
Als we denken aan trends op het gebied van e-learning, dan hebben we het meestal over ‘mixed reality’, artificiële intelligentie of learning analytics. In deze bijdrage wil ik echter ingaan op een ontwikkeling waar we mijns inziens wat al te
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-05-2017
|
|
(0) reacties
Hoe ontwikkelt de markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs zich?
De markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs is nog steeds in beweging, al lijkt de dynamiek van een jaar of tien jaar achter de rug te zijn. Wat valt mij op, en wat is de relevantie hiervan
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-05-2017
|
|
(0) reacties
Innovatie van arbeid vraagt om andere benaderingen van leren en ontwikkelen
De L&D-functie of HRD-functie binnen organisaties wordt regelmatig ter discussie gesteld. Doet men wel de goede dingen? Hoe zou deze functie eruit kunnen zien binnen organisaties waarin innovatie aan de orde van de dag is? Dat zijn namelijk steeds meer
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-05-2017
|
|
(0) reacties
Voorbeelden van leertechnologieën voor smartphones tijdens bijeenkomsten
Smartphones zijn alomtegenwoordig. Matthew Lynch beschrijft een aantal apps die je op een iPhone kunt gebruiken tijdens klassikale sessies. Op basis van dit artikel wil ik vooral toepassingen beschrijven voor mobiele applicaties tijdens bijeenkomsten (zowel onderwijs als workshops). Opvallend daarbij
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-05-2017
|
|
(0) reacties
Impressie 21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties
Er wordt veel geschreven over zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden. Veel onderwijsorganisaties worstelen echter met de implementatie hiervan binnen het curriculum. Daar komt bij dat ook vragen worden gesteld bij dit fenomeen. Het belang van de vaardigheden op zich worden niet ter
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-05-2017
|
|
(0) reacties
Waardering voor en kanttekeningen bij Doordacht Digitaal
Gisteren verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven (pdf), waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-05-2017
|
|
(0) reacties
Wat bevordert de nieuwe lerende organisatie?
Het concept van de ‘lerende organisatie’ is nodig aan herijking toe. Op basis van een data-analyse onderscheidt Towards Majority zes kenmerken van de nieuwe lerende organisatie. Als organisaties deze kenmerken willen hebben, dan betekent dit niet minder dan een transformatie
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-05-2017
|
|
(0) reacties
Ervaringen met online learning beschreven (inclusief geleerde lessen)
De Universiteit van Leiden experimenteert met volledig online leren en met het concept van de flipped classroom. Wat zijn belangrijke geleerde lessen? Het Online Learning Lab is onderdeel van het Centre for Innovation van de Universiteit van Leiden. Dit laboratorium
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-05-2017
|
|
(0) reacties
Bespreking handreiking blended learning
Op internet vind je verschillende hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van blended learning. Eén van die hulpmiddelen wil ik hier bespreken. De Hogeschool Rotterdam heeft een weblog over blended learning. Erik Falkink heeft hier gisteren
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-05-2017
|
|
(0) reacties
Wat wordt de opvolger van de smartphone?
De smartphone is nu een dikke tien jaar oud, en is zo’n beetje uitontwikkeld. Welke technologie zal dit ‘device’ opvolgen, en wat zullen de maatschappelijke gevolgen hiervan zijn? Steve Ranger heeft voor ZDNet een artikel geschreven waarin hij schrijft dat
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-05-2017
|
|
(0) reacties
De toepasbaarheid van blockchain technologie voor onderwijs en opleiden
Blockchain technologie zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijke rol spelen bij het waarderen van ‘geloofsbrieven’ die lerenden via formeel en informeel leren hebben ‘verzameld’. Ik denk echter dat deze technologie ook op een andere manier voor onderwijs en opleiden gebruikt
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-05-2017
|
|
(0) reacties
Programma van eisen en wensen digitale leeromgeving
Begin maart is Zuyd Hogeschool gestart met het aanbestedingstraject voor een kern-leermanagement systeem. Deze weken zijn we bezig met het formuleren van het programma van eisen en wensen. In deze blogpost beschrijf ik de aanpak. Het kern-LMS vormt het hart
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-05-2017
|
|
(0) reacties
Onzichtbare belemmeringen van veranderingen in het hoger onderwijs
Is sprake van een ‘onzichtbare hand’ die innovaties binnen het hoger onderwijs belemmeren? Michelle Pacansky-Brock meent van wel, en beschrijft vijf van deze onzichtbare belemmeringen. Ik wil deze ook becommentariëren. Onderwijsinstellingen zijn bang om fouten te maken, en durven zich
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-05-2017
|
|
(0) reacties
Kunnen we het ‘transferprobleem’ oplossen door leren op de werkplek?
Is sprake van een ‘kennis en transfer probleem’? En is werkplek leren de succesfactor voor dit probleem? Charles Jennings gaat op zijn blog in op een bekend fenomeen in het land van leren en ontwikkelen: het ‘kennis en transfer probleem’
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-05-2017
|
|
(0) reacties
Wat zegt onderzoek over gepersonaliseerd leren?
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar gepersonaliseerd leren. Er zijn signalen dat deze manier van leren positief kan werken. Maar er is ook nog veel niet duidelijk, zodat terughoudendheid ten aanzien van grote investeringen geboden is. Matthew Lynch vat
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-04-2017
|
|
(0) reacties
Bevatten maar weinig leertechnologieën rijke learning analytics-functionaliteiten?
Er zijn maar weinig leertechnologieën beschikbaar die volgens marktanalist Ovum bijdragen aan ‘studiesucces’. Die trieste conclusie trek ik op basis van een whitepaper van Ovum. Ovum Consulting is een vermaard analist en adviesbureau op het gebied van technologie. Eind juni
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-04-2017
|
|
(0) reacties
Impressie vakantie New York
De afgelopen week zijn we naar New York geweest. Deze stad stond al lang op mijn lijst met te bezoeken steden. En terecht, zo bleek. Deze blogpost schetst een beeld wat we zoal gedaan hebben. We zijn vanaf Düsseldorf gevlogen
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-04-2017
|
|
(0) reacties
Hebben chatbots moeite met de Limburgse tongval?
We beschikken steeds vaker over chatbots, die we vragen kunnen stellen. Om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven, moeten ze je wel begrijpen. Dat gaat wel eens mis. Maar er is ook wat aan te doen. Chatbots zijn kleine robotjes
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-04-2017
|
|
(0) reacties
Agile leren en innoveren #NLE2017
Vandaag vond in Den Bosch onder bovenstaand motto editie 2017 van de Next Learning plaats. Deze blogpost bevat een impressie van de onderdelen die ik heb bezocht. Persoonlijk vond ik de dag zeker de moeite waard. Artificiële intelligentie, gepersonaliseerd leren,
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-04-2017
|
|
(0) reacties
Is e-learning nog steeds eenzaam leren?
E-learning wordt nog steeds vaak ervaren als eenzaam leren. Veel lerenden knappen hier op af. Het gaat me echter te ver om daarom te concluderen dat online leren niet voor iedereen geschikt is. E-learning is een verzamelnaam voor tal van
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-04-2017
|
|
(0) reacties
Op welke technologieën moeten onderwijsinstellingen zich richten?
Ik zeg niets nieuws als ik stel dat technologische ontwikkelingen zich in een rap tempo voltrekken. Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hebben daarbij vaak moeite het kaf van het koren te scheiden. Wat zijn strategisch belangrijke technologieën? Het EDUCAUSE Center for Analysis
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-04-2017
|
|
(0) reacties
Weblectures als reflectiemiddel voor de docent
Bij weblectures worden hoorcollege’s opgenomen zodat lerenden de opnames na afloop nogmaals (gedeeltelijk) in eigen tijd en tempo kunnen terugkijken. Weblectures kunnen ook worden gebruikt door lerenden die het college hebben gemist. Maar je kunt weblectures ook als docent gebruiken
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-04-2017
|
|
(0) reacties
Hoe belangrijk zijn leerdoelen?
Is het belangrijk om leerdoelen te communiceren met lerenden? Of belemmert het expliciet maken van leerdoelen het leren? Will Thalheimer is consultant, maar laat zich sterk leiden door onderzoek. In een interessante video -met dank aan Mirjam Neelen– legt hij
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-04-2017
|
|
(0) reacties
Stappenplan learning analytics
Bij learning analytics loop je het risico data te bewaren en analyseren, zonder dat je weet wat je eigenlijk wilt. Een stappenplan helpt hier bij. Ik geloof niet zo in blauwdrukken. De term ‘blueprint’ vind ik daarom niet zo gelukkig.
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-04-2017
|
|
(0) reacties
Mastodon: een nieuwe leertechnologie?
Het is ondoenlijk om bij elke nieuwe technologie stil te staan, en je af te vragen wat de betekenis ervan kan zijn voor leren. Ik wil dit wel doen voor Mastodon. Waarom? Gisterochtend werd ik door Erwin Blom attent gemaakt
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-04-2017
|
|
(1) reacties
Wat zijn jouw favoriete leertechnologieën? @C4LPT
Jane Hart houdt dit jaar voor de elfde keer een Learning Tools inventarisatie. Het resultaat wordt een Top 200 Tools For Learning 2017. Jane maakt ook dit jaar weer een onderscheid in drie categorieën. Als jij mee wilt stemmen, dan
…
Lees meer ›
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-04-2017
|
|
(0) reacties
Drie ontwerpprincipes voor microlearning
Of je nu kritiek hebt op de term, of niet. Je kunt niet ontkennen dat er veel belangstelling voor microlearning. Ellen Burns-Johnson gebruikt de metafoor van eten om drie ontwerpprincipes van microlearning toe te lichten. Ik vat ze samen, en
…
Lees meer ›
Lees verder
Pagina 43 van 66
Eerste
Vorige
38
39
40
41
42
[43]
44
45
46
47
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen