Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Zelfgestuurd leren staat in het brandpunt van de belangstelling, maar is binnen onderwijswetenschappen tevens best omstreden. Veel lerenden zouden daar (nog) niet toe in staat zijn. Daarom vind ik boeiend dat de Academische Werkplaats Onderwijsinnovatie, waarin Iselinge Hogeschool en het Welten-instituut samenwerken,
Wat zijn de meest gebruikte leertechnologieën? Althans voor zover we de grote groep deelnemers aan Jane Hart’s jaarlijkse vragenlijst mogen geloven?
2.174 professionals op het gebied van leren en ontwikkelen uit 52 landen -waaronder ik- hebben dit jaar de moeite genomen om aan te geven wat hun favoriete leertechnologieën zijn.
De afgelopen week zond Nieuwsuur een item uit waarin de zinvolheid van laptops tijdens colleges ter discussie werd gesteld. Deelnemers aan een peiling van Campus Technology zijn echter zeer lovend over het nut van deze devices voor onderwijs en leren.
De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen.
Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren.
Ik erger me dikwijls aan Amerikaanse auteurs die steeds beweren dat technologie opleiden,
Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag.
Werkplek leren is niet meer weg te denken binnen arbeidsorganisaties. Maar hoe geef je het handen en voeten?
De organisatie van de Next Learning -het Nederlandse event over leren en ontwikkelen- geeft regelmatig e-boeken uit over relevante onderwerpen rond leren en ontwikkelen.
Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei.
Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren.
Er is niet alleen discussie over het nut van smartphones in de klas, ook de zinvolheid van laptops tijdens de les wordt betwijfeld. Wat zijn argumenten voor, wat zijn argumenten tegen?
Docent Lexi Lieberman zet de argumenten voor en tegen het gebruik van laptops in de klas op een rij.
Op 17 maart jongstleden besloot ik mijn professionele blogposts ook te publiceren op LinkedIn. In deze bijdrage maak ik de balans van dit handmatig crossposten op. Spoiler alert: ik raad dit elke blogger, die schrijft over zijn vakgebied, aan.
Ik vind het belangrijk om online kennis te delen door mijn meningen en reflecties te publiceren,
Binnen het onderwijs slaan we steeds meer data over lerenden op die we vervolgens kunnen analyseren en op diverse manieren kunnen gebruiken. Op dit moment zijn dat vooral digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen. Er zijn scholen die ouders hier toegang toe geven.
Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.
Bij het ontwikkelen en verbeteren van online en blended learning helpt het om door een bepaalde theoretische bril te kijken. Anthony Picciano heeft onlangs een paper geschreven waarin hij probeert op basis van een groot aantal leertheorieën, concepten en modellen een integraal model te ontwikkelen.
Een aantal jaren geleden verschenen er zo veel bijdragen over massive open online courses, dat ik besloot samenvattende bloemlezingen over dit onderwerp te schrijven. Microlearning staat momenteel in de ‘spotlights’ van de gemeenschap van ‘leren en ontwikkelen’. Deze blogpost bevat daarom korte impressies van drie artikelen op mijn leeslijst.
We schijnen aan de vooravond te staan van de vierde industriële revolutie, die door een voortschrijdende digitalisering wordt veroorzaakt. Volgens een groep Europese industriëlen vraagt dat om een investering in digitale bekwaamheden van aankomende en zittende werknemers. Technology enhanced learning speelt daar een belangrijke rol bij.
De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken. Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet?
Het Franse Ecole 42 kenmerkt zich door een zeer eigenzinnige opzet en didactiek. Deze school tart ogenschijnlijk met succes een groot aantal wetten van ons onderwijs, en slaat nu haar vleugels uit naar Brussel. We moeten er m.i. echter voor waken om concept en didactiek klakkeloos toe te passen op ander onderwijs.
“Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren” schijnt de Amerikaanse auteur Pearl Buck ooit geschreven te hebben. Wat mij betreft geldt dat ook voor de ontwikkeling van leertechnologie.
Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis?
Vanmiddag heb ik op uitnodiging van Pim van Velsen van Kumi-Kata een zogenaamde Leader Lunch bijgewoond.
Het is altijd fijn dat onderzoek bevestigt waar je al langer van overtuigd bent. Het Britse JISC heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van 22.000 lerenden net het gebruik van leertechnologie in het hoger onderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Het concept van de flipped classroom bestaat ongeveer tien jaar. Wat mij betreft is dit één van de elf modellen voor blended learning. Niet iedereen is hier enthousiast over. Er worden alternatieven ontwikkeld, waarbij video overigens ook een belangrijke rol kan spelen.
John Hattie’s werk Visible Learning is binnen onderwijskunde zeer gezaghebbend. Hattie geeft hierin op basis van diverse meta-studies aan welke maatregelen docenten kunnen treffen ten behoeve van effectief onderwijs, en welke niet of minder effectief zijn. Hattie’s werk ligt echter ook flink onder vuur.
Van oudsher heb je binnen het onderwijs ‘evangelisten’ op het gebied van technologie, maar ook felle critici. Media doen er echter niet toe. Wel leerprocessen. En deze leerprocessen kun je faciliteren en mogelijk maken met technologieën.
Via Stephen Downes heb ik het artikel More Or Less Technology In The Classroom?
In 2011 heb ik het genoegen gehad vakantie te hebben gevierd op Sint Maarten en Saba. Een prachtig gebied. Het doet me dan ook pijn aan de ogen als ik de gevolgen van de orkaan Irma op TV zie.
Hoe kun je smartphones zinvol gebruiken binnen het onderwijs en tegelijkertijd afleiding voorkomen? Door een ‘telefoon-tas’ te gebruiken. Volgens mij is zo’n tas ook nuttig voor het mbo, hoger onderwijs en opleiden voor volwassenen.
De telefoon-tas (zie afbeelding) hang je bijvoorbeeld aan de deur van je klas.
Ik krijg -met name op Twitter- regelmatig de indruk dat je een socialist en een kapitalist gemakkelijker op één lijn krijgt dan adepten van ‘informeel leren’ en aanhangers van ‘formeel leren’. Terwijl je beide ‘werelden’ volgens mij prima kunt verenigen.
Hoogleraar Barbara Oakley is docente van één van de meest populaire massive open online courses. Deze MOOC “Learning How to Learn” heeft zo’n twee miljoen geregistreerde lerenden. Edsurge heeft haar geïnterviewd over een aantal aspecten met betrekking tot leren,
Als je tijdens de zomervakantie honderden mensen kunt werven voor een conferentie in Groningen, dan moet je wel een heel boeiend thema te pakken hebben. De organisatoren van de conferentie Blockchain in Education 2017 is dat gelukt. Wat waren de belangrijkste uitkomsten van deze conferentie?
De opmars van artificiële intelligentie is al een hele tijd aan de gang en lijkt onstuitbaar. Deze technologische ontwikkeling biedt kansen voor de begeleiding van lerenden.
De Educause Review biedt Michael King van IBM een podium om te reflecteren op de gevolgen van artificiële intelligentie voor onderwijs en opleiden.
In het jaar 2000 besloot de gouverneur van de Amerikaanse staat Main dat elke leerling over een laptop zou moeten beschikken. Sinds die tijd wordt jaarlijks 1% van het onderwijsbudget aan laptops besteed. Wat heeft dit opgeleverd?
Auteur Robbie Feinberg blikt in Do Laptops Help Learning?
We praten al vele jaren over een digitale leeromgeving die bestaat uit een samenhangend geheel aan applicaties. Toch kiezen veel instellingen nog steeds voor een all-in-one systeem omdat een modulair systeem nog niet echt ‘te krijgen’ is. Er gloort echter hoop aan de horizon.
Is virtual reality de rijzende ster aan het firmament van leren, opleiden en onderwijs? Dan hebben we wel heel wat uitdagingen te overwinnen. Zo zullen we VR als een nieuw medium moeten beschouwen.
How VR Is Changing the Future of Content: 2017 Realities360 Keynote van Jane Holcombe is een impressie van een keynote door Maxwell Planck over de ontwikkeling van virtual reality.
11 Things New Teachers Need To Know About Education Technology bevat een lijstje met deels voor de hand liggende zaken. Toch zitten er enkele aardige tips bij.
De dingen die je volgens auteur Terry Freedman zou moeten weten zijn deels schoolgebonden,
Onderwijsinstellingen passen vaker 360-graden video’s binnen online en blended cursussen toe. De eerste ervaringen worden nu ook gedeeld, en zijn veelbelovend.
Een 360-graden video is een relatief laagdrempelige toepassing van virtual reality. Uiteraard mis je interactiemogelijkheden met content,
Al vele eeuwen lezen we verhalen over de verloedering van de jeugd. Opvoeding, televisie en andere omgevingsfactoren zouden er debet aan zijn. Tijdens ‘zomertijd, komkommertijd’ woedde er online een fel debat over de smartphone en sociale media als verdelgers van de jeugd.
Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning. Ik ben hier weer gastdocent.
Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning. Dit is een brede opleiding over e-learning voor learning professionals uit tal van branches (docenten,
Compliance trainingen zijn trainingen die werknemers verplicht zijn te volgen over wet- en regelgeving (extern, maar ook bedrijfsbeleid) van toepassing is op hun dagelijks werk. Deze trainingen wordt dikwijls online verzorgd, maar zijn allesbehalve populair. Kan dat niet anders?
Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe MacBook aangeschaft. De migratie van de oude naar de nieuwe is helaas niet heel soepel verlopen. Daarom een blogpost met geleerde lessen.
MacBooks bevatten een tool die Time Machine heet.
Technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren en ontwikkelen hebben belangrijke gevolgen voor leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik tien ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren samen, en voorzie ze waar nodig van commentaar.
Enkele maanden geleden heeft Josh Bersin een zeer uitgebreid artikel geschreven over ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren.
Silicon Valley-bedrijven houden zich al lange tijd bezig met het verzamelen, analyseren en te gelde maken van grote hoeveelheden data. Tot dusver gebeurde dat vooral met ons online gedrag. Nu is ook ons offline gedrag aan de beurt. Ik zie hier ook relevantie voor onderwijs en opleiden (augmented learning).
De invloed van artificiële intelligentie en robotisering zal de komende jaren alleen maar toenemen. In welke mate zullen deze technologische ontwikkelingen onderwijs en opleiden beïnvloeden? Krijgen we te maken met een robot docent? En in welke mate krijgen opleidingen en onderwijs te maken met ‘bias’?
Tijdens mijn zomervakantie attendeerde Patrick Koning mij op zijn ‘zomerproject’: een artikelbundel over mediawijsheid in het onderwijs. Deze blogpost bevat een samenvatting en bespreking van deze bundel.
Patrick is natuurlijk auteur van het fraaie boek #Mediawijsheid in de klas,
Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil een internet provider verplichten alle data te overhandigen van een anti-Trump website. Daarbij gaat men heel ver. Avaaz is hier een petitie tegen gestart, die het tekenen absoluut waard is. Onze overheid kan op deze manier de internetvrijheid overigens ook aantasten.
Het afgelopen weekend verscheen in Trouw het artikel ‘Is kennis niet een beetje achterhaald?’ In dit artikel wordt ‘digitalisering van het onderwijs’ gekoppeld aan de (m.i. onzinnige) discussie of je kennis nog via onderwijs moet verwerven.
Op 11 oktober aanstaande vindt in Noordwijk het ‘grootste Kennisfestival aan Zee‘ plaats. De initiatiefnemers willen op zoek naar nieuwe en werkende vormen van innoveren, organiseren, besturen, samenwerken en ondernemen.
Tijdens mijn vakantie ontving ik een mail van Jean in het Panhuis.
De afgelopen twee weken zijn we naar Zuid-West Turkije geweest waar we een luiervakantie hebben gecombineerd met een week zeilen (van Göcek naar Orhaniye).
Dit was de negende keer dat we tijdens de zomervakantie een week zijn wezen zeilen.
Op 5 september aanstaande vindt in Groningen een conferentie plaats over de mogelijke gevolgen van blockchain-technologie voor het onderwijs. Bij blockchain-technologie worden transacties vastgelegd in een ‘database’ zonder tussenkomst van derden. Deze ‘database’ is geen centrale voorziening,
Het concept van de flipped classroom is ongeveer tien jaar geleden gelanceerd. De initiatiefnemers formuleren op basis van ervaringen succescriteria. Het Flipped Learning Network definieert ‘flipped learning’ als volgt (pdf):
Flipped learning is a pedagogical approach in which direct instruction moves from the group learning space to the individual learning space,
Sociale netwerken en online fora hebben de potentie tot het voeren van zinvolle discussies en dialogen. In de praktijk ontaarden online discussies helaas vaak in scheldpartijen en beledigingen. Artificiële intelligentie zou daar wel eens een einde aan kunnen helpen maken.