Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het medium Twitter kun je voor verschillende doelen gebruiken. Eén van die doelen is het stellen van een vraag aan je netwerk. Afhankelijk van een aantal factoren krijg je reacties. Maar wat voor type reacties krijg je en waarom?
Stel je bent op zoek naar een tool om mee te tekstverwerken. Je stelt op Twitter de vraag: “Ik ben op zoek naar een tool om mee te kunnen tekstverwerken. Wie heeft tips?”
Je hebt dan mensen die te hulp schieten en tips geven. Bijvoorbeeld omdat jij hen ooit hebt geholpen, omdat ze verwachten dat jij hen gaat helpen als zij een beroep op je doen of gewoon uit altruïsme.
Of je antwoorden krijgt is ook afhankelijk van de complexiteit van de vraag. Hoe ingewikkelder te beantwoorden, hoe kleiner de kans op reacties. Als je een beroep doet op aanwezige voorkennis is de kans ook groter dat je een antwoord krijgt. De groep die voor jou op zoek gaat naar een antwoord, is immers klein.
Verder geldt m.i.:
Het tijdstip en de wijze waarop mensen in je netwerk Twitter gebruiken, kan ook van invloed zijn op het al dan niet beantwoord krijgen van de vraag. Meestal werkt het goed als je mensen ‘mentioned’ waardoor zij meer geattendeerd worden op de vraag. De enorme berichtenstroom zorgt ervoor dat het vaak toeval is als je een vraag oppakt. De hashtag ‘#dtv’ heeft ook een tijd gewerkt, maar nu -vermoed ik- een stuk minder.
Verder vallen me echter ook een aantal type reacties op:
Nota bene: het gaat hierbij om het ‘typen’. De reageerder hoeft geen adviseur, wetenschapper, etc te zijn.
Dit betekent dat de samenstelling van je netwerk ook van invloed kan zijn op het beantwoorden van de vraag
Uiteraard geldt ook dat elke typologie-indeling arbitrair is…..
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar