Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze blogpost blik ik kort terug hoe mijn weblog in 2017 is bezocht. Ook in vergelijking met andere jaren. Het verkrijgen van inzicht in de mate waarin bijdragen worden gelezen, wordt er overigens niet eenvoudiger op. Verder kun je bezoek aan weblogs gemakkelijk beïnvloeden.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zal vanaf 25 mei 2018 van toepassing zijn en nageleefd moeten worden Deze verordening zal ook door een zzp-er zoals ik nageleefd moeten worden omdat ook kleine bedrijven datalekken kunnen veroorzaken. In deze blogpost beschrijf ik welke maatregelen ik neem om de persoonsgegevens van mijn relaties te beschermen.
Ik hoop dat jullie de jaarwisseling volgens verwachting hebben doorgebracht. Ik wens jullie, mijn lezers en relaties, dit jaar veel geluk, gezondheid, warmte, inspiratie en succes toe.Volg je hart en hoofd. Maak afspraken in plaats van voornemens.
In deze blogpost blik ik terug op het afgelopen jaar en wil ik mijn relaties weer danken voor de samenwerking en het vertrouwen.
Het belangrijkste wapenfeit is uiteraard dat ik -net als in 2016- dit jaar niet ziek ben geweest.
De laatste jaren gaan we rond de jaarwisseling altijd een paar dagen weg, meestal naar een grote stad. Dit jaar was dat Hamburg.
We waren nog nooit in Hamburg geweest. Maar wat is dat een leuke,
Blockchain technologie is één van de belangrijkste technologische innovaties van de laatste jaren. Deze technologie heeft echter belangrijke beperkingen die hashgraph technologie niet lijkt te hebben. Deze innovatie zou daarom wel eens de plek in kunnen nemen van blockchain technologie.
Rust, reflectie en gezelligheid. Dat is kerst voor mij. En dat wens ik jullie ook toe. Fijne feestdagen!
Bij de implementatie van nieuwe educatieve technologie houden we vaak onvoldoende rekening met de vraag wanneer deze nieuwe technologie een succes is. Deze vraag blijkt overigens ook ingewikkeld te beantwoorden. Als wel geprobeerd wordt succes van een nieuwe educatieve technologie te meten,
Robots zijn bezig aan een opmars binnen onderwijs en opleidingen. Daarbij gaat het met name om de robot als instructeur of tutor. Robots kunnen echter ook deelnemen aan onderwijs.
Je komt steeds meer voorbeelden tegen van het gebruik van robots binnen leersituaties.
Wat kun je doen om het aandeel online leren binnen je onderwijs te bevorderen? Kondig aan dat het schoolgebouw op afzienbare tijd (tijdelijk) afgesloten wordt, maar dat het onderwijs door moet gaan. Deze aanpak blijkt een positieve dynamiek op gang te kunnen brengen bij lerenden en docenten,
Natuurlijk dragen mensen eigen verantwoordelijkheid als het gaat om een overdadig gebruik van sociale media, tablets en smartphones. Toch kan de ICT-industrie zich hier niet volledig achter verschuilen.
Ben Schippers heeft voor Techcrunch een bijdrage geschreven met de titel The technology industry needs to think more seriously about device addiction.
Dankzij internet en slimme zoekmachines hebben we de beschikking over een enorme hoeveelheid informatie. Om die reden lees en hoor je pleidooien dat je informatie niet meer hoeft te onthouden. Een recente video illustreert echter wat kan gebeuren als je niet over parate kennis beschikt.
Als het gaat om trends en ontwikkelingen, dan ligt de nadruk bij technology enhanced learning vaak sterk op technologische trends. Sinds een aantal jaren proberen onderzoekers van de Britse Open Universiteit daar tegenwicht aan te bieden.
Zij geven daarom sinds zes jaar de publicatie “Innovating Pedagogy” uit.
Tijdens de dagen voor de Kerst verschijnen traditiegetrouw diverse artikelen over technologische trends en voorspellingen voor het jaar dat komen gaat. Ik wil drie bijdragen kort bespreken.
Cait Etherington doet de volgende voorspellingen op het gebied van educatieve technologie:
De opkomst van artificiële of kunstmatige intelligentie is haast niet meer te stuiten. Ook op het gebied van onderwijs en opleiden zien we steeds meer toepassingen. Het verzamelen, analyseren en gebruiken van data gaat steeds verder terwijl de verwachtingen hooggespannen zijn.
Volledig online leren heeft dikwijls beperkingen. Onderwijs en opleiden worden er weliswaar toegankelijker door, maar vaak niet kwalitatief beter. Biedt de combinatie met een bootcamp een oplossing?
Harm Weistra attendeerde me de afgelopen week op de bijdrage Education technology meets its limits van Ryan Craig (directeur van een investeerder).
Van 22 tot en met 24 januari 2018 vindt in Eindhoven de Educational Design Expedition 2018 plaats. In drie dagen tijd ga je aan de slag met het ontwerpen van onderwijs. En volgens mij op een hele leuke manier.
Leertechnologieën worden krachtiger en maken ook ‘slimmere manieren’ van leren mogelijk, waarbij leren nauw aansluit bij werkprocessen. In deze blogpost geef ik twee voorbeelden.
Donald Clark meent dat leren in feite onderdeel moet zijn van je werk en dat de technologieën die je voor leren inzet in feite onzichtbaar zouden moeten zijn.
Pleidooien voor en tegen laptops of mobiele apparaten in het onderwijs doen al jaren veel stof opwaaien. Bijvoorbeeld een opiniërend artikel waarin een docent vindt dat je lerenden beledigt als je hen verbiedt laptops tijdens de les te gebruiken.
Contextgebonden, individueel, adaptief en mobiel. Dat zijn kenmerken van werkplek leren waarbij eduBeacons worden ingezet.
eduBeacons zijn sensoren die dankzij Bluetooth Low Energy-technologie signalen kunnen uitzenden die door mobiele apparaten kunnen worden opgevangen en leerstof beschikbaar kunnen stellen aan lerenden,
Het is zo’n beetje traditie geworden dat ik ook een reflectieve terugblik schrijf van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn. Wat is mij dit jaar opgevallen, en wat vind ik daar van?
De links naar alle impressies,
Ik was van plan om nog te bloggen over wat mij is opgevallen bij mijn bezoek aan de beurs van de Online Educa. Ik heb een aantal stands wat langer bezocht. Voor de afwisseling heb ik er eens een video van gemaakt.
Vanmiddag mocht ik een sessie voorzitten waar Marc Prensky en David White met elkaar en met de zaal in discussie gingen over deze vraag.
Marc Prensky is natuurlijk bekend van zijn veel bekritiseerde metafoor van de digital natives en de digital immigrants.
In 2014 heb ik deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Deze sessie wilde ik vooral gebruiken om mijn kennis hierover op te frissen.
Op dag twee van de Online Educa Berlijn heb je altijd de keuze tussen twee openingssessies. Ik heb de sessie bijgewoond over werkplek leren, waarbij met name gekeken is naar veranderingen in arbeid en de impact op leren.
Heather McGowan houdt zich als adviseur bezig met werken en leren.
Onder leiding van de voormalig Britse parlementariër Harold Elletson gingen Julia Hobsbawn en Joe Edelman in debat met Claire Fox en Marc Prensky over de motie “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,
Wat zijn geleerde lessen rond de implementatie van nieuwe leertechnologieën? Daar ging de een na laatste sessie van dag 1 van de Online Educa over.
Deze sessie ging eerst over de implementatie van een digitale assessment tool (Wiseflow):
Na de lunch heb ik een paneldiscussie bijgewoond met Ilona Buchem , Gilly Salmon en Olli-Pekka Penttin. Zij gingen in op de realisatie van digitale strategieën, al gingen ze niet heel erg de diepte in.
Ilona Buchem presenteerde een strategieproject “Digital Future” van haar hogeschool (ongeveer 13 duizend studenten,
Ik probeer tijdens de Online Educa Berlijn kennis te maken met nieuwe ontwikkelingen en voor mij onbekende leertechnologieën. Daarom heb ik vandaag een sessie bijgewoond van start ups die ook ingingen op uitdagingen waar deze bedrijven mee te maken hebben.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: General Data Protection Regulation) is zoals verwacht een belangrijk onderwerp tijdens de Online Educa Berlijn. Er is nog veel werk aan de winkel. Voor instellingen en leveranciers van leertechnologie.
Volgens een persbericht van de organisatie (pdf) concluderen experts op het gebied van dataveiligheid en privacy tijdens verschillende sessies dat het onderwijs onvoldoende is voorbereid op deze verordening.
Het thema van de 23ste Online Educa Berlijn is “Learning Uncertainty”. Zijn werkplekken, overheden en de samenleving als geheel voorbereid op een tijdperk dat zich kenmerkt door onzekerheid. En hoe moet het onderwijs en arbeidsorganisaties daarmee omgaan? Hierover ging de opening onder leiding van journalist Nik Gowing.
Morgenvroeg start de Online Educa Berlijn, één van ’s werelds meest internationale ‘cross-sector’ conferentie over ‘technology enhanced learning’. Ik heb dit jaar weer een perskaart en ontvang daarom altijd aan de vooravond ‘feiten en cijfers’ van de organisatie.
De laatste jaren probeer ik altijd een museum of historische plek te bezoeken, als ik naar de Online Educa Berlijn ga. Dit jaar was dat “Die Mauer”, een indrukwekkend panorama van Yadegar Assisi.
Ik ben een groot liefhebber van moderne geschiedenis.
Ik ben onder meer werkzaam als programmamanager van het DLO-programma van Zuyd Hogeschool. Vorige week is de laatste stap in het aanbestedingstraject van het leermanagement systeem met succes afgerond. Gisteren heeft het College van Bestuur ingestemd met de afrondende rapportage en het voorgestelde besluit.
Mijn RSS-feed reader blijft een heel belangrijk middel waarmee ik op het spoor kom van relevante artikelen. Vanavond stuitte ik daardoor op een interessante bijdrage over blended learning met aan het eind een aanbeveling die ik zelf al toepas.
De bijdrage Why Blended (Learning),
Learning & Development kan veel meer waarde toevoegen aan organisaties als men minder aanbodgericht wordt en meer rekening houdt met de context van en binnen de arbeidsorganisatie. Leren draagt dan sterk bij aan veranderen en innoveren.
Todd Warner heeft in de Harvard Business Review een kritisch artikel geschreven over bestaande ‘corporate learning programs’ en dan met name met betrekking tot leiderschapsontwikkeling.
Onderzoekers van de Michigan State University hebben ontdekt dat ‘robot learning’ leidt tot meer engagement en verbondenheid met de docent en met lerenden in de klas dat de traditionele vorm van videoconferencing of webinar.
Dankzij de Bitcoin is blockchain-technologie een ware hype. Een dergelijke ontwikkeling hebben we vaker gezien, inclusief de teleurstelling die daarop kan volgen en het herstel. Ik wil dat aan de hand van een persoonlijke ervaring illustreren.
Eind jaren negentig moest je lange tijd uitleggen wat e-mail was.
De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Dit is een zeer groots opgezet congres, waar je gemakkelijk kunt verdwalen. Op basis van mijn ervaringen wil ik tips formuleren die helpen meer te halen uit deze conferentie.
In de VS is een flinke discussie ontstaan over het gebruik van laptops tijdens hoorcolleges. De New York Times heeft over onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat dit leidt tot slechte leerprestaties. Is dat een passende maatregel?
Seth Godin -zelf ook docent- stemt hiermee op zich in maar vraagt zich ook af of je niet beter hoorcolleges kunt afschaffen.
Twee weken geleden heb ik een oproep geplaatst waarin ik op zoek was naar goede voorbeelden hoe ondersteuning van docenten bij het gebruik van ICT gefaciliteerd kan worden. Ik heb hier verschillende reacties op gehad. Een overzicht.
In mijn bijdrage heb ik impliciet aangegeven dat ik niet op zoek was naar voorbeelden van professionalisering.
Je leest (of beter: hoort) al vele jaren verhalen die het einde van het bloggen voorspellen. Podcasten zou het nieuwe bloggen zijn. Ik geloof daar niet in.
Marketingfacts laat columniste Nynke de Jong aan het woord die voorspelt dat podcasts weleens de plaats van weblogs kunnen gaan innemen.
Vandaag wil ik weer een aantal bijdragen van mijn lange leeslijst kort bespreken. De bijdragen gaan over valkuilen bij effectieve leerstrategieën, onderwijsonderzoek, kunstmatige intelligentie en metacognitie.
De eerste bijdrage is van Tim Surma.
Met ingang van 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wet versterkt privacyrechten, en breidt deze uit. Tegelijkertijd zorgt deze wet ook voor meer verantwoordelijkheden voor organisaties. Docenten krijgen hier ook mee te maken.
De AVG is op 25 mei 2016 in werking getreden,
Vandaag heb ik bij een organisatie een workshop verzorgd over de “do’s and dont’s bij de selectie en implementatie van een leermanagementsysteem. Deze blogpost bevat enkele van deze geleerde lessen.
Allereerst ben ik ingegaan op visie en beeldvorming ten aanzien van een LMS.
Gisteren is het boek Leren met AR/VR verschenen. In dit boek lees je hoe augmented- en virtual reality werken, wat je ervoor nodig hebt, welke bronnen zijn er, en hoe je zelf AR of VR kunt maken. De auteurs hebben mij gevraagd het voorwoord te schrijven.
Vandaag organiseerde Wielinq de masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” voor CvB-leden en directeuren in het middelbaar beroepsonderwijs. Ik heb in dit kader een college verzorgd over “Hoe kan leertechnologie het mbo versterken?”
Aan de hand van de casus van De Ontplooiing heb ik aangegeven dat een verkeerde implementatie en een verkeerd gebruik van leertechnologie kan leiden tot didactische drama’s.
Learning management systems, talent management systems, performance management systems. Als het gaat om leertechnologie heb je veel te kiezen. Een recent fenomeen zijn ‘Learning Experience Platforms’.
Graig Weiss houdt de markt van ‘learning systems’
Tijdens de Online Educa Berlijn organiseer ik traditiegetrouw op de donderdagavond na afloop van congresdag 1 weer een etentje. Je kunt je hiervoor nog tot 27 november aanstaande aanmelden.
We ontmoeten elkaar na afloop van het befaamde Online Educa Debate,
Binnen het onderwijs wordt ‘inquiry-based learning’ ingezet, ook al is dat niet altijd op een effectieve manier. Leertechnologie kan deze aanpak ondersteunen. Bij het Welten-instituut van de Open Universiteit hebben ze hier een platform voor ontwikkeld.
Onderzoekend leren kan een effectieve manier van leren zijn.