Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoe je de toekomst van technology enhanced learning ziet, wordt mede bepaald door de context waarbinnen je opereert. Die conclusie trek ik op basis van een Indiaas artikel over dit onderwerp.
Vanochtend las ik de bijdrage A peek into the digital future of education van Aditya Malik. Het eerste wat me opviel is de toonzetting. Hier valt veel aan op te merken. ICT zou een revolutie in het onderwijs veroorzaken, meent de auteur, die dat ook poogt te illustreren met aantallen en technologieën. Verder doet het optimisme van Malik nogal naïef aan, bijvoorbeeld als hij meent dat internet veel democratischer is geworden. Toch bevat zijn bijdrage een aantal wetenswaardigheden:
They are much aware of current affairs, trending issues, social activities and prospective employment opportunities, on a real-time basis.
Sociale media hebben inderdaad ‘affordances’ die deze applicaties geschikt maken voor leren (zoals eenvoudig in gebruik en gericht op interactie). Maar ze hebben ook beperkingen (openheid is niet altijd gewenst, privacy kan een issue zijn). En het hangt er maar van af hoe je deze applicaties gebruikt, wil sprake zijn van engagement.
Je zou verwachten dat een artikel over een kijk in de toekomst in zou gaan op ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, robotisering en blockchain technologie. Dat is niet het geval. De reden is vermoedelijk gelegen in de context waarbinnen de auteur werkzaam is (India). Dat is wat mij betreft de belangrijkste winst van dit artikel. Dat je je bewust wordt van verschillende perspectieven waardoor je op diverse manieren naar trends kunt kijken. Ondanks dat we te maken hebben met globalisering, is nog steeds sprake van regionale ‘inkleuring’ als het gaat om bepaalde ontwikkelingen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar