Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik weer eens een sessie mogen verzorgen over ICT in het onderwijs. Dit keer ging het om een ‘prikkelsessie’ over “leertechnologie effectief in het onderwijs inzetten” bij het ‘masternetwerk’ van het Deltion College.
ICT wordt lang niet altijd dusdanig ingezet dat het leidt tot een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen. Tot leren, dus. Met name eind jaren negentig hebben we met name geprobeerd minder effectieve vormen van onderwijs te kopiëren naar een digitale variant. Dat is echter niet de juiste manier.
Inmiddels kent technology enhanced learning een rijke variëteit. Om enkele nadelen van leren met ICT te compenseren zijn we ook gebruik gaan maken van blended learning. Blended learning kent op zich ook veel variatie. Zelf onderscheid ik elf modellen waarvan ik er vandaag drie kort heb toegelicht.
De laatste jaren is meer bekend over wat, wanneer, waarom effectief is bij het gebruik van ICT. Ik heb drie redenen besproken waarom het gebruik van ICT niet altijd effectief is (en voorbeelden gegeven hoe het wel kan):
Verder biedt ICT mogelijkheden om de voortgang van lerenden beter te volgen. Voorwaarde is wel dat je iets met de signalen doet.
Hieronder vind je mijn presentatie:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar