Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Overwegingen bij gepersonaliseerd leren

“Gepersonaliseerd leren” is een onderwerp waar ik al diverse jaren op mijn weblog aandacht besteed. Binnen het onderwijs is ook veel interesse voor dit onderwerp. Enerzijds zijn de verwachtingen om allerlei redenen hooggespannen, maar aan de andere kant worden beperkingen meer expliciet en wordt de kritiek luider.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2018: Learning to Love Learning (call for proposals geopend) #OEB18

Hoe zullen we leren van leren te houden? Dit is geen ‘flower power’-vraag, maar een cruciale kwestie in een tijd waarin leren en ontwikkelen een centraal onderdeel vormen van ons leven. Tevens is dit het centrale thema van editie 2018 van de Online Educa Berlijn die van 5 tot en met 7 december dit jaar plaatsvindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Experiment met een stemaangestuurde leeromgeving

We gaan in toenemende mate ‘stemaangestuurde’ internettoepassingen gebruiken. Google Home en Amazon’s Alexa zijn twee voorbeelden van een persoonlijke stemaangestuurde assistenten. Kun je deze toepassingen ook gebruiken binnen een leeromgeving?

Ik heb het hierbij niet over een digitale leeromgeving,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maakt microlearning de hooggespannen verwachtingen waar?

Met name op het gebied van werkplek leren is er de laatste paar jaar veel aandacht voor microlearning. Daarbij worden veel voordelen aan microlearning toegedicht en wordt microlearning gepresenteerd als alternatief voor cursussen, opleidingen trainingen. Dat is niet terecht. Microlearning blijkt niet ‘de oplossing’ voor alle leervraagstukken binnen arbeidsorganisaties.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Netflix voor het onderwijs kan leiden tot didactische drama’s

Ik ben fan van Fast Moving Targets. Ik ben redelijk enthousiast gebruiker van Netflix. Ik heb kritiek op het conservatisme van veel uitgeverijen. En ik ben voorstander van een slim gebruik van ICT voor leren (onder meer online video’s).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Pavlov-reacties , alcohol en de smartphone

Er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt gewaarschuwd voor de nadelen van een overmatig gebruik van smartphones. Ontwikkelaars van smartphones maken gebruik van psychologische trucs om ervoor te zorgen dat je maar blijft grijpen naar dit apparaat. Hoe kun je daar mee omgaan?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tools en tips: WebJets als virtueel prikbord en groepsapps slim gebruiken

De afgelopen week ben ik onder de noemer ‘handige tools en tips’ twee bijdragen tegen gekomen die ik graag met jullie wil delen. De eerste bijdrage gaat over een applicatie die een mogelijk alternatief kan zijn voor Padlet. De tweede bijdrage bevat tips voor het slim gebruiken van groepsapp binnen WhatsApp.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je bij certificering met behulp van blockchain-technologie tot consensus komen?

De kans is aanwezig dat blockchain-technologie gebruikt wordt voor het gedecentraliseerd vastleggen van certificaten. Maar hoe kun je overeenstemming krijgen over de waarde ervan, zonder dat één centrale partij daar de zegen aan geeft?

Ik heb een aantal keren geschreven over de toepassing van blockchain-technologie voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten ontwikkelaars van educatieve technologie neurowetenschappen omarmen?

Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor de toepassing van bevindingen uit neurowetenschappelijk onderzoek. Volgens Matthew Lynch gaat educatieve technologie zelfs pas werken als ontwikkelaars neurowetenschappen omarmen. Dat is echter nog maar de vraag.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe aanpak om leren en ontwikkelen te evalueren

Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Geen buitenlandse schoolreizen uit veiligheidsoverwegingen. Welke boodschap geef je daarmee af?

Een kwart van de middelbare scholen in Nederland die schoolreisjes organiseren naar het buitenland gaat niet meer naar steden waar de afgelopen jaren een terroristische aanslag is gepleegd.” Aldus de NOS-site op basis van een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek &

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie AR-brillen komt er aan

Intel is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe bril die augmented reality faciliteert. Dit is in meerdere opzichten een interessante ontwikkeling.

Via Pedro de Bruyckere ben ik gisteren onderstaande video tegen gekomen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

4C/ID gebruikersdag over onderwijs in de 21e eeuw

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is een model dat je kunt gebruiken voor het ontwerpen van blended learning.  Er is ook veel onderzoek naar gedaan. Op vrijdag 20 april 2018 organiseren de Open Universiteit en Maastricht University in Nijmegen een 4C/ID gebruikersdag  met als thema Onderwijs in de 21e eeuw.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?

Een jaar of vijftien geleden was de heersende opvatting dat e-learning gebruikt kon worden voor het vergaren van kennis, maar niet voor het ontwikkelen van vaardigheden. De laatste jaren hebben online videotoepassingen, simulaties en serious games laten zien dit geen correcte veronderstelling is.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bij Agora gebruiken ze liever boeken dan internet

Bij vernieuwingsschool Agora in Roermond gebruikt men liever boeken dan internet. Is dat vreemd?

Tijdens het ‘vasteloavend’-seizoen verblijf ik relatief vaak in Zuid-Limburg. Bij die gelegenheid lees ik dan weleens De Limburger op papier.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Machine learning kan vooroordelen bevestigen. Wat te doen?

Artificiële intelligentie zal er toe bijdragen dat beslissingen steeds vaker genomen zullen worden door zelflerende machines. Deze ontwikkeling kent de nodige risico’s. Hoe kun je daar mee omgaan?

Fast Moving Targets presenteert vandaag een groot aantal bronnen over artificiële intelligentie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leiding geven aan het leren van werknemers

‘Leren en ontwikkelen’ is belangrijk. Toch geeft een grote groep werknemers aan niet of nauwelijks op hun werk te leren. Als leidinggevende kun je dat faciliteren door vragen te stellen.

In If Your Employees Aren’t Learning,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat is nodig om de transitie veroorzaakt door artificiële intelligentie hanteerbaar te maken?

Robotisering en artificiële intelligentie zullen de komende jaren waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor betaalde arbeid. Die gevolgen hoeven niet negatief te zijn, als de veranderingen gepaard gaan met een aantal beleidsmaatregelen.

James Manyka en Michael Spence stellen in The False Choice Between Automation and Jobs dat robotisering en artificiële intelligentie eindelijk weer een impuls kunnen geven aan productiviteit en economische groei.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Video’s over de invloed van educatieve technologie op het onderwijs

De Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft verleden jaar een publicatie uitgegeven over hoe leren wordt beïnvloed door educatieve technologie. Je kunt nu ook video’s bekijken die een relatie hebben met de literatuurlijst.

De publicatie ‘Lang leve leren’ is gebaseerd op gesprekken met 66 topbestuurders en managers uit het bedrijfsleven,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

EdX zet met MicroBachelors de volgende stap op het gebied van microcredentialing

Microcredentialing is momenteel één van de belangrijkste trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’. EdX -van oudsher aanbieder van massive open online courses- biedt al micro masterprogramma’s aan. Daar komen nu MicroBachelors bij.

Bij microcredentialing worden opleidingen opgedeeld in kleinere eenheden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een aantal tips over drie applicaties

Ik heb de afgelopen dagen enkele nieuwe applicaties ontdekt en over een vernieuwde applicatie gelezen. ik deel mijn ervaringen graag met jullie.

Om met de laatste te beginnen: Padlet is vernieuwd. Deze applicatie kun je onder meer gebruiken voor brainwriting en het inventariseren van voorkennis (lees meer).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je digitaal afgeleide lerenden meer betrekken bij het onderwijs?

Dankzij alomtegenwoordige technologie worden we de hele dag afgeleid. Dat is een probleem omdat het ten koste gaat van de productiviteit en leerprestaties. Wat kun je als docent doen om ervoor te zorgen dat digitaal afgeleide lerenden zich vooral bezig houden met onderwijsgerelateerde taken?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

De Sleepwet. Een ongeleid projectiel? Impressie van een discussie

Op 21 maart 2018 kiezen we niet alleen een nieuwe gemeenteraad, maar kunnen we ons in een referendum ook uitspreken over de zogenaamde Sleepwet. Veel mensen zegt dit waarschijnlijk nog niets. Vanavond was in Nijmegen een debat over dit onderwerp.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken?

Toepassingen als Apple’s Siri, Amazon Alexa en Google Asssistant zorgen ervoor dat we een steeds beter voorstellingsvermogen krijgen van wat chatbots zijn en kunnen. Binnen het onderwijs worden chatbots sporadisch gebruikt. Ook op het gebied van Learning & Development (L&D) lijkt er geen ontkomen meer aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vier persona’s illusteren hoe jongeren sociale media gebruiken

Een jaar of tien geleden las je regelmatig over typologieën van internetgebruikers. Dikwijls waren deze beschrijvingen vooral gebaseerd op meningen. De Universiteit van Sussex heeft vandaag echter onderzoek gepubliceerd waarin vier persona’s worden beschreven die laten zien hoe jongeren sociale media gebruiken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning & Development: prioriteiten en belemmeringen

Leidinggevenden op het gebied van L&D hebben een duidelijk beeld van de prioriteiten van L&D, voor het jaar 2018. Tegelijkertijd ervaart men een aantal belemmeringen die deze prioriteiten in de weg staan. Daarbij zullen L&D-ers ook moeten investeren in hun eigen ontwikkeling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Argumenten voor en tegen laptops en smartphones in de klas

Ik heb diverse malen aandacht besteed aan het debat over laptops en smartphones in de klas. Moet je ze benutten of bannen omdat ze afleidend werken? Een aantal argumenten blijft dikwijls onderbelicht.

iphone 6MindShift laat de afgelopen week voor- en tegenstanders van laptops/smartphones aan het woord.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vragen stellen via Mentimeter

Sinds enkele jaren heb ik een pro account bij Mentimeter. Voor wie het niet weet: dit is een audience of student response systeem dat je kunt gebruiken ten behoeve van interactie tijdens workshops, colleges of presentaties. De afgelopen week heeft deze applicatie een nieuw type activiteit gekregen waar ik de voor- en nadelen van wil bespreken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Technologische trends in hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs

Vandaag heb ik bij Verdonck, Klooster & Associates een presentatie over technologische trends verzorgd tijdens een Ronde Tafelbijeenkomst over Digitale Transformatie in het hoger en universitair onderwijs.

Ik ben sinds maart 2017 associate bij VKA.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zijn online cursussen slecht voor lerenden die de meeste hulp nodig hebben?

Online leren kan op papier de toegankelijkheid van onderwijs en opleiden verbeteren. In de praktijk blijken lerenden uit lage inkomensgroepen echter relatief vaak uit te vallen. Hoe komt dat en wat is daar aan te doen?

Via Stephen Downes ben ik terecht gekomen op het artikel Online Courses Are Harming the Students Who Need the Most Help van Susan Dynarski in de New York Times.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘Laptops in de Klas’ niet te vergelijken is met meeroken

Paul Kirschner heeft een uitgebreide blogpost geschreven waarin hij het gebruik van laptops in de klas vergelijkt met meeroken. Paul wijst erop dat mede-lerenden ook worden afgeleid als iemand in de omgeving bezig is met spelletjes of messaging.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Fases in het gebruik van een leermanagementsysteem

Leermanagementsystemen bevatten vaak een overweldigend aantal functionaliteiten. Om deze systemen op een goede manier te gaan inzetten moet je niet technologisch gedreven zijn, maar tegelijkertijd wel oog hebben voor de didactische eigenschappen van het systeem. Verder gaat het erom dat je een leermanagementsysteem consistent gebruikt en dat je het systeem geleidelijk meer gaat gebruiken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat kan een onderwijsinstelling doen als een leverancier lerenden vraagt gebruiksvoorwaarden te accepteren?

Ruim een week geleden heb ik aandacht besteed aan de casus van een student van de Universiteit van Amsterdam die weigerde akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden van Turn It It. Deze casus en mijn blogpost hebben veel aandacht gekregen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aannames, beloftes en valkuilen van adaptief leren

Massa’s educatieve data en steeds geavanceerdere technologieën maken adaptief leren mogelijk. De verwachtingen zijn hooggespannen. We moeten echter niet te vroeg juichen en ook oog hebben voor de beperkingen.

Petr Johanes en Larry Lagerstrom van de Stanford University hebben voor de American Society for Engeneering Education een paper geschreven waarin zij

  • uitleggen wat adaptieve systemen zijn en wat voor soort data deze systemen nodig hebben;
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Openbare les Fleur Prinsen digitale didactiek #digdidactiek

Gisteren heb ik geblogd over mijn bescheiden bijdrage aan de openbare les van mijn oud-collega Fleur Prinsen als lector digitale didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. In onderstaande bijdrage geef ik een impressie van haar lectorale rede.

Deze openbare les werd overigens ook al tekenend samengevat door Renée van den Kerkhof (zie foto).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je onderwijsontwerp en professionalisering kunt integreren? #digdidactiek

Vandaag heeft mijn oud-collega Fleur Prinsen haar lectorale rede over digitale didactiek gehouden. Fleur had mij gevraagd mee te lezen, een korte inleiding te verzorgen en de discussie te modereren. In deze blogpost staat de tekst van mijn beknopte inleiding.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe meet je de effectiviteit van leerprogramma’s?

Het is bijzonder ingewikkeld om te onderzoeken of leerprogramma’s bij hebben gedragen aan resultaten die een organisatie heeft geboekt. Hebben de leerprogramma’s bijgedragen aan de prestaties van werknemers (performance-based results)? Nieuwe technologieën en inzichten bieden hiervoor een perspectief,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden creëren met VR en AR

Bij de introductie van nieuwe technologie binnen opleidingen en onderwijs zijn we vaak geneigd in eerste instantie te kijken het vervangen of verbeteren van ‘traditionele’ instructievormen. Virtual en augmented reality worden daar ook voor ingezet. Het kan echter ook anders.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing artikelen trends voor komend jaar

Het is ondoenlijk om rond de jaarwisseling uitgebreid in te gaan op alle bijdragen over trends op het gebied van leren (en technology enhanced learning). In deze bloemlezing wil ik drie bijdragen kort bespreken.

Campus Technology heeft een panel van ‘IT Leaders’ uit het Amerikaanse hoger onderwijs laten reflecteren op ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol zullen gaan spelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things?

Bij Internet of Things (IoT) zijn apparaten via internet met elkaar verbonden waardoor zij onder meer data onderling kunnen uitwisselen. Deze technologische ontwikkeling is al jaren in opkomst. Analisten voorspellen dat IoT in 2018 echt zal doorbreken. Maar volgens mij nog niet op het gebied van onderwijs en opleiden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van kunstmatige intelligentie voor adviseurs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) heeft grote gevolgen voor consumenten, bedrijven en de samenleving als geheel. Veel beroepen worden beïnvloed door AI of zullen door deze technologische ontwikkeling worden geraakt. Maar hoe zit het met de gevolgen van adviseurs?

social robotGisteren heb ik als associate de Nieuwjaars plenaire vergadering van VKA bezocht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan ICT leren, opleiden en onderwijs helpen, versterken en verbeteren? (presentatie)

Het Zoomvliet College organiseerde gisteren en vandaag een 24uurs sessie voor het eigen managementteam. Tijdens deze sessie wilde men ook aandacht besteden aan blended learning en digitalisering van het MBO. Ik mocht daar een interactieve presentatie over verzorgen.


Ik ben begonnen met de vraag of de aanwezigen zich herkennen in het volgende beeld:

De gebruikswaarde van ICT voor onderwijs wordt niet meer ontkend.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Student weigert plagiaattool te gebruiken (in verband met een gebruikersovereenkomst)

Om gebruik te kunnen maken van educatieve applicaties moet je soms akkoord gaan met een gebruikersovereenkomst waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met data. Meestal accepteren lerenden die voorwaarden klakkeloos. Maar niet altijd. En wat doe je als een student niet akkoord wil gaan met de ‘user agreement’ en daardoor geen opdrachten kan inleveren die op originaliteit wordt gecontroleerd?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Docenten kunnen inzicht krijgen in de hersenactiviteit van lerenden. Maar is dat wenselijk?

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ‘brain-machine-interface’ steeds toegankelijker wordt. Schoorvoetend komen ook educatieve toepassingen beschikbaar. Het is de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is.

Gisteravond las ik via Blendle een artikel uit het Vlaamse De Tijd over de FocusEdu die momenteel tijdens de befaamde technologiebeurs CES in Las Vegas wordt gepresenteerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Post-HBO opleiding e-learning 6 februari a.s. van start

Op dinsdagavond 6 februari 2018 start de nieuwe uitvoering van de post-HBO opleiding e-learning, dit keer onder de vlag van Avans Plus. Meer informatie vind je op de website van Avans Plus. Daar kun je je ook nog inschrijven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kan online leren ook ‘sociaal leren’ zijn?

Veel mensen zijn terughoudend om deel te nemen aan online leren/e-learning/digitaal leren omdat zij het sociale contact of de ‘persoonlijke component’ missen. En dat terwijl de ‘C’ van ‘ICT’ toch echt voor ‘Communicatie’ staat. Volgens mij zijn er drie oorzaken waarom online leren vaak als onpersoonlijk wordt beschouwd,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke blogposts heb ik in de kerstvakantie geschreven?

Heb je de afgelopen twee weken volledig rust genomen, en heb je geen van mijn blogs over ICT en leren gelezen? Dan vind je in deze bijdrage een samenvattend overzicht van de posts die ik vanaf 21 december j.l. heb geschreven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Ook bij het educatief inzetten van VR is het learning design van groot belang

Virtual reality en augmented reality worden steeds vaker ingezet binnen onderwijs en opleidingen. Een recent onderzoek laat zien dat het gebruik ervan kan leiden tot slechtere leerresultaten. Het learning design lijkt echter van grote invloed te zijn op de educatieve kwaliteit.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Extra argument voor online leren: het reduceert de CO2-uitstoot drastisch

Eerlijk is eerlijk. Ondanks mijn politieke voorkeur gebruik ik ‘duurzaamheid’ ook niet als argument voor online leren. Terwijl er wel alle reden voor is.

Een tijd geleden heb ik meegewerkt aan een onderzoek naar duurzaamheidsaspecten van digitalisering van onderwijsprocessen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Openbare les ‘Digitale Leerarrangementen ontwerpen’ bezoeken?

Op donderdag 18 januari 2018 houdt mijn oud-collega Fleur Prinsen haar openbare les als lector Digitale Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk, al is aanmelden wel verplicht. Ik mag er ook nog een bijdrage aan leveren.

Lees verder
Pagina 38 van 66Eerste   Vorige   33  34  35  36  37  [38]  39  40  41  42  Volgende   Laatste