Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteravond heb ik, in het kader van een leertraject dat ik voor Nevi begeleid, via Vitero een online sessie verzorgd over online begeleiden.
Ik ben onder andere ingegaan op het belang van online begeleiden bij blended en online leren. Online begeleiden kan namelijk helpen de ‘transactional distance’ te verkleinen (Moore, 1997). Dit is de psychologische en communicatieve afstand die ontstaat doordat we niet fysiek bij elkaar zijn. Deze afstand kan leiden tot een gevoel van geïsoleerd zijn. Interactie tussen de lerende en de docent/opleider kan deze afstand kleiner maken. Daarnaast is online begeleiden een belangrijk element van wat Garrisson en Anderson ‘teaching presence’ hebben genoemd: de docent zorgt voor een veilig klimaat en faciliteert en geeft richting aan cognitieve en sociale processen. Behalve ‘teaching presence’ onderscheiden Garrisson en Anderson ‘cognitive presence’ en ‘social presence’ als cruciale onderdelen van een ‘educational experience’. Cognitive presence zijn activiteiten voor het verwerven van kennis en het verwerken van leerinhouden (o.a online instuuropdrachten, formatieve quizzen met automatische feedback of peer feedback). Social presence: lerenden hebben de mogelijkheid zich te presenteren als echte mensen. Elkaar leren kennen, communicatie, dialoog en reflectie zijn hierbij van belang.
Naarmate het aandeel ‘online leren’ binnen de ‘blend’ omvangrijker is, zul je ook vaker online begeleiden.
Ik heb deelnemers vervolgens gevraagd om aan te geven welke online begeleidingsactiviteiten zij in een doorsnee week inzetten. Daarna heb ik tips en voorbeelden gegeven.
Hieronder zijn mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar