Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed.
In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual Operative Assistant (VOA). Deze VOA gebruikt machine learning voor het instrueren van chirurgische technieken en voor het geven van persoonlijke feedback. Een Intelligent Continuous Expertise Monitoring System en een panel van experts beoordelen de prestaties van de studenten.
Groep twee kreeg les en feedback van docenten op afstand (via video). Groep drie kreeg geen instructie.
De verschillen zijn opzienbarend te noemen:
De onderzoekers concluderen dat deze op AI gebaseerde ‘virtuele operatie assistent’ een effectieve bijdrage kan leveren bij het verbeteren van prestaties van neurochirurgen, voor meer patiëntveiligheid en voor het verminderen van werkdruk van gewone docenten.
Dergelijke slimme tutor-systemen bieden ook kansen om veel vaker te oefenen, zonder de beperkingen wat betreft beschikbaarheid van menselijke begeleiding (al zal iemand het systeem moeten activeren). De onderzoekers stellen dat meer onderzoek nodig is, maar dat deze systemen de potentie hebben om ons voor te bereiden op “ever-evolving future challenges“.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar