Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een onderzoeker van de universiteit van Californië heeft onderzoek gedaan naar de perceptie van docenten van het tegelijkertijd online lesgeven en lesgeven op locatie (simultaan onderwijs). De uitkomsten zijn bepaald niet veel belovend, al heeft het onderzoek beperkingen.
Simultaan onderwijs wordt vandaag de dag toegepast als lerenden door omstandigheden zoals ziekte of quarantaine niet deel kunnen nemen aan fysieke lessen. The Hechinger Report doet verslag van een niet vrij toegankelijk onderzoek naar deze aanpak. Volgens mij is dit het eerste onderzoek over simultaan onderwijs tijdens de Coronapandemie.
Lora Bartlett van de Universiteit van Californië selecteerde 75 docenten uit negen staten. De docenten werkten op basisscholen, middelbare scholen en scholen voor hoger onderwijs. Deze docenten hebben regelmatig enquêtes in gevuld. In aanvulling hierop heeft Bartlett uitgebreide interviews met de helft van hen uitgevoerd.
Het beeld dat hieruit naar voren komt is nogal schokkend. Elke docent beschouwt simultaan onderwijs als de slechtste aanpak. Het is zeer vermoeiend voor docenten om steeds te schakelen tussen online en face-to-face onderwijs. Lerenden lijken ook op deze manier slechter te leren. Slechte leerresultaten hebben ertoe geleid dat drie van de in het onderzoek betrokken districten zijn afgestapt van de tweeledige aanpak. Zij verzorgen of fysiek onderwijs op locatie of online leren op afstand.
Bartlett vergelijkt simultaan onderwijs met het besturen van een auto op een snelweg en het tegelijkertijd spelen van een race-auto videospel op een scherm. Deze vorm van multitasking is dan dodelijk voor de kwaliteit van het onderwijs.
Uit het onderzoek komt dan ook een zeer chaotisch beeld van simultaan onderwijs naar voren:
Je kunt uiteraard enkele kanttekeningen plaatsen bij dit onderzoek:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar