Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality kan helpen bij het leren van een vreemde taal

Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal. De onderzoekers vroegen

The post Virtual reality kan helpen bij het leren van een vreemde taal first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Over het belang van (een raamwerk voor) AI-ethiek

Artificiële intelligentie wordt krachtiger, meer toegankelijk en alomtegenwoordig. AI is in staat om menselijke inbreng en vermogens te gebruiken om acties uit te voeren zoals het nemen van beslissingen. Daar komt ethiek bij kijken. Mark van Rijmenam pleit daarom voor AI-ethiek en werkt dit in een uitgebreide bijdrage uit. In

The post Over het belang van (een raamwerk voor) AI-ethiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?

In deze blogpost ga ik in op een technologische ontwikkeling die plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren een impuls kan geven. Bij live online samenwerken en samen leren loop je vaak tegen een aantal problemen aan. Op de eerste plaats duurt het even voordat geluid binnenkomt. Dat leidt er toe dat

The post Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat je moet weten voordat je de Lensa AI-app gebruikt

De afgelopen week heb ik een aantal keren geblogd over ChatGPT, een applicatie waarmee je teksten kunt genereren (hier, hier, en hier). Een andere toepassing van zogenaamde generatieve AI is Lensa. Deze toepassing kent echt een aantal risico’s waarvoor Reece Rogers terecht voor waarschuwt. Lensa stelt je in staat foto’s

The post Wat je moet weten voordat je de Lensa AI-app gebruikt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meer weten over ChatGPT?

Bijna een week geleden schreef ik de blogpost AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs. Er zijn de afgelopen tijd meer bijdragen geschreven over deze opzienbarende toepassing van artificiële intelligentie en de relevantie voor leren, opleiden en onderwijs. Over ChatGPT en

The post Meer weten over ChatGPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we een einde maken aan het verbod op het gebruik van de smartphone in de klas?

Onlangs pleitte het CDA voor een landelijk verbod op het gebruik van de smartphone op basis- en middelbare scholen. Michael Horn pleit er echter voor om dergelijke verboden in de ban te doen. Heeft hij een punt? Horn constateert dat steeds meer scholen de smartphone in de ban doen. De

The post Moeten we een einde maken aan het verbod op het gebruik van de smartphone in de klas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs. Er is geen conflict tussen relaties en discipline Als je laat merken

The post Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn voorspellingen ten aanzien van onderwijsveranderingen uitgekomen?

In 2012 publiceerde KnowledgeWorks een rapport waarin men vijf disruptieve veranderingen van het onderwijs beschreef. Katherine Prince blikt nu terug op dit rapport. Je komt regelmatig publicaties tegen waarin voorspellingen worden gedaan over veranderingen binnen maatschappelijke sectoren, mede als gevolg van digitalisering. Je leest echter zelden dat auteurs jaren later

The post Zijn voorspellingen ten aanzien van onderwijsveranderingen uitgekomen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan

Digitalisering draagt bij aan verandering van werk. Professionals zullen zich daar moeten blijven ontwikkelen. Volgens Marlo Lyons hoef je daarvoor niet per se terug naar school te gaan. Lyons beschrijft “five ways to upskill without going back to school“. Certificaatprogramma’s Veel loopbanen bieden volgens Lyons certificeringen om aan te tonen

The post Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs

Een week geleden heb ik aandacht besteed aan ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Michael Webb van het Nationale Centrum voor AI van JISC reflecteerde al enkele maanden geleden op de vraag: How might AI content generation tools such as GPT-3 disrupt assessment?

The post AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is het beluisteren van een audioboek net zo goed als het lezen van een geschreven boek?

Simona Tolcheva vindt van wel. Zij beargumenteert dat ‘literaire puristen’ het bij het verkeerde eind hebben als zij stellen dat pas sprake is van lezen als je een boek leest. Luisteren naar een audioboek is volgens Tolcheva net zo goed lezen. Hoe en wat je leest, maakt niet uit, meent

The post Is het beluisteren van een audioboek net zo goed als het lezen van een geschreven boek? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een raamwerk voor digitale transformatie van het onderwijs

Volgens Florence Martin en Kui Xie bevindt het tertiaire onderwijs zich in een tijdperk van digitale transformatie. Zij hebben een raamwerk ontwikkeld dat je kunt gebruiken om te reflecteren op de huidige praktijken en richtingen voor digitale transformatie. Dit raamwerk ondersteunt instellingen volgens de auteurs bij het formuleren van strategische

The post Een raamwerk voor digitale transformatie van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

24 januari 2023 start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (en ik ben weer één van de docenten)

Op 24 januari 2023 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding  behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)

The post 24 januari 2023 start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (en ik ben weer één van de docenten) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Blended learning in de praktijk van Barend Last

Vandaag verschijnt het boek ‘Blended learning in de praktijk. Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten‘ van Barend Last. Dit boek gaat over het toepassen van blended learning, en is een logisch vervolg op de uitgave ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ dat Barend anderhalf jaar geleden met Stefan

The post Recensie Blended learning in de praktijk van Barend Last first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen

Hoe kun je voorkomen dat jouw studenten verdwalen binnen jouw leermanagementsysteem? Hoe kun je voorkomen dat studenten voortijdig afhaken bij online leren? Daarover gaan twee recent gepubliceerde artikelen die ik in deze blogpost samenvat. Zo maak jij je LMS studentvriendelijk Charlotte Meijer van de Vrije Universiteit Amsterdam schrijft dat studenten

The post Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. Toepassing één is de verbeterde chatbot van OpenAI, die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3.

The post Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit de belangrijkste uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft?

Hoogleraar George Siemens heeft onlangs de opening verzorgd van de AARE 2022. Daarin heeft drie belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen geschetst voor het onderwijs van de toekomst. Artificiële intelligentie is daarbij de overkoepelende trend. Siemens onderstreept in zijn toespraak dat het narratief “het onderwijs moet veranderen” vandaag de dag wordt gevoed

The post Zijn dit de belangrijkste uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan digitalisering bijdragen aan ‘wendbaar begeleiden en oog voor elkaar?’

Ik heb vandaag een ‘keynote’ verzorgd tijdens een onderwijsconferentie van MBORijnland. In deze presentatie ben ik ingegaan op de rol van digitalisering bij het beter hanteerbaar maken van mentale gezondheidsproblemen van jongeren (ter versterking van ondersteuning, het bevorderen van sociale verbondenheid en het onderwijsontwerp). Diverse onderzoeken laten zien dat jongeren

The post Hoe kan digitalisering bijdragen aan ‘wendbaar begeleiden en oog voor elkaar?’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de metaverse gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden

Gwo-Jen Hwang en Shu-Yun Chie hebben voor Computers & Education een ‘position paper’ geschreven dat beoogt een duidelijk beeld te schetsen van wat de metaverse is en hoe de metaverse kan worden gebruikt voor educatieve toepassingen. De auteurs definiëren de metaverse, en presenteren potentiële toepassingen en onderzoeksthema’s. Bovendien worden de

The post Hoe de metaverse gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten

Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conferences‘ van Jo Cook en Laura Overton.

The post Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op de achtentwintigste editie van de Online Educa #OEB2022

Ik heb op 24 en 25 november 2022 in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2022. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage probeer ik in te gaan op de grote lijnen van wat mij is opgevallen. Ontmoeten Ik bezoek sinds 2003 de Online Educa. Ik heb

The post Terugblik op de achtentwintigste editie van de Online Educa #OEB2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Korte impressie van de beurs #oeb22

Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvragen

The post Korte impressie van de beurs #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22

Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een programma voor onderwijs 4.0 gestart. Dat is een ontdekkingsreis. Onderwijs 4.0 heeft

The post Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022

Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen die medewerkers en studenten

The post De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22

Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit het verleden. En daarin kun je ook met anderen

The post Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22

Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bevinden ons in het late

The post The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hybrid is Here to Stay #OEB22

Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprekers noemt dat parallel

The post Hybrid is Here to Stay #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22

Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voor hoger en volwassenenonderwijs. Met name modellen die

The post Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie plenaire opening OEB #oeb22

Vanochtend is de OEB officieel van start gegaan. In deze blogpost vat ik de kern van de openingssessie samen. Er nemen dit jaar bijna 2200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan de OEB . Dat is geen record, maar toch best indrukwekkend (in het verleden namen weleens 2500 participanten

The post Impressie plenaire opening OEB #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22

Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor. Re-imagining Our Vision for Learning Dit is

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ik verzorg een keynote tijdens de komende Moodlemoot Nederland & Vlaanderen

Op 14 februari 2023 vindt de 15e Moodlemoot voor Nederland & Vlaanderen in Dordrecht plaats. Arnout Vree van Avetica heeft mij gevraagd de keynote te verzorgen. En dat doe ik met veel plezier. Moodle is een veel gebruikt open source leerplatform. Dat impliceert dat een community van gebruikers een belangrijke

The post Ik verzorg een keynote tijdens de komende Moodlemoot Nederland & Vlaanderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn mentale gezondheidsproblemen van jongeren de schuld van online leren?

Verschillende onderzoeken laten zien dat veel jongeren kampen met problemen met hun geestelijke gezondheid. Deze groep jongeren is tijdens de Corona-pandemie sterk gestegen. George Veletsianos, Michael Barbour en Stephanie Moore hebben onderzocht in hoeverre dit te wijten is aan online leren, dat tijdens ‘Covid-19’ op grote schaal is toegepast. De

The post Zijn mentale gezondheidsproblemen van jongeren de schuld van online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Enkele interessante AI-tools

Deze blogpost bevat een aantal tools die gebruik maken van artificiële intelligentie. Deze tools illustreren wat anno 2022 allemaal kan met AI. Rode draad is wat mij betreft: het gaat om applicaties die werkzaamheden makkelijker kunnen maken, maar geen werk overnemen. De meeste tools zijn beschreven in een ‘Twitter-draad‘ van

The post Enkele interessante AI-tools first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22

De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Verleden jaar mochten heel veel Nederlanders in verband met Covid-19 niet naar dit groots opgezette congres gaan. Dit jaar vormt ons land waarschijnlijk weer de meest omvangrijke delegatie. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de

The post Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zullen we het eens hebben over de ruimte van docenten om te professionaliseren, te ontwikkelen en zich voor te bereiden? #owd22

De afgelopen week vonden de SURF Onderwijsdagen plaats. Centraal stond daadkracht bij het realiseren van -dankzij digitalisering mogelijk gemaakte- onderwijsinnovaties. Deze vernieuwingen staan en vallen bij de inzet van docenten. Een veel gestelde vraag daarbij was of docenten voldoende ruimte hebben om hierin te participeren. Diverse sprekers onderstreepten dat dit

The post Zullen we het eens hebben over de ruimte van docenten om te professionaliseren, te ontwikkelen en zich voor te bereiden? #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2022 over daadkracht #owd22

Deze blogpost is mijn impressie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen die dit jaar op 15 en 16 november in Den Bosch plaatsvindt. Moving forward together Paul Hughes ging in op hoe je in het innovatieproces, denken omzet in daden. Hij deed dat met behulp van de interactieve methodiek

The post Impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2022 over daadkracht #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Met daadkracht het onderwijs duurzaam verbeteren (dag 1 SURF Onderwijsdagen 2022) #owd22

‘Daadkracht’ is het thema van de SURF Onderwijsdagen die vandaag en morgen in Den Bosch plaatsvinden. Deze blogpost is de impressie van dag 1. Keynote: When and How to Design for Productive Failure Na de opening, waar onder meer een onderwijs award werd uitgereikt aan Mirjam Koster (Graafschap College), mocht

The post Met daadkracht het onderwijs duurzaam verbeteren (dag 1 SURF Onderwijsdagen 2022) #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe online leren verandert

Changing Landscape of Online Education is een onderzoeksrapport gebaseerd op een vragenlijst die is ingevuld door zo’n 300 ‘Chief Online Officers’ van onderwijsinstellingen in de VS. Welke veranderingen worden in dit rapport geschetst? De hoofdconclusie luidt dat de belangstelling van studenten voor online leren flink toeneemt en in de toekomst

The post Hoe online leren verandert first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe inspanningen van reguliere onderwijsinstellingen op termijn ten goede zijn gekomen aan een Amerikaans bedrijf

Ongeveer een jaar geleden heeft het Amerikaanse bedrijf 2U het van oorsprong non-profit platform voor online cursussen, edX, overgenomen. Inmiddels plukt 2U daar de vruchten van. Dat blijkt uit de bijdrage 2U leans into ‘free-to-degree’ pipeline. In deze bijdrage komt Chip Paucek, de CEO van 2U, aan het woord. Hij

The post Hoe inspanningen van reguliere onderwijsinstellingen op termijn ten goede zijn gekomen aan een Amerikaans bedrijf first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen? Waarom zouden ze ook….

We hadden verwacht dat studenten na de Corona-pandemie weer blij zouden zijn dat zij de onderwijsinstelling weer konden bezoeken. In de praktijk blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Aan de hand van vier vragen verkent Alexandra Mihai in You want your students back in the classroom? Give them

The post Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen? Waarom zouden ze ook…. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte

In vergelijking met een aantal jaar geleden komt de situatie bij overleg en leren, waarbij een deel van de deelnemers online participeert en een deel fysiek, steeds vaker voor. Deze ‘hybride’ of ‘simultane’ aanpak kan tegemoetkomen aan de behoeften van deelnemers -ze hoeven bijvoorbeeld minder te reizen- maar kan er

The post Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht trends hoger onderwijs 2023 (van de Educause)

De Educause heeft op basis van een vragenlijst een rapport samengesteld waarin men tien macrotrends beschrijft die in 2023 in het hoger onderwijs op zullen komen. Een aantal van die trends zie je volgens mij binnen ons middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs ook terug. De Educause presenteert de

The post Overzicht trends hoger onderwijs 2023 (van de Educause) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

De vier pijlers van verbondenheid in het onderwijs

Onderzoeksbedrijf Wonkhe en Pearson hebben onderzoek onder een grote groep Britse lerenden en docenten uitgevoerd om meer grip te krijgen op verbondenheid binnen het hoger onderwijs. In het onderzoeksrapport beschrijven de onderzoekers manieren die onderwijsinstellingen kunnen toepassen om een gevoel van verbondenheid te bevorderen. De onderzoekers stellen dat factoren die

The post De vier pijlers van verbondenheid in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon

Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter

The post Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kun je aan de hand van gedrag van lerenden binnen een DLO voorspellen of zij worstelen met het leren?

We verzamelen meer data over ‘leergedrag’ van lerenden naarmate we een digitale leeromgeving meer intensief gebruiken. Maar zegt deze data iets over de vraag of lerenden moeite hebben met leren? En wat kunnen we daar vervolgens mee? Jeffrey R. Young besteedt in Can Analyzing Clicks in Digital Systems Predict Which

The post Kun je aan de hand van gedrag van lerenden binnen een DLO voorspellen of zij worstelen met het leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Video’s over online begeleiding

Ik heb gisteravond een online sessie verzorgd over het geven van online begeleiding bij online en blended learning. Ik heb van het instructiegedeelte van de sessie enkele video’s gemaakt. Behalve instructie hebben we ook gewerkt met opdrachten om voorkennis te activeren en met verwerkingsopdrachten. De video’s zijn: Het belang van

The post Video’s over online begeleiding first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Geef kritisch vooruitgangsdenken een belangrijke plek in de discussie over digitalisering van het onderwijs

Theo Bastiaens (rector Open Universiteit) en Elisabeth Minneman (bestuursvoorzitter De Haagse Hogeschool) pleiten in ScienceGuide voor samenwerking en vooruitgangsdenken als het gaat om de discussie over digitalisering en de privaat-publieke samenwerking tussen onderwijs en technologiebedrijven. Dat klinkt mooi. Op hun betoog is echter het een en ander af te dingen.

The post Geef kritisch vooruitgangsdenken een belangrijke plek in de discussie over digitalisering van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D wat leren van de manier waarop LinkedIn het hoofdkwartier heeft ingericht voor hybride werken?

Ik kijk altijd graag naar andere sectoren vanuit het perspectief: wat kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ‘L&D’ daarvan leren? Met deze bril heb ik gekeken naar de bijdrage How LinkedIn Redesigned Its HQ for Hybrid Work. Wat valt me daarbij op? De Corona-pandemie heeft er toe geleid dat medewerkers vaker ‘hybride’

The post Kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D wat leren van de manier waarop LinkedIn het hoofdkwartier heeft ingericht voor hybride werken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ons zorgen maken over door AI gegenereerde essays, of juist niet?

Dankzij artificiële intelligentie (AI) kun je complete teksten automatisch door een applicatie laten schrijven. Zal dit leiden tot nieuwe vormen van fraude bij beoordelen, of biedt dit ook kansen voor onderwijs en opleiden? We gebruiken regelmatig essays, werkstukken en andere schrijfopdrachten voor het beoordelen van studenten. Dankzij AI ben je

The post Moeten we ons zorgen maken over door AI gegenereerde essays, of juist niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22

Van 23 tot en met 25 november 2022 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 24 november na afloop van het Online Educa Debate wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. We ontmoeten elkaar na afloop

The post Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 8 van 65Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste