Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
The 25 Best Productivity Apps in 2018 is een overzicht met handige applicaties die kunnen helpen werk en studie op een meer effectieve en efficiënte manier uit te voeren.
De applicaties hebben betrekking op:
De afgelopen twee weken hebben we de koelte opgezocht en vakantie gevierd op Lefkas. De eerste week hebben we gezeild (voor de tiende keer alweer). De tweede week hadden we een studio gehuurd in Lygia.
Mijn zus,
Het bericht H5P Dictee komt eraan! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Om met rapper Bizzey te spreken: het antwoord op de vraag is ja. Ja, empathie is te ontwikkelen en ja, dat wil je. Verschillende onderzoeken tonen een positief verband met relaties, creativiteit, sfeer en productie op de werkvloer en daarbuiten. Nederlandse medewerkers missen deze eigenschap echter in hun collega’s, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 10% van de menselijke empathie genetisch bepaald is. Maar hoe kun je die empathie trainen bij je medewerkers?
Het bericht Moodle beëindigt partnership met Blackboard verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het bericht H5P Branching scenario komt eraan verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het bericht Moodle 3.5.1 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
TrainTool maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet!
Een tijd geleden heb ik over mijn eerste ervaringen met de OculusGo geschreven. Daarbij lag het accent op het gebruik van speciaal ontwikkelde apps voor deze VR-headset. Je kunt echter ook zelf content op deze bril plaatsen.
Om succesvol te zijn in het werkklimaat van de 21e eeuw, is een constante ontwikkeling van vaardigheden gewenst. Vaak wordt gedacht dat het alleen technische vaardigheden zijn die ontwikkeld moeten worden om de veranderingen bij te houden. Soft skills mogen echter zeker niet achterblijven. Sterker nog: in tijden van constante technologische ontwikkelingen zijn het juist de soft skills waarin mensen zich kunnen onderscheiden!
Je moet een presentatie verzorgen voor een zaal vol met mensen. De inhoud van je presentatie staat als een huis. Straks moet je ‘op’. Wat kun je dan doen om jezelf op te peppen of juist kalm te worden?
Volgens Nancy Duarte zijn er grosso modo vier rituelen die je dan kunt toepassen.
De computer heeft de afgelopen decennia diverse werkzaamheden geautomatiseerd. Artificiële intelligentie zal de komende jaren ook vormen van ‘kenniswerk’ gaan automatisering. Een aantal bekwaamheden zullen echter niet snel ingevuld worden door robots. Werkgelegenheid, waarbij deze bekwaamheden erg belangrijk zijn, zal daarom niet snel verdwijnen.
Het artikel ‘Canvas Catches, and Maybe Passes, Blackboard’ roept, ondanks dat het geschreven is door een vrouw, zeker in het begin de associatie op van een wedstrijdje ver plassen. Toch bevat de bijdrage interessante wetenswaardigheden over de markt van leermanagement systemen.
De laatste paar jaar lees je vaker over ontwerpmethodes. De Deense Collaborative E-learning Design Method is zo’n methode.
Het ontwerpen van online en blended learning is geen eenvoudig proces. Dikwijls wordt technologie aan het bestaande onderwijs toegevoegd en wordt ICT niet gebruikt om op andere manieren te doceren en te leren.
Amerikaans onderzoek laat zien dat docenten over het algemeen positief zijn over het gebruik van ICT in het onderwijs. Zij stellen ook dat ICT in het onderwijs de laatste vijf jaar dramatisch is veranderd. Zorgen zijn er met name over de smartphone.
Voltijdstudenten van de Connections Academy behalen vergelijkbare studieresultaten als traditionele openbare Amerikaanse scholen en betere resultaten dan andere online scholen. Zij volgen hier online, ‘gepersonaliseerd’, onderwijs.
Dat blijkt uit een onderzoek door Gatti Evaluation,
Docenten zijn vakspecialist, maar zijn meestal niet thuis in auteursomgevingen. Dat betekent dat zij veelal niet in staat zijn om online cursussen te ontwikkelen. Bij de Pennsylvania State University denken ze daar iets op gevonden te hebben.
Wie de Ed Techie-blog van Martin Weller (werkzaam bij de Britse OU) volgt, heeft diens bijdragen over 20 jaar educatieve technologie vast voorbij zien komen. Op basis hiervan heeft hij nu een artikel in de Educause Review gepubliceerd.
De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?
Internettechnologie wordt steeds krachtiger, en daarmee ook geschikter voor interactie en begeleiding. SURF heeft onlangs als inhoudelijke start van het jaarthema van de pijler Online onderwijs, online begeleiding, een publicatie uitgegeven over dit thema (pdf).
Online begeleiding stelt studenten en docenten in staat om intensief contact met elkaar te onderhouden.
Negen dagen geleden blogde ik dat kwalitatief goede virtual reality dankzij toepassingen als de OculusGo toegankelijker wordt. Uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan, en heb er één besteld. Deze blogpost bevat een eerste impressie.
De set bestaat uit de VR-headset,
Leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties is aan verandering onderhevig. Er wordt minder bepaald wat en hoe werknemers leren, en er wordt gebruik gemaakt van andere leertechnologieën.
Julian Stodd -één van de keynote sprekers van de laatste Next Learning–
In 1973 heeft Mark Granovetter het invloedrijke paper “The Strength of Weak Ties” gepubliceerd. Dit paper gaat over het gegeven dat je bijvoorbeeld voor het krijgen van een nieuwe baan vaak meer hebt aan vage kennissen dan aan sterke relaties.
Het Online Learning Journal verschijnt sinds twintig jaar, elk kwartaal. Veel van de redactieleden hebben boeken geschreven bij Routledge. Onlangs is een gratis eBook verschenen met zeven hoofdstukken over online en blended learning, afkomstig uit een aantal boeken van deze redactieleden.
Machine learning is een vorm van artificiële intelligentie (AI). Bij machine learning hebben machines toegang tot data, herkennen zij patronen en nemen zij zelfstandig beslissingen (en niet meer op basis van regels en commando’s). Machine learning heeft volgens mij potentie voor onderwijs en opleiden.
Ben je bezig of van plan om te experimenteren met online onderwijs en open leermaterialen? Bijvoorbeeld met online begeleiden van studenten? Dan kun je daar dankzij de stimuleringsregeling Open en online onderwijs extra middelen voor krijgen. Mits je hiervoor uiterlijk 17 december 2018 een projectvoorstel indient.
Wat zijn de wensen en voorkeuren van lerenden die online onderwijs en opleiden volgen? Deze vraag staat centraal in een onderzoek met 1500 respondenten in de VS die recent hebben deelgenomen aan, die nog deelnemen aan of die van plan zijn binnen een jaar deel te nemen aan een volledig online studieprogramma.
Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten passen in toenemende mate online leren en vooral blended learning toe. Volgens eCampus News wordt daarbij één fout wel heel vaak gemaakt.
Deze organisaties stellen namelijk de vraag: “hoe kunnen we bestaande cursussen/programma’s omzetten naar een online variant?” Het gevolg is een vorm van online leren waarbij geen sprake is van differentiatie,
Chatbots kun je voor verschillende doelen binnen onderwijs en opleidingen gebruiken. Bij de Georgia State University gebruiken ze de chatbot ‘Pounce’ om het fenomeen ‘summer melt’ tegen te gaan.
‘Summer melt’ is het verschijnsel waarbij de motivatie van aankomende studenten tussen het einde van de middelbare school en het begin van de vervolgopleiding -dus in de zomer- drastisch vermindert.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.15 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Virtual reality is een technologie met veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. De toegankelijkheid ervan neemt toe, nu de kosten worden gereduceerd.
In 2013 kwam de ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift uit. Het apparaat liet de gebruiker virtual reality van goede kwaliteit ervaren.
Binnenkort gaan we voor de tiende keer op zeilvakantie. Deze zeilvakanties zijn meestal intensieve leerervaringen. En dan doel ik niet op de zeilvaardigheden op zich. In deze bijdrage licht ik dat toe.
Leren is een duurzame verandering in gedrag,
Virtual reality draagt ertoe bij dat gebruikers als het ware een behoorlijk authentieke context worden ingezogen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit fenomeen ertoe bijdraagt dat gebruikers meer onthouden van wat zij hier zien, dan van het bekijken van een gewone video.
Het bericht Moodle Mobile 3.5 is uit; interessante verbeteringen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Blockchain-technologie heeft de potentie om de ‘middle man’ uit de keten bij transacties weg te halen. Bij financiële transacties is dat bijvoorbeeld de bank. Op het gebied van opleiden en leren zouden lerenden weleens direct bij docenten aan kunnen kloppen voor instructie,
Het stof van de implementatie van de Europese privacywet (GDPR/AVG) is nog niet neergedwarreld of een nieuwe wet gaat weer voor de nodige reuring zorgen. Binnenkort stemt het Europees Parlement namelijk over een nieuwe copyright-wet met een mogelijk ernstige impact.
De private opleidersmarkt heeft een omzet van €3,1- €3,4 miljard, een stabiel cijfer over de jaren terwijl...
Het bericht Meer korte opleidingen, meer Blended en meer beroepscertificaat verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is veel rumoer op het gebied van chatbots. Deze Artificiële Intelligentie-toepassingen kun je ook zelf ontwikkelen. Maar met welke platforms?
Chatbots worden in toenemende mate gebruikt voor interactie met klanten, bijvoorbeeld op het gebied van customer service.
Bij adaptief leren worden leerpaden samengesteld op basis van uitkomsten van oefeningen en toetsen die lerenden maken, en op basis van onderliggende data. De lerende krijgt instructie en vaak ook feedback van het adaptieve programma. De inhoud van het leerpad wordt onder meer afgestemd op het niveau van de lerenden.
De verwachtingen ten aanzien van de toepassing van blockchain-technologie zijn hooggespannen. Een onderzoeksproject wijst echter op zwaktes op het gebied van veiligheid. Dat is best wel een ding als je deze technologie wilt gebruiken voor patiëntgegevens of certificering.
Blockchain-technologie draagt er toe bij dat dat je geen “middle man” meer nodig hebt voor het regelen van transacties tussen partijen.
Artificiële intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en Virtual Reality (VR) zijn afzonderlijk al boeiende technologische ontwikkelingen. De wisselwerking tussen deze drie fenomenen is echter pas echt krachtig, met de potentie om transformaties te bewerkstelligen.
Ik ben nogal terughoudend als het gaat om het voorspellen van revoluties als gevolg van nieuwe technologie.
Tijdens het Next Learning Event 2018 hebben 24 studenten ‘Opleidingskunde’ van Hogeschool Arnhem-Nijmegen 20 ‘gratis’ webtools gepresenteerd....
Het bericht 12 webtools om leren nog makkelijker te maken! verscheen eerst op nextlearning.nl.
SURF heeft een Learning community Digitale leeromgeving geïnitieerd. Dit is een 3-daagse leergang voor universiteit- en hogeschoolmedewerkers die zich bezig houden met thema’s rond de digitale leeromgeving. Men had mij gevraagd om rond het onderwerp “De inrichting van de digitale leeromgeving” te vertellen hoe Zuyd Hogeschool invulling geeft aan de componenten van de digitale leeromgeving.