Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke trends zullen de komende jaren van grote invloed zijn op technology enhanced learning?

Dian Schaffhauser signaleert negen trends op het gebied van leertechnologie. De trends zijn niet alleen technologisch van aard. De auteur legt ook andere accenten dan anderen vaak doen als het gaat om trends.

Rode draad hierin is

Delivering authentic experiences in the classroom and learning how to juggle district data

1.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Praten zonder pijl en boog: de kunst van geweldloze communicatie

Niet alleen Willem-Alexander doet het op Koningsdag, we doen het allemaal, de hele dag: verbinden. We verbinden ons een slag in de rondte en we zijn er trots op, getuige de vele hits op Google, in LinkedIn-profielen en in missies, visies en kernwaarden. Maar in de dagelijkse praktijk, zowel op de werkvloer als thuis, verdelen we ongemerkt vaker dan dat we verbinden. Dat komt door hoe we communiceren. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Praten zonder pijl en boog: de kunst van geweldloze communicatie

Niet alleen Willem-Alexander doet het op Koningsdag, we doen het allemaal, de hele dag: verbinden. We verbinden ons een slag in de rondte en we zijn er trots op, getuige de vele hits op Google, in LinkedIn-profielen en in missies, visies en kernwaarden. Maar in de dagelijkse praktijk, zowel op de werkvloer als thuis, verdelen we ongemerkt vaker dan dat we verbinden. Dat komt door hoe we communiceren. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zo gemakkelijk kun je wetenschappelijke artikelen over technology enhanced learning (en andere onderwerpen) raadplegen

Al vele jaren pleiten universiteiten en hogescholen voor ‘open access’, voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wetenschappelijke kennis is dikwijls helaas niet vrij toegankelijk. Dat is onder meer jammer voor docenten en onderwijsontwikkelaars die recente wetenschappelijke inzichten rond leren, onderwijs en opleiden goed kunnen gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van digitale leermiddelen?

In de meivakantie verscheen een artikel van Kennisnet over aandachtspunten bij de selectie van digitale leermiddelen. Deze bijdrage is ook relevant voor het hoger onderwijs en particuliere opleidingsinstituten.

Kennisnet definieert het begrip ‘digitaal leermiddel’ niet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een risico bij het gebruik van stemaangestuurde assistenten

Op dit moment bedienen we devices en applicaties voornamelijk nog met onze handen. In de nabije toekomst zal dat in toenemende mate via stemaansturing (‘voice-activation’) plaatsvinden. Er wordt verwacht dat in 2021 meer dan de helft van de Amerikaanse gezinnen een digitale assistent in huis heeft.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Platforms voor het faciliteren van online samenwerken en samenwerkend leren

Traditionele leermanagementsystemen zijn niet altijd heel geschikt voor het faciliteren van online samenwerken en voor online samenwerkend leren. Op het gebied van platforms voor online samenwerken en samenwerkend leren is de keuze echter reuze. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken welke activiteiten je wilt uitvoeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kenmerken volgende generatie digitale leeromgevingen

De volgende generatie digitale leeromgevingen bestaat uit ecosystemen die verschillen van het traditionele leermanagement systeem. In deze blogpost vat ik op basis van een artikel de kenmerken samen en geef ik er ook commentaar bij.

Ik heb al vaker aandacht besteed aan veranderende inzichten omtrent digitale leeromgevingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Horizon rapport komt er toch weer aan

Het befaamde en ook bekritiseerde Horizon Report verscheen, als ik me niet vergis, altijd in februari. Dit rapport beschreef jaarlijks trends op het gebied van ICT in het onderwijs. Initiator NMC is verleden jaar echter failliet gegaan. Dit betekent echter niet het einde van het Horizon Report.

Lees verder
Van Patrick Koning | 09-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artikel in mestmag.nl: “Mediawijze leerlingen in een mediarijke samenleving”

Afgelopen week publiceerde mestmag.nl een artikel over mediawijsheid: De jeugd van tegenwoordig voelt zich tegenwoordig vogelvrij met alle digitale mogelijkheden. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

PIC-RAT raamwerk om technology enhanced learning te beschrijven en te evalueren

Op het gebied van technology enhanced learning zijn er verschillende modellen en raamwerken die je kunt gebruiken om vanuit een didactische bril naar het gebruik van ICT en leren te kijken. Het PIC-RAT-raamwerk is daar een voorbeeld van.

Dit model wordt geïntroduceerd door Emily Pulham,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mag virtual reality niet te authentiek zijn?

Het antwoord op deze vraag wordt sterk beïnvloed door de toepassing van VR.

De NRC laat VR-expert Jeremy Bailenson aan het woord over virtual reality. Deze hoogleraar communicatie aan de Stanford University waarschuwt er onder meer voor dat virtual reality games niet te realistisch mogen worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat bepaalt de ‘user experience’ van opleiden en onderwijs?

Succesvolle bedrijven hebben veel aandacht voor ‘user experience’. Wat kunnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hiervan leren?

Het artikel Divine Discontent: Disruption’s Antidote vergelijkt onder meer de bedrijven Apple en Amazon met elkaar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Impressie week vakantie Toscane en Umbrië

In de meivakantie zijn we naar Florence, Perugia en Siena gegaan. Vanuit Perugia hebben we diverse plaatsen in Umbrië bezocht. In deze bijdrage geef ik een korte indruk van de plaatsen die we hebben bezocht.

We waren tot nu toe vijftien keer naar Italië geweest.

Lees verder
Van SBO | 04-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

eBook Next Learning 2018

Samen met een aantal sprekers en deelnemers kijken we terug op wederom een geslaagde editie van Next Learning!...

Het bericht eBook Next Learning 2018 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: Microlearning tools

Lees verder
Van Faculty of Skills | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Virtuoos communiceren: training of talent?

Communicatie is een kunst, zegt men. Daar kan je echt talent voor hebben. Sommigen van ons zijn natuurlijke sprekers, die in elke presentatie het publiek om hun vinger kunnen winden. Anderen voelen zich in sociale situaties als een vis in het water en kunnen alle conflicten sussen. Dit is een mooi en romantisch beeld, maar het kan ontzettend misleidend zijn. Want net zoals alle vaardigheden, is communicatie iets dat je jezelf eigen kan maken door genoeg oefening.

Lees verder
Van SBO | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Podcast – Gamification

Het bericht Podcast – Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 01-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 01-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

The learning trend of 2018 is always-on learning. But how can it be done?

Your career is probably going through a lot more change compared to your parents’ careers. The same goes for your skills. Times change, and for companies this means that real time and always-on learning is becoming the new standard. If employees are not able to continuously learn new, more general skills, wherever and whenever they want, they will walk away. Research by Deloitte suggests that it is one of the most important trends in HR this year. But how can you facilitate always-on learning in your organization?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie

Ik lees dit jaar elke maand een managementboek. Ik ben erg nieuwsgierig naar leren in een zelfsturende organisatie. Hoe wordt dit georganiseerd? Is zelfsturend ook zelfsturende leren? In april heb ik daarom het veelbesproken boek van Frederic Laloux over nieuwe manieren van organiseren (reinventing organizations) gelezen op de e-reader. Eigenlijk was ik begonnen in het […]

Het bericht Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen leertechnologie in hoger onderwijs

Binnen hoger onderwijs kun je leertechnologie onder meer gebruiken om onderwijs meer te flexibiliseren, om een krachtige leeromgeving te helpen realiseren (o.a. door actief leren te faciliteren en ICT te gebruiken voor co-creatie), en om de leeromgeving te vergroten. Wat zijn voorbeelden van toepassingen?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining

Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining

Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten nastreven

Je leest vaker over organisaties die Netflix of Spotify van onderwijs en opleiden willen zijn. Er zijn echter voldoende redenen waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten willen.

Tot voor kort waren organisaties verantwoordelijk voor het ontwerpen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Impressie NextLearning 2018: transitie in leren? #NLE2018

We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie waarbinnen ontwikkelingen als artificiële intelligentie en robotisering bijdragen aan grote veranderingen in verschillende bedrijfstakken. Zal dat ook het geval zijn met leren, opleiden en onderwijs? Vandaag vond editie 2018 van de NextLearning plaats.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe profielfoto’s

Afgelopen vrijdagmiddag heb ik nieuwe profielfoto’s laten maken. De vorige waren uit 2015. De foto’s zijn gemaakt door Liesbeth Wattimury Fotografie. Liesbeth is een oud-collega van mijn vrouw.

De tijd die ik normaliter aan bloggen besteed,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2018 | Article Rating | (1) reacties

Niet heel effectieve hoorcolleges nog steeds dominant in Amerikaans hoger onderwijs

Er wordt al vele jaren gepleit voor een meer activerende didactiek binnen het onderwijs. Onderzoek toont aan dat klassikaal onderwijs in de VS nog vaak eenrichtingsverkeer is.

Een interessant recent onderzoek van de universiteit van Nebraska-Lincoln laat zien dat het klassieke hoorcollege nog steeds de dominante onderwijsvorm is binnen het Amerikaanse ‘STEM’-onderwijs (science,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De rol van het onderwijs op het gebied van artificiële intelligentie (en omgekeerd)

Gaat artificiële intelligentie de inhoud van het onderwijs veranderen? Hoe kun je ervoor zorgen dat niet alleen ‘witte mannen’ computerwetenschappen gaan studeren? En wat zijn mogelijke gevolgen van artificiële intelligentie voor didactiek?

McKinsey&Company laat het hoofd computerwetenschappen van Princeton,

Lees verder
Van SBO | 20-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Digital Learning for High User Adoption and Performance

We worden allemaal opgeslokt in de ontwikkelingen, veranderingen en kansen op het gebied van leren op de...

Het bericht Digital Learning for High User Adoption and Performance verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic over e-learning in 2018

Wat zijn belangrijke verschillen tussen klassikaal leren en e-learning? Wat is het verschil tussen synchroon en asynchroon online leren? Welke e-learning methodes zijn er? Deze en andere vragen worden in een recente infographic verwerkt.

Van de week ontving ik een vraag of belangstelling had om een e-learning infographic te reviewen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ondersteuning bij onderwijsverbeteringen en -veranderingen met ICT organiseren?

Via de weblog 2 BeJammed heb ik de publicatie ‘Keuzehulp voor ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict‘ (pdf) gelezen. In de blogpost van Judith van Hooijdonk (@jujuutje) vind je de opzet van deze zinvolle uitgave over het organiseren van docentondersteuning (onder meer met interessante cases en aandachtspunten).

Lees verder
Van Faculty of Skills | 19-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Spaced learning: de sleutel naar beter trainen

Heb je wel eens een seizoen van een serie in een korte tijd uitgekeken? Bingewatchen heet dat en het is een populair tijdverdrijf. ‘Bingeleren’ daarentegen valt minder aan te raden. Niet alleen omdat het misschien minder leuk is dan series kijken, maar vooral omdat het niet bepaald een effectieve manier is om iets te leren. In plaats van lange stukken achter elkaar te leren is het beter op de stof op te knippen en te verdelen over een langere periode: spaced learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen in organisatieleren

Julian Stodd is volgende week keynote spreker tijdens editie 2018 van de Next Learning. Ik volg hem sinds een tijdje. Vandaag heeft hij een bijdrage geschreven met de titel The Reality of Learning die ik hier wil bespreken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dommel Valley Group symposium “Myths and Truths about Learning”

Vandaag vond bij de Technische Universiteit Eindhoven het jaarlijkse symposium plaats van de Dommel Valley Group. Deze blogpost is een impressie van een keynote, een paneldiscussie en twee workshops.

De Dommel Valley Group is in 1998 opgericht en bestaat uit een groep leerprofessionals van verschillende High Tech-bedrijven in de regio rond de rivier de Dommel (zoals Philips,

Lees verder
Van SBO | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderen in een complexe wereld: 5 tips

Wendbaar zonder extra overlegstructuur Door: Wilma Jongsma | LEON Leernetwerk De wereld verandert continu en steeds sneller. Dat merkt...

Het bericht Veranderen in een complexe wereld: 5 tips verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Serious escape rooms, de nieuwe leertrend?

Door:  IJsfontein  //  playful learning //  www.ijsfontein.nl Uit eten, bowlen, een filmpje pakken of toch maar met...

Het bericht Serious escape rooms, de nieuwe leertrend? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2018 | Article Rating | (1) reacties

Moeten we lerenden meer controle geven over het eigen leren?

Je leest al diverse jaren pleidooien om lerenden meer controle te geven over hun eigen leren. Het zou het eigenaarschap ten goede komen en daarmee ook de motivatie versterken. Vanuit het oogpunt van effectiviteit en efficiëntie lijken twee variabelen van invloed op de vraag of je dit moet doen (en in welke mate).

Lees verder
Pagina 61 van 120Eerste   Vorige   56  57  58  59  60  [61]  62  63  64  65  Volgende   Laatste