Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt?

Ik heb met Soa Aids Nederland vorig jaar met veel plezier de digitale leerweken georganiseerd. Tijdens de leerweken gaan meer dan 1000 professionals die werken in de zorg voor soa’s en hiv aan de slag met online workshops, bv de workshop soa’s en hiv achter gesloten deuren voor penitentiaire inrichtingen. Het was erg leuk om hier aan mee te helpen, zo hebben we een flink aantal doktersassistenten bereikt die nu vaker door gaan vragen naar soa’s (mocht je binnenkort een blaasontsteking hebben en de doktersassistente vraagt meteen naar soa-risico – dat komt hierdoor! :). We werkten met Moodle: niet geheel een platform zonder problemen. Toch blijkt uit de evaluatie dat de waardering voor de workshops heel hoog is. Hoe je dit ook kunt bereiken leg ik uit in deze blogpost en met behulp van het Model van Waardevolle Eenvoud van Bart Schouten. Overigens heeft hij hier ook een boek over geschreven wat ik niet heb gelezen.

Het model van waardevolle eenvoud

Het model is ontwikkeld in het kader van klanttevredenheid. Hoe zorg je dat klanten echt fan worden van jouw product? Ik wil het model graag gebruiken als ingang om kritisch naar je gebruik van technologie voor online leren te kijken.  Ten eerste: ik hoor altijd veel mensen klagen over de platformen en tools waar ze mee werken (inclusief ikzelf) maar het perfecte platform bestaat niet. Dus je moet altijd roeien met de riemen die je hebt en dat is ook prima.

 

model van waardevolle eenvoud

Het mooie van het model vind ik dat het laat zien hoe waarde en eenvoud in de technologie bij online leren met elkaar verweven zijn. Wil je meer lezen over het model: dat kan via Managementsite of Frankwatching.

Geworstel en gemak

Deze kwadranten zijn het interessantst eigenlijk. Een mooi voorbeeld van geworstel is een deelnemer die mij eens vertelde dat hij het platform niet fijn vond, maar wel zo geïnteresseerd was in de uitwisseling met andere junioren dat hij zeker wel mee bleef doen. Wanneer het onderwerp heel waardevol is dan zijn mensen toleranter richting de technologie. Stel je hebt een heel makkelijk platform maar lage waarde, dan is het wel makkelijk, maar trek je mensen niet automatisch. Ik denk als voorbeeld aan Goodhabitz in sommige organisaties: makkelijk in gebruik maar de inhoud soms te algemeen waardoor het niet waardevol is. Ik zou graag denken dat de digitale leerweken onder geluk vallen maar ik denk dat ze voor veel deelnemers ook wel onder (licht) geworstel vallen. We hebben hard gewerkt om de techniek makkelijker te maken door bijvoorbeeld heldere knoppen toe te voegen maar het blijft soms een beetje zoeken voor mensen.

Geluk en gedoe

Deze twee zijn het makkelijkst herkenbaar. Als online leren zowel waardevol als eenvoudig is is het puur geluk. Natuurlijk streven we daarnaar maar is niet altijd mogelijk. Is het waarde-arm en ingewikkeld dan vinden mensen het gedoe. Bij gedoe kun je denken aan een verplichte e-learning die je moet doen en waar je ook nog vastloopt in het menu. Hier zullen mensen zeker afhaken.

Hoe kun je met dit model kritisch kijken naar je online leerontwerpen?

Je kunt het model zeker gebruiken als bril om kritisch naar je interventies te kijken. Gebruik het om te kijken waar jouw deelnemers zitten. Dat hoeft overigens niet allemaal in dezelfde hoek te zijn. Dit geeft richting voor verbeteringen. Zit je vooral in het gemakskwadrant, moet je zeker iets doen aan het waardevoller maken van de onderwerpen. Is het geworstel dan kun je kijken of je andere technologie keuzes kunt maken of aanpassingen kunt doen binnen de bestaande technologie. Of gebruik het model om scherpere vragen te stellen aan je (toekomstige) deelnemers/gebruikers. Last but not least kun je je deelnemers of tester ook de indicatietest voor waardevolle eenvoud laten doen.

 

Het bericht Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt? verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: