Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen beschrijft. Vlak na de jaarwisseling heeft men in samenwerking met het Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE)[ van de Noorse Universiteit van Bergen, het zevende rapport uitgegeven met daarin tien innovaties “that are already in currency but have not had a profound influence on education in their current form”. Een aantal ‘innovaties’ zijn volgens mij overigens al heel lang “in currency”.
Het rapport (pdf) is behoorlijk omvangrijk (45 pagina’s), maar bevat ook een uitgebreide samenvatting. Bovendien worden de tien innovaties ook op de website van het rapport samengevat.
Pedro de Bruyckere schrijft dat veel onderwerpen voor hem niet nieuw zijn. Hij geeft als voorbeelden ‘Playful learning’, ‘Learning through wonder’, ‘making thinking visible’ en ‘Place-based learning’ . ‘Decolonising learning’ is volgens hem controversieel. ‘Roots of empathy‘ is daar aan gerelateerd.
‘Action learning‘ is volgens mij ook een concept uit de jaren tachtig of negentig, en dus allesbehalve nieuw.
Blijven over:
Samenvattend kun je volgens mij stellen dat editie 2019 van “Innovating Pedagogy” niet heel veel nieuwe vormen van leren, doceren en beoordelen bevat. De samenstellers hadden wellicht beter nog enkele jaren kunnen wachten voordat zij een nieuwe editie van dit rapport hadden gepubliceerd.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar