Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tijdens de kerstvakantie heb ik mijn disclaimer en privacyverklaring aangepast, als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De afgelopen dagen heb ik weer een aantal aanpassingen gepleegd. Deze licht ik graag toe. Verder bevat deze blogpost een belangrijke mededeling voor degenen die updates van mijn blog via e-mail ontvangen.
Als je tablets in het onderwijs wilt inzetten, moet je niet alleen nadenken over technologie en didactiek. Deze apparaten kunnen -bij verkeerd gebruik- ook leiden tot fysieke aandoeningen. Hoe kun je een tablet het beste vasthouden? Hoe lang zou je lerenden moeten laten werken met tablets?
By: Marit Spek Julian Stodd points out an inspiring idea, “The way we are learning is changing”....
Het bericht The Engaged Employee – a keynote by Julian Stodd verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van het onderwijs” willen worden (hier en hier). In een aantal opzichten kunnen digitale leeromgevingen zich echter wel laten inspireren door Netflix. In ieder geval tot op zekere hoogte.
Cameravrees is een algemeen bekend probleem, dat als zeer vervelend kan worden ervaren. Mensen die zichzelf terugzien op camera, reageren met “praat ik echt zo?” of negatiever. In online training kan dit direct na een trainingsoefening gebeuren. Een reactie als deze komt veel voor omdat je hersenen, bij het terugkijken van jezelf op video, onbewust op zoek gaan naar verbeterpunten. Tot op een zekere hoogte is dit nuttig, maar het kan ook als gevolg hebben dat men liever niet op meer op beeld verschijnt. Daarom: 4 tips voor het overwinnen van cameravrees bij trainingsdeelnemers.
Het bericht Release Moodle 3.5; AVG-compliance verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het leermanagementsysteem ligt al enkele jaren om allerlei redenen onder vuur. Toch gaat op beurzen, zoals van de ATD, nog veel aandacht uit naar het LMS. Het antwoord op de vraag in de titel van deze bijdrage is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.
Het bericht Moodle Privacy (14): Implementatie privacy-API in Moodle plugins #video verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het bericht Gepersonaliseerd leren: de app doet het werk? verscheen eerst op Ennuonline.
Dian Schaffhauser signaleert negen trends op het gebied van leertechnologie. De trends zijn niet alleen technologisch van aard. De auteur legt ook andere accenten dan anderen vaak doen als het gaat om trends.
Rode draad hierin is
Delivering authentic experiences in the classroom and learning how to juggle district data
1.
Niet alleen Willem-Alexander doet het op Koningsdag, we doen het allemaal, de hele dag: verbinden. We verbinden ons een slag in de rondte en we zijn er trots op, getuige de vele hits op Google, in LinkedIn-profielen en in missies, visies en kernwaarden. Maar in de dagelijkse praktijk, zowel op de werkvloer als thuis, verdelen we ongemerkt vaker dan dat we verbinden. Dat komt door hoe we communiceren.
Al vele jaren pleiten universiteiten en hogescholen voor ‘open access’, voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wetenschappelijke kennis is dikwijls helaas niet vrij toegankelijk. Dat is onder meer jammer voor docenten en onderwijsontwikkelaars die recente wetenschappelijke inzichten rond leren, onderwijs en opleiden goed kunnen gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied.
Het bericht Moodle 3.5 uitgesteld tot 17 mei 2018 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In de meivakantie verscheen een artikel van Kennisnet over aandachtspunten bij de selectie van digitale leermiddelen. Deze bijdrage is ook relevant voor het hoger onderwijs en particuliere opleidingsinstituten.
Kennisnet definieert het begrip ‘digitaal leermiddel’ niet.
Op dit moment bedienen we devices en applicaties voornamelijk nog met onze handen. In de nabije toekomst zal dat in toenemende mate via stemaansturing (‘voice-activation’) plaatsvinden. Er wordt verwacht dat in 2021 meer dan de helft van de Amerikaanse gezinnen een digitale assistent in huis heeft.
Traditionele leermanagementsystemen zijn niet altijd heel geschikt voor het faciliteren van online samenwerken en voor online samenwerkend leren. Op het gebied van platforms voor online samenwerken en samenwerkend leren is de keuze echter reuze. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken welke activiteiten je wilt uitvoeren.
De volgende generatie digitale leeromgevingen bestaat uit ecosystemen die verschillen van het traditionele leermanagement systeem. In deze blogpost vat ik op basis van een artikel de kenmerken samen en geef ik er ook commentaar bij.
Ik heb al vaker aandacht besteed aan veranderende inzichten omtrent digitale leeromgevingen.
Het befaamde en ook bekritiseerde Horizon Report verscheen, als ik me niet vergis, altijd in februari. Dit rapport beschreef jaarlijks trends op het gebied van ICT in het onderwijs. Initiator NMC is verleden jaar echter failliet gegaan. Dit betekent echter niet het einde van het Horizon Report.
Op het gebied van technology enhanced learning zijn er verschillende modellen en raamwerken die je kunt gebruiken om vanuit een didactische bril naar het gebruik van ICT en leren te kijken. Het PIC-RAT-raamwerk is daar een voorbeeld van.
Dit model wordt geïntroduceerd door Emily Pulham,
Het antwoord op deze vraag wordt sterk beïnvloed door de toepassing van VR.
De NRC laat VR-expert Jeremy Bailenson aan het woord over virtual reality. Deze hoogleraar communicatie aan de Stanford University waarschuwt er onder meer voor dat virtual reality games niet te realistisch mogen worden.
Succesvolle bedrijven hebben veel aandacht voor ‘user experience’. Wat kunnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hiervan leren?
Het artikel Divine Discontent: Disruption’s Antidote vergelijkt onder meer de bedrijven Apple en Amazon met elkaar.
In de meivakantie zijn we naar Florence, Perugia en Siena gegaan. Vanuit Perugia hebben we diverse plaatsen in Umbrië bezocht. In deze bijdrage geef ik een korte indruk van de plaatsen die we hebben bezocht.
We waren tot nu toe vijftien keer naar Italië geweest.
Het bericht H5P Image Pairing – nieuw contenttype verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Samen met een aantal sprekers en deelnemers kijken we terug op wederom een geslaagde editie van Next Learning!...
Het bericht eBook Next Learning 2018 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Van escaperoom tot speelveld verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Een Social MOOC als katalysator verscheen eerst op nextlearning.nl.
Communicatie is een kunst, zegt men. Daar kan je echt talent voor hebben. Sommigen van ons zijn natuurlijke sprekers, die in elke presentatie het publiek om hun vinger kunnen winden. Anderen voelen zich in sociale situaties als een vis in het water en kunnen alle conflicten sussen. Dit is een mooi en romantisch beeld, maar het kan ontzettend misleidend zijn. Want net zoals alle vaardigheden, is communicatie iets dat je jezelf eigen kan maken door genoeg oefening.
Het bericht Podcast – Connecting your learning information flows verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Van leren naar presteren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Hersenkennis is mensenkennis! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Al werkend veranderen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Your career is probably going through a lot more change compared to your parents’ careers. The same goes for your skills. Times change, and for companies this means that real time and always-on learning is becoming the new standard. If employees are not able to continuously learn new, more general skills, wherever and whenever they want, they will walk away. Research by Deloitte suggests that it is one of the most important trends in HR this year. But how can you facilitate always-on learning in your organization?
Ik lees dit jaar elke maand een managementboek. Ik ben erg nieuwsgierig naar leren in een zelfsturende organisatie. Hoe wordt dit georganiseerd? Is zelfsturend ook zelfsturende leren? In april heb ik daarom het veelbesproken boek van Frederic Laloux over nieuwe manieren van organiseren (reinventing organizations) gelezen op de e-reader. Eigenlijk was ik begonnen in het […]
Het bericht Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie verscheen eerst op Ennuonline.
Binnen hoger onderwijs kun je leertechnologie onder meer gebruiken om onderwijs meer te flexibiliseren, om een krachtige leeromgeving te helpen realiseren (o.a. door actief leren te faciliteren en ICT te gebruiken voor co-creatie), en om de leeromgeving te vergroten. Wat zijn voorbeelden van toepassingen?
Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.
Je leest vaker over organisaties die Netflix of Spotify van onderwijs en opleiden willen zijn. Er zijn echter voldoende redenen waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten willen.
Tot voor kort waren organisaties verantwoordelijk voor het ontwerpen,
We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie waarbinnen ontwikkelingen als artificiële intelligentie en robotisering bijdragen aan grote veranderingen in verschillende bedrijfstakken. Zal dat ook het geval zijn met leren, opleiden en onderwijs? Vandaag vond editie 2018 van de NextLearning plaats.
Het bericht Moodle Privacy (13): Wie bepaalt het doel en het soort persoonsgegevens? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Afgelopen vrijdagmiddag heb ik nieuwe profielfoto’s laten maken. De vorige waren uit 2015. De foto’s zijn gemaakt door Liesbeth Wattimury Fotografie. Liesbeth is een oud-collega van mijn vrouw.
De tijd die ik normaliter aan bloggen besteed,
Er wordt al vele jaren gepleit voor een meer activerende didactiek binnen het onderwijs. Onderzoek toont aan dat klassikaal onderwijs in de VS nog vaak eenrichtingsverkeer is.
Een interessant recent onderzoek van de universiteit van Nebraska-Lincoln laat zien dat het klassieke hoorcollege nog steeds de dominante onderwijsvorm is binnen het Amerikaanse ‘STEM’-onderwijs (science,
Gaat artificiële intelligentie de inhoud van het onderwijs veranderen? Hoe kun je ervoor zorgen dat niet alleen ‘witte mannen’ computerwetenschappen gaan studeren? En wat zijn mogelijke gevolgen van artificiële intelligentie voor didactiek?
McKinsey&Company laat het hoofd computerwetenschappen van Princeton,
We worden allemaal opgeslokt in de ontwikkelingen, veranderingen en kansen op het gebied van leren op de...
Het bericht Digital Learning for High User Adoption and Performance verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wat zijn belangrijke verschillen tussen klassikaal leren en e-learning? Wat is het verschil tussen synchroon en asynchroon online leren? Welke e-learning methodes zijn er? Deze en andere vragen worden in een recente infographic verwerkt.
Van de week ontving ik een vraag of belangstelling had om een e-learning infographic te reviewen.
Via de weblog 2 BeJammed heb ik de publicatie ‘Keuzehulp voor ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict‘ (pdf) gelezen. In de blogpost van Judith van Hooijdonk (@jujuutje) vind je de opzet van deze zinvolle uitgave over het organiseren van docentondersteuning (onder meer met interessante cases en aandachtspunten).