Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke trends op het gebied van virtual reality en augmented reality

Virtual reality en augmented reality hebben veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Sinds een aantal jaren worden deze toepassingen  hiervoor vaker ingezet. Tegelijkertijd zijn deze technologieën zelf ook in ontwikkeling.

Dat blijkt uit het artikel 5 Important Augmented And Virtual Reality Trends For 2019 Everyone Should Read. Bernard Marr beschrijft hierin vijf trends op het gebied van VR en AR:

  1. AR en VR zullen worden versterkt met artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI). Slimme en cognitieve functionaliteit wordt toegevoegd aan AR- en VR-toepassingen. De toepassingen ‘begrijpen’ waar je naar kijkt. Stemaansturing zal ook worden toegepast zodat je niet meer met een controller uit een menu keuzes hoeft te maken.
  2. VR en AR zullen volgens Marr in toenemende mate gebruikt worden binnen trainingen en binnen het onderwijs. Walmart gaat 17.000 Oculus Go headsets gebruiken om medewerkers te trainen in vaardigheden die variëren op het gebied van wet- en regelgeving en klantenservice. Het Amerikaanse leger zal de HoloLens technologie van Microsoft gebruiken voor militaire training. Daarbij wordt het gedrag van militairen in oefensituaties gemonitord  en gebruikt voor analyses. Denk daarbij aan gegevens over hart- en ademhalingssnelheden, maar ook over het vinden van wegen, het bepalen van doelwitten en missieplanning. Vooral VR zal worden gebruikt om te oefenen in risicovolle of gevaarlijke omstandigheden.
  3. VR en AR zullen in toenemende mate op het gebied van entertainment worden ingezet. Tot nu toe is de ‘killer app‘ hiervoor nog niet ontwikkeld. Desalniettemin wordt de technologie toegankelijker (qua prijs en apparaat) en krachtiger (denk aan het volgen en toepassen van oogbewegingen), waardoor gebruikers VR en AR op een meer natuurlijke manier kunnen gebruiken. Marr merkt ook op dat veel start ups zich richten op VR/AR voor vermaak. Spelelementen kunnen  dan ook meer binnen educatieve toepassingen worden gebruikt (bijvoorbeeld om lerenden meer uit te dagen).
  4. VR- en AR-omgevingen kunnen in  toenemende mate worden gebruikt voor samenwerking en interactie. Er worden bijvoorbeeld toepassingen voor virtuele kantoren gemaakt (met o.a. whiteboards). Marr heeft ook hoge verwachtingen van Facebook’s VR Spaces platform.  Voor leren, opleiden en trainen kan dit nadrukkelijk ook toegevoegde waarde hebben (denk aan overleg binnen een gesimuleerde omgeving met risico’s).
  5. AR zal in toenemende mate binnen (autonoom bestuurde) auto’s  worden gebruikt (in combinatie met stemaangestuurde assistenten). Gebruikers krijgen ook, bijvoorbeeld op het dashboard, extra informatie. Bijvoorbeeld over gevaarlijke punten in de omgeving. Een dergelijke toepassing is m.i. ook relevant voor werkplek leren waarbij werknemers extra informatie of gesproken ondersteuning via een display krijgen, afhankelijk van de locatie of het apparaat waarmee zij moeten gaan werken.

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: