Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoger onderwijs is niet voor iedereen even toegankelijk. Jongeren uit achtergestelde groepen -zoals families met minder inkomen- nemen naar verhouding minder deel aan hoger onderwijs. Dat heeft voor een deel te maken met de kosten van het onderwijs. De kosten voor leermaterialen maken daar deel van uit. Amerikaans onderzoek concludeert dat open educational resources weleens een belangrijke rol kunnen spelen in het meer toegankelijk maken van het hoger onderwijs.
In de Verenigde Staten is kwalitatief goed hoger onderwijs nog ontoegankelijker dan bij ons. Jongeren moeten zich in nog meer schulden steken om te kunnen studeren dan in ons land. Zouden Open Educational Resources (OER) de drempel om deel te nemen kunnen verlagen? Onderzoekers van de Washington State University hebben zich hierin verdiept.
Zij concludeerden dat het gebruik van OER een groot effect heeft op studenten die binnen hun familie voor het eerst zijn gaan studeren -‘de eerste generatie’- en, in mindere mate, op studenten van etnische minderheden. De onderzoekers hebben groepen studenten van een psychologiecursus onderverdeeld in twee groepen. De controlegroep bestudeerde een commercieel studieboek, de testgroep (774 studenten) maakte gebruik van een gratis open tekstboek.
De onderzoekers wilden drie onderzoeksvragen beantwoorden:
De antwoorden op deze vragen zijn verkregen op basis van een enquête.
Op basis van deze antwoorden concluderen de onderzoekers:
Dit betekent volgens de onderzoekers dat de testgroep niet alleen even goed presteerde als de controlegroep, maar ook nog eens flink kan besparen op leermaterialen (in totaal ongeveer $24.000).
Volgens de onderzoekers heeft het gebruik van OER de potentie heeft om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te vergroten, met name als OER op grotere schaal worden gebruikt. De impact op bèta/technische gebieden is waarschijnlijk het grootst, omdat daar de kosten van leerboeken vaak hoger zijn.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar