Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief donderdag 19 december 2019

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

Bright Alley
Business Developer Digital Learning

e-Academy
E-learning consultant

E-learning Training
Learning Consultant

Splintt
Pojectmanager medior/senior   
 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.



14-1-2020 - 18-1-2020
Articulate Storyline Training

21-1-2020
Articulate Storyline Advanced Training

6-2-2020 - 20-2-2020
Articulate Storyline Training

10-3-2020 - 24-3-2020
Articulate Storyline Training

19-3-2020
Articulate Storyline Advanced Training

25-3-2020
Articulate Rise Certified Training

12-5-2020
Articulate Rise Certified Training


Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

   

Blogs Marktspelers
De afgelopen maand hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

 
Avetica
Moodle Advent kalender
Moodle Workplace (3): Maak certificaten
Moodle Workplace (2): multi-tenancy
Video’s over nieuwe functies Moodle 3.8
Einde van thema Essential
Moodle 3.9 krijgt Long Term Support
MoodleNet is live
Global Moodlemoot dag 3
Global Moodlemoot dag 2
Global Moodlemoot dag 1   
 

 
Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.
 

 


Inleiding 

Begin deze maand niet naar de OEB in Berlijn geweest? Niet getreurd. Met deze nieuwsbrief praten wij u helemaal bij. Onze redacteuren Wilfred Rubens en Pieter de Vries schreven elk een terugblik op 3 dagen congres en beurs. Meer dan genoeg stof om in de Kerstvakantie – en nog lang daarna – over na te denken.
Deze laatste nieuwsbrief van 2019 biedt ook anderszins meer dan gebruikelijk. De rubrieken zijn voor de gelegenheid gevuld met een extra portie content. Wij hopen dat dit u inspireert voor een leerrijk 2020.
De medewerkers van e-Learning.nl wensen u dan ook hele prettige feestdagen toe en een voorspoedig nieuwjaar.

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Corporate Learning
eLearning is the Future of Corporate Training
Techniques to Grow Your Employees’ Skills
Trend: Artificial Intelligence Micro-Courses
Microlearning: Leaves Without a Tree
Make Your eLearning Interactive
Learning and Skills for the Digital Era
5 Steps to Performance-based Learning

Learning & Teaching
Where is Learning Science in Technology Products?
Digital technology and new informal learning methods
8 ways to meet the newest learning trends
The Practice of Game-based Learning
Learning Engineering? Or Instructional Design?
Instructional Design Analysis
Instructional Design Models vs Strategies
Mistakes Collecting Feedback for Online Course
Augmented Learning: 6 Arguments For Its Use
Video for learning: 15 things research says
Personalized learning: 50-year-old, worth exploring
6 Critical Factors that Affect How People Learn
Enhancing Knowledge Retention with eLearning
508 Compliant ELearning: Tips and tricks
Looks Do Matter: Visuals Shape eLearning
Does Duolingo Work?

Education
Technologies Higher Education Should Get Ahead of
Elements of award-winning courses
Skills Training Can’t Replace Higher Education
Is web filtering OK in higher ed?
EdTech advances are shaking up Education
Online materials 'poorly aligned' with academic standards
Rubrics Are No Way to Teach Writing
UNESCO: Universalize Open Educational Resources

US Higher Education Enrollment Trends
Students Who Read On Tablets Score Poorly In Reading
Treat Every Lesson Like an Experiment
MOOCs Make Way For SPOCs
MOOCs on the Rise in China
Embracing New Ways a Child is Learning Math
Pisa: Obsession With Test Scores
Google Teacher Center: Free Training
Blockchain-Based Decentralised university
Closing the Education-Technology Gap
Learning Analytics critical to EdTech adoption

Artificial Intelligence Two-Minute Guide To Artificial Intelligence
Predictions for AI and ML in 2020
What I Expect from AI in 2020
Machine learning: 9 percent of efforts deliver results

Tools
The LMS is dead? What next?
The LXP Showdown Begins
Top 10 LXPs for 2019-2020
Word cloud generators to use in instruction
Virtual Reality Through a Human Cell  

 

 

Wilfred Rubens' keuze 

In deze rubriek een selectie van de bijdragen die redacteur Wilfred Rubens de afgelopen periode op e-Learning.nl heeft gepubliceerd. Voor een volledig en actueel overzicht verwijzen wij naar de rubriek Bloggers of naar zijn weblog.

Hoe krijgt een LXP voldoende toegevoegde waarde?
Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)
Hoe leerzaam is mobiele technologie voor leren?
PEAT als alternatief voor TPACK?
Over de adoptie van blended learning in de praktijk
Voorbeelden blended learning
Kenniswerk wordt waarschijnlijk het meest beïnvloed door AI
Kritische vragen bij gezichtsherkenningstechnologie in het onderwijs
Maken tutoren het verschil bij online leren?
Is microlearning te veel een doel op zich geworden?    

Wilfred Rubens is zelfstandig en onafhankelijk adviseur. Hij helpt organisaties met het versterken van leren en ontwikkelen met behulp van ICT.


Nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief - zoals gebruikelijk - een overzicht van wat er de afgelopen periode op e-Learning.nl heeft gestaan. Daarnaast een selectie van Engelstalige artikelen waaraan de site nog geen of weinig aandacht heeft besteed. Wij sluiten dit keer af met een dubbele terugblik.

De afgelopen maand meest gelezen

85% regel gaat 70:20:10 vervangen

Meest gelezen nieuws 
Steeds maar weer wordt er in L&D land gesproken over de 70:20:10-regel, die nog steeds niet goed onderbouwd is met onderzoek. Blij worden we bij Let’s Learn! van het volgende artikel, waarbij een wetenschappelijk onderzoek populair omschreven wordt met de zogenaamde 85% regel.
 

 

Terugblik Articulate Gebruikersdagen

Meest gelezen nieuws van marktspelers
We kijken terug op drie inspirerende, informatieve én interactieve Articulate Gebruikersdagen op dinsdag 12, donderdag 14 en vrijdag 15 november in Brasschaat en Utrecht. Drie dagen vol workshops, demo’s, businesscases en presentaties voor én door gebruikers van Articulate. Dit jaar mochten we ruim 300 bezoekers verwelkomen.

 

Global Moodlemoot dag 2

Meest gelezen blog
De eerste dag van de Global Moodlemoot is gericht op (technische) ontwikkelaars waar we mogelijk later nog verslag van doen. De tweede dag start met een opening door oprichter en CEO Martin Dougiamas. Martin neemt ons nog eens een keer mee langs de ‘key values’ van Moodle en en het belang van de community rondom Moodle. Deze blogpost bevat een samenvatting van de dag.

 

 

 

Longreads op het web

Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vergen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

2019 Education Research Highlights (Edutopia)
Learning Is The New Pension (Forbes)
What’s next for Ed-Tech? (LM&T Journal)
A Better Internet Is Waiting for Us (NewYorkTimes)
HR Technology Marketplace 2020 Report (Josh Bersin)
HR Technology: The Dirty Little Secret (Josh Bersin)
What might a global edtech readiness index look like? (WorldBank)
Lifelong Learning: Concepts and actions (ILO)
Artificial Inteligence: Machines are affecting people (brookings.edu)
Artificial Intelligence is coming for knowledge workers (Recode)
2019 Study: Faculty and Information Technology (EDUCAUSE)
2019 Study: Undergraduate Students and Information Technology (EDUCAUSE)
AI in Search of a Campus (EDUCAUSE)
Student Success: 3 Big Questions (EDUCAUSE)
Essential Guide to Teaching with Technology (CommonSense)
Microlearning In Action - Tips, Techniques (EiDesign)
Online conversation on research and development (Demos)
Preference of E-Learning – Structured or not? (E-Learning 24/7)
New Profile of US Higher Ed Online Education (PhilOnEdTech)
Key elements of an effective Digital Workplace (AllWork)
Create More Engaging eLearning Courses (SHIFT)
4 Future-Proof Organizational Models (CorporateRebels)
The Future of Work: A VICE News Special Report (HBO)
Agile vs. Waterfall vs. Kanban vs. Scrum (LucidChart)
Guidelines for Digital Competences for Culture (digiculture.eu)
Higher education needs to be disrupted (HavardBusinessReview)
Tutors make a difference in online learning? (OpenPraxis)    

 

 

Infographics

Onderstaande infographics kwam de redactie de afgelopen periode tegen en zijn het bekijken waard. 

21st-century skill for teachers and students
Gagne’s Events of Instruction
The People of Pedagogy
How To Motivate Learners
When does Blended Learning Work Best?
Confidence-based Assessments in eLearning
Rubrics: Tips, Tools and Resources
Cognitive Bias in One Infographic
Social Media Use by Generation
5 steps to Tech Implementation success
7 Trends for Training in 2020 (Franstalig)
Top Learning Management Systems For 2020
Evolution of Computer Science
Ultimate Guide to English Propositions
World’s best English-speakers
How To Teach English
Google Sheets for Teachers and Educators
What The Internet Thinks About …
The world’s best English-speakers
The Global Inequality Gap     

 

Nieuwsberichten van en over Congressen

Op e-Learning.nl, in de rubriek Nieuws van Congressen vind je verdiepende bijdragen over congressen. Nieuw de afgelopen periode:

Next Learning / SBO
HRTech Review
QuickScan werken en leren
Vertalen universele principes naar werkvloer
Veranderen in organisaties: houd het simpel
HR Benchmarkt-onderzoek 2019
Gaat AI e-learning beïnvloeden?
Leren via MDA Model – game principes
HR(D) en de coach – strategische partners
Personalisatie effectief ingezet
De 5 Moments of Need: van leren naar presteren
Werkplekleren waardoor professionals beter presteren
Meeste gewilde kwaliteit van de toekomst
Wat wil jij later worden? Astronaut!
Oerwoud van losse platforms en systemen?
e-Learning for Kids books
Impact van (interactieve) online video op L&D
Eigen regie op duurzame inzetbaarheid
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.29      

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Online Educa Berlin 2019: shaping the future of learning

Reflectie op de inhoud

Door onze redacteur Wilfred Rubens

Met ongeveer 2500 deelnemers uit zo’n 70 landen is de OEB (voorheen Online Educa Berlin) waarschijnlijk ’s werelds meest omvangrijke internationale congres met een beurs op het gebied van technology enhanced learning. Bovendien is deze conferentie één van de weinige waar vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheid, zorg en onderwijs elkaar ontmoeten rond dit thema. Alleen al deze diversiteit maakt de OEB heel bijzonder.
Pieter de Vries heeft in zijn bijdrage in deze Nieuwsbrief een meer algemene reflectie geschreven. Ik wil in mijn terugblik wat uitgebreider reflecteren op belangrijke inhoudelijke thema’s.

Meer kritische benadering van technologie
Je komt tijdens de OEB uiteraard veel mensen tegen die de nodige potentie zien in de mogelijkheden van leertechnologie om leren, opleiden en onderwijs te versterken, te vernieuwen of zelfs te transformeren. Leertechnologie zou leren, opleiden en onderwijs kwalitatief kunnen verbeteren, meer flexibel maken of efficiënter. Uiteraard gaat het hierbij om vertegenwoordigers van de vele ‘ed-tech’ bedrijven die er zijn, maar ook om enthousiaste gebruikers. Tegelijkertijd zag je nu – volgens mij meer dan anders – sprekers die nadrukkelijk aandacht vroegen voor ethische aspecten van bijvoorbeeld artificiële intelligentie (AI), of die zelfs wezen op de ideologie die bestaat uit de giftige cocktail van digitalisering, marktwerking en ‘dataficatie’. Deze ideologie kan leiden tot ‘platformisering’ van het onderwijs. Dat betekent dat het onderwijs steeds minder een publiek goed wordt, maar overgelaten wordt aan de ‘Netflixen’ of ‘Ubers’ van het onderwijs. Deze platforms maken dan gebruik van grote hoeveelheden data om lerenden te ‘profilen’ en leerpaden ‘op maat’ aan te bieden waarbij de focus vooral ligt op het uitsluitend kwalificeren van lerenden voor de arbeidsmarkt. Inclusief de ’21st Century Skills’, waarvan men vandaag de dag vaak vergeet dat deze term oorspronkelijk uit de koker komt van een consortium van grote IT-bedrijven.
Het online aanbod is dan goedkoop, maar weerspiegelt ook een beperkte opvatting van de rol van het onderwijs. Dus geen aandacht voor socialisatie en persoonsvorming.
Tijdens de twee openingssessies, die ik heb bijgewoond, uitten Audrey Watters en Laura Czerniewicz scherpe kritiek op deze ontwikkeling. Zij bekritiseren de genoemde giftige cocktail en wijzen op de grote nadruk op leren als een individueel en rationeel proces.
Tegelijkertijd kreeg Wei Cui, mede-oprichter van Squirrel AI Learning, tijdens de opening ruimte om de visie van zijn bedrijf en het praktiseren daarvan uitgebreid toe te lichten. Squirrel AI Learning springt in China met een geavanceerde toepassing van artificiële intelligentie voor het creëren van gepersonaliseerd leren juist in het gat dat ontstaat door verwaarlozing van het onderwijs als publiek goed. Ouders met geld laten hun kinderen via Squirrel bijles geven zodat de kinderen zich staande kunnen houden binnen het competitieve Chinese onderwijssysteem. Het was bijzonder boeiend om deze toepassing en fanatieke criticasters van deze toepassing samen op een podium te zien. Opvallend is ook: de OEB wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsoring van ‘ed-tech’-bedrijven (die je uiteraard ook niet allemaal over één kam kunt scheren).

Steeds krachtiger wordende leertechnologie
Ik houd me al sinds eind 1995 bezig met technology enhanced learning. Ik kan me nog herinneren dat we enthousiast werden toen we dankzij het ondersteunen van ‘frames’ binnen de browser Netscape leerinhouden beter konden structureren. Nu hebben we de beschikking over tal van technologieën die het mogelijk maken effectieve leeractiviteiten uit te voeren. Tijdens de OEB zie je bijvoorbeeld veel online video, interactieve video, toepassingen van AI en robotisering (robots die lerenden kunnen motiveren of interessante toepassingen waarin virtual reality wordt gebruikt voor gedragstrainingen en waarbij lerenden in de huid van een ander kunnen kruipen. Een interessante indeling is dan het ‘digital reality ecosysteem’ waarin toepassingen zoals 360 graden video, Augmented Reality en VR een plek hebben. Je ziet daarbij ook dat verschillende online leeractiviteiten elkaar kunnen versterken. Zo kan oefenen in een VR-omgeving worden voorafgegaan door een online cursus.
Hoogleraar Shirley Alexander focuste zich daarbij in haar bijdrage sterk op het verbeteren van de efficiëntie van het onderwijs. Leertechnologie zou moeten helpen het onderwijs goedkoper te maken. Zij liet een aantal op zich interessante toepassingen zien (automatische feedback en notificaties met feedback). Deze toepassingen hebben met name de potentie om het werk van docenten makkelijker te maken. Of daardoor het onderwijs goedkoper wordt, is maar de vraag. Tenzij je denkt dat je dankzij deze technologie minder docenten nodig hebt. Ik waag dat echter te betwijfelen.
Verder staan we ook aan de vooravond van de inzet van blockchain-technologie in het onderwijs. Met name voor het kunnen verifiëren van (micro-)certificaten, die zijn afgegeven op basis van formeel leren en informeel leren. Waarbij de lerende bepaalt wie er toegang krijgt tot de certificaten. Ondanks dat blockchain al meer dan tien jaar bestaat, is er nog een lange weg te gaan voordat deze technologie ook voor leren, opleiden en onderwijs breed toegepast zal worden.

De ontwikkeling van de markt van leersystemen
Ik heb een interessante sessie bijgewoond over de ontwikkeling van de markt van leersystemen zoals het LMS of het LXP. De spreekster benadrukte dat deze systemen sterk in ontwikkeling zijn en dat een LMS van vroeger er vandaag heel anders ‘uitziet’ (en andere functionaliteiten bevat). Zij benadrukte ook het belang om goed na te denken over je requirements. Deze moeten bij jouw organisatie passen. Dat betekent dat de ene organisatie baat heeft bij een veelomvattend maar ook duur systeem, terwijl een andere organisatie prima uit de voeten kan met een meer eenvoudig en goedkoop systeem. De wijze waarop zij leersystemen vervolgens in een raster of kader plaatste, was ook de moeite waard. Opvallend was wel dat zij nauwelijks aandacht besteedde aan de digitale leeromgeving als een samenhangend geheel van applicaties die op verschillende manieren met elkaar geïntegreerd zijn (waar SURF bijvoorbeeld sterk in gelooft).

Hoe kunnen we lerenden voorbereiden op veranderingen op de arbeidsmarkt
Verschillende trends, zoals digitalisering, zullen van invloed zijn op de wijze waarop de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Dit is een belangrijk en al vele jaren pregnant aanwezig thema tijdens de OEB, al wordt – zoals gezegd – door sommige sprekers ook benadrukt dat het onderwijs andere functies heeft.
We kunnen ook niet voorspellen hoe en in welk tempo deze ontwikkeling zich zal voortzetten. Iyad Rahwan koos in elk geval een interessante benadering. Hij en zijn collega’s brengen met behulp van veel data vooral competenties in kaart, en kijken over welke competenties je binnen nieuwe functies moet beschikken. Rahwan voert zelfs analyses uit waaruit blijkt dat sommige steden risico lopen omdat belangrijke competenties daar zwaar ondervertegenwoordigd zijn. Ik vraag me hierbij wel af of je deze competenties zo los van de context kunt analyseren. Is samenwerken voor een accountant hetzelfde als samenwerken voor een projectmanager? Denken Rahwan en zijn collega’s niet te lineair over competentieontwikkeling?
Wat me verder opviel was de correlatie tussen cognitieve en sociale bekwaamheden en inkomen, en het gegeven dat juist deze competenties niet geautomatiseerd kunnen worden. Rahwan benadrukte ook het belang van ‘education’ voor het ontwikkelen van deze bekwaamheden. Dat is eens een ander geluid dan de kritiek die tijdens (eerdere edities van) de OEB zo vaak op het onderwijs werd geuit.

De worsteling met zelfgestuurd leren
Ik heb ook een sessie over zelfgestuurd leren bijgewoond. Daarin werden drie voorbeelden gepresenteerd, waarvan ik me afvroeg of ze wel de kenmerken vertoonden van zelfgestuurd leren. De organisatie stuurt namelijk nog steeds sterk op wat er geleerd wordt. Zo promootte een spreker zelfgestuurd leren, maar gebruikte hij ook automatische notificaties om lerenden te attenderen op modules waarvan de organisatie het belangrijk vindt dat medewerkers deze volgen. Bovendien kreeg ik bij een enkel voorbeeld de indruk dat vooral leereenheden beschikbaar werden gesteld waaruit lerenden dan maar zelf moesten kiezen (rekening houdend met een raamwerk van thema’s die de organisatie belangrijk vindt).
Op zich is dat niet erg, en ik kan me er ook van alles bij voorstellen als organisaties er niet voor kiezen om volledig zelfgestuurd leren in te zetten. Deze manier van leren is bovendien niet effectief als lerenden a) nauwelijks over kennis van het onderwerp beschikken en b) als zij niet weten hoe zij hun leren kunnen sturen. Over dat laatste wordt volgens mij – ook door de sprekers van deze sessie – te gemakkelijk gedacht. Noem iets in elk geval geen zelfgestuurd leren, als het dat niet is.

Tot slot
Al met al heb ik weer met veel genoegen deelgenomen aan deze uitgave van de OEB. Volgend jaar is de OEB van 2-4 december 2020 in Berlijn. Deze editie staat alweer in mijn agenda. E-Learning.nl hoopt er als mediapartner weer bij te zijn.

Wilfred Rubens

Terugkijken moet!

Door onze redacteur Pieter de Vries

Slogan van de 25ste OEB was ‘Discovering Learning’, waarmee de organisatie niet wil suggereren dat we niet weten wat leren is, maar dat er veel nieuws is onder de zon. De conferentie duurde 3 dagen met op de eerste dag een 20-tal pre-conferentie workshops en op de 2 andere dagen plenaire sessies, 120 presentaties en een hele set van andere vormen, zoals de spotlight sessies, discovery demo’s, leercafé, panel discussies en natuurlijk de beurs.
De pretentie van de OEB is dat je hier jaarlijks kunt bijtanken wat betreft vernieuwingen, trends en uitdagingen van leren en trainen. Het is het grootste evenement in zijn soort en brengt onderwijs, overheid en bedrijfsleven samen. Dit betekent wel dat je met 2.500 andere deelnemers op zoek bent naar de heilige graal. Volgens OEB is het doel van de meeste mensen om meer inzicht te krijgen in bestaande en nieuwe uitdagingen en meer informatie te krijgen over nieuwe technologieën en toepassingen.

De missie
De introductie in het programmaboekje is proza dat niet zou misstaan op een dichtersfestival:

‘We are on the verge of a new area of discovery. Every year, inventions and innovations make possible what was hitherto considered impossible. Artificial intelligence, virtual reality, the internet of things, the fourth industrial revolution and a host of other technological phenomena are about to change the way human beings live and work. Learning will be part of this change and it will be changed by it too.’

Het klinkt bijna als een manifest ter verdediging van het belang van onderwijs. Het onderwijs als het goede tegenover de fakewereld van informatie, politici, regiems, gigabedrijven. Het is een pleidooi voor een bewust en sterk onderwijsbeleid als middel tegen onderwijs als devote volger.

De stemming zat er dus goed in bij de organisatoren, maar op de conferentievloer lijkt er slechts een smalle band te zijn tussen het proza en de werkelijkheid. Op een enkele keynote na, gaat de conferentie vooral over het hier en nu. En in het woud van oude en nieuwe begrippen is het lastig zoeken naar verbanden. De realiteit van zo’n volle conferentie is dat je het merendeel mist en dat gevoel wordt ongetwijfeld sterker als je niet voorbereid bent. Dit betekent keuzes maken. Gelukkig doet OEB aan enige nazorg in de vorm van video-opnamen van een behoorlijk aantal sessies. Hier een overzicht.

Waar ging het vooral over?

  • De ontdekking van het leren als een levenslange bezigheid gesteund door nieuwe inzichten en slimme technologie. De wens om iedereen te betrekken bij de discussie over leren in een tijd van snelle veranderingen;
  • De lerende centraal: Responsive portals en (mobile) platforms (LMS, LXP, VLE), lerende-gestuurd, zelfgestuurde leerpaden, lerende centrale leerervaringen, online en on-campus, digitale pedagogie, instructiemethoden en –praktijken;
  • Nieuwe rollen en vaardigheden voor leerkrachten, opleiders, HR-functionarissen. Hoe een doorgaande professionele ontwikkeling te garanderen voor onderwijsgevenden en staf;
  • De noodzaak van multidisciplinaire samenwerking tussen data-wetenschappers, ICT, psychologen, filosofen, bedrijfskundigen, infrastructuur-specialisten, en app-ontwikkelaars;
  • Beleid en strategie voor de ontwikkeling van eigentijdse leerculturen, veranderingsstrategie en implementatie. De realiteit spreekt echter op elk moment een woordje mee. Een voorbeeld: Artificial Intelligence (AI) wordt al zo’n 30 jaar in onderwijs en opleiding gebruikt in zogenaamde Intelligente Tutoren Systemen (ITS), maar werd nooit een groot succes. De reden was dat het jaren duurde om een effectieve ITS te ontwikkelen en implementeren, scholen werkten niet mee en het wantrouwen was groot, ook wel het baneneffect genoemd ofwel de angst van de docent om haar job te verliezen.


De moeite waard?
De nieuwe ontwikkelingen op het terrein van data en technologie hebben verreikende consequenties en werpen vragen op over het wezen van onderwijs en educatie: wat moeten we leren en hoe? Die vraag is fundamenteel en zo’n conferentie kan helpen een beter begrip te ontwikkelen. De hoeveelheid en de variëteit staan niet toe dat er sluitende antwoorden te vinden zijn. Het merendeel van de presentaties is vrij specifiek en veelal marginaal voor de ontwikkeling van het begrip, zelfs als het gaat om strategie en beleid. Ondanks de hoeveelheid en diversiteit krijg je wel een boodschap mee en dat is een bezoek waard als je tenminste in staat bent om er thuis wat mee te doen!

De kwaliteit van de conferentie is goed. Hier en daar ontbreekt het zeker aan wat wetenschappelijke onderbouwing en als nieuweling verdwaal je gegarandeerd in het woud van mogelijkheden. Een beetje meer voor- en nazorg zou de conferentie goed doen. Nu hangt het teveel van de persoon af of er iets blijft hangen, aannemende dat zo’n eenmalige gebeurtenis niet voldoende is om je op andere en nieuwe gedachten te brengen.

Een twitteraar: It’s about giving people a compass and navigation tools to find their own way through an increasingly volatile, complex world and this conference is absolutely central to that« (Zie OEB conference)

Een duidelijke boodschap op deze conferentie is dat iedereen te allen tijde zelf aan de slag moet om de voorwaarden te scheppen voor vernieuwing. Dit soort conferenties heeft een plaats als informatiebron en voor ideeën en contacten. Duidelijk is dat met name het onderwijs een proactief beleid moet voeren om niet gevloerd te worden door de tech-industrie en andere goedbedoelende leveranciers.

Tot slot
Wrap up video
Video’s van de meest interessante bijeenkomsten en presentaties

Pieter de Vries