Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

7 ontwerpen voor blended leertrajecten

7 tips, 7 tools, 7 ideeën. Deze keer 7 vernieuwende ontwerpen voor blended leertrajecten.

Op 17 februari gaan we weer van start met de leergang ‘Ontwerpen en faciliteren van blended leren’ en daar ga je een vernieuwend blended traject ontwerpen. Je werkt gedurende 3 maanden aan je eigen cursus, training of workshop en je krijgt gerichte tips, tools en ideeën om tot een goed werkend ontwerp van een blended of online leertraject te komen.

Klein uitstapje… die 7… Het is jou vast ook al opgevallen: veel blogs met 7 tips, 7 tools, 7 ideeën. Waarom eigenlijk die 7? 7 schijnt een soort magisch getal te zijn. We hebben 7 dagen in de week. Pelgrims lopen 7 rondjes om de heilige Kaäba in Mekka, er zijn 7 deuren naar het paradijs, na 7 magere jaren komen de 7 vette jaren. Zeven staat voor volmaaktheid of ‘het is klaar, het is voltooid’.

Misschien hou je wel van het idee dat iets eens klaar is. Nu zijn we met ontwikkelingen op het gebied van technologie en online leren niet snel klaar. Wel kun je met 7 online werkvormen, 7 sociale leertools en 7 ontwerpvaardigheden uit onze leergang de wereld van online en blended leren uitstekend tegemoet treden.

Krijg je er zin in? Hier een korte weergave van 7 ontwerpen waar de afgelopen deelnemersgroep aan heeft gewerkt. Ter inspiratie.

Digitale skills in de zorg: hoe kunnen we onze medewerkers ondersteunen bij het verwerven van de digitale skills die nodig zijn om goed toekomstbehendig te werken?

Het nieuwe ontwerp: een video schetst ‘een dag uit het leven van een digitaal handige verzorgende’. Vervolgens is er een online zelftest om te zien waar je staat. In een fysieke sessie kunnen medewerkers aan specifieke bekwaamheden werken, met oefeningen uit de praktijk. Oogst van deze sessie is een door de medewerkers zelf gemaakte infographic die ze op hun afdeling kunnen delen. Nu komt het aan op oefenen en toepassen in de praktijk. Peer support is hierbij belangrijk. Medewerkers zijn lid van een WhatsApp groep, met daarin tips, suggesties, digivaardige collega’s als mentor en alle ruimte om eigen vragen voor te leggen.

Hoe kunnen we iets maken waardoor nieuwe medewerkers op de eerste dag makkelijk hun weg vinden en zich welkom voelen?

Het nieuwe ontwerp: een 3D filmpje dat vanaf de parkeerplaats en fietsenstalling het gebouw filmt. Je loopt als kijker het gebouw binnen, je ziet wie er bij de receptie zitten, je ziet de trap die je nodig hebt om bij je eigen afdeling te komen, je nieuwe collega’s stellen zich kort aan je voor. Het filmpje bevat een aantal zogeheten ‘hotspots’: bullets die je aanvullende informatie geven over iets wat je in het filmpje tegenkomt. Dit filmpje krijgen nieuwe medewerkers een week voor de start thuisgestuurd ter oriëntatie.

Hoe kan ik mijn individuele loopbaancoachingstraject blended maken zodat ik in de fysieke sessies met de coachee de diepte in kan gaan?

Het nieuwe ontwerp: de coachee kan kiezen voor een intake online of offline. Vervolgens ontvangt de coachee in aanloop naar een sessie verscheidene korte interactieve filmpjes die enthousiasmeren en tot nadenken aanzetten. Ter voorbereiding op een sessie staat reflectie centraal, bijvoorbeeld middels een online test, een ervaring delen, een kort verhaal schrijven. Deze reflectie is input voor de coachsessie, zowel voor de coach als de coachee. Gedurende het hele traject houdt de coachee een (online) dagboekje bij.

Hoe kan ik goede interactieve e-learning maken (met Articulate Storyline) en sociaal leren stimuleren?

Het nieuwe ontwerp: Het betrof leren over en toepassen van veiligheidsmaatregelen in een fabriek. Niet het meest geliefde onderwerp bij veel medewerkers, wel ontzettend belangrijk. Het ontwerp is opgebouwd rondom kritische situaties in het werk en de vraag hoe je daarin veilig kunt opereren. Deelnemers nemen deel als team en bespreken in 2 teambijeenkomsten een aantal cases uit de eigen werkcontext. Op het intranet is een plek ingericht voor het organisatiebreed verzamelen en delen van deze cases in de vorm van een korte video, gemaakt door het betreffende team.

Hoe kunnen we baliemedewerkers van musea in het hele land versterken in hun rol als gastheer/ gastvrouw?

Ontwerp: Elk musea heeft 2 medewerkers die wel als ‘koploper’ willen fungeren. Zij nemen deel aan een traject bestaande uit een webinar als opstap, een online leermodule en een fysieke workshop waarin ze vaardigheden kunnen oefenen in praktijksituaties. De 2 ‘koplopers’ krijgen ondersteuning om het geleerde door te leren aan hun collega’s in het museum. Tevens krijgt elk museum de mogelijkheid om gebruik te maken van een ‘mystery shopper’: iemand die bij het museum langskomt als gast en naderhand zijn of haar reflectie geeft over het onthaal.

Hoe kunnen we onze medewerkers bewust maken van de waarde van vitaliteit en de kracht van kleine interventies?

Het nieuwe ontwerp: Op verschillende ‘plekken’ in de organisatie zal het thema oppoppen. Gastsprekers die een korte lunchsessie organiseren. Videoverhalen van medewerkers. Een korte ‘hoe lang zit jij op een dag’ quiz. Belangrijke onderlegger is een interactieve infographic over vitaliteit, met daarin korte tips, vragen, suggesties, linkjes naar coaches en andere activiteiten waar je aan kunt deelnemen.

Hoe kunnen we onze leden meer met elkaar in gesprek laten zijn, wetende dat ze verspreid over het hele land werken, niet heel digivaardig zijn en over weinig rustige tijd overdag beschikken.

Het nieuwe ontwerp: Samen met een aantal leden wordt een 3-weken durende sociale MOOC ontwikkeld en gefaciliteerd. Elke week heeft een eigen inhoudelijk thema en met video’s, blogs en prikkelende vragen wordt het thema neergezet en worden de deelnemers uitgenodigd om hun kennis en ervaringen te delen met elkaar. 500 leden online en intensief met elkaar in gesprek!

Trots zijn we op de ontwerpen die in de afgelopen tijd zijn gemaakt door de deelnemers. Natuurlijk zijn de uiteindelijke ontwerpen nog een stuk specifieker en zijn ze met name zo sterk omdat ze uitstekend passen in de context van de betreffende organisatie. Want dat is eigenlijk de kunst. Niet het bedenken van allerlei originele werkvormen, maar het zo inrichten van een leertraject dat dit gaat werken voor de betreffende deelnemers. Waarbij de online onderdelen echt een meerwaarde hebben ten opzichte van lerne in een fysieke setting. Nieuwsgierig naar de ins en outs van een van deze ontwerpen? Laat het ons weten, want wellicht kunnen we je in contact brengen met de betreffende ontwerper.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: