Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Amerikaans rapport duidt op steeds bredere acceptatie ICT in onderwijs

Een recent Amerikaans rapport over opvattingen over ICT in het onderwijs bevat enkele opvallende conclusies. Zo willen leerlingen dat de klassikale omgeving meer lijkt op de wijze waarop men ICT gebruikt. Met behulp van het jaarlijkse Amerikaanse Speak Up onderzoek inventariseert het Project Tomorrow (in samenwerking met BlackBoard) opvattingen van leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Over tablets in het onderwijs en zakken chips

De bijdrage “Oprukken van tablet in de klas baart psychologen zorgen” uit het Financieel Dagblad bevat op zich weinig nieuws. Toch lijkt het zinvol om de boodschap herhaaldelijk te brengen. Want een aantal mensen lijkt doof te zijn. In dit artikel waarschuwen een aantal psychologen namelijk voor het onvoldoende doordacht grootschalig inzetten van tablet PC’s [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Internet leidt tot educatieve klimaatverandering

Er wordt al lange tijd verkondigd dat het onderwijs moet veranderen, en zal veranderen. Waarom is de kans daarop groter dan ooit te voren, en kan onderwijsinnovatie als gevolg van internettechnologie vergeleken worden met klimaatverandering. De klachten over onderwijs en vorming zijn praktisch zo oud als het onderwijs zelf. Martin Lindner heeft een prikkelende Duitstalige [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Inzichten op het gebied van mobile learning

Tot welke inzichten komen scholen die hebben geëxperimenteerd met mobiele technologie? Het Consortium of School Networking heeft in Mindshift er vijf laten publiceren. Ik ben zo vrij geweest er ook op te reflecteren. Formuleer doelen en verwachtingen ten aanzien van doceren en leren met mobiele apparaten vóórdat je je druk maakt over de apparaten zelf. Implementaties [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)

Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is. Collega Isabelle Diepstraten (@isabellediep) attendeerde me vanochtend op een bijdrage over een school waarin games centraal staan. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Analyseer MOOC dropout

Een deel van de voortijdige uitval bij massive open online courses is niet te voorkomen, maar een ander deel ook wel. Je kunt dropout zelfs ook voorspellen. Sherif Halawa houdt zich bezig met learning analytics en heeft in University World News een zinvolle reflectie geschreven over MOOC dropouts. 90% van de voortijdig gestopte deelnemers van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief leren nader afgebakend

De verwachtingen ten aanzien van adaptief leren zijn hooggespannen. ICT en de grote hoeveelheden data zouden onderwijsinstellingen eindelijk in staat moeten stellen op een efficiënte manier in te spelen op individuele leerbehoeften en leerdoelen. Hoe kun je adaptief leren positioneren? Maximizing Investment in Adaptive Learning is een (gesponsord) paper van onderzoeks- en consultingbureau Eduventures, dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Inquiry-based learning als vorm van online leren

Inquiry-based learning kan worden toegepast als didactische aanpak bij technology enhanced learning. Hoe kan dat worden toegepast? Volgens Celeste Tường Vy Sharpe, Kelly Schrum en Nate Sleeter van de George Mason University is er binnen de geesteswetenschappen grote behoefte aan activerende, studentgecentreerde, vormen van online leren. Zij passen bijvoorbeeld voor geschiedenisonderwijs ‘inquiry-based learning’ toe. Lerenden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

11 en 12 november 2014: Dé Onderwijsdagen. Kom je ook?

Dé Onderwijsdagen 2014 vinden dit jaar plaats op 11 en 12 november. Verleden jaar heb ik deze conferentie moeten missen. Dit jaar ben ik er bij. Op 11 november mag ik namelijk een sessie verzorgen over massive open online courses. Maar ik ga ook voor andere sessies, om te netwerken en om eindelijk eens Pedro [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 09-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ennuonline op weg naar je vakantie

De vakantietijd komt eraan, ik ga met het hele gezin naar Ethiopië waar we ook gewoond hebben dus heel spannend. Op de foto mijn dochter met de buurtjes die we ook nu gaan opzoeken. Wifi schijnt niet overal heel goed te zijn in Ethiopië maar toch hoop ik dat we af en toe online kunnen. […]

Het bericht #ennuonline op weg naar je vakantie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Belemmeren sociale media voor leren de sociale mobiliteit?

Sociale media bieden jongeren de gelegenheid om onderwijs te vermijden of om zich te verzetten tegen school. Dat betekent echter niet dat je sociale media zelf moet vermijden. Tara Brabazon heeft een betoog geschreven waarin zij het gebruik van sociale media voor onderwijs en leren koppelt aan de theorie van Paul Willis over ‘Learning to [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meedoen aan de post hbo-opleiding E-learning?

Vanaf 9 september aanstaande gaat weer de post hbo-opleiding E-learning van Fontys van start. Ik verzorg hier weer een aantal onderdelen. Er zijn nog plaatsen vrij. Ik ben volgens mij al een jaar of tien met plezier gastdocent van deze brede opleiding over e-learning. Sinds enkele jaren is Marcel de Leeuwe de hoofddocent. Ik verzorg [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Schoolverbetering en blended learning

Nicholas Donohue en Lourenco Garcia beschrijven op Edutopia hoe blended learning heeft geleid tot betere onderwijsprestaties van een zogenaamde achterstandsschool. Tegelijkertijd illustreren zij dat blended learning meer is dan online en ‘face-to-face’ leren combineren. De auteurs laten zien dat de Revere High School (RHS) in de loop der jaren is veranderd van een ‘low-performing’ school [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik, vooruitblik en ontspanning met de vakantiepuzzel: KW1C Mediawijsheid #gamification

Afgelopen jaar was (weer) een hectisch en leerzaam jaar. Een boeiend jaar met de studenten van de ICT-Academie. Een aantal fijne klassen met de bekende pieken en dalen. Veel ontwikkelingen rondom examinering. De invoer van kennisexamens en de manier van beoordeling bij de proeve van bekwaamheid. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lesmateriaal van het vak Mediawijsheid van het Koning Willem I College beschikbaar voor anderen; ROC Friese Poort start met gebruik in September ;-))

Afgelopen heb ik diverse malen de vraag gekregen of het lesmateriaal van het Koning Willem I College dat ik voor het vak Mediawijsheid ontwikkeld heb te gebruiken is door andere scholen. Tot enige maanden terug was mijn antwoord steeds dat we eerst het materiaal volledig uitontwikkeld wilden hebben [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: “Five Social Media Easter Eggs for Classroom Teaching Power” at ePathways conference

In October I will attend the ePathways conference in Dublin. Five Sociale Media Easter Eggs for Classroom Teaching Power Education is not sufficiently aware of the potentials for using social media in the classroom, according to a study of the dutch Academy of Media and Society. Smart use of social [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interesse in Gamification?! Word lid van de community Mission Start

Ondertussen is er enige tijd verstreken tussen de lancering van Mission Start op het GROEI & Bloei congres van het Consortium voor Innovatie in ‘s-Hertogenbosch. Sem van Geffen heeft als community manager hard gewerkt aan het afronden van zijn boek, het optuigen van de site en community. Een mooi [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

De deels manke vergelijking van MOOCs met een krant

Het fenomeen ‘drop out’ bij massive open online courses blijft de gemoederen bezighouden. Martin Weller meent dat je deelname aan MOOCs bijvoorbeeld niet zo maar mag vergelijken met het selectief lezen van een krant. Weller heeft m.i. een punt, maar ook weer niet. Martin Weller heeft een zinvolle bijdrage geschreven over uitval en MOOCs. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van Tin Can en MOOCs voor de professionele ontwikkeling

Tin Can en MOOCs kunnen beiden leren in netwerken faciliteren, en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van professionals. Volgens Bryant Nielson hebben Tin Can en MOOCs de potentie om bedrijfsopleidingen te veranderen. MOOCs stellen volgens heb opleidingsafdelingen in staat om: Leerstof te decomponeren zodat medewerkers leerinhouden kunnen bestuderen op het moment dat zij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Welten-instituut verzorgt Nederlandstalige MOOC Blended learning ontwikkelen #moocblou

Vanaf 15 september 2014 verzorgt het Welten-instituut van de Open Universiteit een Nederlandstalige massive open online course over het ontwikkelen van blended learning.Ik ben één van de docenten. Tijdens deze MOOC analyseren we verschillende voorbeelden van blended learning. Deelnemers kunnen daarnaast via een extra opdracht aan de slag gaan met het maken van een ontwerp [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs en de zelfverantwoordelijkheid van werknemers voor leren

Steeds vaker lees je over de relevantie van massive open online courses voor 'corporate learning'. MOOCs zouden werknemers in staat stellen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor leren en ontwikkelen. Bovendien bieden grote bedrijven ook steeds vaker zelf MOOCs aan. Maar er zijn m.i. ook kanttekeningen te plaatsen. Eric Carson beschrijft in How MOOCs are [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar

Als onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek de krachten bundelen om de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan, staan ‘evidence informed’ implementaties van innovatief onderwijs garant voor succes. Dat is de insteek van de conferentie ‘Leren en doceren met technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’ die het Welten-instituut op 7 november 2014 organiseert bij het Evoluon [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Op 8 oktober Lerarencongres op het Koning Willem I College

Op 8 oktober 2014 wordt het lerarencongres georganiseerd door de Onderwijscoöperatie op het Koning Willem I College. Een groot aantal onderwerpen komen aan bod. Het onderwerp mediawijsheid staat eveneens op de kaart doordat ik een workshop mag verzorgen op deze dag Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effectief leren met games

We weten steeds meer over de relatie tussen games en leereffecten. Games blijken effectief te kunnn zijn voor leren. Desalniettemin worden games door veel docenten nog niet gebruikt. Jordan Shapiro besteedt in Games In The Classroom: What the Research Says aandacht aan een aantal onderzoeken naar het gebruik van games in het onderwijs. Hij laat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Waarin verschilt een MOOC van een online cursus?

Je kunt massive open online courses wat mij betreft niet vergelijken met een reguliere cursus. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Ik was erg nieuwsgierig naar de bijdrage 11 Differences between a MOOC and an Online Course. Sahana Chattopadhyay geeft hierin haar opvatting over de verschillen tussen een MOOC en een gewone online cursus. Chattopadhyay lijkt [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 01-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

A How to Guide on the Principles of the #elearningmanifesto: # 5 Provide realistic practice

  This is Principle 5 of the manifesto: “We will provide learners sufficient levels of realistic practice; for example, simulations, scenario-based decision making, case-based evaluations, and authentic exercises.” My response to this is, of course we do this. The underlying reason is simple. We should place the learner and the work context central to the learning, instead […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 01-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

A How to Guide on the Principles of the #elearningmanifesto: # 5 Provide realistic practice

  This is Principle 5 of the manifesto: “We will provide learners sufficient levels of realistic practice; for example, simulations, scenario-based decision making, case-based evaluations, and authentic exercises.” My response to this is, of course we do this. The underlying reason is simple. We should place the learner and the work context central to the learning, instead […] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Spraakverwarring: ELO, PLE, VLE, LMS, LCMS en TMS?! #dtv #durftevragen

In de wereld van digitale leeromgevingen worden een groot aantal termen gebruikt. Regelmatig levert dat spraakverwarring op. Althans dat merk ik in gesprekken met collega’s: Wat is nu wat? In deze blogpost poog ik (voor mezelf) een en ander op een rijtje te krijgen. En stap-voor-stap met hulp van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Didactiek en ICT in het onderwijs: grenzen verleggen

Vandaag heb ik een sessie verzorgd tijdens de 14e Frans-Nederlandse Ontmoetingsdagen bij de Universiteit van Lille. Ik ben daarbij ingegaan op didactiek en ICT in het onderwijs. Deze dagen zijn georganiseerd door Réseau Franco Néerlandais en Nuffic. Ik ben ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang LDM: Eindgesprek

Binnenkort sluit ik de leergang LDM af met een eindgesprek. Als voorbereiding hierop geef ik in deze blogpost een antwoord op onderstaande vragen. Authenticiteit Welke elementen zet ik bewust in om leerlingen te motiveren? Door de lesobservatie van mij bij een collega en van de trainster en een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitgelegd in een tekenfilmpje: Vygotsky’s Zone of Proximal Development

In de Beroepscomponent Leerkracht besteed ik aandacht aan leertheorieën. Jaren maakte ik gebruik van een tweetal video’s over het werk van Vygotsky, echter de video’s zijn van Youtube verwijderd om een of andere reden. Vandaar dat ik op zoek moest naar een nieuwe video. Bovenstaande video gebruikt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Veranderde inzichten rond de flipped classroom

De grondleggers van het concept van de flipped classroom zijn schijnbaar deels tot andere inzichten gekomen wat betreft didactiek. Ik vraag me zelfs af of je daarbij nog wel mag spreken van ‘de flipped classroom’. De kern van het concept van de flipped classroom was wat mij betreft dat je goed nadenkt over effectieve leeractiviteiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Overwegingen bij en tips ten aanzien van het reduceren van uitval bij MOOCs

Ik heb al vaker betoogd dat je massive open online courses niet mag vergelijken met gewone cursussen. Dat geldt in het bijzonder voor de zogenaamde ‘uitval’. Je moet m.i. wel voorkomen dat deelnemers voortijdig stoppen met de MOOC, als men dat eigenlijk niet wil. Welke maatregelen kun je nemen? Mensen nemen om verschillende redenen deel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leren door te structureren in plaats van te instrueren

De ‘theory of change’ kun je niet alleen gebruiken voor innovaties, maar ook als didactische aanpak. Via Stephen Downes’ OLDaily ben ik beland bij een blogpost van Oliver Quinlan. Hij stelt daarin dat we bij onderwijsontwikkeling te vaak vooral uitgaan van activiteiten, in plaats van leerresultaten. Dat leidt bijvoorbeeld op een te sterke focus op [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Video: Wat is er mis met het gebruik van sociale media van de huidige generatie?

Via mijn collega Doki van der Loo werd ik geattendeerd op onderstaande video op 9GAG waarin het gebruik van sociale media op kritische wijze in kaart wordt gebracht. Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon recap: mLearning is growing up

My Recap of Mlearncon 2014 on mobile learning. An overview of all the trends and a list with all the posts on the sessions I attended. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon closing panel: Exploring technologies, strategies and possibilities

The closing panel discussion with Chad Udell, Clark Quinn, David Kelly and Imogene Casebourne. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Mark Schuster: Spaced Learning & mobile

For memory retention it is necessary to spread out learning over time, it will enhance retention. This presentation covered the principles of the forgetting curve and how AT&T puts this into practice. Good presentation. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon Sarah K. Arkins: Mobile development: Elements and principles

A session on (mobile) interface design. Another crash course for me, she covered all key elements and principles. Good session. Key messages: only use what is really necessary and it is al about the tiny choices! Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

ICT gebruiken om zelfsturing te geven aan je professionele ontwikkeling

Edudemic besteedt in een aantal bijdragen aandacht aan hoe je als docent gebruik kunt maken van ICT voor je professionele ontwikkeling. ‘Do It Yourself’-learning lijkt daarin centraal te staan. Jennifer Carey beschrijft bijvoorbeeld hoe zij de iPad gebruikt om een betere docent te worden. Zij maakt daarbij een onderscheid tussen de iPad voor het consumeren [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Gary Woodill: How to apply design thinking to mobile learning

Not the best session of the day I’m afraid. I’m not sure I got the essence of design thinking. What I did get that it is an agile iterative way of problem solving. By exploring the problem space you get a better understanding of the problem, which can lead to better working solutions. The biggest […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mlearncon Tim Wright. using empirical research to get MLearning right

This session turned out to be a crash course on instructional design, based on what has proven to be working. Eight great guidelines. More details on his website: http://www.timwright.guru Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon session ebup3 and XAPI combined

This was a session on the potential combination of epub3 (an Ebook standard) and XAPI, this way adding the activity capabilities of XAPI to EPUB3 publications. It still in development, but will come available in 2015. Both presenters have a standard background, which made this session a bit technical. Interesting stuff tough. The question is, […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon session David Wentorth A framework for mobile learning

A session where he reports on where the industry is on mobile maturity. He is from Brandon Hall and they have a model to measure the maturity of the mobile strategies of companies. Interesting model, they have six categories and each category has 4 stages. I was not able to capture the entire model, but […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn eerste ervaring met de Oculus Rift

Vandaag heb ik voor het eerst aan den lijve kennisgemaakt met de Oculus Rift. Dit is een virtual reality headset waarmee je bijvoorbeeld serious games kunt gebruiken. Lees en huiver mee met mijn ‘experience’. Vandaag had ik een afspraak met Louis Hilgers. Louis had onder meer Google Glass en de Oculus Rift bij zich. Met [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon Keynote: Karen McGrane: Wysiwyg is dead!

A really great keynote. Based on the description of the Keynote I assumed that she would speak on responsive design and stuff like that. But no, she addressed the real issue. We need a new paradigm for authoring! This is really what we as a vendor of an authoring tool are struggling with. The cool […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Featured session: David Kelly. Featured session. Wearable devices and the future of mobile learning

Great session by David Kelly. Wearable devices are much more than google glass. Bracelets, watches, smart clothes, sensors in your body all fit the definition. David gave a lot of examples on applications of wearable devices in our live and for learning. Right now the technology is still in his infancy, but it will develop […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Joe Ganci, Which tools to use for desktop and mobile development

Joe talked about a ton of authoring tools in this presentation. Too much to list here, go to the conference download for the complete overview (http://mlearncon.com/handouts). I will just go over some of the things he told us. Joe also has his column on tools: http://Www.learningsolutionmagazine.com/authors/4/joe-Ganci for more info. Joe states that authoring tools are […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon session report: Robert Christie, content as an API

Interesting session. Instead of publishing your content as a package (that contains the information like SCORM) you can leave it at the source and use an API to show it in any application. I do believe that this will be the future. It gives more flexibility, is on demand, you can create device specific apps […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon keynote Larry Irving: education doesn’t need innovation, it needs disruption

The opening keynote by Larry Irving started out a bit dull for me. He took us along all the impressive numbers of the growth of the web and mobile. What I liked most is his conviction that everybody has a right on education and that Mobile learning will make this possible. He gave examples on […] Lees verder
Pagina 114 van 118Eerste   Vorige   109  110  111  112  113  [114]  115  116  117  118  Volgende   Laatste