Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Succesfactoren bij de implementatie van een leermanagement systeem

Volgens Arunima Majumdar wegen de baten van de invoering van een leermanagement systeem (LMS) pas op tegen de kosten als je deze applicatie organisatiebreed invoert. Volgens deze auteur hangt dit van een groot aantal factoren af. Het eerste cluster aan factoren heeft te maken met de lerende. Een LMS zou een 'superieure ervaring' moeten impliceren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Webinar e-learning trends

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Dit maal in het kader van de leergang van Ennuonline (over nieuwe media voor leren en veranderen). Vooraf had ik drie stellingen als warming up via de Yammer-groep gedeeld. Het webinar begon met de vraag om ieder een trend op het gebied van e-learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Waardering massale karakter van een MOOC beïnvloed door opvattingen over leren?

Lerenden die leren via een MOOC hebben vaak moeite met het massale karakter. Dit kon wel eens te maken hebben met hun opvattingen over leren. Maar wellicht is er ook meer aan de hand. Jeremy Knox staat in de bijdrage ‘Digital culture clash: “massive” education in the E-learning and Digital Cultures MOOC’ stil bij de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Voors en tegens van het verzamelen van onderwijsdata

Vormen de grote hoeveelheden data over lerenden een rijke informatiebron voor docenten of lopen we het risico dat we te veel vertrouwen op cijfers, en de menselijke factor bij learning analytics uit het oog verliezen? Francesca Segrè laat in Is All This Student Data Changing the Way Teachers Teach? zien dat docenten heel verschillend denken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tools voor gamification

Dankzij geavanceerde technologie kunnen we krachtigere leermiddelen en leeromgevingen helpen vormgeven, indien we goed nadenken over hoe we leren kunnen faciliteren. Gamification zijn daar een voorbeeld van. Welke tools kun je zoal gebruiken voor gamification? Bij gamification pas je game-elementen en -mechanismes toe op situaties en producten die niet ontwikkeld zijn om mee te spelen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt de Khan Academy binnen het onderwijs gebruikt?

De content van de Khan Academy blijkt op een andere manier te worden gebruikt dan veel mensen verwachten. Dat blijkt uit een evaluatieonderzoek. Ik heb echter de indruk dat deze conclusie ook voortkomt uit de onderzoeksaanpak. Michael Trucano van de Wereldbank noemt de materialen van de Khan Academy veelbelovend, en meent dat de potentie om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie MOOCs?

Volgens Dan Butin moeten we op een heel andere manier tegen massive open online courses aan kijken. Hij spreekt daarom liever van ‘MOOCs 2.0’. In feite gaat het daarbij om een volgende generatie MOOCs. Butin stelt dat we MOOCs onterecht vergelijken met cursussen, en de kracht onderschatten van het educatieve experiment van MOOCs. Hij stelt [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

In de pers: ‘s-Hertogenbosch wordt mediawijzer

Op de site: sH-online is een artikel gepubliceerd over het mediawijsheidprogramma van het Koning Willem I College: Surf naar sH-online.nl voor het gehele artikel. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gaan MOOCs ten koste van business schools?

Ik geloof niet dat massive open online courses ten koste gaan van reguliere universiteiten. Maar wat zullen de gevolgen zijn van MOOCs voor de commerciële business schools? Reguliere universitaire opleidingen hebben vermoedelijk weinig te duchten van MOOCs, zolang diploma’s van groot belang blijven voor het verkrijgen van goed betaald werk en MOOCs niet op dezelfde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren is net als jongleren

Je kunt het implementeren van e-learning vergelijken met jongleren. Je moet namelijk meerdere ballen of kegels in de lucht zien te houden. Dat was één van mijn boodschappen tijdens een presentatie die ik vanmiddag heb verzorgd. Je moet bij de implementatie van e-learning namelijk met de volgende factoren rekening houden: De implementatie van e-learning moeten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning binnen de GGZ implementeren

E-learning wordt in toenemende mate gebruikt binnen de geestelijke gezondheidszorg. Dat wordt vermoedelijk veroorzaakt door de positieve ervaringen die met e-learning worden opgedaan. Vanmiddag heb ik als spreker deelgenomen aan een seminar over de effectieve implementatie van e-learning binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Dit drukbezochte seminar is georganiseerd door de GGZ Ecademy. Dit is een samenwerkingsverband [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Maak in 30 minuten een aantrekkelijke video met Adobe Voice

Via Twitter werd ik door André van Meerkerk geattendeerd op de iPad tool Adobe Voice: Deze iPad tool @adobevoice wil ik met mijn #socialmedia inspiratoren @JorickScheerens @ashwinbrouwer @PJKoning delen http://t.co/zF0Q6eOuTr — André van Meerkerk (@avanmeerkerk) 2 juni 2014 Gisteravond heb ik in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

OpenU masterclass Effectieve leerstrategieën

We gebruiken het markeren of onderstrepen van tekst, het maken van samenvattingen of het opnieuw bestuderen van de nieuwe informatie vaak bij het leren. Maar zijn deze strategieën wel effectief? Hierover gaat de gratis online masterclass Effectieve leerstrategieën die de Open Universiteit van 18 juni tot 25 juni 2014 organiseert. Mijn collega dr. Gino Camp [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het meest interessante aan editie 2014 van het Horizon-rapport

Verleden week is weer een nieuwe editie van het NMC Horizon-rapport verschenen. Massive open online courses worden daarbij niet zo zeer als trend, maar wel als illustratie of invloedsfactor van een trend en uitdaging gezien. De focus van de aandacht van dit rapport gaat in veel blogposts en online artikelen meestal uit naar de zes [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologie trends uit Horizon Report: voor Games & Gamification sluit je aan bij Mission Start

Op de edublog X, Y of Einstein van Pedro de Bruckere en Bert Smits over onderwijs, jongeren, cultuur en media wordt het Horizon Report van 2014 aangehaald met de volgende trends voor het hoger onderwijs: Time-to-Adoption Horizon: One Year or Less Flipped Classroom Learning [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tegengeluid: Look Down versus Look Up, oftewel: internet biedt ook kansen ;-)

Via mijn collega Simoon Fransen van het de Bono expertisecentrum van het Koning Willem I College werd ik geattendeerd op een interesant tegengeluid op de Correspondent op onderstaande filmpje. De 27-jarige Brit Gary Turk merkte dat hij onproductief en eenzaam werd van zijn smartphone en zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor het integreren van ICT in het onderwijs

Er zijn verschillende matrices in omloop die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen ondersteunen bij het integreren van ICT in het onderwijs. De Arizona Technology Integration Matrix is er één van. Via een Facebook-bericht van Piet Kommers stuitte ik vanochtend op een blogpost over deze matrix. De ene as bevat vijf ‘onafhankelijke’ kenmerken van betekenisvolle leeromgevingen. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Beter onderwijs dankzij minder gebruik ICT?

Finland heeft één van de beste onderwijssystemen ter wereld, terwijl docenten weinig ICT in het onderwijs gebruiken. Is daar een verband tussen? Niet persé. Finns beat U.S. with low-tech take on school stelt dat beleidmakers in de VS hoge verwachtingen hebben ten aanzien van de rol van technologie bij de verbetering van de kwaliteit van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Acht mythes die de effectiviteit van onderwijs ondermijnen

Onlangs is een Amerikaans boek verschenen waarin 50 mythes en leugens met betrekking tot het onderwijs worden besproken. Mark Phillips bespreekt er acht. Opvallend: deze mythes komen niet altijd overeen met de metastudie van John Hattie over interventies en leerprestaties. Het lastige is dat ik, zonder het boek aan te schaffen, niet na kan gaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologisering van de samenleving in beeld

Eén van de factoren die e-learning beïnvloedt, is de ontwikkeling van internettechnologie. De nieuwste inzichten op dit terrein worden door Mary Meeker’s 2014 Internet Trends Report  in beeld gebracht. Wat valt mij daarbij het meeste op, ook als ik kijk naar e-learning? In mijn boek over e-learning trends en ontwikkelingen besteed ik ook aandacht aan [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online communicatie verslaving door Joop en Leo van Draadstaal

Binnen het Koning Willem I College wordt aan online game en communicatieverslaving aandacht besteed. Na een indrukwekkende video over gameverslaving, nabespreken van de video en het maken van een opdracht wordt het onderdeel online communicatie verslaving luchtig ingeluid met onderstaande video van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 28-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe keken we in 1999 aan tegen de mobiele telefoon?

In de leergang Lateraal Denken werd een video gebruikt over hoe we in 1999 aankeken tegen de mobiele telefoon. Interessant om 15 jaar later terug te kijken hoe we toen in alle onwetendheid aankeken tegen deze technologische mogelijkheid en wat er allemaal in vrij korte tijd veranderd is. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ‘social presence’ bij online leren bevorderen?

'Social presence' wordt vaak gezien als één van de belangrijke elementen bij succesvol online leren. Daarbij gaat het om een creëren van een leerklimaat waarin lerenden het gevoel hebben 'er niet alleen voor te staan'. Hoe kun je social presence bevorderen? Phylise Banner besteedt aandacht aan hoe je ervoor kunt zorgen dat lerenden binnen online [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 28-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe reageert de generatie van nu op de technologie uit het verleden?

Enige weken geleden kwam ik op het spoor van de videoserie: “How kids react to …”. De eerste die ik zag ging over de reactie van kinderen op een ouderwetse draaischijftelefoon. Afgelopen week kwam er een video uit over hoe kinderen reageren op oude computeres. Voor mij een nostalgisch gevoel: [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Haalt ‘e-learning’ het jaar 2023?

Ik bedoel natuurlijk de term ‘e-learning’. Ik verwacht namelijk dat we dit begrip over 5-8 jaar niet of nauwelijks meer zullen gebruiken. Het begrip ‘e-learning’ is in 1998 voor het eerst gebruikt, in navolging van de termen ‘e-commerce’ en ‘e-business’. Het faciliteren van leren met behulp van internettechnologie was nieuw en bijzonder. De ontwikkeling en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De pubertijd van adaptief leren

Technologie heeft de potentie om adaptief leren mogelijk te maken. Op dit moment wordt hier veel in geïnvesteerd. Je kunt het dan ook met recht een belangrijke trend op het gebied van ICT en leren noemen. Je kunt adaptief leren echter nauwelijks ‘volwassen’ noemen. John Waters geeft in THE Journal m.i. een rake typering van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Overtuigend: Waarom moet je leren je smartphone ‘s avonds uit te zetten voordat je gaat slapen?

Via een van de edublogs die ik volg (ik dacht die van Pedro de Bruckere) werd ik geattendeerd op onderstaande video over het waarom van smartphones en slaapproblemen. Ik heb de video gepost in de facebook groep van een van de klassen waar ik lesgeef. Er kwamen een aantal grappige reacties. De [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

A How to Guide on the Principles of the #elearningmanifesto: Target Improved Performance

 “We will help our learners achieve performance excellence; enabling them to have improved abilities, skills, confidence, and readiness to perform.” This principle  closely relates to principle number 3 which  states  we need to tie learning to individual performance  and organizational goals. In professional organizations, the goal of learning is performance improvement, which means a change […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De risico’s van monopolievorming en adaptieve technologie

Mathew Ingram illustreert aan de hand van drie voorbeelden hoe adaptieve technologie misbruikt kan worden door bedrijven die nagenoeg een monopoliepositie hebben binnen hun branche. Wat is de relevantie hiervan voor het onderwijs? Via een tweet van Eric Prenen (@eprenen) ben ik vanochtend terecht gekomen bij de bijdrage Giants behaving badly: Google, Facebook and Amazon [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 24-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Koning Willem I College klaar voor lessen mediawijsheid

Op de website Onderwijs in Brabant – een site met actuele informatie over ontwikkelingen in het onderwijs in Brabant, maar ook met belangrijk landelijk onderwijsnieuws – van Emmanuel Naaijkens wordt aandacht besteed aan de collegebrede start van het vak Mediawijsheid per schooljaar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online leren bij Stanford draait om méér dan MOOCs

In “Stanford Online. 2013 in Review” doet Stanford University verslag van hun activiteiten op het gebied van online leren. Massive Open Online Courses nemen een prominente plek in dit rapport. Maar het rapport laat tevens zien dat MOOCs maar één element zijn van het beleid van deze universiteit op het gebied van online leren. Stanford [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale badges kunnen het onderwijs innoveren

Aanvankelijk was ik nogal sceptisch over de bijdrage van badges aan het onderwijs. Het zal wel met mijn Scouting-verleden te maken hebben. De expertise op dit terrein, de relevantie van badges voor het onderwijs en de potentie voor onderwijsinnovatie neemt echter steeds meer toe. Dan Hickey en Tara Kelley hebben een massive open online course [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang LDM: Examenopdracht 3

In onderstaande observatieformulier geef ik invulling aan examenopdracht 3 van de Leergang LDM. In examenopdracht 3 moet ik een les van een collega bijwonen en zijn les van feedback voorzien: pagina … Lees verder
Van Patrick Koning | 23-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang LDM: Examenopdracht 2

In onderstaande observatieformulier geef ik invulling aan examenopdracht 2 van de Leergang LDM. In examenopdracht 2 moet een collega een les van je bijwonen en van feedback voorzien en vice versa. In deze bijlages staan de observatie, tops en tips benoemd: pagina 1 en pagina 2, 3 zoals vastgesteld [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kennisnetreeks: Hoe werkt ….?

Op de site van Kennisnet is vandaag een reeks gestart: Hoe werkt …? Doel van deze reeks is het inspireren van docenten om kritisch naar hun eigen werkstijl te kijken en deze mogelijk te verbeteren door te kijken naar andere docenten. Met name het mediawijs inzetten van technologie is de focus van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Slides van workhop Leren ontrafeld – Easter Egg Teaching Power tijdens Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media in Amsterdam

Vandaag heb ik tijdens het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media, samengevat: NCOSM, in het filmmuseum EYE in Amsterdam een tweetal workshops gegeven tijdens de MBO dag. De titel van de workshop is: “Leren ontrafeld – Easter Egg Teaching Power” met de volgende beschrijving: Het onderwijs is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van menselijke verbondenheid voor blended en online leren

Het gevoel samen met anderen te leren, met anderen verbonden te zijn tijdens het leerproces, vormt een kritische succesfactor voor krachtige leerervaringen. Wat kunnen ontwerpers van blended en online leren doen om deze 'social presence' te bevorderen? Aimey Whiteside en Amy Garret Dikkers besteden in de laatste Educause Review aandacht aan de kracht van 'social [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De beste #mediawijze grap die een leerling kan uithalen ;-))

Via mijn collega Hans Schaepkens werd ik geattendeerd op onderstaande tweet: Beste leerling-grap ooit!! http://t.co/O6Xv01Al8i — René Kneyber (@rkneyber) 14 mei 2014 Een echte 1 april grap waarbij de regel om in de klas de mobiele telefoon op de speaker te zetten als deze afgaat te gebruiken tegen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Inholland Innoveert: afscheid Guus Wijngaards #ictonu

E-learning zou eigenlijk engaging learning moeten zijn. Of we zouden moeten spreken van Amazing Learning (aLearning) of eXtraordinary Learning (xLearning). Dat betoogde Larry Johnson van het New Media Consortium tijdens een conferentie die werd gehouden ter gelegenheid van het afscheid van lector Guus Wijngaards. Vandaag heb ik de miniconferentie over “ICT en onderwijs nu: Inholland [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kies 22 mei voor Europa, stem GroenLinks

Ik ben een groot voorstander van samenwerking in Europa. Vooral vanuit de optiek van vrede- en veiligheid, de aanpak van milieuvervuiling en het bevorderen van solidariteit. Daarom stem ik donderdag 22 mei GroenLinks. In deze blog post vat ik mijn redenen samen. Mede dankzij technologische ontwikkelingen neemt het aantal grensoverschrijdende vraagstukken toe. Ik denk daarbij [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Maak je eigen filmpjes!

Je komt ze al regelmatig tegen, video’s waarin iemand zich presenteert of uitleg geeft over een product of model. Joitske en ik maken ook af en toe zo’n filmpje, Joitske is er iets bedrevener in dan ik. Een filmpje met een korte instructie over een online omgeving, een filmpje over een product dat we onder de […]

Het bericht Maak je eigen filmpjes! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 20-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Pakkende scene’s tijdens de mini-conferentie: #mediawijsheid; herkenbaar?

Tijdens de mini-conferentie: #mediawijsheid op het Koning Willem I College afgelopen 8 mei werden er door de dagvoorzitter Kim Coppes en twee studenten van de opleiding Marketing & Communicatie: Simone Boogers en Fanny Kersten een tweetal pakkende scene’s gespeeld. Sociale Media in de les Sociale [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt een online educatieve video uitdagend?

Binnen het onderwijs maken we steeds vaker gebruik van online video. En we beschikken over steeds meer kennis over waar een uitdagende educatieve online video aan moet voldoen. Melanie Hibbert van de Columbia University heeft op basis van een analyse van data van hun video platform en op basis van interviews met 10 studenten in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lerenontrafeld met “Easter Egg Teaching Power” op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media op 22 mei 2014: Kom jij ook? #ncosm

Morgen begint het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media, samengevat: NCOSM, in het filmmuseum EYE in Amsterdam. Op donderdag is de MBO dag. Op deze dag mag ik een tweetal workshops verzorgen tussen 12:50 en 16:10 over het gebruik van sociale media in de klas vanuit het perspectief van leren, [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Sfeerimpressie mini-conferentie: #mediawijsheid op Hetnieuweberoepsonderwijs.nl

Tijdens de mini-conferentie: #mediawijsheid op 8 mei was het Mediacollege Amsterdam goed vertegenwoordigd. Eén van de workshops werd door Jorick Scheerens gegeven. Daarnaast waren er vier studenten aanwezig om een sfeerimpressie te maken. mini-conferentie: #mediawijsheid (8 mei 2014 – KW1C) from [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Verbeelden draagt bij aan onthouden

We zouden binnen het onderwijs lerenden meer een voorstelling moeten laten maken van datgene wat zij lezen. Deze 'brain movies' bevorderen niet alleen het plezier in leren, maar leiden ook tot meer begrip. Ook onthouden lerenden datgene wat zij lezen beter. Ik denk dat menigeen de bevindingen uit het artikel Brain Movies: When Readers Can [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Edinburgh

De afgelopen week ben ik voor mijn werk twee dagen naar Edinburgh geweest. Bij dezen een korte impressie. De aanleiding was het jaarlijkse congres voor de European Association for Distance Learning. Dat is een genootschap van 46 particuliere opleidingsinstituten, 6 koepelorganisaties voor afstandsleren en 7 individuen, uit 20 landen. Denk daarbij aan het NTI, de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over het ontwerpen van ICT-rijk onderwijs

Je kunt vaker massive open online courses volgen over ICT in het onderwijs. In het kader van het Europese Hands-on-ICT-project verzorgen onder andere collega’s van het Welten-instituut vanaf 19 mei aanstaande een MOOC over het leren ontwerpen van onderwijs waarin gebruik wordt gemaakt van ICT. Deze MOOC, die binnen Moodle wordt verzorgd, gaat uit van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De voors en tegens van online en face-to-face leren volgens jongeren

De relatie die jongeren hebben met technologie (en leren) is ingewikkelder dan veel volwassenen denken. Die conclusie trekt Sarah Garland op basis van interviews met Britse leerlingen. Ik lees en hoor nog te veel ‘digital natives-blabla‘. Terwijl onderzoek laat zien dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder is. Dat wordt bevestigd door de interviews die Garland [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Dag 2 EADL-congres #eadl #eadl2014

Tijdens dag twee van het EADL-congres kwamen diverse onderwerpen aan bod die laten zien waar het (particuliere) afstandsonderwijs op dit moment te maken heeft: diverse risico's die men moet hanteren, ontwikkelingen op het gebied van content, microleren, de impact van massive open online courses en online tutoring. Kit Sadgrove van The Blackford Centre ging in [...] Lees verder
Pagina 116 van 118Eerste   Vorige   109  110  111  112  113  114  115  [116]  117  118  Volgende   Laatste