Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot. Why You Should Stop Using Forums – Michelle Moore Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van ideeën van Steve Jobs voor e-learning

Meghan Sullivan presenteert acht citaten van Steve Jobs, en illustreert de relevantie ervan voor e-learning. Ik ga hier een heel eind in mee. De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs laat m.i. twee kanten zien van de legendarische Apple-oprichter. Aan de ene kant de briljante, gepassioneerde, ambitieuze creatieveling die veel invloed heeft gehad op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Draagbare technologie voor werkplek leren

Draagbare -‘wearable’- technologie is bezig met een opmars en zal ook in toenemende mate gebruikt gaan worden voor leren. Bijvoorbeeld voor werkplek leren. Dat levert echter ook uitdagingen op. In The Greatest Potential—And Obstacle—For Wearables At Work gaat Alberto Torres vooral in op de potentie en risico’s van ‘smartwatches’ en ‘smartglasses’ voor werken. In mijn [...] Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Globale berichten in Moodle

Er zijn natuurlijk gevallen waarin je berichten wilt sturen naar de gebruikers van het leersysteem. Hier kan je standaard functie Stuur bericht voor gebruiken die je vindt onder Gebruikers in bulk beheren. Ook binnen een aantal Moodle templates zoals Essentials […]

Het bericht Globale berichten in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1)

De eerste dag van de Moot werd dinsdagavond afgesloten met een diner en aansluitende feestavond. Voor een aantal was het woensdagochtend dan ook best een uitdaging om om 9 uur weer bij de eerste presentatie aanwezig te zijn. Ook voor […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst

De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op het managen van het leren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeling en implementatie yOUlearn vordert

Bij de Open Universiteit zijn we nog steeds druk bezig met de ontwikkeling en implementatie van yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU. Tijd voor een update. Op 1 september 2015 moeten studenten van de vernieuwde masteropleidingen van de OU de betreffende cursussen van hun opleiding via yOUlearn kunnen volgen. Deze omgeving [...] Lees verder
Van Avetica | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag eerste dag

Bijzondere ervaring om met ongeveer 320 mensen uit allerlei windstreken in Dublin bij elkaar te zijn en maar over één ding te praten…Moodle! Opvallend dat de meerderheid van de deelnemers hier afkomstig is van universiteiten terwijl Moodle daar in de […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag eerste dag verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkingen van het ‘performance-denken’

“We moeten meer kijken naar de ‘performance’ van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd”. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit ‘performance-denken’ heeft echter ook beperkingen. De laatste jaren wordt er, bijvoorbeeld door mensen als Jane Hart en Charles Jennings, voor gepleit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag social learning inzetten bij mediawijsheid

Op 2 oktober aanstaande verzorgen Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis van het Consortium voor innovatie een interactieve themamiddag over het inzetten van social learning bij mediawijsheid. Aanleiding is de publicatie van de boeken: Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media van Marcel en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste psychologische principes voor leren en onderwijs

Wat weten we vanuit de psychologie over leren en onderwijs? De ‘coalitie’ voor psychologie in scholen en het onderwijs’ van de American Psychological Association (APA) heeft hiervoor twintig principes uitgewerkt (pdf). Opvallend is het ontbreken van expliciete aandacht voor de rol en invloed van ICT. Dat maakt de principes niet minder relevant voor ‘technology enhanced [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs!

Gisteravond om 19:00 lanceerde Ashwin Brouwer en Willem Karssenberg de bundel: Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs! Dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tips om Inoreader te gebruiken

Marjolein Hoekstra (@CleverClogs) heeft via Microsoft OneNote een Inoreader Notebook gemaakt. Inoreader is mijn favoriete RSS-feed reader, sinds Google de stekker uit Google Reader trok. Ik omschrijf mezelf wel eens als een RSS-junk. RSS is voor mij dé internettoepassing die mij helpt om up to date te blijven wat betreft mijn vakgebied en algemeen nieuws. [...] Lees verder
Van Avetica | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin #mootieuk15

Vanavond reis ik af naar Dublin om op dinsdag en woensdag deel te nemen aan de MoodleMoot. Er is een divers programma en ik probeer ook hier verslag te doen van de bezochte sessies. Volgen van de Moot via Twitter […]

Het bericht MoodleMoot Dublin #mootieuk15 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

e-hulp bij meditatie met de Muse

Het begrip e-Learning hanteer ik graag breed, alle ICT hulpmiddelen die me kunnen helpen bij het leren of ontwikkelen zijn van harte welkom. Kort geleden kwam ik in aanraking met de Muse, een EEG band die je om je hoofd doet en die je helpt bij het focussen. Van BrainFitness kreeg ik een exemplaar te […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Book review: Corporate universities. Drivers of the learning organization

Corporate universities are surrounded and affected by change in a fast changing landscape. The economic crisis and fundamental changes in eLearning are threatening them and forcing them to change as well in order to stay relevant. Martyn Rademakers has a refreshing view on the position of corporate universities, focusing on their role in strategic change. Lees verder
Van Avetica | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De release van Moodle 2.9

Netjes op tijd is vandaag de nieuwste Moodle versie beschikbaar gekomen, versie 2.9 alweer. Nu viel dit ook wel te verwachten, want het testen van alle nieuwe verbeteringen en bugfixes verliep voorspoedig. De afgelopen weken hebben wij hier intern met […]

Het bericht De release van Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass expertiseontwikkeling van docenten #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe verloopt de expertiseontwikkeling van docenten en hoe houden docenten hun expertise op peil? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Els Boshuizen van de Open Universiteit samen met een aantal collega-onderzoekers in tijdens een gratis online masterclass die duurt van 20-27 mei aanstaande. Lange tijd is er weinig aandacht besteed aan de expertiseontwikkeling van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meivakantie in Amalfi

Verleden week zaterdag zijn we vanuit Schiphol naar Napels vertrokken voor een vakantieweek aan de Italiaanse Amalfi-kust. Echt zo’n gebied waar beelden meer zeggen dan woorden. Maar ik kan het toch niet laten. We hadden in Napels een auto gehuurd. Na aankomst op de luchthaven -iets te vroeg- werden we met een shuttlebus naar de [...] Lees verder
Van Avetica | 08-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe handleidingen Moodle 2.7

Moodle eindgebruikers vragen mij altijd waar goede handleidingen te vinden zijn. Op deze site verzamelen wij links naar handleidingen die vrij beschikbaar zijn. De engelse Moodle partner HowToMoodle.com stelt een drietal handleidingen beschikbaar voor versie 2.7. Course Creator Essential 2.7 […]

Het bericht Nieuwe handleidingen Moodle 2.7 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2015 | Article Rating | (1) reacties

Essentiële elementen van een elektronisch portfolio

Zal het elektronisch portfolio aan een tweede jeugd beginnen? Dan zullen we wel met een aantal zaken rekening moeten houden. Zo’n tien jaar geleden was er veel aandacht voor het elektronisch portfolio als instrument om de ontwikkeling van lerenden zichtbaar te maken, en als alternatief voor het beoordelen van het leren van lerenden. Op een [...] Lees verder
Van Avetica | 07-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Groei van Moodle volgens Google

Dat Moodle maar blijft doorgroeien, zal niemand verbazen. De flexibiliteit, de vele krachtige functies en extra plugins en een goede onderwijskundige basis zijn oorzaken van deze groei. Nu is het wat lastig om het aantal Moodle sites te meten, want iedereen […]

Het bericht Groei van Moodle volgens Google verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 06-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Working Groups

Eerder schreven we hier over de lancering van de Moodle Association naar aanleiding van een artikel op Opensource.com. In datzelfde artikel wordt ook gesproken over ‘Working Groups’. Wat is een Moodle Working Group? In een Working Group komen (ervaren) eindgebruikers […]

Het bericht Moodle Working Groups verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 04-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 2.9: My Moodle wordt Dashboard

Moodle kent de zogenaamde ‘My Moodle‘ pagina. Een persoonlijke pagina voor een gebruiker die ingesteld kan worden als de landingspagina. Vanaf Moodle 2.9 gaat deze My Moodle in het engels ‘Dashboard’ heten. Op de testsite van Moodle voor 2.9 geeft […]

Het bericht Vooruitblik Moodle 2.9: My Moodle wordt Dashboard verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Krachten die onze samenleving beïnvloeden

Wat zijn de belangrijkste krachten die van invloed zullen zijn op onze post-industriële netwerksamenleving? Richard Dobbs van McInsey signaleert er vier, en meent zelfs dat hun impact vele malen groter zal zijn dan de factoren die hebben geleid tot de opkomst van het industriële tijdperk. Volgens Dobbs voltrekken de betreffende krachten zich niet alleen in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning: het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie

Ik heb vanmiddag bij Turner, een adviesbureau dat zich bezig houdt met strategie-implementatie, een inleiding verzorgd over toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs, op de relatie tussen didactiek en ICT in het onderwijs, en op belangrijke trends op dit terrein. Ik ben ingegaan op vier redenen om ICT in het onderwijs in te zetten [...] Lees verder
Van Avetica | 01-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – Doe je mee?

Moodle maakt een nieuwe stap in het betrekken van eindgebruikers bij de doorontwikkeling van het product. Per juni van dit jaar wordt de ‘Moodle Association‘ gelanceerd. In een artikel op Opensource.com kondigt Samantha Gartner (Marketing and Outreach Officer Moodle) het […]

Het bericht Moodle Association – Doe je mee? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

iBeacons en leren binnen authentieke contexten

Nieuwe technologieën stellen ons in staat om krachtiger te leren binnen authentieke contexten. iBeacons zijn daar een voorbeeld van. Via technologieën als de Oculus Rift kun je authentieke contexten nabouwen om daarbinnen leeractiviteiten uit te voeren. Aangezien de Oculus Rift erg transportabel is, kun je dat plaatsonafhankelijk doen en ook samen met anderen. Tijdens de laatste [...] Lees verder
Van Avetica | 30-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 2.9: Berichten versturen

Een eerste bericht met een vooruitblik naar de nieuwe Moodle versie 2.9 De manier waarop je berichten naar andere gebruikers kunt sturen gaat veranderen. Op plaatsen waar je gegevens van andere gebruikers kunt zien zoals hun profiel, blok online gebruikers […]

Het bericht Vooruitblik Moodle 2.9: Berichten versturen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Toetsen en beoordelen met ICT

Ik ben onder meer verbonden als lector e-learning aan Hogeschool NTI. In dit kader heb ik vandaag een presentatie voor medewerkers verzorgd over ontwikkelingen op gebied van het gebruik van ICT voor toetsen en beoordelen. In deze presentatie ben ik ingegaan op uitgangspunten (zoals het belang van constructive alignment of het verschil tussen ‘low stakes’-toetsen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

EHBO kit voor privacy & sociale media

Mijn oud collega Jan Jacobs attendeerde me op de EHBO kit voor privacy & sociale media. De EHBO kit is een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Werken met TPACK en activerende didactiek

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en activerende didactiek. Deze blogpost gaat in op de opzet en de gebruikte bronnen. Het webinar vond plaats in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van Adobe Connect. Ik ben gestart met onderstaande, korte, video. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren in de toekomst: doelgericht, efficiënt, competentiegericht en divers

Hoe zal het leren van werkende volwassenen eruit gaan zien? Volgens Ruben Bellens in elk geval heel anders dan vandaag de dag gebruikelijk is. Ik deel zijn perspectief grotendeels, maar vind ook dat hij een aantal aspecten explicieter mag maken. Ruben Bellens (https://twitter.com/rubenbellens) is werkzaam als programma manager bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online surveilleren wordt volwassen

Eén van de issues bij technology enhanced learning is online summatief toetsen. Hoe garandeer je namelijk dat degene die de toets maakt, ook daadwerkelijk degene is die de toets moet maken? Op dit gebied worden echter belangrijke stappen gezet. Eind 2013 kwam ik op de beurs van de Online Educa Berlijn voor het eerst twee [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOC Social learning verkennen

Op 18 mei aanstaande start de MOOC Exploring Social Learning, een initiatief van de MOOC Factory en docenten van Opleidingskunde van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Anders dan de titel doet vermoeden, is de voertaal dan ook Nederlands. Begin dit jaar vond de Engelstalige versie van deze massive open online course op het platform Curatr plaats. Ik [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 23-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De mini-stress momentjes door technologie

Hier zie je een foto van verlaagd stoeprandje dat me bij elke treinreis nog blij maakt. Op weg naar mijn station moest ik met mijn fiets hier altijd een hoge stoep op, net terwijl je haast hebt en terwijl er tegenliggers op dit fietspad aankomen. Met een zware tas voorop is het ook nog zwaar […]

Het bericht De mini-stress momentjes door technologie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Laat je hersenen niet zitten #NLE2015

Professor Erik Scherder mocht de Next Learning afsluiten met een keynote over het flexibele brein. Ik vond het een feest om hem eens live te mogen zien optreden, ook al kwam hij met een onder meer voor mij serieuze waarschuwing. Erik Scherder is bekend van de Universiteit van Nederland en van De Wereld Draait Door. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Stop met leren, ga werken! #NLE2015

Leerprofessionals zouden lerenden meer moeten betrekken bij het realiseren van leerinterventies ten behoeve van het verbeteren van de performance van de organisatie. Dat was één van de boodschappen van Marcel de Leeuwe en Job Bilsen in hun keynote over werkplekleren. Zij stelden dat mensen vaak moeite hebben om op de werkplek te gaan leren. Mensen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Big data en leren #NLE2015

Het gebruik van big data kan bijdragen tot beter onderwijs voor grotere groepen. De Khan Academy is daar een voorbeeld van. Aldus Oxford-hoogleraar Victor Mayer-Schönberger in een keynote tijdens de Next Learning 2015. Victor Mayer-Schönberger gaf aan dat big data en leren eigenlijk een vreemde combinatie zijn, maar toch onlosmakelijk verbonden. Volgens hem kunnen big [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat komt er kijken bij het volgen van een MOOC? #NLE2015

Dit was de titel van een expertsessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens editie 2015 van Next Learning.  In deze sessie ben ik met name ingegaan op wat een deelnemer zelf kan doen om voortijdige uitval uit een massive open online course (MOOC) te voorkomen. In mijn sessie ben ik eerst ingegaan op het fenomeen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Big data voor gepersonaliseerd leren #NLE2015

Ik heb vandaag deelgenomen aan Next Learning. Eén van de sessies werd verzorgd door Kees Versteeg van het Hondsrug College, en ging over learning analytics in het onderwijs. Binnen het Hondsrug College (2100 leerlingen) wordt veel gebruik gemaakt van ICT en big data. Dankzij big data kunnen we volgens Kees Versteeg beter beslissingen nemen op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden op de werkplek kan niet!….Of wel? #NLE2015

Als je wilt innoveren, dan is werkplekleren vaak geen effectieve manier. Aldus hoogleraar HRD Rob Poell tijdens een keynote tijdens de Next Learning 2015. In deze blogpost lees je hoe dat komt. Vandaag vond de Next Learning plaats. De dag waar ‘leerprofessionals’ in Nederland en Vlaanderen nieuwe inzichten kunnen krijgen op het gebied van leren [...] Lees verder
Van Avetica | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vroege vogel korting bij Moodlemoot 2015

De inschrijving voor de Moodlemoot 2015 die de Ned-Moove organiseert op woensdag 27 mei is geopend, zo laat de Ned-Moove weten via haar nieuwsbrief. Traditioneel komt de inschrijving altijd laat op gang, vandaar dat het bestuur dit jaar voor het eerst […]

Het bericht Vroege vogel korting bij Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Track and trace Learners results. What do SCORM compliance, AICC, XAPI and CMI5 mean?

Do you want to buy a LMS or an authoring tool and are you wondering what the best option is for tracking the results of your learners? Are you confused by all the abbreviations like: SCORM, AICC, XAPI, and CMI5? Here is an overview that will help you out. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waar het bij sir Ken Robinson echt om gaat

Hoge bomen vangen veel wind. Dat geldt ook voor iemand als sir Ken Robinson. Immens populair bij veel critici van het huidige onderwijssysteem. Maar onlangs ook scherp bekritiseerd. Is dat terecht? In één van zijn befaamde TED-presentaties stelt sir Ken dat scholen de creativiteit van jongeren om zeep helpen. In hun lezenswaardige boek “Urban Myths” [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt (cyber)pesten in België aangepakt?

Via de blog X, Y of Einstein van Pedro de Bruckere werd ik geattendeerd op onderstaande video over het bestrijden […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De smartphone binnen de klas gebruiken

De smartphone is vermoedelijk de meest omstreden technologie in relatie tot het onderwijs.  Docent Larry Ferlazzo heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld van een opponent tot iemand die smartphones schoorvoetend in de klas heeft aanvaard. In Managing Student Cellphone Use In Class schrijft hij hoe hij en een collega van hem met lerenden [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs van de 21ste eeuw met het boek Mediawijsheid in de klas

Door mijn collega Sabine van Stiphout-Schouten werd ik geattendeerd op onderstaande video over het onderwijs voor de 21ste eeuw. De video […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkte invloed van betekenisvolle onderwijservaringen op de loopbaan

Betekenisvolle onderwijservaringen, zoals studeren in het buitenland, hebben een geringere invloed op de latere loopbaan van werknemers dan gehoopt. Verder blijkt de hoofdfase van de opleiding van invloed te zijn op de latere tevredenheid met het werk (en het inkomen). Dit zijn twee bevindingen uit een studie van de New York University. De onderzoekers hebben [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologie positief gedrag in scholen kan ondersteunen?

Binnen het onderwijs wordt dikwijls aandacht besteed aan een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken, met een positieve insteek. Hoe kan technologie deze benadering ondersteunen? PBIS staat voor “Positive Behavioral Interventions and Supports”. Je streeft daarbij via een schoolbrede aanpak naar het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag bij lerenden. Vanuit gedeelde waarden probeer je een [...] Lees verder
Pagina 106 van 120Eerste   Vorige   101  102  103  104  105  [106]  107  108  109  110  Volgende   Laatste