Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Kasper Spiro | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator. It now offers all basic functions you need for authoring, publishing, sharing and capturing results. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leren verkopen in het Virtual Skillslab

Simulaties kunnen krachtige leeractiviteiten zijn waarmee lerenden kunnen oefenen met authentieke beroepssituaties. Het Virtual Skillslab is daar een voorbeeld van. Deze toepassing wordt steeds vaker binnen het Nederlandse onderwijs gebruikt. In 2001 heb ik met Eric Jutten de E-learning Experience georganiseerd. Eric was destijds in opdracht van -ik meen- de Albert Heijn bezig met het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn bezwaren tegen ’70-20-10’

De laatste jaren is er veel aandacht voor het ’70-20-10’-model dat wordt toegedicht aan consultant Charles Jennings. Veel organisaties willen hun strategie op het gebied van leren en ontwikkelen vormgeven op basis van dit model. Volgens mij wordt dit model echter vaak verkeerd gebruikt. Tot ongeveer halverwege de jaren negentig was er vooral aandacht voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we met leren de veranderingen om ons heen bij houden?

De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen. Via een tweet van Joseph Kessels ben ik terecht gekomen op de bijdrage De verandersnelheid haalt ons [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vloggen en leren

Vloggen is bloggen via video. Dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones, breedband internet en publicatieplatforms als YouTube is deze toepassing ook toegankelijk geworden voor het onderwijs. Steve Wheeler beschrijft de relatie met leren. Online video wordt steeds vaker binnen het onderwijs gebruikt. Vaak als vervanging of versterking van presentaties en gastcolleges. Maar je kunt online video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vier jaar Nederlandse ervaring met MOOCs?

Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses. De redactie heeft tot mijn verbazing gekozen voor de titel “Four Years of Dutch Experience with MOOCs“. Dat komt omdat ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning: Omslagpunt al lang bereikt

Gisteren is editie 9 van IP | vakblad voor informatieprofessionals verschenen. Met daarin een artikel van mij over zeven e-learning trends. In dit artikel beschrijf ik onder meer dat e-learning alledaags is geworden, dat e-learning inhoudelijk is verbreed en dat leren dankzij learning analytics en adaptieve technologie meer gepersonaliseerd wordt. Met toestemming publiceer ik dit artikel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik een gastcollege over blended learning verzorgd voor docenten van Hogeschool Windesheim. Zij hebben ook kennis gemaakt met cases die door twee van hun collega’s werden gepresenteerd. In het kader van deze collegereeks heeft Willem van Valkenburg eerder een gastcollege verzorgd. Ik heb daarom eerst gekeken wat aanwezigen al wisten van het onderwerp. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kennen MOOCs een hoge mate van uitval?

Je moet de intenties van deelnemers betrekken bij de vraag of de uitval bij een massive open online course hoog is. Bovendien blijken deelnemers aan MOOCs zich slecht te houden aan hun intentie om deel te nemen. Maar dan nog is het lastig om uitval bij MOOCs te operationaliseren. Onderzoeker Justin Reich heeft onderzoek gedaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Krachtige technologieën voor rijkere leerervaringen

Tijdens mijn reflectie op de twintigste editie van de Online Educa Berlijn schreef ik onder meer dat er steeds meer gebruikersvriendelijke leertechnologieën beschikbaar komen waarmee je leren met behulp van ICT verder kunt versterken. Deze blogpost bevat voorbeelden. Vandaag kwam ik in dit kader bijdragen tegen die deze ontwikkeling illustreren. New Technologies Making MOOCs Even [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Goede Tijden, Slechte Tijden over phishing #mediawijsheid

Door mijn collega Anne Sünnen werd ik getipt op een uitzending van: Goede Tijden, Slechte Tijden met als titel: “Ik heb iets heel doms gedaan….”. Bianca wil zich inschrijven voor een workshop voor de startende ondernemer, maar als ze het cursusbedrag over wil maken ontdekt ze dat er ruim Euro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De waarde van passief engagement binnen online cursussen

Moet online leren gericht zijn op interactie tussen lerenden en docenten? Dat hoeft niet. Lerenden die ‘stil’ maar actief leren kunnen namelijk ook effectief online leren. “The Case for ‘Passive’ Learning – The ‘Silent’ Community of Online Learners” gaat in op de wijze waarop lerenden deelnemen aan online cursussen. De auteurs kijken daarbij zowel naar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de Online Educa Berlijn 2014 #OEB14

De afgelopen dagen heb ik uitgebreid verslag gedaan van editie 20 van de Online Educa Berlijn. In deze bijdrage wil ik op hoofdlijnen terugblikken op organisatie, opzet en  inhoud van dit internationale congres over technology enhanced learning. In totaal gaat het om zeven organisatorische en acht inhoudelijke reflecties. Realiseer je hierbij wel dat het heel [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je je collega’s enthousiast om met sociale media aan de slag te gaan in de les?

Vorig schooljaar heb ik als mijlpaal van de invoering van het vak Mediawijsheid binnen het Koning Willem I College een mini-conferentie georganiseerd. De reacties waren zeer positief. Zowel qua inhoud als qua entourage. Het vervolg op de mini-conferentie is een drietal MediawijsheidCafé’s die dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: de afsluiting #OEB14

De middag de laatste dag van de Online Educa heb ik besteed aan een bezoek aan de beurs, en aan deelname aan een bijeenkomst waarin bloggers terugblikten op de conferentie. Wat is me daarbij opgevallen? Na de lunch van dag 2 van Online Educa Berlijn 2014 heb ik niet meer deelgenomen aan een sessie. Ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Andere vormen van werkplek leren? #oeb14

Een nieuwe wereld van leren voor werknemers. Aldus de titel van een sessie over het veranderen van leren op de werkplek. Vijf bedrijven lieten een volle zaal een kijkje in de keuken nemen. Pandora is een ontwikkelaar van sieraden met 11 duizend medewerkers en 9800 verkooppunten wereldwijd. Men ziet training vooral als een ondersteuning van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: persoonlijk leren, actief leren en het leren van feiten #oeb14

Dag 2 van de 20ste Online Educa Berlijn ging traditiegetrouw weer van start met twee plenaire sessies. Ik ben naar ‘Education’s Reality Check’ gegaan. Over persoonlijk leren, de lerende als ‘producent’ en het belang van feiten om misconcepties te bestrijden. De titel van Stephen Downes’s presentatie was ‘Reclaiming personal learning’. Steven pleitte ervoor dat studenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

OEB: Verschillen tussen presentaties en praktijk? #oeb14

Een aantal jaren geleden heb ik opgemerkt dat er bij de Online Educa Berlijn wel eens sprake is van een kloof tussen geschetste vergezichten en de praktijk van alledag. Tijdens  presentaties worden bestaande manieren van en systemen voor onderwijs, opleiden en leren regelmatig ter discussie gesteld. Als je vervolgens praktijksessies bezoekt, gaat het toch vooral [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat over big data #oeb14

Dag 1 van editie 20 van de Online Educa Berlijn werd bijna traditiegetrouw afgesloten met het befaamde en bijna-traditionele Online Educa Debat. Dit keer ging het debat over de effecten van big data op het onderwijs. Onder leiding van Harold Elletson mochten Victor Mayer-Schönberger, George Siemens, Ellen Wagner en Inge de Waard een -vaak humoristisch- [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning door de ogen van de “hyper connected” student #oeb14

Voordat het Online Educa Debat van start ging, heb ik een sessie bijgewoond waarin studenten aan het woord kwamen over onderwijs en ICT. De studenten begonnen met het poneren van stellingen. Daarna was er interactie met de zaal. Hier de belangrijkste bevindingen. Besteed meer energie en nieuwe manieren van leren binnen het basisonderwijs om jongeren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met MOOCs #oeb14

Na de lunch van de Online Educa Berlijn heb ik op twee manieren deelgenomen aan een sessie over massive open online courses (MOOCs). Als presentator en deelnemer. Jeremy Knox van de Universiteit van Edinburgh ging in op hun ervaringen met MOOCs. Deze universiteit is MOOCs gaan via aanbieden, naast bestaande campus-cursussen. Niet met de bedoeling [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste e-learning trends volgens Howard Rheingold #oeb14

Tijdens de middagpauze had ik als redactielid van e-learning.nl kort de gelegenheid om te spreken met één van de internationale e-learning veteranen, Howard Rheingold. Wat zijn volgens heb de drie belangrijkste trends op het gebied van e-learning van de afgelopen 20 jaar? De belangrijkste trend is volgens Howard dat je veel minder dan van tevoren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Verandert technologie onszelf? #oeb14

De eerste sessie na de keynote, die ik heb bezocht, ging over de invloed van ICT op ons leven. Daarbij werd m.i. duidelijk gemaakt dat ICT meer is dan een gewoon middel. Nick Kearney illustreerde hoe ICT van invloed is op zaken als vertrouwen, privacy of ‘gender’. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat Spaanse jongens bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14

De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren. Voorzitter Aida Opoku-Mensah (adviseur UNECA) mocht de 20ste editie van de Online Educa Berlijn (OEB) [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: de verwachtingen #oeb14

Vandaag starten de pre-conferentie sessies van editie 20 van de Online Educa in Berlijn. Morgenvroeg gaat dit grootste internationale congres over e-learning pas goed van start. Ik doe verslag van deze twee dagen. Wat staat ons te wachten? Met vermoedelijk zo’n 2000 deelnemers is de Online Educa misschien niet ’s werelds grootste congres rond dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we het didactisch ontwerp van Massive Open Online Courses verbeteren?

De Open Universiteit verzorgt sinds een aantal jaren online masterclasses. In een artikel in het Turkish Online Journal of Educational Technology beschrijven twee collega’s en ik didactische ontwerpprincipes op basis van literatuur over afstandsleren, het ontwikkelproces en de evaluatie van deze masterclasses in relatie tot deze ontwerpprincipes. De uitkomsten zijn ons inziens relevant voor MOOCs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De petten van een community manager

Online communities kunnen worden gebruikt voor onder meer werkplek leren. Een community manager speelt daarbij vaak een belangrijke, faciliterende, rol. Volgens Sahana Chattopadhyay moet een community manager daarbij verschillende petten op kunnen zetten. Chattopadhyay onderscheidt: De pet van de veranderaar. Hoe zorg je er voor dat lerenden deel gaan nemen en daadwerkelijk gebruik maken van [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Loomio: samen tot besluiten komen

Dit artikel is onlangs verschenen in het tijdschrift O&O. Hier vind je de mooi opgemaakte versie van dit artikel. Stel, je werkt met een aantal collega’s online aan een nieuw projectvoorstel. Jullie zijn niet in de gelegenheid om bij elkaar te komen en om verder te werken aan het voorstel dient er eerst een gezamenlijk […]

Het bericht Loomio: samen tot besluiten komen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meer aandacht voor data ethiek

Achterhaalde wetgeving, zwakke vormen van zelfregulatie en onvoldoende institutionele waarborgen ten aanzien van privacy. Deze factoren spelen een rol bij massive open online courses. Het risico bestaat dat de wal op een gegeven moment het schip zal keren, en belanghebbenden hun interesse voor MOOCs gaan verliezen. Gisteren heb ik een beschouwing geschreven over de ophef [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ophef over Basispoort geen storm in een glas water

De afgelopen week ontstond er de nodige reuring omtrent ogenschijnlijke privacyschending op basisscholen. RTL Nieuws berichtte dat privégegevens van leerlingen zouden worden doorgespeeld aan uitgevers. Ik wil dit incident in een wat breder perspectief plaatsen. Mede naar aanleiding van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn -ik ‘mag’ deze week weer- heb ik me regelmatig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactie bevorderen met behulp van internet en sociale media

Hoe kun je internettechnologie gebruiken voor het vormgeven van krachtige leeromgevingen, waarbij interactie een belangrijke rol speelt? Deze vraag stond centraal tijdens het college dat ik vandaag in het kader van de leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching uit Utrecht heb verzorgd. Mijn oud-collega Hetty Grunefeld is sinds jaar en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis gecertificeerde online cursussen voor docenten

Grootschalige online cursussen voor docenten bestaan al langer. Voor certificering moet men echter betalen. Dat verandert. Tenminste in de VS. Bij de Open Universiteit bieden we al langer vrij toegankelijke leeractiviteiten aan waarmee docenten kunnen werken aan hun deskundigheid. Sinds eind 2011 verzorgen we online masterclasses, en inmiddels hebben we twee massive open online courses [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lancering Reisgids Digitaal leermateriaal #reisgidsdl

Vanmiddag, tijdens de Week van de Mediawijsheid, heeft de Reisgids Digitaal leermateriaal bij Beeld en Geluid te Hilversum het licht gezien. Mijn werkgever, het Welten-instituut van de Open Universiteit is één van de reisgenoten. De Reisgids Digitaal Leermateriaal is een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen, tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie nationale hoger onderwijscongres 2014 #NHOC

Vandaag vindt dag 2 plaats van het het Hoger Onderwijs Congres. Deze dag staat in het teken van strategisch hoger onderwijsbeleid. Ik heb het eerste deel van deze bijgewoond, en ook zelf een presentatie verzorgd. Hier mijn impressie. Na de opening kreeg Hans Schutte het woord. Schutte is Directeur Generaal Hoger Onderwijs. Hij pleitte ervoor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Blended learning ontwikkelen #moocblou

Vandaag heb ik de evaluatie van de MOOC over blended learning ontwikkelen, die we de afgelopen weken bij het Welten-instituut hebben verzorgd,  gesloten. Hieronder vind je alvast mijn persoonlijke impressie. Mede op basis van de ervaringen van de MOOC over e-learning (eind 2013) hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd. De eerste MOOC heb ik, met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning als dubbele innovatie

In mijn blogposts heb ik het vaker over een “dubbele innovatie” als het gaat om het gebruik van ICT en leren. Tijd om daar meer uitgebreid stil bij te staan. Een paar dagen schreef ik naar aanleiding van een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning over de “complexiteit van de dubbele [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De effectiviteit van actief leren

Het bewijs dat ‘actief leren’ effectiever is dan ‘traditionele lezingen’ is zo groot, dat het eigenlijk onethisch is om lerenden aan lezingen bloot te stellen. Bovendien blijkt actief leren de efficiëntie van het onderwijs ten goede te komen. Tijdens zijn keynote bij de conferentie van het Welten-instituut sprak Joseph Kessels onder meer over een onderzoek waaruit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bring Your Own Device voor medewerkers?

Instellingen en bedrijven zouden zich het leven eenvoudiger kunnen maken als zij medewerkers zelf verantwoordelijk zouden maken voor aanschaf en beheer van smartphones. Een tegemoetkoming in de kosten kan volstaan. Volgens mij zijn de medewerkers daar ook mee gediend. Vanochtend las ik een blogpost van Willem van Dinther over de aanschaf van een nieuwe smartphone [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opnames conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’ beschikbaar #OU_OW #welteninstituut

Op 7 november j.l. vond de conferentie van het Welten-instituut plaats. Vandaag zijn de video-opnames van de plenaire gedeeltes voor alle belangstellenden beschikbaar gekomen. Je hoeft hiervoor niet in te loggen in OpenU. Vooral de presentatie van hoogleraar Joseph Kessels en zijn gesprek met Marcus Specht, Paul Kirschner en Rob Martens lijkt me interessant voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Type deelnemers aan MOOCs?

Ik heb een tijdje geleden gewerkt aan een nieuwe typologie van gebruikers van massive open online courses. Bestaande indelingen vond ik namelijk niet vruchtbaar. Ik ben er echter achter gekomen dat typologieën eigenlijk altijd tekort schieten. Phil Hill maakt bijvoorbeeld verschil tussen No-shows: schrijven zich in, maar doen niet mee. Observers: bestuderen content en discussies, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De berichten over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven

Massive open online courses vormen wellicht niet de ‘change agent’ van het hoger onderwijs, die sommigen verwachten en anderen hopen. MOOCs sluiten wel aan bij trends die de fundamenten van het huidige systeem van hoger onderwijs kunnen aantasten. Wat mij betreft is die ontwikkeling niet per definitie positief. Ze raken volgens mij namelijk ook de kern van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwende didactische benaderingen 2014

Welke innovatieve didactische benaderingen worden mogelijk gemaakt dankzij nieuwe technologieën? Een recente publicatie van de Britse Open Universiteit geeft hier zicht op. Daaruit blijkt dat niet altijd sprake is van een hele nieuwe benadering, maar van een innovatie die eindelijk het omslagpunt van bredere acceptatie heeft bereikt. Via een blogpost van Martin Weller ben ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2014 | Article Rating | (1) reacties

Gastcollege e-learning trends en ontwikkelingen

Vanavond heb ik weer een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen verzorgd in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys. De inhoud van dit gastcollege was vergelijkbaar met die van de masterclass technology enhanced learning, die ik onlangs heb verzorgd. Ik heb wel veel intensiever gebruik gemaakt van Mentimeter. Daarbij heb ik onder [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van verhalen voor leren

Verhalen -stories- kunnen een belangrijke rol spelen binnen technology enhanced learning. Wanneer zijn verhalen leerzaam? Verhalen zijn van oudsher belangrijke manieren voor leren. Fabels en sprookjes bevatten een boodschap die lerenden dankzij het verhaal erom heen onthouden. Jennifer Neibert maakt aan de hand van twee anekdotes -practice what you preach- duidelijk wat de kracht van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis masterclass ‘Open Online Onderwijs’

Van 19 t/m 26 november aanstaande verzorgt Dr. Marco Kalz van de Open Universiteit de gratis online masterclass ‘Open online onderwijs: disruptieve innovatie of oude wijn in nieuwe zakken?’. Ik werk hier ook aan mee. In deze masterclass wordt het fenomeen ‘open online onderwijs’ in de context van open educational resources besproken, en worden de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kwaliteit onderwijsontwerp MOOCs vaak onvoldoende #MOOCblou

De leerinhouden van de meeste MOOCs zijn goed, de kwaliteit van het onderwijsontwerp is onvoldoende. Deze conclusie trekken drie onderzoekers van de Glasgow Caledonian University op basis van een analyse van 76 massive open online courses. De onderzoekers, Anoush Margaryan, Manuala Bianco en Allison Littlejohn stellen in hun inleiding dat er nog weinig sprake is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressies deelnemers MOOC blended learning ontwikkelen #moocblou

Hoe ervaren lerenden deelname aan MOOCs? Blogposts van deelnemers geven daar een beeld van. Daarom attendeer ik jullie met genoegen op twee blog posts van deelnemers aan de MOOC ‘Blended learning ontwikkelen’. De MOOC over blended learning ontwikkelen van het Welten-instituut (OU) is de afgelopen week formeel beëindigd, ook al zijn er nog deelnemers bezig [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 14-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the Classroom uitgelegd in 3 video’s ;-)

Via mijn collega en MediawijsheidCafé-mede-initiatiefnemer Adam Saint werd ik getipt op twee video’s van Edutopia over Flipping the Classroom. Er blijken er in totaal drie te zijn die een mooie inzicht geven over in dit fenomeen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsmythes of onderwijsficties?

Mensen als Pedro de Bruyckere of Paul Kirschner stellen regelmatig mythes met betrekking tot onderwijs ter discussie. Onlangs realiseerde ik me dat de term ‘mythe’ hierbij eigenlijk verkeerd wordt gebruikt. Pedro heeft samen met Casper Hulshof het lezenswaardige boek ‘Jongens zin slimmer dan meisjes’ geschreven (sinds dinsdag beschik ik zelfs over twee exemplaren). Paul spreekt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken ontwikkeling en implementatie DLWO yOUlearn

Begin oktober heb ik geblogd over de ‘agile’ ontwikkeling en de implementatie van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn. Vandaag hebben we een eerste versie gepresenteerd aan de stuurgroep. Een mooie gelegenheid om een update te geven van de stand van zaken. Op 1 september 2015 moeten studenten van de [...] Lees verder
Pagina 104 van 112Eerste   Vorige   99  100  101  102  103  [104]  105  106  107  108  Volgende   Laatste