Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken ontwikkeling en implementatie DLWO yOUlearn

Begin oktober heb ik geblogd over de ‘agile’ ontwikkeling en de implementatie van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn. Vandaag hebben we een eerste versie gepresenteerd aan de stuurgroep. Een mooie gelegenheid om een update te geven van de stand van zaken. Op 1 september 2015 moeten studenten van de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mini-impressie Onderwijsdagen #owd14

Ik heb vanmiddag de Onderwijsdagen bezocht. In verband met andere verplichtingen inderdaad alleen het middaggedeelte. Vandaar deze mini-impressie. Eerst mocht ik vanmiddag een presentatie verzorgen over mijn onderzoek naar participatie in MOOCs. De inhoud komt voor een groot deel overeen met de bijdrage van afgelopen vrijdag. Ik volsta daarom met mijn slides: Daarna mocht Pedro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass technology enhanced learning

Vandaag heb ik bij Nyenrode een masterclass verzorgd voor bestuurders uit het MBO over het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie. Ik ben daarbij kort ingegaan op de ontwikkeling van e-learning (en waarom ik eigenlijk liever spreek over technology enhanced learning), op waarschuwingen (zoals fabels die de ronde doen), op redenen om [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mooie campagne: Maak geen gebruik van Dokter Google

Via blog From experience to meaning kwam ik op onderstaande video die goed gebruikt kan worden bij het thema betrouwbaarheid van informatie Don’t google It from DDB Brussels on Vimeo. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality en interactief leren

Vanavond sprak ik tijdens het jaarlijkse Edubloggersdiner met Paul Laaper over augmented reality. Paul gebruikt QR-codes en NFC-tags om zijn onderwijs mee te versterken. Deze, en andere, toepassingen van augmented reality kunnen interactiviteit toevoegen aan leeractiviteiten. Paul en ik vroegen ons af of applicaties als Layar op sterven na dood zijn. Of dat het geval [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Afbakening van het begrip MOOC

Bryant Nielson probeert in What a MOOC Is and What It Isn’t ‘massive open online courses’ af te bakenen. Is daar behoefte aan? Ik denk het wel. Slaagt Nielson daar in? Ten dele, als je het mij vraagt. Toen MOOCs eind 2011 hype-achtige trekken kregen, bestond er wel een behoorlijke mate van duidelijkheid over wat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties via organisatieherontwikkeling?

Als het gaat om onderwijsinnovaties, kijken we vaak ook naar verandermanagement. Het is de vraag of dit geen achterhaalde benadering is. Deze benadering houdt namelijk onvoldoende rekening met de eigen regie van ‘kritische succes actoren’. Tegelijkertijd lijkt dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Harold Janssen en Jaap Peters stellen dat de klassieke benadering van veranderkunde te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar #OU_OW

Vandaag vond de conferentie over theorie en praktijk rond leren, doceren en technologie van het Welten-instituut plaats. Deze blogpost is een impressie. OU-rector Anja Oskamp mocht het Welten-instituut presenteren. Zij schetste de ontstaansgeschiedenis van het Welten-instituut als resultaat van een fusie tussen CELSTEC en LOOK. Volgens Anja is het resultaat een instituut dat hoogwaardig, praktijkgericht [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt de deelname van lerenden aan MOOCs? #OU_OW

Deelname van lerenden aan massive open online courses wordt onder meer beïnvloed door de wijze waarop een MOOC is ontworpen. Dat was één van de hypotheses van mijn workshop over Learner participation in MOOCs. Vandaag heb ik samen met Katrien Bernaerts een workshop verzorgd tijdens de conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

MediawijsheidCafé #1: Succesvolle start met 38 collega’s en een gemiddeld cijfer van een 8,0 ;-)

Vorig schooljaar organiseerde het Koning Willem I College de mini-conferentie: #mediawijsheid om de start van de collegebrede invoering van het vak: Mediawijsheid vanaf schooljaar 2014-2015 kracht bij te zetten. De deelnemers waren erg enthousiast en beoordeelden het evenement met een 8,3. Het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van e-learning naar i-learning #NVMO2014

Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO). Het hoofdthema was ‘leren in interactie’. Mijn keynote ging in op het gebruik van ICT voor interactief leren. Met een knipoog ‘i-learning’ genoemd. In de begintijd was e-learning allesbehalve interactief. Daar is toen veel kritiek op gekomen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the classroom: maar hoe? #NVMO2014

Vandaag heb ik tijdens het NVMO-congres een sessie bijgewoond over activerende werkvormen bij het concept van de flipped classroom. Hierbij een concrete impressie. De presentatoren hadden deelnemers vooraf gevraagd een filmpje te bekijken over de flipped classroom. Daarbij moesten deelnemers ook thuis vragen via Socrative beantwoorden. Daaruit bleek dat de aanwezigen over behoorlijk wat kennis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’

Van 12 t/m 19 november verzorgt Prof. Dr. Saskia Brand de gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’. In deze masterclass gaat zij met twee promovendi in op de problemen die studenten en beginnende onderzoekers ervaren als ze literatuur zoeken voor bijvoorbeeld het schrijven van een scriptie of het uitvoeren van een literatuuronderzoek. Tijdens deze online [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitval bestrijden en studiesucces bevorderen dankzij ICT

Er is veel bekend over de factoren en kenmerken van lerenden die bijdragen aan uitval en studiesucces. Onderwijsinstellingen lijken deze vraagstukken helaas niet altijd even efficiënt en effectief aan te pakken. ICT kan daarbij wel een belangrijke rol  spelen. In dit verband wordt daarom gesproken van “digital engagement”. Volgens Rosemary Hayes werken afdelingen die binnen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effecten van MOOCs op het hoger onderwijs

Verschillende instellingen voor hoger onderwijs zijn nu enkele jaren bezig met massive open online courses. Impacts of MOOCs on Higher Education vat effecten van MOOCs samen. MOOCs blijken te werken als een katalysator voor onderwijsinnovaties. Instellingen ontwikkelen vernieuwingsprogramma’s waarmee zij antwoorden willen formuleren op een veranderende wereld. MOOCs hebben gezorgd voor veilige experimenteerruimtes, los van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT feedback aan docenten kan versterken

Applicaties als Socrative of Mentimeter kunnen onder meer worden gebruikt om te checken of lerenden instructies hebben begrepen. Campus Technology beschrijft hoe een meer geavanceerd ’real-time feedback’ systeem vermoedelijk heeft bijgedragen aan verbeterde prestaties. Campus Technology gaat in op de ervaringen van docent Terry Austin die sinds een jaar gebruik maakt van Learning Catalytics. Dit [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

DevLearn evaluation: The gap is widening: We are in a crisis!

DevLearn 2014 is over. I’m sitting in the pool area of the Bellaggio hotel writing this evaluation. Beautiful wheater, the temperature is in the eighties (29 Celsius). In an hour I will leave for Indianapolis to visit a partner of easygenerator. I will go from crazy Halloween Vegas to a serene lake house and from […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn session. J.D.Dillon: Transform users into contributors

Great presentation about filling the gap between the real world and our instructional design world. Very inspiring. Enable your users to create content instead doing it all yourself. Live examples from his Kaplan experience. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wie wil weer mee eten op de donderdagavond van de Online Educa Berlijn? #OEB14

Van 3 tot en met 5 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Net als voorgaande jaren wil ik weer voor lezers van mijn weblog (en introducees) op donderdagavond een etentje organiseren. Interesse? Dat etentje blijkt een mooie gelegenheid te zijn om landgenoten te ontmoeten die zich bezig houden met e-learning. Ik [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn. Morning buzz session: WYSIWYG is dead

This morning I hosted a morning buzz session on WYSIWYG versus WYSIWYM. In a WYSIWYG environment you work as an author in an application that will show you the content in exactly the same way as the learner will see it. INstructional designers like this because it gives you control. You can determine per pixel […] Lees verder
Van Patrick Koning | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De geschiedenis van Video Games in: Video Games – The movie #gamification

Voor Gamification enthousiastelingen kan ik de film: Video Games – The movie aanraden op Netflix. De film start bij het ontstaan van video games zoals Pong en consoles als de Atari 2600 en brengt ons stap-voor-stap bij het nu. De ontwikkelingen van een spelgenre dat via Gamification ook in de klas [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn session: Kelly and Rimmer:The impact of wearable technology on performance support

Two hot topics covered in one session. Wearable devices and performance support. David gave a whole bunch of examples with the warning, this is happening today, make sure that you are aware of it. It will come fast and will change our world, start preparing. David has a page with all the details and more. […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn: Lisa Minogue: What organizations can learn from the MOOC experience

She presented lessons learned from MOOCs that can be applied to corporate learning. One of the most interesting ideas is to reuse MOOCS content and wrap your corporate context around them. Here are my notes: Lees verder
Van Kasper Spiro | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn Graig Weiss: top 10 authoring tools

Graig’s overview of the authoring landscape, trends and his top10. Unfortunately Easygenerator did not make his top 10, but you can check us out yourself. Despite that still a great and informative session. He does know the whole landscape. Lees verder
Van Kasper Spiro | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn keynote: Beau Lotto. How perception shapes the universe of the mind

The opening keynote of day two of DevLearn. Beau Lotto is a neuroscientist. He explained to us how the brains works and how assumptions will determine what we see or hear. Conclusion: Based on how the brain works the only way to really learn is through play! Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke gevolgen van de overname van SumTotal Systems door Skillsoft

Begin september werd bekend dat Skillsoft SumTotal Systems overneemt. Vergelijk het met de overname van KPMG door Deloitte. Erg belangrijk voor de e-learning markt. Beide e-learning bedrijven zijn ook in onze regio actief. Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze overname? Begin september heb ik ‘gescoopt’ over de aankondiging van Skillsoft dat men SumTotal Systems [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

RWE degree op laatste dag Learning 2014

Waardevolle RWE degree Conrad Gottfredson was al om 7.45 uur paraat op de laatste dag van het congres Learning 2014. Alfred Remmits had hem uitgenodigd om zijn inzichten te delen rondom agility met de Nederlandse groep. Conrad heeft samen met Bob Mosher die we op zondag hebben meegemaakt een prima boek geschreven: ‘Innovative Performance Support’. […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn Session report: Trends leading to the end of the LMS

This was my own session. I had a great attendance and I enjoyed giving it. I discussed trends that I see in eLearning that will rock our world. The disappearance of the LMS will just be one of the consequences. The way we create content, the content itself, the way we deliver it, the way we organize it, all […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn session report: Learning and performance ecosystems

A presentation by Marc Rosenberg and Steve Foreman on ecosystems. It gives a nice overview of the components and it is a prelude to a Whitepaper by the guild that is due in November. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp sessies professionaliseringstrajecten digitale media

‘Betrek docenten actief bij de ontwikkeling van hun eigen professionaliseringstrajecten op het gebied van digitale media in het onderwijs’. Dit uitgangspunt stond centraal in twee ontwerp sessies die ik vandaag mocht faciliteren. Vandaag heb ik bij het studiecentrum van de Open Universiteit in Groningen twee sessies begeleid waarbij twee groepen docenten van scholen voortgezet onderwijs [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn 2014 Keynote: Science Literacy and the future of work. Neil deGrasse Tyson

The opening Keynote. Devlearn theme is exploring the new learning universe. Neill deGrasse Tyson is a scientist and he gave a great keynote. His message is quite simple we need people who can solve problems and innovate. Our educational system (he was speaking mostly on the USA) is not focussed on that at all. It […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn 2014 Knowledge management morning buzz session

An interesting discussion about knowledge management. Key outcome as an organization you can’t manage knowledge but you can facilitate this. Even a bit stronger without facilitating: curation, offering a structure like a taxonomy, having a tool as central place it will not work. Here are my notes. Lees verder
Van Patrick Koning | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Facebook springt op de wagen van anonieme chat apps met Facebook Rooms

Facebook heeft vorige week de app Facebook Rooms uitgebracht en springt hiermee op de wagen van anonieme chat apps. Hiermee speelt Facebook in op de behoefte aan privacy op het internet. In onderstaande nieuwsitem van C|Net wordt de chat app getoond. De app is op dit moment alleen nog maar [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het cureren van open badge watervallen!

Open badges, wat heb je eraan? Na een eerste sessie over storytelling zonder echt verrassende inzichten zat ik met twee Nederlanders (van KLM en de Courseware Company) bij een sessie over Badges en training. Een panel van deskundigen van zowel bedrijven als Walmart en Pearson als een organisatie die gaat over opleiden; Educause en een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Traagheid der trends? #owd14

Wat valt me op als ik naar de thema’s en keynotes van de Onderwijsdagen 2014 kijk? Dat trends zich in een trager tempo voltrekken dan menig ‘goeroe’ je vaak doen geloven. Tenminste als je er oppervlakkig naar kijkt. Ik heb net het programma van de Onderwijsdagen bekeken. Daarbij valt het me op dat de sessies [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 28-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Sir Ken Robinson en de regenponcho!

Activeer je brein Om 8.00 uur ‘s morgens al breinen actief krijgen? Ann Herrmann lukt het! Engage the brain heet haar sessie en het gaat verder dan het whole brain thinking model dat Herrmann al vele jaren succesvol inzet binnen organisaties. Ze laat ons actief allerlei oefeningen uitvoeren en vraagt dan te reflecteren. Ze heeft […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding conferentie Welten-instituut kan nog een paar dagen #welteninstituut #OU_OW

Jullie kunnen je nog tot aanstaande vrijdag aanmelden voor de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’, die op 7 november aanstaande in het Evoluon te Eindhoven plaats vindt. Ongeveer 190 mensen gingen jullie voor. De organisatie is in handen van het Welten-instituut van de Open Universiteit. Doel van de conferentie is [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interessante docu: Zero Days – de handel in veiligheidslekken

Op 11 oktober zond VPRO’s Tegenlicht de documentaire: Zero Days uit. In deze documentaire wordt je meegenomen in de handel van ‘zero days’, onbekende lekken in software of op het internet. En de strijd tussen ‘white hat’ en ‘black hat’ hackers die onze online veiligheid bepaalt. Een interessant [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 27-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Start Learning 2014

Alles start met performance Zondagmorgen, 7.30 uur. Een groep van Nederlanders wacht vol nieuwsgierigheid op Bob Mosher. Hij verzorgt een sessie over performance support op uitnodiging van Alfred Remmits. Het onderwerp en de manier van denken is een hele belangrijke denk ik. Vooral de nadruk op het creëren van waarde voor de organisatie en het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effectieve didactiek in het basisonderwijs

De afgelopen week verscheen een interessant onderzoeksrapport waaruit blijkt welke pedagogisch-didactische strategieën bijdragen aan effectief basisonderwijs. Ook hier geldt dat de kwaliteit van de leerkracht van grote invloed is op de effectiviteit van het onderwijs. Toen ik een paar dagen geleden Pedro De Bruyckere’s bijdrage Pearson report on effective pedagogy in primary schools spotte, was [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wordt draagbare technologie de volgende belangrijke e-learning trend?

Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor  onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af. Volgens Campus Technology worden ‘wearables’ de toegangspoort naar menselijke kennis. Daarbij doelen ze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken Massive Open Online Courses #moocblou

‘MOOCs. A Review of the State-of-the-Art‘ biedt een mooi overzicht over relevante aspecten van massive open online courses. De auteurs, afkomstig van de Technische Hogeschool van Aken, bespreken op basis van een groot aantal papers: Belangrijkste elementen van MOOCs (die MOOCs tot een MOOC maken). De auteurs verwachten dat de oorspronkelijke definitie van MOOCs aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op elf jaar bloggen

Vandaag is het precies elf jaar geleden dat ik ben begonnen. Waar ik geboren ben, geldt dat als een belangrijk jubileum Deze blog post bevat enkele wetenswaardigheden over elf jaar bloggen. Ik probeer dagelijks te bloggen. Het heeft me nog nooit echt aan inspiratie ontbroken. Deze inspiratie haal ik uit bijeenkomsten die ik bijwoon (zoals [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Internet of Everything en co-creatie in het onderwijs

We praten al vele jaren over het internet der dingen. Dat betekent meestal dat sprake is van een trend. Zal deze ontwikkeling -die nu Internet of Everything wordt genoemd- ook gevolgen hebben voor het onderwijs? Mara Hancock heeft een compact en bruikbaar artikel geschreven over het Internet of Everything. Internettechnologie is dankzij mobiele (zelfs draagbare) [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitwaaien op Vlieland

We zijn vandaag thuis gekomen van een lang weekend Vlieland. Vooral vandaag was echt sprake van ‘uitwaaien’. We waren al zó lang niet op Vlieland geweest, dat ik over geen enkele digitale foto van dit prachtige Waddeneiland beschikte. Nu dus wel. Zaterdag hadden we om 14.15 uur de boot.  Dik anderhalf uur later liepen we [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is bloggen formeel of informeel leren?

Bloggen kan een effectieve manier van leren zijn. Het schrijven van blog posts kan bovendien een vorm van informeel en formeel leren zijn. Vanochtend zag ik een groot aantal tweets waarin werd gediscussieerd over de vraag of bloggen een vorm van informeel leren of formeel leren is. Ik werd uitgenodigd daar mijn mening over te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Competentiegericht leren, maar dan anders?

Competentiegericht leren is in ons land een besmet begrip geworden. Niet in de VS. Michelle Weisse meent zelfs dat deze ontwikkeling het hoger onderwijs echt zal gaan veranderen. Ik houd mijn hart vast. Binnen het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs werd een aantal jaren geleden benadrukt dat lerenden niet alleen moesten beschikken over vakbekwaamheden, maar ook moesten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Exit Google Glass?

Google Glass werd in 2012 met veel bombarie gelanceerd. Uiteraard (?) werd ook al gauw gekeken naar educatieve toepassingsmogelijkheden. Volgens John Dvorak zal Google echter stoppen met deze bril. Maar dat betekent niet dat 'wearable computing' als trend gaat verdwijnen. Negatieve sociale druk zou volgens deze auteur de reden zijn dat Google Glass uit het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De flipped classroom bij taalonderwijs (en de rol van weblogs daarbij) #moocblou

Principes van de flipped classroom worden meestal toegepast bij Beta-vakken, aardrijkskunde of geschiedenis. Je kunt echter ook taalonderwijs met succes ’flippen’. Keuzes voor lerenden en weblogs spelen daarin een belangrijke rol. Leerlingen hebben vaak een hekel aan lezen. Dat kun je volgens docent Brian Sztabnik echter ook veranderen door hen te laten kiezen welke boeken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Community cloud voor het onderwijs

Cloud computing is al lang geen nieuw fenomeen meer. Community cloud is dat wel. Het Nederlandse MBO en hoger onderwijs kunnen daar in SURF-verband gebruik van maken. SURF Drive is daarbij de eerste toepassing. Waar ik overigens enthousiast over ben. Vanmiddag heb ik een zogenaamde SURF Edublogger Meetup bijgewoond. SURF praat hier edubloggers bij over [...] Lees verder
Pagina 105 van 112Eerste   Vorige   100  101  102  103  104  [105]  106  107  108  109  Volgende   Laatste