Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Wel volgens Ralph Lucci van het bedrijf Behaviour Design. Nu gebruiken directeuren van Amerikaanse bedrijven wel vaker grote woorden. Of heeft hij toch een punt?
Foto: geralt, Pixabay
Lucci is geïnterviewd door eCampus News. Hij meent dat er drie redenen zijn waarom artificiële of kunstmatige intelligentie -op dit moment onmiskenbaar één van de meest trendy thema’s op het gebied van technology enhanced learning- van grote invloed zal zijn op het onderwijs:
AI can steer inquisitiveness, enhance match-making, and present personalization.
Lucci wijst wel op de vaak moeizame adoptie van technologie door het onderwijs. Hij meent echter ook dat AI ‘mainstream’ wordt. Zo worden steeds vaker geautomatiseerde chat-robots gebruikt om vragen te beantwoorden. Audrey Watters wijst echter ook op de pedagogisch-didactische beperkingen van deze chatbots:
we do not have thinking machines. Not even close. We certainly don’t have caring machines.
Leertechnologie reduceert pedagogiek en didactiek vaak tot een zeer instrumenteel iets, meent zij. Ik denk dat dit inderdaad klopt -bovendien geven dergelijke hulpmiddelen vaak niet het antwoord op de vraag die je hebt- maar mogen we ook niet uitvlakken dat dergelijke technologie in ontwikkeling is, en het beantwoorden van veel eenvoudige vragen ook best al van waarde is.
Verder is de verwachting dat AI parallel aan virtual en augmented reality kan leiden tot meer gepersonaliseerde leeromgevingen. Deze ontwikkeling kan de kloof tussen degenen die wel en degenen die moeilijk met nieuwe technologie kunnen omgaan, vergroten.
Ralph Lucci is uiteraard een belanghebbende bij de adoptie van AI. Dat verklaart waarschijnlijk de grote wooirden die hij gebruikt.
Wat je wel ziet is dat kunstmatige intelligentie steeds meer ons dagelijks leven binnen druppelt. Deze technologie kan bijdragen aan het presenteren van leerinhouden op basis van eerdere leerervaringen, en vooral aan het verrijken van de interactie tussen de lerende en de leermaterialen (bijvoorbeeld in de vorm van feedback, met name bij routinematige vragen). Ik zie op dit moment nog betrekkelijk weinig ‘mainstream-technologieën’ die hiervan gebruik maken. Deze applicaties staan, zoals gezegd, echter ook niet stil.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar