Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hulpmiddelen bij het ontwikkelen van ‘blended learning’

In de afgelopen jaren heb ik een aantal hulpmiddelen beschreven en ontwikkeld die onderwijsontwikkelaars kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van online en ‘blended’ leren. Deze blogpost bevat een samenvattend overzicht.

ontwerp

Foto: CreativeMagic, Pixabay

In het onderstaande heb ik het over het ontwerpen van blended learning. Daarbij vind ik het belangrijk om in kleine stappen te ontwerpen, het ontwerp toe te passen, te evalueren en bij te stellen.

  • E-learning methodologies. A guide for designing and developing e-learning courses is een uitgebreide publicatie uit 2011 van de FAO, die onderwijsontwerpers kan ondersteunen bij het ontwikkelen van onderwijs en ICT (pdf). Denk daarbij aan richtlijnen met betrekking tot het ontwerpen van een e-learning cursus (met onder meer aandacht voor leerdoelen, taakanalyse, leerstrategieën en leerbehoeften) en richtlijnen voor het ontwikkelen van interactieve content (zoals stijl, het gebruik van storyboards, verschillende media en auteurtools).
  • Ik heb een stappenplan gemaakt voor het ontwerpen van blended learning. Dit stappenplan start op het niveau van de organisatie, en daalt langzaam af naar het niveau van het curriculum. Met name de laatste vijf stappen zijn voor ontwerpers bedoeld. Deze stappen heb ik ontleend aan het TPACK-model.
    Stap vier, de keuze voor een model voor ‘blended learning’, vormt overigens een heel belangrijk kader voor het ontwerp. Er zijn verschillende modellen te onderscheiden. Je maakt eerst een keuze voor een model. Daarna geef je dat handen en voeten. Zie ook: Blended learning: modellen en geleerde lessen. Update 16 december 2016: bekijk nieuw overzicht van modellen.
  • Ik heb een beschrijvingskader gemaakt waarmee je expliciet kunt maken hoe onderwijsleerprocessen vorm krijgen op basis van een aantal parameters zoals de mate van ICT die je wilt inzetten en of je bijvoorbeeld gebruik wilt maken van asynchrone of synchrone vormen van online leren. Je kunt dit beschrijvingskader ook gebruiken om te reflecteren op je huidige onderwijs of opleidingen.
  • Verdiep je in de vraag: wat geef je op afstand en wat geef je beter via contactonderwijs?
  • Je zult je op een gegeven moment ook moeten verdiepen in de leertechnologieën die je kunt inzetten binnen je ontwerp. Ik heb hiervoor een overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt (wat hun ‘affordances’ zijn). Dit overzicht helpt hierbij. Het is bedoeld ter oriëntatie en pretendeert niet volledig te zijn. Onder aan het overzicht vind je websites met beschrijvingen van tools.
  • Ik heb aandachtspunten geformuleerd bij het selecteren van leertechnologieën.
  • Ik heb een checklist gemaakt die je kunt gebruiken om leertechnologieën te beschrijven en te evalueren. Ik heb een checklist gemaakt gericht op het onderwijs en een checklist voor leren binnen arbeidsorganisaties.
  • Focus je op een beperkt aantal interessante technologieën. Je kunt je niet verdiepen in honderden tools. Ik heb in dit kader ooit gekscherend gepleit voor een 30-15-5 model: oriënteer je op 30 tools, verdiep je in 15 tools en gebruik er 5.
  • Besteed aandacht aan binding van lerenden bij de ontwikkeling van blended learning. Je kunt binding op meerdere manieren bevorderen.
  • Het paper Succesvol blended-learning van Karline Timmermans (pdf) uit 2010 bevat ook handreikingen voor de ontwikkeling van blended learning (o.a. ontwerprichtlijnen).

Feedback wordt op prijs gesteld.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: