Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je leren integreren met werk?

Werkplek leren kan een krachtige en betekenisvolle vorm van leren zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je leren door professionals op de werkplek vorm kunt geven. Volgens mij moet je daarbij overigens niet te veel over leren praten.

werkplek leren

Foto: Unsplash, Pixabay

Helen Blunden beschrijft vier manieren waarop je leren kunt integreren met je werk.

There are so many more – but let’s start with four for now.

Leren definieert zij dan als een ervaring die mensen in staat stelt om aannames te overwegen, hierop te reflecteren, te experimenteren, te begrijpen en deze aannames te testen.

De vier manieren zijn dan:

  1. Vraag als leidinggevende je team wat leren voor hen betekent.
    Werknemers associëren leren vooral met cursussen, opleidingen en training, waarbij pas echt geleerd wordt als er iemand is die het leren faciliteert en als er bijvoorbeeld getoetst wordt. Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat zij binnen hun werk leren als zij bijvoorbeeld over hun werk spreken of als zij een idee uit een YouTube video in de praktijk toepassen. Door te vragen wat leren voor medewerkers betekent creëer je een startpunt voor werkplek leren, creëer je begrip voor het feit dat leren zo veel meer is dan formeel leren.
  2. Observeer wat werknemers motiveert om op de werkplek te leren.
    Praat met mensen over hun passie, die ook buiten het werk kan liggen. Sterker: werknemers kunnen gedemotiveerd zijn over hun baan, maar gemotiveerd om zich binnen hun passie door te ontwikkelen. Denk aan medewerkers die privé sportactiviteiten organiseren of die jongeren coachen. Geef hen de gelegenheid hun sterke kanten te delen en in te zetten voor hun werk. Daardoor zullen zij ook met meer plezier werken.
  3. Laat werknemers zien hoe zij leren in hun dagelijks werk kunnen integreren.
    Gebruik vergaderingen en andere werkbijeenkomsten om medewerkers mee te laten denken over de voortgang van het werk van anderen. Kies één of twee activiteiten in een werk die de potentie hebben voor medewerkers om zich te ontwikkelen. Communiceer ook vooraf wat tijdens die bijeenkomsten geleerd gaat worden. En bevorder dat medewerkers hun gedachten delen. Begin klein, gebruik in eerste instantie besloten groepen en geef zelf het goede voorbeeld.
  4. Rooster leren in hun agenda’s.
    Moedig medewerkers aan om tijd voor leren in te plannen, op het moment dat het hen uitkomt. Bijvoorbeeld 10 minuten per dag aan één leeractiviteit. Na die leeractiviteit delen medewerkers hun ervaringen, waarbij ze de leerervaring ook verbinden met de context van hun werk. Helen Blunden geeft ook voorbeelden van leeractiviteiten zoals participatie in een relevante tweet chat, een gesprek met een collega van een andere afdeling of het creëren van een korte video over waar men aan werkt.

Het valt me op dat in deze voorbeelden heel veel gesproken wordt over leren. Ik moest hierbij denken aan een sessie over werkplek leren tijdens de Online Educa Berlijn, waarbij werd aangegeven dat de taal die je gebruikt van invloed is op de acceptatie van werkplek leren.

Wellicht kunnen we het beter hebben over verbeteren, innoveren en kennis en ervaringen delen in plaats van over leren. Er is immers een verschil tussen het jargon dat L&D-professionals onderling gebruiken en de taal die je binnen je arbeidsorganisatie hanteert.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: