Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Sociale media zijn laagdrempelige internettoepassingen die docenten in het onderwijs kunnen inzetten. Zijn de beperkingen van deze toepassingen -zoals het risico van afleiding- niet dusdanig dat je ze maar beter niet in het onderwijs in kunt zetten?
Bron: Praktijkboek sociale media in de klas
Myrthe Willems heeft onder begeleiding van Antoine van den Beemt en Marieke Thurlings (Eindhoven School of Education) een zeer uitvoerige literatuurstudie uitgevoerd naar het gebruik van van sociale media als leermiddel in het primair, voortgezet en hoger onderwijs.
Doel van deze studie is de realisatie van “een synthese van voorwaarden en effecten die relevant zijn voor een weloverwogen, evidence‐based inzet van sociale media, en de bijbehorende professionele ontwikkeling van leraren”. Veel studies richten zich namelijk op deelaspecten.
Het resultaat is een zeer uitgebreide wiki en een praktijkboek dat je gratis kunt downloaden. In dit praktijkboek vind je meer informatie over de methode en resultaten. Discussie, conclusie en aanbevelingen ontbreken uiteraard ook niet.
Een aantal zaken valt mij op:
Soms leek dit het gevolg van de overtuiging van de onderzoekers of van de houding en (het gebrek aan) enthousiasme van de deelnemende leraren. Bovendien maakten veel studies gebruik van alleen zelf‐rapportage instrumenten, waardoor de resultaten gekleurd zijn door de percepties van diegene die zo’n vragenlijst invult.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar