Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij tutorbots worden chatbots binnen opleidingen en onderwijs gebruikt. Deze toepassingen van artificiële intelligentie komen langzaam maar zeker op. Wat zijn mogelijke toepassingen? Wat zijn beperkingen?
Foto: geralt, pixabay
Donald Clark schrijft dat tutorbots kunnen bijdragen aan een meer persoonlijke dialoog waarbij de docent op een gestructureerde manier begeleidt en de lerende actief leert:
Taking the friction and cognitive load of the interface out of the equation, means the teacher and learner can focus on the task and effort needed to acquire knowledge and skills. This is the promise of tutorbots.
Tutorbots richten zich op het leren van kennis en vaardigheden, en zijn in staat een dialoog te voeren waarbij zij op een meer menselijke manier kunnen reageren. Lerenden kunnen tutorbots vragen stellen die zij aan echte docenten niet durven te stellen. Ook introverte lerenden zouden communicatie met tutorbots op prijs stellen. Tutorbots zijn bovendien in staat om vragen veel sneller te beantwoorden (24/7).
Volgens Donald Clark zijn er zeven manieren waarop deze toepassing van artificiële intelligentie gebruikt kan worden voor opleiden, onderwijs en leren.
Donald Clark noemt ook de voordelen van een tutorbot ten opzichte van een mens (o.a. geen cognitieve bias, wordt niet ziek). Hij waarschuwt ook voor overspannen verwachtingen. Echt slimme tutorbots zijn namelijk ingewikkeld te bouwen. Verder verhouden deze robots zich niet goed tot de infrastructuur van traditionele leermanagement systemen.
Donald Clark beschrijft vooral de potentie van tutorbots. Concrete toepassingen ontbreken bij de meeste mogelijkheden vooralsnog. Dat was ook het geval tijdens een sessie over tutorbots die ik tijdens de laatste Online Educa in Berlijn heb bezocht. Toen gaf de spreker wat meer beperkingen van tutorbots aan:
Laatst schreef ik al dat modewinkels afstappen van chatbots omdat deze nog niet in staat zijn complexe interacties te hebben met echte mensen.
Tijdens de opening van de laatste editie van de Online Educa Berlijn wees Tricia Wang bovendien op de volgende beperkingen van kunstmatige intelligentie.
Het zal dus nog wel een hele poos duren voordat tutorbots daadwerkelijk worden gebruikt voor de zeven manieren die Donald Clark beschrijft. Tutorbots zijn immers op dit moment nog niet in staat om -zoals Clark in zijn intro stelt- een Socratische dialoog bij online leren mogelijk te maken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar