Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief donderdagdag 21 september 2017

Vacatures

Projectmanager (inBrain)
Vacature Front-end Developer (inBrain)
Back-end web developer met passie voor innovatie (SkillsTown)
Zie ook de rubriek vacatures.

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

21-9-2017
Moodle Beheer trainingg
12-10-2017
Cursus ontwerpen in Moodle
26-10-2017
Learning & Student Analytics Conference
2-11-2017
Competenties in Moodle
2-11-2017
Articulate Storyline Basic Training
7-11-2017
SURF Onderwijsdagen
7-11-2017
Articulate Gebruikersdag Antwerpen
7-11-2017
Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning
9-11-2017
Articulate Gebruikersdag Utrecht
9-11-2017
Learning Hackaton bij KLM
10-11-2017
Articulate Gebruikersdag Utrecht
10-11-2017
Articulate 360 Training
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-learning.nl.

e-Learning.nl verwelkomt LearnLinq als nieuwe marktspeler. LearnLinq richt zich op het eenvoudig organiseren van Cursusadministratie, Compliance Management en E-learning.

Blogs
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

Splintt
Waarom aandacht alles beter maakt, ook e-learning

TrainTool
Wat jouw compliance-training mist
Het Fogg Behavior Model: gedrag veranderen in 3 stappen
Infographic: David Kolb: Trainen in cirkels
Vrolijke collega's meer gewaardeerd dan slimme?
5 fases van de redenaar: retorica anno 2017
Alfa vs bèta: Interdisciplinaire (mis)communicatie?
Train je interne coach!
Hoe film je een video rollenspel
Meet de soft skills van je medewerkers met deze 3 stappen
11 onmisbare soft skills voor studenten
Infographic: Microtraining, hoe werkt dat?
3 manieren om participatie in online training te verhogen

Avetica
Minor releases Moodle
Final countdown in Moodle
Nieuwe versie van Hot Potatoes in Moodle
Avetica is ISO 9001 én 27001 gecertificeerd
Hoe embed je H5P in Moodle?
Moodle bestaat 15 jaar
Vooruitblik Moodle 3.4: Mobile
Vooruitblik Moodle 3.4: integratie Learning Analytics plugin
Vooruitblik Moodle 3.4: Kalender verbeteringen
Moodle Desktop voor Windows, Mac en Linux
Automatisch zichtbaarheid tonen of verbergen
Bestanden uitwisselen met Moodle plugin student folder
Overzicht Moodle functionaliteit per versie
Trainingsaanbod najaar 2017 online
Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina
Moodle ontwikkelingen
Moodle komt naar Europa
Test je Moodle cursus met DemoStudent
Moodle 3.4 gaat minimaal PHP 7 vereisen
HTML5, SCORM, LTI? Wat moet ik kiezen?
Een subcursus als activiteit
Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview
SBO
Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning”
'Its the context, stupid!'
Ervaringen uit de NS-praktijk

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.06
Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.


Column

Om het nieuwe seizoen goed te beginnen, deze maand twee columns. Ger Driesen, Learning Innovation Leader bij aNewSpring, schrijft over Vijf learning design tips om aan te sluiten bij de moderne professional. Driesen schrijft daarin o.a.: “De moderne professionals zien zichzelf vooral als iemand die werk voor elkaar wil krijgen en resultaten wil boeken. Daarbij willen ze graag ondersteuning die effectief en relevant is. Ondersteuning die helpt om taken en werk sneller, makkelijker en slimmer voor elkaar krijgen.” Die constatering sluit naadloos aan bij de groeiende belangstelling voor microlearning. Een ontwikkeling waaraan op een aantal plaatsen in deze nieuwsbrief aandacht wordt besteed. Zelfstandig en onafhankelijk adviseur Wilfred Rubens geeft 3 adviezen aan branche-organisatie NRTO. Maar zijn column raakt ook aan het fenomeen microlearning, bijvoorbeeld als hij constateert dat het belang van microcredentialing toeneemt: “Onderwijs en opleidingen worden in kleine eenheden opgeknipt die apart worden gevalideerd. Beide columns zijn meer dan de moeite waard.

 

Nieuws van Markspelers

De markspelers hebben in de zomer niet stilgezeten. Voor wie het nieuws in z’n vakantie heeft gemist, hierbij een herkansing.

TinQwise
Vijf keer profijt van je ex-medewerker
Vijf stappen voor goede offboarding
The Impact of Digital Learning
Veranderende arbeidsmarkt vraagt om grotere investering in on- en offboarding

SkillsTown
Maak kans op een dagticket voor HR Lab
De trends op het gebied van learning
We leren om te kunnen presteren
Hoe maak je medewerkers bewust van hun eigen loopbaan?
Skills2Perform Award voor Peter Smits
Tien tips om beter te presenteren
Gratis online leren voor provincie medewerkers
Loslaten: hoe doe je dat?
Eigen regie belangrijkste reden om online te leren
Stress op vakantie

Let’s Learn!
Microlearnings voor Jeugdzorg Leert
Josh Bersin gelooft in ‘TV-stijl’-leren
Microlearnings voor drinkwaterproject Ghana
Neural implant tech raises the specter of brainjacking
ROA: we leren maar 15% via cursussen

LearnLinq
Een LMS waar medewerkers blij van worden
Waar moet een goed Leer Management Systeem aan voldoen?
LearnLinq genomineerd voor meest gebruiksvriendelijke LMS
Binnen een maand je eigen e learning platform

UP learning
Is jouw organisatie klaar voor Zelfsturend Leren? Scan biedt inzicht.
4 tips voor meer impact met Video
Storytelling: Ook een Netflix-verslaving?

TrainTool
Waarom je medewerkers niet beginnen te trainen
Train je interne coach!

aNewSpring
Release 69 breidt mogelijkheden blended learning uit

New Heroes
Optisport kiest voor New Heroes

Infolearn
Duurzame inzetbaarheid met ESF subsidie

Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat er de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied. Een lange lijst, om weer helemaal te kunnen meepraten.

Uitgelicht
Digital Learning Realities
11 EdTech trends to watch
Stunning market data predicts the future of online learning
9 online learning predictions for the upcoming term

Corporate training
Getting Your Company Prepared for eLearning
In Real Life: Content Is Holding L&D Back
The challenges of learning in the workplace
Keeping Your Training Department Relevant in the Digital Age
12 forces that will radically change how organizations work
5 Business Challenges You Want to Fix With eLearning

Mythen
The digital native is a myth
10 Common Myths About Our Visual Brains

Microlearning / Mobile
When Designing Microlearning, Keep Macro in Mind
Microlearning: Overcoming 4 Assumptions
7 Ways To Use Microlearning In Corporate Training
The Benefits Of Microlearning: Win-Win For Employees And Organizations
Use Mobile Learning to enhance Training Experiences
Modernize eLearning For Mobile Adoption

Opleiden / leren
How People Learn: An Evidence-Based Approach
EdTech is to learn, not to teach
Learning vs Education
Learning in the Collaboration Age
From Connected Learning to Connected Teaching
We Know How to Know, but Not How to Learn
How LRM is transforming teaching and learning
3 benefits of today's blended learning

Gamification
Getting started with game-based learning
Donald Clark Plan B: New evidence that ‘gamification’ does NOT work
Five Psychological Principles Fueling Gamification
The Future of Gamification
7 Reasons and Resources for EdTech Gamification in Education

Onderwijs
Paradigm shift in Higher Education
What if MOOCs Revolutionize Education After All?
How Teaching Is Changing: 15 Challenges For The 21st Century Teacher
Lifetime Learning is the New Model for Higher Education
8 principles to help you advance to Flipped Learning 3.0
There are much better ways to measure student engagement
7 Questions To Evaluate A Blended Learning Platform
Top 7 Educational Technology Tools for Higher Education
Trends in Digital Learning: building teacher readiness
Why School Sucks: it’s not because it’s boring
Online teaching methods
MOOC's for Teachers/Educators

Assessment
The Types of Assessment for Learning
Using Formative Assessment Effectively
Tech-rich Lesson Plans to Use in Your Instruction

Tools
How to Choose a Learning Management System
Training Management System Selection And Implementation
How to do a Learning Management System (LMS) comparison
A quick introduction to LMS standards

Video-content
Connectivism Learning Theory
Future Trends Forum “What’s next with the LMS?”
EdTech and the evolving roles of faculty


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in de voorgaande maand op de site het meest is gelezen.

De afgelopen zomer meest gelezen

Waarom je medewerkers niet beginnen te trainen - en wat je eraan doet

Meest gelezen nieuws
Niet iedereen start onmiddellijk na de aanvang van een programma met trainen. Dat is helemaal niet erg, want beginnen op een moment dat het je uitkomt is juist een van de sterke punten van online training. Maar wat als een deelnemer van jouw programma helemaal niet begint met trainen?
Lees het in dit artikel.

 

Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)

Meest gelezen nieuws
Het klinkt zo plausibel. Als lerenden meer gemotiveerd zijn, werken ze harder en daardoor leren ze meer. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder.
Lees het in dit artikel.

 

Communication Strengths Scan biedt objectief beeld van soft skills binnen organisaties

Meest gelezen nieuws van marktspelers
TrainTool introduceert de Communication Strengths Scan. Deze is ontwikkeld met experts uit de academische wereld en HR-professionals. De scan legt feilloos de sterke en ontwikkelbare soft skills bloot. Lees het in dit artikel.

 

Goedlachse collega meer gewaardeerd dan slimme

Meest gelezen nieuws van marktspelers
Nederlandse kantoormedewerkers verkiezen een vrolijke collega boven een slimme. Vooral jongere werknemers hechten weinig waarde aan de intelligentie van een collega, slechts 2 procent van hen zegt dat hun ideale collega slim moet zijn. Lees het in dit artikel.

 

Impressie Blockchain in Education 2017

Meest gelezen blog
Als je tijdens de zomervakantie honderden mensen kunt werven voor een conferentie in Groningen, dan moet je wel een heel boeiend thema te pakken hebben. De organisatoren van de conferentie Blockchain in Education 2017 is dat gelukt. Bekijk het in dit blog.

 

Werken als knowmad 6: Knowmadisch werken in je organisatie stimuleren

Meest gelezen blog
Stel, je werkt in een organisatie en je bent overtuigd van het belang van knowmadisch werken. Je weet dat dit de toekomst is, en dat knowmads nodig zijn binnen een innovatieve, lerende organisatie. Je weet ook welke vaardigheden er bij horen. Jij werkt zelf al knowmad. Maar organisaties hebben meer medewerkers nodig die knowmadisch werken om innovatief te zijn. Hoe stimuleer je dan een beweging… creëer je een collectief van knowmads? Bekijk het in dit blog.

 

Achtergrondartikel: microlearning

In de rubriek Achtergrondartikelen van marktspelers voegt Helma van den Berg van Let’s Learn twee nieuwe bijdragen toe. De bijdrage Wat is microlearning?, is bedoeld als een introductie; de bijdrage De vijf voordelen van microlearning gaat in op de vragen waarom en wanneer microlearning een verstandige optie is.

 

 

Infographics

Onderstaande infographics kwam de redactie de afgelopen periode tegen en zijn het bekijken waard.

Digital Learning Realities 2017
Internet Trends Report 2017
Rewriting the rules for the digital age
Learning Transfer Research 2017
Top 10 workforce skills students need by 2020
10 Fascinating Facts About The Internet
The Future of eLearning
Mobile Future of Corporate Learning
5 Ways Mobile Learning Increases Sales
Mobility Is Driving the Internet of Things Smart School
Adult Learners Need Engaging Course Design
How to Create Engaging Content
5 Interactive Elements that Create Engaging E-learning
10 Skills for the Future Workforce
The ADDIE Model
Bloom's Digital Taxonomy
7 Reasons To Use Social Media In Your School
Why Augmented Reality Will Transform Education
10 Easy Ways to Integrate Technology in Your Classroom
Live Video is Changing the Classroom
Technology Is Driving a Digital Evolution in Education
What Is Experiential Education
Experiential Learning Benefits
9 Key Elements of Classroom Gamification
Higher Education Leadership
5 Steps to Rethink Work
How Education and Skills Influence Health

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Vijf learning design tips om aan te sluiten bij de moderne professional

Door Ger Driesen
Learning Innovation Leader bij aNewSpring

Zou er zoiets bestaan als een manier waarop moderne professionals bij voorkeur leren? En zo ja, wat betekent dit dan voor de aanpak van learning & development? Deze vragen stonden centraal tijdens een evenement over ‘The DNA of the Modern Learner’ waar ik aan deelnam als lid van het panel. De infographic ‘Meet the Modern Learner’ van Josh Bersin vormde belangrijke input voor de discussie.

Bron: Josh Bersin, Bersin by Deloitte. Infographic gebruikt met toestemming van Josh Bersin.

Hier zijn de vijf belangrijkste thema’s zoals die ter sprake kwamen met daarbij tips voor de learning & development professional.

1. Professional - geen cursist
De termen ‘lerende’ of ‘cursist’ zijn typische L&D termen. De moderne professionals zien zichzelf vooral als iemand die werk voor elkaar wil krijgen en resultaten wil boeken. Daarbij willen ze graag ondersteuning die effectief en relevant is. Ondersteuning die helpt om taken en werk sneller, makkelijker en slimmer voor elkaar krijgen.

Tip voor learning professionals: help medewerkers om hun werk beter en makkelijker te doen met meer ‘performance support’ en minder ‘content dumping’.

2) Het DNA van de moderne professional of het DNA van de moderne werkplek?
Het is niet zozeer het karakter van de professional dat verandert maar veel meer het karakter van de werkplek. De ‘echte’ professional is van huis uit leergierig, is dat altijd geweest en zal dat blijven. Het is vooral de werkplek en de werkprocessen die snel veranderen onder invloed van technologie. Het gaat om de context waarbinnen werk plaatsvindt. (In dit blog ga ik daar wat verder op in). Tip voor learning professionals: zorg dat je de werkcontext van degenen die je wilt ondersteunen goed begrijpt. Zoals men in Japan zegt: ‘Go to Gemba’ (bekijk de Ted-video) - ga naar de plek waar het werk wordt gedaan en ondersteun professionals effectief te zijn in de snel veranderende werkcontext.

3) Geen tijd om te leren?!
Professionals hebben het idee dat ze nauwelijks tijd hebben om met leren bezig te zijn. Volgens de infographic is dat slechts 1%. Dat is op zich vreemd in een snel veranderende werkcontext. Ook door het werken aan (nieuwe) taken kan veel worden geleerd...als ook momenten van reflectie worden toegevoegd om die leermomenten expliciet te maken.

Tip voor learning professionals: ondersteun professionals bij wanneer en hoe zij het beste reflectie kunnen toepassen om meer voordeel te halen uit informeel leren.

4) Ontwerp ‘learner experiences’ (of ‘professional experiences’, zie ook #1)
De moderne werkplek kan veeleisend en overweldigend zijn. Daarom heeft de moderne professional ook regelmatig behoefte om even afstand te nemen. Even weg van de werkplek en de werkdruk om samen met anderen te ontdekken, te reflecteren en nieuwe ideeën op te doen, dingen uit te proberen en uit te wisselen met collega’s. Naast behoefte aan praktische ‘how-to’ performance support oplossingen gaat deze behoefte veel meer om de ‘learner experience’.

Tip voor learning professionals: ontwerp relevante bijeenkomsten waar ‘learner experience’ centraal staat: waar uitwisseling, uitdaging en uitproberen centraal staan.

5) Denk ‘Wirearchy’
Het spanningsveld tussen de formele hiërarchie in organisaties en de manier waarop professionals in netwerken (‘Wirearchy’) op een veel meer informele manier samenwerken, lijkt toe te nemen. Lokaal vinden professionals nieuwe manieren om samen te werken en knelpunten op te lossen. Het heeft geen zin om via de formele hiërarchie-programma’s te lanceren voor problemen die professionals lokaal dagelijks op hun eigen manier oplossen via Google, Youtube, Whatsapp of Slack.

Tip voor learning professionals: zorg dat je goed bent aangesloten in de ‘Wirarchy’ zodat je informele leerprocessen kunt faciliteren en best practices helpt delen in de organisatie.

Wil je aansluiten bij een volgend evenement? Via de Learning Notes houd ik je op de hoogte.


Bedreigen technologische innovaties de positie van opleiders?

Door Wilfred Rubens

Van AALO Opleidingen, via de NCOI tot het Zorgcollege. De website van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) bevat een indrukwekkende lijst met ongeveer 300 aanbieders van professionaliseringsaanbod op meerdere niveaus en rond diverse thema’s. Maar liefst 84% van de volwassenen volgt volgens deze brancheorganisatie een opleiding bij een private aanbieder. De jaaromzet van de leden gezamenlijk bedraagt 3,4 miljard euro.

Een deel daarvan wordt aan e-learning en blended learning besteed. “Het online leren neemt een steeds belangrijkere positie binnen de wereld van trainen en opleiden in en zal in de toekomst steeds belangrijker worden”, constateert de NRTO terecht.

Het is echter de vraag of technologische innovaties niet ook negatief van invloed zijn op de opleidingsbranche. Ik doel daarbij op een aantal ontwikkelingen die een ontwrichtende invloed kunnen hebben op deze sector.

Op de eerste plaats krijgen traditionele opleiders concurrentie van nieuwe aanbieders. Daarbij denk ik onder meer aan experts die uit onvrede met bestaande opleidingen zelf alternatieve leeractiviteiten gaan aanbieden. Zo is marketing expert en best seller auteur Seth Godin een alternatieve online MBA opleiding gestart omdat hij de reguliere business schools onvoldoende toepassingsgericht, te passief en onvoldoende kritisch vindt. Godin werkt daarbij samen met bedrijven als Microsoft, Kickstarter, Coca Cola en Nike (zie https://altmba.com/). Dankzij platforms als Udemy en gebruiksvriendelijke technologieën als Wordpress is het aanbieden van online leeractiviteiten door individuen eenvoudig geworden.

Op de tweede plaats neemt het belang van microcredentialing toe. Onderwijs en opleidingen worden in kleine eenheden opgeknipt die apart worden gevalideerd. Als je zo’n eenheid afrondt, ontvang je een erkenning bijvoorbeeld in de vorm van een digitale badge. Deze ‘insignes’ kun je bijvoorbeeld presenteren op je LinkedIn-profiel. Deze ontwikkeling wordt belangrijker omdat werkgevers steeds vaker minder kijken naar diploma’s, maar eerder naar je bekwaamheden en hoe je je ontwikkelt. Deze ontwikkeling is vooral relevant voor de markt van ‘een leven lang leren’, waar de leden van de NRTO actief op zijn.

Daar komt -op de derde- plaats bij dat we over technologieën gaan beschikken waarmee we informeel leren kunnen waarderen. Er wordt al enkele decennia onderstreept dat mensen zich niet alleen via cursussen, trainingen en opleidingen ontwikkelen, maar bijvoorbeeld ook door op de werkplek aan complexe projecten te werken. De vraag is alleen: hoe maak je deze ontwikkeling op een valide, betrouwbare en efficiënte manier zichtbaar. Via LinkedIn kun je expertises van mensen in je netwerk onderschrijven (endorse). Deze bekrachtigingen zijn echter niet valide en betrouwbaar. Een nieuwe technologie die hiervoor meer soelaas biedt, is blockchain technologie. Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. Dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar.

Bij blockchain-technologie worden transacties vastgelegd in een database zonder tussenkomst van derden. Deze database is geen centrale voorziening, maar bestaat uit een mondiaal netwerk van computers. Een transactie is dan een blokje informatie dat versleuteld is. Een verklaring dat ik een met goed gevolg een cursus heb afgerond bij hoogleraar X is een voorbeeld van zo’n brokje informatie. Maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een verklaring van een opdrachtgever wat ik gedaan heb binnen een bepaald complex project (waaruit expertise blijkt). Je krijgt dus inzicht in wie het bewijs heeft verstrekt en op basis waarvan het bewijs is afgegeven.

Op dit moment wordt blockchain-technologie vooral in de financiële sector gebruikt (geldtransacties via Bitcoins mogelijk maken zonder banken). Fraude is met dit systeem nagenoeg uitgesloten omdat de waarde-transactie op tal van computers wordt opgeslagen. Ik kan een verklaring van een opdrachtgever wel op één computer manipuleren, maar niet op 10.000 computers.

Deze technologie is sterk in ontwikkeling en op dit moment nog niet echt laagdrempelig in gebruik. Ook zijn er nog geen standaarden voor onderwijs en opleiden op dit terrein. Dit duurt echter geen vijf jaar meer. Het MIT Media Lab heeft tools voor het verstrekken van digitale credentials op basis van Bitcoin blockchain technologie en open badges specificaties ontwikkeld. Deze zijn met een open source licentie beschikbaar voor anderen.

De opkomst van alternatieve online aanbieders, het gebruik van gevalideerde onderwijseenheden van beperkte omvang en het gebruik van blockchain-technologie voor het vastleggen van bewijs over je ontwikkeling. Deze technologische ontwikkelingen hebben de potentie van de bijl aan de wortels van particuliere opleiders indien werkgevers, werknemers en overheid deze alternatieven erkennen als maatschappelijk relevant.

Hoe zouden de leden van de NRTO hier mee om moeten gaan?

  • Kijk kritisch naar het eigen aanbod. Snijdt de kritiek van buitenstaanders, die voor alternatieven pleiten, hout? Is het eigen aanbod voldoende flexibel? Sluit het eigen aanbod voldoende aan op behoeftes en vragen? Waarmee kun je je onderscheiden ten opzichte van alternatieve aanbieders (bijvoorbeeld door te investeren in persoonlijke relaties met en tussen lerenden)?
  • Speel in op de ontwikkeling van microcredentialing. Diploma’s zijn voor veel beginnende werknemers nog steeds een belangrijke sleutel tot betaalde banen. Microcertificaten illustreren investeringen in je verdere ontwikkeling. Bovendien kun je nieuwe doelgroepen bereiken als leereenheden van beperkte omvang aanbiedt.
  • Experimenteer met blockchain-technologie. Verdiep je in deze ontwikkeling. Denk erover na. Waar zitten de kansen voor opleiders?

Bronnen

Rubens, W. (2017). De toepasbaarheid van blockchain technologie voor onderwijs en opleiden. Op 26 juni 2017 gehaald van: https://www.te-learning.nl/blog/de-toepasbaarheid-van-blockchain-technologie-voor-onderwijs-en-opleiden/

Rubens, W. (2017). Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie. Op 26 juni 2017 gehaald van: https://www.te-learning.nl/blog/peer-to-peer-leren-dankzij-blockchain-technologie/

Rubens, W. (2017). Alternatieven voor het bestaande hoger (deeltijd-)onderwijs? Op 26 juni 2017 gehaald van: https://www.te-learning.nl/blog/alternatieven-voor-het-bestaande-hoger-deeltijd-onderwijs/