Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De e-learning markt is een zeer gefragmenteerde markt. Het aantal applicaties dat je kunt gebruiken voor online en blended learning is zeer divers. En binnen de verschillende categorieën kun je weer kiezen tussen diverse tools.
Foto: stevepb, Pixabay
Die conclusie kun je trekken op basis van de blogpost State of the E-Learning Industry 2017 van Craig Weiss. Hij meent dat deze ‘industrie “in full swing” in. Zelfs binnen een ogenschijnlijk verzadigde markt als die van de leermanagementsystemen is ruimte voor nieuwkomers. Weiss onderscheidt de volgende categorieën applicaties:
Volgens Weiss zijn leermanagementsystemen ‘hot’. Dat is opvallend omdat deze applicaties regelmatig als ‘verouderd’ en ‘overbodig’ worden betiteld. Ze zouden namelijk slecht in staat zijn om betekenisvolle manieren van leren en ontwikkelen te faciliteren. Weiss maakt duidelijk dat deze systemen zich ook doorontwikkelen (bijvoorbeeld als het gaat om competenties en learning analytics). Dat geldt niet voor alle leermanagementsystemen. Dat is één van de redenen dat deze markt zo in ontwikkeling is (ook mede dankzij investeringen van venture capitalists).
Video learning platforms zouden het volgens Weiss wel een moeilijk kunnen krijgen als leermanagementsystemen video management functionaliteiten gaan bevatten. Volgens mij is dat overigens een hele andere tak van sport. Ik zie deze systemen juist als aanvullend op elkaar, ook omdat je video’s op platforms als Kaltura of Mediasite prima kunt integreren in een leermanagement systeem (tenzij Weiss en ik wat anders onder ‘Video Learning Platform’ verstaan).
Verder valt op dat Weiss meent dat social learning platforms minder in de belangstelling staan dan voorheen. Dat heeft volgens hem ook te maken met de adoptie van functionaliteiten voor ‘social learning’ door leermanagement systemen. Zelf geloof ik ook dat lerenden voor ‘social learning’ applicaties gebruiken die oorspronkelijk niet voor leren bedoeld waren (zoals sociale media).
Weiss geeft aan dat hij weinig vertrouwen heeft in leerplatforms voor specifieke doelen (bijvoorbeeld voor het versterken van verkoop). Volgens mij heeft hij daar gelijk in. Die markt is echt te klein.
Ik kan me overigens voorstellen dat het menig lezer duizelt. Zo veel keuzes, waar te beginnen. Gisteren las ik de volgende tweet:
Volgens mij is dit niet alleen lastig te beheren, maar maak je menig docent/opleider en lerende hier ook niet heel blij mee.
Keuzes kunnen maken is fijn, uit veel opties kunnen kiezen is lastig. Waar het uiteraard vooral om gaat is dat je je afvraagt waarom je online of blended learning wilt toepassen, welke doelen je ermee wilt bereiken en welke didactisch model je wilt gebruiken. Daarna worden leertechnologieën pas interessant.
Nota bene: Jane Hart hanteert een andere indeling in haar tools directory. Zij bespreekt ook tools die niet specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar er wel voor worden gebruikt.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar