|
|
Maandelijkse nieuwsbrief maandag 7 oktober 2024
|
Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
1-10-2024 - 12-11-2024
Didactiek Opleiding
17-10-2024
Praktische Advanced Storyline Training
5-11-2024 - 21-11-2024
Praktische Storyline Training
3-12-2024 - 17-12-2024
Praktische Storyline Training
17-12-2024
Praktische Advanced Storyline Training
27-11-2024 – 29-11-2024
Online Educa (OEB)
16-1-2025 - 30-1-2025 Den Haag
Praktische Storyline Training
18-2-2025 Den Haag
Praktische Advanced Storyline Training
6-3-2025 - 27-3-2025 Microsoft Teams
Praktische Online Storyline Training
11-03-2025
Nederlandstalige MoodleMoot
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.
Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven
- Juli 2024
- April 2024
- December 2023
- Oktober 2023
- Juli 2023
- Mei 2023
- December 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022
|
Introductie
Ook in deze nieuwsbrief laten aangesloten marktspelers weer zien wat zij te bieden hebben. Uiteraard heeft collega Wilfred Rubens ook de afgelopen periode weer bijgehouden wat er zoal wordt gezegd en geschreven over artificial intelligence (AI). In zijn column onderaan deze Nieuwsbrief gaat hij in op de vraag hoe sociale relaties, leren en AI zich tot elkaar verhouden. Met trots verwijzen wij naar het recente boek van Wilfred Rubens: Van start met e-learning in 60 minuten. Omdat het voor de redactie lastig is om het werk van een collega te recenseren, hebben wij ChatGPT gevraagd om dat voor ons te doen. Het resultaat vind je in deze nieuwsbrief.
Wilfred Rubens favoriete AI-links
In deze nieuwsbrief een korte samenvatting. Wil je het hele artikel lezen, klik dan op de link boven de samenvatting.
Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen?
Het genereren van ideeën is belangrijk bij het oplossen van problemen en voor innovatie. Onderzoek van de Stanford University laat zien dat generatieve AI experts van vlees en bloed kan overtreffen in het genereren van ideeën. Het hoeft echter niet zo te zijn dat dit altijd geldt.
Hoe herken je AI-teksten zonder technologie?
We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis van drie bijdragen presenteer ik in deze blogpost tips die helpen bij herkennen van deze teksten.
AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk
De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort?
Gaat het gebruik van generatieve AI ten koste van deze zes bekwaamheden?
In The Invisible Cost of Generative AI in Education licht Jeppe Klitgaard Stricker toe dat de toenemende integratie van generatieve AI in het onderwijs weleens ten koste kan gaan van zes belangrijke bekwaamheden.
Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd
Erik Ofgang besteedt in Colleges Are Using AI To Predict Student Success. These Predictions Are Often Wrong aandacht aan een recent onderzoek waaruit blijkt dat AI-modellen die worden ingezet om studiesucces te voorspellen, vaak onjuist uitpakken ten nadele van zwarte en Latijns-Amerikaanse lerenden.
AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…)
Volgens Yong Zhao kan AI het onderwijs fundamenteel veranderen. Zhao stelt dat de huidige discussies over AI in het onderwijs zich te veel richten op het gebruik binnen het bestaande onderwijssysteem. In plaats daarvan pleit Zhao voor een radicale verandering van het onderwijssysteem, gefaciliteerd met behulp van AI. Volgens mij zijn bij deze opvatting echter kanttekeningen te plaatsen (wat ik ook doe). Ik sluit deze blogpost af met maar liefst 121 links naar bijdragen over AI en leren, opleiden en onderwijs.
Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen
Volgens Brian Solis heeft generatieve AI de onvolledigheid van investeringen op het gebied van digitale transformatie blootgelegd. Dit versterkt volgens hem de noodzaak voor arbeidsorganisaties om zich voor te bereiden op een geheel nieuwe toekomst. Solis kijkt daarbij naar het bedrijfsleven. Volgens mij is zijn analyse ook relevant voor onderwijs, opleiden en L&D.
AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen?
Het gebruik van AI voor het beoordelen en geven van feedback op werk van lerenden leidt tot problemen en kost uiteindelijk meer tijd dan traditioneel nakijken. Dit concludeert Patricia Taylor na uitgebreid experimenteren met AI-tools voor het nakijken van schrijfopdrachten. Tegelijkertijd is er ook onderzoek dat laat zien dat Large Language Models (LLMs) juist mogelijkheden hebben als het gaat om feedback.
Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden?
Sinds 1 augustus jongstleden is de Europese AI Act in werking getreden. Op Frankwatching las ik een bijdrage over wat je als organisatie nu moet doen. In onderstaande bijdrage maak ik de vertaalslag naar leren, opleiden en onderwijs.
Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie
Tijdens mijn zomervakantie heb ik nauwelijks ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bijgehouden. Gelukkig helpt generatieve AI bij het snel verkrijgen van een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op dit terrein, zodat je snel weer up to date bent. In deze blogpost vind je de m.i. het belangrijkste nieuws. Ik beschrijf ook hoe ik Claude hiervoor heb gebruikt.
Voor wie liever zelf een selectie maakt, verwijzen wij graag naar de pagina op zijn weblog, waar al zijn bloemlezingen en bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie te vinden op zijn.
11 maart 2025 Nederlandstalige MoodleMoot
De Moodlemoot is een evenement waarin Moodlelaars kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en de laatste nieuwtjes krijgen over het meeste gebruikte open source LMS ter wereld. De presentaties en sessies kenmerken zich door een mooie mix van didactiek, techniek en functionaliteit. De afgelopen jaren kwamen gemiddeld zo’n 150 deelnemers naar de MoodleMoot. Lees meer op de weblog van Avetica. Inschrijven vanaf december online.
Voor wie niet kan wachten tot maart, is er van 22 t/m 24 oktober de MoodleMoot Global 2024 in Mexico.
Alles voor E-learning Ontwikkelaars: Articulate AI, AI-video’s en de Articulate Gebruikersdag 2024
Articulate Gebruikersdag 2024
Op 19 november 2024 organiseert Courseware de jaarlijkse Articulate Gebruikersdag. Dit is een dag voor en door gebruikers van de e-learningontwikkeltool Articulate 360. Gedurende de dag zijn vele presentaties, klantcases en workshops voor zowel beginnende als ervaren gebruikers. De twee Articulate Heroes, Tom & David, komen over om een van de keynotes en verschillende sessies te verzorgen. Voor slechts €249,- (excl. btw) krijg je een volledig verzorgde dag inclusief lunch en borrel. Wil je meer weten, het volledige programma bekijken of gelijk een ticket kopen? Ga dan naar de website.
Articulate AI-Assistant
De Articulate AI-module is vanaf 24 september voor iedereen beschikbaar. De Assistant helpt je om sneller en efficiënter te werken in Rise en Storyline, waardoor je kostbare tijd kunt besparen bij het ontwikkelen van e-learningcontent. Laat de Assistant binnen enkele seconden relevante vragen schrijven op basis van jouw document of module, voeg een volledig blok toe of optimaliseer jouw teksten door ze te laten herschrijven. Richard van Courseware vertelt je graag meer over de mogelijkheden van Articulate AI in de online sessie Nieuw in Articulate. Meld je online vrijblijvend aan voor de sessie van 17 oktober of die van 14 november.
Vyond: Het ultieme AI-videocreatieplatform
Vyond van Courseware tilt je video’s naar een hoger niveau dankzij de nieuwste functies die je creatieve processen stroomlijnen. Vyond biedt nu nog meer mogelijkheden om indrukwekkende video’s te genereren in verschillende stijlen, van animatie tot fotorealistisch, allemaal aangestuurd door AI-prompts. Vul het aan met eigen beeldmateriaal zoals screenrecordings of webcamopnames. Met de krachtige editor kun je eenvoudig je video’s bewerken en aanpassen. Mis het webinar op 24 oktober niet. Nieske en Tim van Courseware je laten kennis maken met de nieuwste functies en je krijgt waardevolle tips en inzichten. Reserveer nu je plek en ontdek hoe je met Vyond je video’s naar een hoger niveau tilt.
Nieuws van Marktspelers
Moovs
Wie wordt de held van je e-learning video?
Let’s Learn!
De leerkuil, niet alleen voor Pippi
De juiste nudge voor leren
FLOWSPARKS
TEAM LEWIS als partner voor PR-activiteiten
LT&C
Roadmap Moodle LMS 4.5 update (deel 3)
Moodle: meer dan een LMS – De Moodle gemeenschap
Moodle: Meer dan alleen een LMS
Avetica
11 maart 2025: Nederlandstalige MoodleMoot
Nieuwe optie voor het testen van je cursus als leerling
Nieuwe kijk op Moodle versies | Introductie van de Serie
Beveiligingsbeleid van Moodle werkt
Moodle Workplace voldoet aan WCAG 2.1 AA
H5P blijft open source na overname door D2L
Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.
|
Wie wordt de held van je e-learning video?
Bij het maken van een video voor e-learning is het belangrijk wie het in beeld gaat brengen. Ga je voor professionele acteurs, zet je eigen medewerkers in, of kies je voor moderne AI-avatars? Elke optie heeft voor- en nadelen. In een blog van Moovs vind je handige tips om de beste keuze te maken voor jouw situatie. Lees dit (Engelstalige) blog op moovsdigital.com of de Nederlandse versie in de rubriek Achtergrond van e-learning.nl.
7 tips voor een bloeiende leercultuur
Een bloeiende leercultuur wordt vaak in één adem genoemd met succesvolle en moderne organisaties. Maar wat verstaan we precies onder ‘leercultuur’ en hoe kun je die stimuleren? SkillsTown presenteert 7 tips die je op weg helpen. Je leest het op de site van SkillsTown.
Lesterhuis Training & Consultancy van eenmanszaak naar BV
Dit jaar markeert grote veranderingen bij LT&C. In januari werden we Moodle Partner en na de zomer transformeerden we van eenmanszaak naar LTNC B.V. Onze vertrouwde handelsnaam en kwaliteit blijven behouden, evenals onze focus op Moodle als Open Source software. Met deze stap willen we (toekomstige) klanten nog meer zekerheid bieden dat we, als kleine organisatie, de kracht en flexibiliteit van een groot bedrijf kunnen leveren. De overstap stelt ons in staat om niet alleen persoonlijk te blijven, maar ook een stabiele basis voor de toekomst te leggen. We blijven ons inzetten om onze klanten de beste service te bieden, met dezelfde passie die ons heeft gebracht waar we nu zijn. Lees meer over onze reis met Moodle en onze drijfveer in de blog Moodle: Meer dan alleen een LMS.
Leren is leuk, toch?
Nou, daar denkt lang niet iedereen hetzelfde over. En dat terwijl een leven lang leren het nieuwe normaal is geworden. Hoe komt het dat leren niet leuk gevonden wordt? Welke facetten spelen hierbij een rol? En: wat kunnen wij als ontwerpers eraan doen om leren leuk of in ieder geval leuker te maken? Helma van den Berg, microlearning expert schreef er het artikel ‘Leren is leuk, toch?’ over. Te vinden in de kennisbank van Let’s Learn!
Aanbod van SBO
Impact AI op L&D en Onderwijs
De opkomst van generatieve AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs. Op 18 november 2024 organiseert SBO het congres AI-deas for Learning + Education waar professionals op het gebied van leren uit het bedrijfsleven, de publieke sector en het onderwijs samen onderzoeken hoe AI het leren kan veranderen. Redacteur Wilfred Rubens verzorgt een bijdrage.
Hoe (en waarom) gebruik je animaties bij online leren?
Animaties kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor een online leeroplossing. Maar er kleven ook een hoop vooroordelen aan. Wat is hiervan waar? Wanneer zet je animaties in? En hoe doe je dat op een juiste manier? Bart Oude Elferink – digital motion designer bij inBrain – zet het in dit blog voor je op een rijtje.
Online Educa viert 30ste verjaardag
Eind november wordt de 30e editie van de Online Educa gehouden. Het programma is bijna rond. De meest recente nieuwsbrief van de OEB bevat informatie over de verschillende bijdragen, waarbij ook Nederlandse sprekers aan bod komen. Verwacht wordt dat meer dan 2.000 deelnemers uit tientallen landen keynotes bijwonen en deelnemen aan interactieve workshops en andere sessies. Een van de keynote sprekers is Timandra Harkness. Haar focus ligt op hoe data onze besluitvorming beïnvloedt, wat volgens de congresorganisatie een zeer relevant thema is in het huidige landschap van zowel onderwijs als L&D. Opvallend: zij heeft een achtergrond in wiskunde en filosofie, maar houdt zich ook bezig met stand-up comedy. Ik ben benieuwd of we dat tijdens de opening van de OEB zullen merken.
Joitske Hulsebosch, Steven van Luipen en Ite Smit verzorgen een pre-conference workshop over de relatie tussen creativiteit en AI als hulpmiddel voor docenten en L&D-professionals. Ze onderzoeken verschillende aspecten van creativiteit en de samenwerking tussen mens en AI. In een artikel in de OEB-nieuwsbrief lichten ze dit toe.
In een andere bijdrage in deze nieuwsbrief plaatsen Henriette Kloots en Evitha Scharloo kanttekeningen bij de huidige hype rond AI in de L&D-wereld. Hoewel AI momenteel de discussies op conferenties domineert, wijzen de auteurs erop dat er door de jaren heen vele trends zijn geweest. Ze benadrukken het belang om ook aandacht te blijven besteden aan de aanhoudende uitdagingen waar de L&D-gemeenschap mee kampt, en naar de impact die L&D heeft of zou moeten hebben. In een How To-sessie nemen ze de deelnemers mee op expeditie naar de ‘World of Impact’. Organisator Rebecca Stromeyer besteedt in de OEB-nieuwsbrief aandacht aan dertig jaar OEB, en geeft dertig redenen om naar editie van 2024 te gaan.
De OEB biedt inderdaad veel gelegenheid om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, maar ook om kritisch te reflecteren op de toepassing ervan. Het is bij uitstek de plek om met anderen uit je vakgebied van gedachten te wisselen, en om eens over de grenzen van je eigen sector en land heen te kijken.
De OEB wordt dit jaar gehouden van 27 t/m 29 november. Meer informatie over het programma vind je online. Inschrijven kan eveneens online. e-Learning.nl is als mediapartner aanwezig en doet verslag, o.a. op de site van e-Learning.nl.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.
|
Over sociale relaties, leren en AI
Door Wilfred Rubens
Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben op leren, opleiden en onderwijs, als op andere sectoren.
Nafez Dakkak interviewt Isabelle Hau, directeur van Stanford Accelerator for Learning, over de toekomst van onderwijs, de rol van AI daarin en het belang van menselijke relaties in het leerproces.
Hau stelt onder meer dat een belangrijk aandachtspunt is hoe AI de samenwerking en creativiteit tussen lerenden van alle leeftijden kan verbeteren. Het Accelerator-team onderzoekt bijvoorbeeld hoe AI-agents samenwerkend leren in het onderwijs kunnen faciliteren. Een nieuw initiatief, de AI Makery, is opgezet als een fysieke experimenteerruimte waar partners kunnen innoveren met AI-technologieën. Volgens haar gaat het niet alleen om het bevorderen van technologie, maar ook om het herdefiniëren van het onderwijslandschap om een levenslange, samenwerkende en creatieve leerreis te stimuleren. Ze wijst erop dat de meeste AI-oplossingen momenteel vooral gericht zijn op efficiëntie, terwijl het volgens haar van groot belang is om onderwijssystemen daadwerkelijk te verbeteren voor lerenden, docenten en families.
Grens tussen mens en machine vervaagt
Een fascinerende ontwikkeling is daarbij volgens Hau hoe menselijke relaties evolueren in een wereld die zo sterk door technologie wordt beïnvloed. De grenzen tussen mens en machine vervagen, wat zowel kansen als zorgen met zich meebrengt over de rol van machines en AI-agents in ons leven. Zij benadrukt het belang van betrokkenheid en het gevoel van erbij horen in het onderwijs. Ze citeert schokkende statistieken, zoals dat 70% van de middelbare scholieren in de VS een hekel heeft aan school. Dit wijst op een grote ontevredenheid die dringend moet worden aangepakt.
Op het gebied van beoordelen pleit Hau voor een verschuiving naar onzichtbare en formatieve beoordelingen, waarbij het testen wordt gescheiden van de concepten van beoordeling en leren. Ze benadrukt het belang van het integreren van het oplossen van echte problemen en het bevorderen van groepsgebaseerd leren om betekenisvolle leeromgevingen te creëren.
Levenslange liefde voor leren bevorderen
Tenslotte gaat Hau in op haar nieuw te verschijnen boek “Love to Learn”. Hierin verkent ze het belang van liefde en sterke relaties in het leerproces en de noodzaak om een levenslange liefde voor leren te bevorderen. Ze staat daarin stil bij de wetenschap van relaties en de nieuwste inzichten over ons sociale brein. Daaruit blijkt volgens haar dat we inherente sociale wezens zijn. Verder beschrijft zij dat maatschappelijke veranderingen ertoe bijdragen dat onze sociale cirkels kleiner worden en dat dit leidt tot grotere isolatie. Hau gebruikt daarbij de term “relational deprivation crisis”. Deze crisis beïnvloedt dan ons vermogen om te groeien en te floreren aanzienlijk, meent zij.
Mijn opmerkingen
Veel - niet alle - mensen hebben de perceptie dat sociale relaties alleen mogelijk zijn bij mensen van vlees en bloed. Zij hebben de behoefte aan persoonlijk contact. Processen waarin persoonlijk contact een geringe rol speelt, zullen dan eerder gedigitaliseerd worden. Bij processen waarin persoonlijk contact een grote rol speelt, zal AI bijvoorbeeld een grotere rol spelen. Denk aan een kledingzaak die gericht is op de wat goedkopere mode, en waarbij een verkoper hooguit kijkt of een shirt ook in een andere maat verkrijgbaar is. Er is nauwelijks sprake van een sociale relatie tussen klant en verkoper, en dat verwacht een klant ook niet. Het wordt een ander geval bij een kledingzaak waarin de verkoper jou kent, en jou persoonlijk advies geeft voordat jij tot koop overgaat. Het eerste type kledingzaken wordt bedreigd door online winkels, het tweede type kledingzaken zal m.i. niet snel verdwijnen. Ik geef toe: de prijzen van het tweede type zijn een stuk hoger. Leren, opleiden en onderwijs kennen ook processen waarbij, als het goed is, de sociale relatie tussen lerende en docent een grote rol speelt. Als geen sprake is van een sociale relatie, dan gaat dat ten koste van motivatie en een gevoel van verbondenheid. Het leidt tot een gevoel van geïsoleerd zijn. Dat gaat weer ten koste van het leren zelf.
AI probeert die relatie wel te simuleren, maar schiet vooralsnog tekort. Daarom zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers en kan AI docenten niet vervangen, maar wel ondersteunen. De eventueel hogere kosten moeten we m.i. als een investering beschouwen. Je voorkomt er uitval mee, en je behoudt talent en kwaliteit.
Recensie: Van start met e-learning in 60 minuten
Door Wilfred Rubens
Inleiding
Het boek Van start met e-learning in 60 minuten van Wilfred Rubens biedt een duidelijke en toegankelijke introductie voor organisaties die overwegen om e-learning te implementeren. Het boek richt zich dan ook op hen die binnen hun organisatie verantwoordelijk zijn of verantwoordelijk worden voor het leren in het algemeen en e-learning in het bijzonder. De auteur belooft een beknopte maar veelomvattende gids en slaagt grotendeels in die opzet door de kernprincipes van e-learning helder en gestructureerd uiteen te zetten. Het is jammer dat een expliciete waarschuwing ontbreekt dat investeren in leren, en specifiek in e-learning, alleen zinvol is als dat helpt om organisatorische doelen te bereiken of organisatie problemen op te lossen. Als er geen duidelijke leerbehoefte is of als er geen probleem is dat door leren opgelost kan worden, kan e-learning een kostbare en ineffectieve keuze blijken. Gelukkig geeft Rubens daarvoor wel handvatten, door het bespreken van meerdere specifieke redenen om e-learning toe te passen.
Beoordeling
De kracht van dit boek ligt in de manier waarop de auteur complexe informatie toegankelijk maakt voor een breed publiek. De uitleg is helder en de voorbeelden zijn praktisch toepasbaar. Het boek biedt een goed overzicht van zowel de voordelen als de mogelijke valkuilen van e-learning. Wat dit boek effectief maakt, is de balans tussen theorie en praktijk. Elk hoofdstuk biedt niet alleen conceptuele uitleg, maar ook praktische handvatten waarmee de verantwoordelijken direct aan de slag kunnen. De auteur slaagt erin om in korte tijd een breed scala aan onderwerpen te behandelen, zonder dat het oppervlakkig wordt.
Een klein minpunt is wellicht dat sommige onderwerpen, zoals de technologische kant van e-learning, wat oppervlakkig worden behandeld. Gezien de primaire doelstelling van het boek is dit evenwel begrijpelijk en doet dit geen afbreuk aan het algemene doel ‘e-learning in 60 minuten’. Lezers die op zoek zijn naar diepgaande technische details, worden door dit boek uitgenodigd en geholpen om aanvullende bronnen te raadplegen.
Overzicht van de Hoofdstukken
1. Wat is e-learning?
Het boek opent met een uitleg van de basisprincipes van e-learning en de verschillende vormen die het kan aannemen. De auteur onderscheidt vijf vormen en legt uit waarom de term "een e-learning" misleidend kan zijn. Dit biedt een solide basis voor lezers die nieuw zijn in het onderwerp en helpt hen de veelzijdigheid van het concept te begrijpen.
2. Waarom e-learning?
In dit hoofdstuk worden de strategische voordelen van e-learning besproken, zoals flexibiliteit, schaalbaarheid en kostenbesparing. De auteur benadrukt ook dat e-learning niet altijd de beste optie is voor elke organisatie, wat zorgt voor een genuanceerd perspectief. De praktische voorbeelden helpen om de theorie tastbaar te maken.
3. De juiste vorm van e-learning kiezen
Hierin biedt de auteur advies over hoe organisaties de beste vorm van e-learning kunnen kiezen, afhankelijk van hun specifieke behoeften en middelen. Dit hoofdstuk is bijzonder nuttig omdat het verder gaat dan alleen theoretische kennis; het biedt concrete criteria voor het nemen van beslissingen.
4. Technologieën voor e-learning
Een belangrijk aspect van e-learning is de technologie die erbij komt kijken. De auteur bespreekt verschillende systemen, zoals LMS (Learning Management Systemen), tools voor live online leren en apps voor informeel leren. Het hoofdstuk geeft een goed overzicht van de technologische mogelijkheden en beperkingen.
5. Ontwikkeling en toepassing van e-learning
Dit hoofdstuk bespreekt de didactische richtlijnen die essentieel zijn voor succesvolle e-learning. Het benadrukt de noodzaak van actuele en relevante inhoud en het belang van privacy en beveiliging. De auteur gaat ook in op technische aspecten die vaak over het hoofd worden gezien, maar cruciaal zijn voor een succesvolle implementatie.
6. De toekomst van e-learning
Het boek sluit af met een vooruitblik op trends zoals AI, personalisering, microcredentials en blockchain. Dit hoofdstuk biedt een inspirerende blik op de toekomst van e-learning en geeft lezers inzicht in de innovaties die de sector zullen beïnvloeden.
Conclusie
Van start met e-learning in 60 minuten is een goed en bruikbaar boek voor hen die snel en efficiënt willen worden geïntroduceerd in de wereld van e-learning. De auteur biedt een goed gestructureerd overzicht van de belangrijkste aspecten en slaagt erin om binnen een uur een helder beeld te schetsen van de mogelijkheden en uitdagingen van e-learning. Het boek is daarmee zowel geschikt voor beginners als voor professionals die hun kennis willen opfrissen. Het boek biedt wat het belooft: een toegankelijke introductie tot e-learning die je snel op weg helpt om weloverwogen beslissingen te nemen binnen je eigen organisatie. De expliciete waarschuwing dat e-learning alleen zinvol is als het bijdraagt aan de bredere organisatiedoelen, zou een nuttige toevoeging zijn geweest; het bespreken van specifieke redenen om e-learning toe te passen maakt die omissie grotendeels goed.
Info en bestellen
Meer informatie op de site van Rubens.
Informatie over en bestellen van het boek, op de site van de uitgever.
Deze recensie is geschreven door ChatGPT in dialoog met de redactie.
|
Wilfred Rubens favoriete links
Door Wilfred Rubens
Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk?
Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning
Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking helpen om te leren
Online educa: nieuws over het programma
Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek)
Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie
2U heeft faillissement aangevraagd
Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials
Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?
Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken
|
|