Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2013

Veranderen tablets het speelveld?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 31-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Veranderen tablets het speelveld?

De iPad-scholen hebben in Nederland een discussie op gang gebracht over technologie binnen het leerdomein. Dat is winst, zou je kunnen zeggen. Maar hoe te denken over de kritiek? Zoals: we hebben in het verleden toch ook geen overheadprojector-scholen, PC-scholen of whiteboard-scholen opgericht? Kor... Lees verder
Leernetwerk West-Brabant kiest voor PAT Learning Solutions
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 31-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Leernetwerk West-Brabant kiest voor PAT Learning Solutions

De vijf grootste zorgorganisaties van West-Brabant hebben gekozen voor PulseWeb, het digitaal leerplein van PAT Learning Solutions. Leernetwerk West-Brabant is een samenwerkingsverband van Franciscus Ziekenhuis Roosendaal, TWB - Thuiszorg met Aandacht, Stichting Groenhuysen, Lievensberg Ziekenhuis e... Lees verder
Hoe volwassen is uw e-learning?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 29-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Hoe volwassen is uw e-learning?

De website eLearning Industry refereert aan ASTD’s meest recente State of the Industry Report (2012), waaruit blijkt dat het gebruik van leertechnologie binnen arbeidsorganisaties sinds het begin van deze eeuw meer dan verdubbeld is. Maar betekent dit ook dat de e-learning is uitgegroeid tot e... Lees verder
Weekend-tip: bier of koffie
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 27-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Weekend-tip: bier of koffie

Als het gaat om het bereiken van doelen of om effectief te werken, wat kan een mens dan beter drinken: bier of koffie? Niet meteen roepen: geen bier tijdens het werk. De infographic op de site Lifehack laat zien dat de waarheid (soms) in het midden ligt. Verrassend? In elk geval handig om te verantw... Lees verder
MOOC’s: informatie of educatie?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 26-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

MOOC’s: informatie of educatie?

Nog maar een keer aandacht voor MOOC’s. Zie ook het recente artikel Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’? Dat bericht ging over de resultaten aan de Slate University. In deze bijdrage aandacht voor een vernietigend – en lang – artikel van Jonathan Rees, hoogleraar a... Lees verder
Gesprek over boek Wilfred Rubens
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Gesprek over boek Wilfred Rubens

Fast Moving Targets hield een Google Hangout naar aanleiding van het verschijnen van het boek ‘e-Learning. Trends en ontwikkelingen’ van onze redacteur Wilfred Rubens. Deelnemers: Wilfred Rubens, Willem Karssenberg, Karin Winters en Jelmer Evers. De discussie is online te beluisteren. Of... Lees verder
Top 10 e-learning trends 2013
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Top 10 e-learning trends 2013

De Amerikaanse site Upside Learning definieert in een recent artikel de 10 belangrijkste e-learning trends van 2013. Voor wat het waard is en met de kanttekening dat ontwikkelingen in de VS niet hetzelfde hoeven te zijn als in Nederland. Maar omdat we voor (leer-)technologie meestal standaard naar h... Lees verder
360 graden feedback in het LMS ILIAS
Van Future Learning | 24-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

360 graden feedback in het LMS ILIAS

Het LMS ILIAS 4.4 krijgt nieuwe manieren om de ontwikkeling van medewerkers te verbeteren met behulp van de 360-graden vragenlijst. Deze functionaliteit maakt het mogelijk de vaardigheden en capaciteiten van een persoon door collega's of andere personen, of door zelfevaluatie, te evalueren en onderl... Lees verder
Welke toets, wanneer ?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 24-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Welke toets, wanneer ?

Diagnostisch, summatief, formatief? Wat zijn de verschillen en wanneer gebruik je welke vorm van toetsen? Zeker wie zich niet dagelijks bezighoudt met toetsen, moet steeds weer even nadenken (of het opzoeken). Voor wie daar ook last van heeft, komt de site Edudemic met een handige infographic in een... Lees verder
MOOC’s are here to stay?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 23-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

MOOC’s are here to stay?

Als vervolg op mijn bericht Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’?, vandaag een optimistischer geluid. Noemde ik MOOC een het buzzword van 2013, dat wil niet zeggen dat de term en het fenomeen een kort leven zijn beschoren. Goede graadmeter van mogelijk succes, is de vraag wat gevesti... Lees verder
Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 22-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’?

Als ik afga op de Engelstalige sites die ik bijhoud, dan gaat de kwalificatie "buzzword van 2013" met stip naar MOOC's (Massive Open Online Courses). Volgens Wikipedia: “A massive open online course (MOOC) is an online course aimed at large-scale interactive participation and open access via t... Lees verder
De opbrengsten van gamification
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 19-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

De opbrengsten van gamification

Van consultants wordt beweerd dat zij gek zijn op kwadranten. Kwadranten maken de wereld overzichtelijk. Neem een x- en een y-as, elk met een tweedeling (dichotomie) en geef een omschrijving van elk van de vier vlakken die op deze manier ontstaan. Voor wie houdt van deze versimpeling van de wereld,... Lees verder
Het belang van slaap voor het leren
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 18-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Het belang van slaap voor het leren

Sinds een paar jaar staat het brein op het radarscherm van de (e-)learning-community. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de meeste aandacht al weer wat lijkt te zijn geluwd. Stond het brein nog niet zo lang geleden prominent op het programma van het e-Learning Event (cq congres), in 2013 meen ik h... Lees verder
Mobile Learning (vervolg)
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 17-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Mobile Learning (vervolg)

Plaatste ik eerder vandaag een bericht over mobile learning, op de valreep nog een tweede. Speciaal bedoeld voor iedereen die denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen, een veelzeggende infographic op de site Edudemic over hoe studenten (18 – 24 jaar) in de UK hun smartphone gebruiken. Ter... Lees verder
Mobile learning en het LMS
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 17-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Mobile learning en het LMS

Mobiele apparaten als smartphones en tablets veranderen het landschap van e-learning. Maar kan het leermanagementsysteem (LMS) die ontwikkeling bijbenen?   Learning Online Info omschrijft mobile learning (m-learning) als “a resource for learning that involves using mobile devices”. ... Lees verder
Voor mee in de vakantiekoffer
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 12-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Voor mee in de vakantiekoffer

Wel vrij, geen zin om stil te zitten? Dan biedt Open Culture wellicht de oplossing met 500 gratis gecertificeerde MOOC’s en 725 gratis online cursussen. En voor de kinderen 200 gratis video-lessen, apps, boeken of websites. Maar misschien neem je op vakantie liever een aantal van de 525 grati... Lees verder
MOMA stapt in 'MOOC-gekte'
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 12-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

MOMA stapt in 'MOOC-gekte'

MOMA – het museum voor hedendaagse kunst in New York – gaat samen met provider Coursera MOOC’s aanbieden. De website BlouinArtInfo brengt dat nieuws onder de kop dat het MOMA in de MOOC-gekte stapt, daarmee ongetwijfeld doelend op het feit dat MOOC’s zich het afgelopen jaar h... Lees verder
3 Argumenten voor Rapid eLearning Development
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 11-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

3 Argumenten voor Rapid eLearning Development

Onlangs sprak ik een collega e-learning-consultant en vroeg of zijn bedrijf last heeft van de crisis. Integendeel, was zijn reactie. Vooral de verkoop van (laagdrempelige) auteursomgevingen doen het goed. Veel organisaties zoeken naar manieren om zelf goedkoop, maar toch kwalitatief goede e-learning... Lees verder
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 09-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

15 nuttige Chrome extensies

15 extensies voor Chrome om het leren ondersteunen. En niet alleen het leren .... Interessant artikel, voor wie de browser van Google gebruikt op de site educatorstechnology.com Lees verder
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 04-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Vierstroom kiest PAT

Zorginstelling Vierstroom kiest voor het digitale leernetwerk PulseWeb van PAT Learning Solutions. Hierdoor gaan 1500 medewerkers werken met het leer- managementsysteem (LMS) van PAT . Managers kunnen via het kwaliteitsdashboard inspelen op de behoeftes van werknemers en hebben inzicht wie voor welk... Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.