Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 17-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Mobile learning en het LMS

Mobile learning en het LMS

Mobiele apparaten als smartphones en tablets veranderen het landschap van e-learning. Maar kan het leermanagementsysteem (LMS) die ontwikkeling bijbenen?

 

Learning Online Info omschrijft mobile learning (m-learning) als “a resource for learning that involves using mobile devices”. Het verschil met ‘traditionele’ vormen van e-learning zit volgens het artikel in “the way the learning material is presented. Mobile learning will usually just involve nuggets of information rather than full-courses. The limitations of the mobile devices (for example, the screen size) mean that the information will need to be presented in a certain way. There also tends to be far more emphasis on fun with m-learning. This is because users will tend to only engage with the content for a brief period, so they need to be able to focus quickly – this is easier with fun material.” Lees het hele artikel voor tips en aanvullende bronnen.

 

De ongetwijfeld niet te stuiten opkomst van m-learning roept de vraag op of het LMS die ontwikkeling kan bijhouden. De website eLearning Industry wijdt een interessant artikel aan “the key features that LMSs should display in order to facilitate a device-agnostic content strategy that can respond to today´s learning environments.” Het artikel citeert uit het boek ‘Learning Everywhere: How Mobile Content Strategies are Transforming Training’ van Chad Udell die schrijft: “While LMS packages are great and serve a real purpose for tracking compliance and other baseline metrics, there have been some sharp criticisms that as the workforce has become increasingly mobile, there has a shortcoming in tracking real-world performance and results. Few, if any, LMS implementation are so integrated with business process systems such as CRM, ERP or other enterprise software that you would be able to draw a direct correlation between performance in the courseware and performance on the job.”

 

Het artikel op de site van eLearning Industry beschrijft vijf kenmerken waaraan een LMS moet voldoen om m-learning te kunnen ondersteunen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.