Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Top 10 e-learning trends 2013

Top 10 e-learning trends 2013

De Amerikaanse site Upside Learning definieert in een recent artikel de 10 belangrijkste e-learning trends van 2013. Voor wat het waard is en met de kanttekening dat ontwikkelingen in de VS niet hetzelfde hoeven te zijn als in Nederland. Maar omdat we voor (leer-)technologie meestal standaard naar het westen kijken, kan worden verwacht dat in elk geval een deel van wat wordt 'voorspeld', ook hier zal doordringen.

 

In deze bijdrage, een samenvatting:

 

  1. Toenemend belang van tablets. Een open deur, met de verwachte 240 miljoen tablets die eind 2013 verkocht zullen zijn;
  2. Pervasive en embedded ubiquitous learning. Leermogelijkheden die alomtegenwoordig zijn en die er voor zorgen dat precies die leerinterventie wordt aangeboden die nodig is om het onder handen werk te kunnen uitvoeren;
  3. Responsive / Multi-Device Learning. Twee ontwikkelingen die elkaar in de weg kunnen zitten. Responsive betekent simpel gezegd dat de aangeboden leerinterventie rekening houdt met het apparaat waar het naartoe wordt gestuurd. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat er teveel informatie op een scherm komt waardoor er veel moet worden gescrolled. Maar nu PC’s, tablets en smartphones steeds meer door elkaar worden gebruikt, kan dit een lastige klus worden;
  4. Wearable Computing Technology. Technologie gaat in toenemende mate draagbaar worden. En dan niet in de zin van telefoons en tablets, maar ‘miniature electronic devices that are worn by the bearer under, with or on top of clothing’. (Wikipedia);
  5. HTML 5, de generatie ‘internet-taal’ die gebruik van multimedia (nog) beter moet ondersteunen. Veel auteursomgevingen zouden volgens het artikel moeite hebben met HTML 5;
  6. Tin Can API. Op e-learning.nl al een aantal keren aandacht aan besteed. Zie o.a. columns van Jeroen Krouwels and Ronny Lohuis;
  7. Gamification In Learning. Het toepassen van de principes van games in het leerdomein. Zie ook het eerdere artikel ‘De opbrengst van gamification’;
  8. Informal Learning. Al jaren een hot issue, nooit echt weggeweest, maar in mijn ogen nog te weinig benut door de opleidings- en uitlegmode waarnaar vaak wordt gegrepen. Zie twee recente bijdragen als ‘Top 5 trends op ASTD Denver’ en ‘E-learning Event 2013 – Boardroom Meeting’ of de literatuurstudie ‘Leren in Werktijd’ die ik al weer jaren geleden deed;
  9. Video’s In e-learning. Het gebruik van video neemt toe, vooral ook omdat het steeds gemakkelijker en goedkoper wordt om video te produceren op een kwalitatief goed niveau;
  10. Algorithmically Generated Content In Learning. Algoritmes – zeg maar, slimme zoekinstructies – doorzoeken zelfstandig het internet. Het moment komt steeds dichterbij dat algoritmes in staat zijn om zinvol leermateriaal samen te stellen, op basis van de gevonden (user generated) content.

 

Lees het uitgebreide artikel op de site Upside Learning.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Victor van der Hulst
Van Victor van der Hulst | 25-07-2013
Mooi overzicht en heldere samenvatting!
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.