Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Sinds een paar jaar staat het brein op het radarscherm van de (e-)learning-community. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de meeste aandacht al weer wat lijkt te zijn geluwd. Stond het brein nog niet zo lang geleden prominent op het programma van het e-Learning Event (cq congres), in 2013 meen ik het niet meer te hebben gezien. Wel werd op het event van 2013 aan BrainMatters onze eigen Jong e-Learning Talent Award uitgereikt met een applicatie ‘die wetenschappelijke kennis over het brein voor een breder publiek beschikbaar maakt’.
Bovenstaande bespiegeling werd opgeroepen toen ik recent op de site Brain Pickings een artikel las over de invloed van slaap op het brein van een tiener. Een citaat: “teenagers have already endured years of institutionally inflicted sleep deprivation by the time they get to college”. Het artikel is geschreven naar aanleiding van de boeken “Internal Time: Chronotypes, Social Jet Lag, and Why You’re So Tired” en “Dreamland: Adventures in the Strange Science of Sleep”. De site omschrijft beide boeken als “one of the best science books of 2012”.
Wie geen tijd heeft om de boeken te lezen, vindt een aantal belangrijke passage in het artikel op Brain Pickings en – eveneens op die site – in een recensie van het boek Internal Time.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.