Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Future Learning | 24-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

360 graden feedback in het LMS ILIAS

360 graden feedback in het LMS ILIAS Het LMS ILIAS 4.4 krijgt nieuwe manieren om de ontwikkeling van medewerkers te verbeteren met behulp van de 360-graden vragenlijst. Deze functionaliteit maakt het mogelijk de vaardigheden en capaciteiten van een persoon door collega's of andere personen, of door zelfevaluatie, te evalueren en onderling te vergelijken.

In combinatie met het ILIAS competentiebeheer is het mogelijk om deze resultaten te vergelijken met functieprofielen. Om de in deze “Gap-Analysis” geconstateerde tekortkomingen van een persoon te verbeteren, kunnen daartoe afgestemde leermiddelen worden ingezet.

360° feedback vragenlijst
Het is nu mogelijk om een ​​enquête of vragenlijst te definiëren waarin verschillende genodigden feedback geven over een persoon. Deze feedback-gevers hoeven geen gebruikers te zijn van het ILIAS systeem, maar kunnen ook, via een speciale toegangssleutel, toegang krijgen tot de enquête. De vragen van een 360° overzicht verwijzen altijd naar een persoon, zijn vaardigheden en gedrag. Om te worden geëvalueerd zal de persoon zelf uitnodigingen sturen naar feedback-gevers, bijvoorbeeld naar collega’s. Wie welke feedback geeft kan de betrokkene niet zien.


Competenties bepalen
Als competentiebeheer is ingeschakeld, kunnen antwoorden op de vragen van de 360-graden vragenlijst worden gebruikt om aan de geëvalueerde personen competentieniveaus toe te wijzen. Hiertoe worden aan vragen verschillende niveaus van competenties toegewezen, afhankelijk van het antwoord. Bijvoorbeeld: tot 5 punten competentieniveau A1. Tot 8 punten niveau A2, tot 20 punten niveau B2, enz. Niveaus en vereiste punten worden zelf toegewezen maar moeten natuurlijk een realistisch resultaat opleveren. Het bereikte competentieniveau wordt vervolgens weergegeven in het persoonlijk competentieprofiel op het bureaublad van de gebruiker als een andere bron naast de reeds bestaande self-assessment.

Competentieprofielen en Gap-analyse
De aan een gebruiker via een 360° vragenlijst toegekend competentieniveau kan bij competentiebeheer verder worden gebruikt. ILIAS 4.4 introduceert ook de mogelijkheid om functieprofielen te associëren met competentie niveaus, bijvoorbeeld voor een bepaalde activiteit in een onderneming. ILIAS kan dan de individuele competenties daarmee vergelijken en de sterke en zwakke zaken visueel zichtbaar maken. Bij ten minste drie vaardigheden kan dit worden getoond in een zogenaamde spin grafiek (zie afbeelding hierboven). Als Leermanagement Systeem ondersteunt ILIAS nu de deelnemers door het aanbieden van leermiddelen die nodig zijn om het volgende niveau van bekwaamheid te bereiken. De deelnemer kan zelfstandig werken aan het verbeteren van zijn vaardigheden en capaciteiten.

Meer informatie
De 360-graden feedback kan nu al worden getest op de test server voor versie 4.4: test44.ilias.de. Op de ILIAS conferentie in München op 29 en 30 augustus 2013 zal deze functie ook worden gepresenteerd als "E-Learning en Human Resource Development". De implementatie van deze functionaliteit werd mogelijk gemaakt door het Nederlandse Ministerie van Defensie. De software ontwikkeling werd gedaan door Leifos GmbH in Keulen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.