Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 22-07-2013 | Article Rating | (1) reacties

Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’?

Krijgen MOOC’s een ‘F for Failure’?

Als ik afga op de Engelstalige sites die ik bijhoud, dan gaat de kwalificatie "buzzword van 2013" met stip naar MOOC's (Massive Open Online Courses). Volgens Wikipedia: “A massive open online course (MOOC) is an online course aimed at large-scale interactive participation and open access via the web”

Een goede tweede op de ranglijst van buzzwords is vooralsnog Flipped Classroom. Wikipedia: “Flip teaching (or flipped classroom) is a form of blended learning in which students watch lectures online and work on problem sets with other students in class.”

Wij houden bij wie de titel verdient. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: met de natte vinger. Die natte vinger is voorlopig ook nodig om te voorspellen of MOOC’s een blijvend succes zullen zijn. De titel buzzword alleen is geen garantie, hebben de afgelopen 10 tot 15 jaar wel geleerd. Of we over een paar jaar MOOC’s nog steeds tegenkomen, geen idee. In het kader van evidence based education, zal onderzoek dat moeten uitwijzen. Maar de eerste barsten zijn er, ook nog eens door onderzoek binnen het hoger onderwijs.

 ‘F is for Failure; Or, Don’t Invest Your Pension in MOOCs Yet’, is de titel van een artikel dat Clair Potter – hoogleraar aan The New School for Public Engagement, New York – schrijft op de site The Chronicle. De terughoudendheid uit de kop van het artikel heeft te maken met negatieve ervaringen met MOOC’s aan de Slate University. Potter schrijft dat 56% tot 76% van de studenten niet slaagden voor de vakken die zij op z’n MOOC’s bestudeerden. Zij stelt: “… very high failure rate suggests that something is wrong with the course, the pedagogy, or both.  Seventy-six percent failures in some courses from people who actually did the work?” Op het eind van het artikel verzucht ze dan ook: “It seems to me that if this is all one, grand fun experiment, it should not be paid for by students, nor should they be rolled into a big educational experiment without understanding that no one knows how it will turn out.”

Geïnteresseerd in meer? Lees het hele artikel op de site van The Chronicle.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Learnworks.com
Van Learnworks.com | 02-08-2013
Een goed artikel. Uit eerder onderzoek bleek ook dat slechts 7.7% van de studenten een cursus via een MOOC ook echt afmaakt.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.