Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Anya Kamenetz zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder.
Je leest online diverse pleidooien om je hoofd koel te houden als het gaat om het toepassen van online leren, in de huidige situatie. Met name als jouw docenten en lerenden nauwelijks ervaring hebben met online en blended learning, dan loop je het risico dat verschillende betrokkenen eronder doorgaan.
In de bijdrage van Kamenetz pleiten gesprekspartners vooral voor eenvoud. Volgens hen zijn we nu bezig met het toepassen van ‘panic-gogy’:
De bijdrage van Anya Kamenetz maakt duidelijk hoe belangrijk de pedagogische taak van docenten is, juist ook nu. Verder is het inderdaad belangrijk om je te realiseren dat de wijze waarop we nu online leren vormgeven niet representatief is voor de vormgeving van online en blended learning. Bij de TU Delft heeft men het bewust over ‘remote teaching and learning’, in plaats van online leren.
Dominique Sluijsmans en collega’s adviseren terecht: “Blijf bij de essentie en breng focus aan.” Zij wijzen op drie risico’s van de huidige situatie, maar geven ook drie tips die je ook nu zou moeten toepassen:
Tip 1: Zet structuur, duidelijkheid en daarmee rust voorop Tip 2: Grijp de kans om de formatieve functie van toetsing te versterken Tip 3: Geef houvast bij het zelfstandig leren
Volgens mij is ‘ad hoc-didactiek’ hiervoor een meer passende term dan ‘panic-gogy’. Er is sprake van druk en snelheid, maar niet van paniek. Docenten hebben niet altijd de tijd om online leren voldoende doordacht te ontwikkelen. En we moeten aandacht schenken aan korte termijn-vraagstukken die meer te maken hebben met pedagogiek dan didactiek. Het is even niet anders.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar