Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.
Massive open online courses hebben vaak te maken met hoge uitval. Tegelijkertijd heeft men daar ook onderzoek gedaan wat je kunt doen om voortijdig stoppen te voorkomen. Op basis van ervaringen bij de St. George University formuleert eSchool News een aantal geleerde lessen, die te maken hebben met het ontwerp van de cursus. De adviezen zijn m.i. ook relevant voor online en blended leren:
Bij een cursus van de St. George University hebben de interactiemaatregelen geleid tot een stijging van de ‘retention rate’ van 11,1% naar 58,5%, in drie jaar tijd.
Ik heb eerder geschreven over de relatie tussen aspecten van een cursusontwerp en het reduceren van ongewenste uitval. Waar we overigens rekening mee moeten houden is dat MOOC’s op een aantal aspecten verschillen van reguliere online cursussen.
Denk aan de motivatie van lerenden om zich in te schrijven voor een MOOC. Het valt me wel op dat de MOOC van de St. George University sterker is gaan lijken op een reguliere online cursus. Ik denk daarbij aan credits en het afrondend examen.
Uiteraard kun je bij online leren ook online begeleidingsgesprekken voeren en educatieve data gebruiken om te monitoren of lerenden niet uit dreigen te vallen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar