Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.

Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vakantie in Göcek en zeilen naar Orhaniye

De afgelopen twee weken zijn we naar Zuid-West Turkije geweest waar we een luiervakantie hebben gecombineerd met een week zeilen (van Göcek naar Orhaniye).

Dit was de negende keer dat we tijdens de zomervakantie een week zijn wezen zeilen. ‘We’ zijn mijn partner en ik, en mijn zus en zwager. Twee vriendenstellen gingen voor de achtste keer mee. De laatste drie keer zijn we binnen de Baai van Fethiye gebleven. Het afgelopen najaar hebben we besloten om van Göcek naar Orhaniye te zeilen, al had ik vanwege de politieke situatie grote moeite met de keuze voor Turkije. Er is echter geen boycot en geen negatief reisadvies uitgevaardigd.

D-resort GöcekMijn partner en ik koppelen altijd een strandvakantie aan een week zeilen. Dit keer zijn we in Göcek gebleven, en wel in een schitterend hotel –D-resort Gocek– met een privéstrand (800 meter verderop) en een aantal fraaie restaurants/bars (waarvan twee bij het strand). Week één stond dus in het teken van luieren. We zijn verder nergens naar toegegaan. Check de foto’s van het hotel en strand.

In de tweede week zijn we weer wezen zeilen met B & B Yachting. Bram en Bea hebben dit bedrijf het afgelopen jaar trouwens overgedragen aan Wiebe en Yvonne, die overigens veel ervaring hebben met flottieljezeilen. Ook nu was de week weer erg goed georganiseerd waarbij we diverse nieuwe plekken hebben bezocht en mede dankzij de goede zorgen een ontspannen zeilvakantie hebben gehad.

We hadden bij B & B Yachting een Bavaria Cruiser van 41 voet gehuurd (bouwjaar 2016 met drie hutten en twee badkamers), en wifi via een dongel.

Behalve in de marina van Göcek -het vertrekpunt- zijn we geweest in:

• Sarsala (de enige bekende plek aan het eind van de Baai van Fethiye).
  • Ekincik (na een reis van 35 mijl).
  • Ciftlik (een relatief commercieel plekje, al viel dat ’s avond wel mee).
  • Bozukale (een schitterende plek met een wit restaurant, heel rustig).
  • Bozburun (een druk, maar wel leuk plaatsje waar Gülets worden gebouwd).
  • Sailor’s Paradise (prachtige plek als tussenstop naar de eindbestemming)
  • Orhaniye (niet in de drukke marina, maar bij een leuk restaurantje achter in de baai).

Met name het stuk tussen Bozukale en Orhaniye was prachtig om te varen, al stond er weinig wind.

Bozukale

Net als de Baai van Göcek zijn de voorzieningen in dit vaargebied erg goed. We hadden dikwijls walstroom en water. Op een aantal plekken hebben de eigenaren van de restaurants flink geïnvesteerd in voorzieningen. En ook dit deel van Zuid-West Turkije is heel schoon en relatief goedkoop.

Rond Lefkas in Griekenland kun je ook prachtig varen, terwijl je er redelijk goedkoop kunt verblijven. Helaas zijn de voorzieningen er van mindere kwaliteit en gaat men helaas nonchalant om met vervuiling.  Als je wilt zeilen heeft Zuid-West Turkije m.i. de beste prijs-kwaliteitverhouding (in vergelijking met Griekenland en Sardinië). De politieke situatie tempert mijn enthousiasme voor dit gebied helaas.

Wat betreft de reis naar dit gebied: je vliegt op Dalaman. B & B Yachting zorgt voor de transfer naar de haven.

Wij vertrekken het liefste vanuit Düsseldorf. We hadden geboekt bij Condor. Helaas had Condor deze vlucht overgedragen aan SunExpress (ander onderdeel van Thomas Cook). Dat betekende o.a. dat de extra investering in gereserveerde plaatsen weggegooid geld was en dat we vanochtend vroeg om 6.45 uur zouden vertrekken, en niet pas vanmiddag. De taxi haalde ons daarom om 2.30 uur op.

De betreffende vluchten van en naar Dalaman hebben minimaal de laatste drie weken ongeveer een uur vertraging. Ook eerdere jaren heeft Condor vluchten omgeboekt, zelfs van Brussel naar Düsseldorf.  Als we weer naar dit zeilgebied zouden gaan, gaan we wel met een andere luchtvaartmaatschappij dan Condor en SunExpress.

Lees ook mijn eerdere ervaringen met zeilen. Check een selectie van mijn foto’s via een album op Flickr of via:

Orhaniye 2017

Lees het hele artikel

Hoe waardeert u deze bijdrage?