Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Discussies kunnen een waardevolle vorm van actief verwerken van leerstof zijn. Daarom passen we online discussies ook toe bij online en blended leren. Met wisselend succes. Andy Shean verkent hoe je online discussies wel met succes kunt toepassen.
Shean kijkt daarbij voornamelijk naar asynchrone online discussies. Volgens Shean zijn de meeste discussieforums binnen leersituaties niet effectief, slecht ontworpen en werken ze zelfs averechts: ze leiden tot puur instemmend gedrag, zijn oppervlakkig en niet inspirerend. Omdat we online relatief weinig interactiemogelijkheden hebben, en omdat discussiefora gemakkelijk te gebruiken zijn, passen we deze functionaliteiten volgens de auteur toe. Buiten leersituaties blijken online discussies overigens wel succesvol te kunnen zijn:
In many places, online forums promote cleverness and critical thought, cultivate unique perspectives and offer a venue where people can challenge and be challenged on what’s posted.
Binnen het onderwijs worden veel bijdragen geleverd omdat het leveren van een bijdrage vaak verplicht is. De kwaliteit is, zoals gezegd, echter vaak niet best. Terwijl online discussies schrijfvaardigheden kunnen bevorderen en kritisch denken kunnen stimuleren. Zoals gezegd verwerken lerenden leerstof ook actief omdat online discussies lerenden helpen hun gedachten opnieuw te structureren. Lerenden zijn ook in staat beter na te denken over een bijdrage voordat zij deze plaatsen.
Volgens Andy Shean kun je drie dingen doen om leerzame en levendige online discussies binnen leersituaties te gebruiken:
Volgens Shean mogen online discussies niet nutteloos zijn voor lerenden, zinloos voor docenten
and a graveyard where half-baked discussion topics go to die.
Mijn opmerkingen
Op zich zijn dit belangrijke voorwaarden voor het succesvol gebruiken van online discussies. Andy Shean gaat echter aan een aantal zaken voorbij:
Dat laat onverlet dat online discussie een waardevolle leeractiviteit kan zijn als de leeractiviteit betekenisvol en uitdagend is voor lerenden. Goed nadenken over de inhoud en aard van de vragen/stellingen is daarbij van groot belang.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar