Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang

De laatste paar maanden lees je veel over de metaverse. In feite is dit de volgende generatie van het internet. Daarom wordt dit ook weleens web 3.0 genoemd. Dat is echter niet terecht. Ik wil graag kort ingaan op de verschillen, en ook ingaan wat de relevantie hiervan is voor het onderwijs.

Web 1.0 is het wereldwijde web uit de begintijd (jaren negentig van de vorige eeuw). Met behulp van browsers en de zoekmachines van het eerste uur konden gebruikers informatie zoeken en raadplegen. Binnen het onderwijs werd web 1.0 gebruikt om leerstof te ontsluiten en voor zoekopdrachten.

Rond 2003 kwam web 2.0. Dankzij technologieën zoals weblogs, wiki’s en later sociale media zoals Twitter en Facebook werd het heel gemakkelijk om als individu zelf op internet te publiceren en met anderen te interacteren. Binnen het onderwijs werden deze technologieën gebruikt om lerenden te laten creëren en met elkaar en met experts van gedachten te wisselen.

Web 3.0

De term Web 3.0 werd niet lang daarna gelanceerd. Deze term is dus al een jaar of 17 oud! De betreffende technologieën maken het mogelijk om intelligent te zoeken. Zoekmachines houden dankzij beschrijvingen die aan woorden zijn toegevoegd, rekening met betekenissen van deze woorden (het semantische web). Browsers houden daarbij rekening met zoek- en klikgedrag van gebruikers en ontwikkelen op basis hiervan een soort profiel. Jij krijgt dan suggesties voor bronnen op basis van dit profiel.

Verder kunnen applicaties zoals learning experience platforms suggesties doen voor het bestuderen van content (cursussen, artikelen, video’s en andere bronnen) op basis van een gebruikersprofiel (denk aan functie en interesses). Vertaaltools houden ook beter rekening met de context van een tekst als zij woorden vertalen. Artificiële intelligentie-toepassingen maken dit de laatste jaren steeds beter mogelijk. Er kan daardoor meer rekening gehouden worden met de individuele lerende bij het presenteren van content (met diens leervragen of niveau).

De laatste maanden is weer veel aandacht voor de metaverse. Deze term bestaat ook al vele jaren, maar heeft recentelijk een flinke impuls gekregen doordat Facebook heeft aangekondigd hier fors in te gaan investeren. Het bedrijf heet nu zelfs Meta.

De metaverse is een immersieve virtuele, driedimensionale, wereld waarin we vermaak zoeken (o.a. concerten), consumeren en waarin we connecties aangaan. Deze virtuele wereld is een verlengstuk van de echte wereld. Je beweegt er als een avatar in. Als het goed is, heb je hiervoor ook geen lompe headset nodig.

Je kunt er zelfs virtuele producten kopen (de zogenaamde non-fungible tokens) en met elkaar samenwerken in decentrale autonome organisaties. De metaverse maakt gebruik van AI en blockchain technologie (voor het verhandelen van, bijvoorbeeld, digitale kunst). Er zijn al platforms beschikbaar die op deze manier werken. Je zou good old SecondLife als een voorloper hiervan kunnen beschouwen. Het is de vraag hierdoor geen parallelle werkelijkheid ontstaat waarin machtige bedrijven nog meer invloed krijgen, dan nu al ‘op internet’ het geval is.

De potentie voor het onderwijs is dat je op een meer natuurlijke manier met anderen kunt samenwerken en interacteren. Je hoort en ziet elkaar beter (ook expressies zoals lichaamstaal). Daarnaast kun je virtuele plekken bezoeken die je normaliter fysiek niet of heel lastig kunt bezoeken. Dat is prachtig, maar kan ook maatschappelijke ongelijkheid vergroten. Eén van de bobo’s van Meta (vh Facebook) heeft bijvoorbeeld de woede van veel mensen op haar hals gehaald door te stellen dat ook kinderen uit gezinnen met weinig geld hierdoor op excursie kunnen naar Parijs.

Het kan best wel wat jaren duren voordat we op het gebied van onderwijs en opleiden wat gaan merken van deze laatste ontwikkeling. Dat echter sprake is van een volgende generatie internet, lijkt me echter wel terecht. De term web3 is echter vreemd gekozen. Omdat web 3.0 al bijna 20 jaar oud is.

Is de metaverse dan web 4.0? Nee. Deze term bestaat ook al langer en wordt gebruikt voor mensen en apparaten, en apparaten onderling, die met elkaar via internet verbonden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een auto die verbonden is met een smartphone. Web 5.0? Ook die term bestaat al.

The post Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: