Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overigens op trends ten aanzien van content creatie. Dit

The post Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering?

Michael Rosemann en Martin Betts verkennen in A Spotify model of personalised higher education mogelijkheden van gepersonaliseerd leren in het onderwijs door de vergelijking te maken met de wijze waarop muziekplatform Spotify personalisering volgens de auteurs met succes inzet. Volgens mij is op hun betoog wel wat af te dingen.

The post Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)

Gisteren heb ik tijdens het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs aangegeven hoe je toetsen als leeractiviteit kunt inzetten, en en ben ik ingegaan op de mogelijkheden van digitalisering hiervoor. ChatGPT deed weer het meeste stof opwaaien. Ik heb eerst gekeken welke ervaringen deelnemers al hebben met toetsapplicaties

The post De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verrassend: VR toepassingen kun je al zelf maken

Ik spreek Peter Faulhaber via Zoom en het is meteen duidelijk hoeveel hij van technologie houdt want voor ik het weet praten we over digitale tweelingen, Hololensen en LXPs. Peter werkt als Digital Learning advisor en developer bij de NS, vooral aan medewerkers ondersteunen op de werkplek. Peter heeft interessante dingen gemaakt met Virtual Reality […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai

Gisteren heb ik aan het einde van de dag twee keer een sessie verzorgd tijdens een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs van SOML en ROER College Schöndeln in Roermond. Ik heb toegelicht hoe AI (inclusief ChatGPT) bouwstenen voor een effectieve didactiek kan versterken. In 2019 is “Wijze

The post Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan?

Volgens Alanna Gillis zijn er zes belangrijke redenen waarom ‘simultaan’ onderwijs niet de norm zou mogen worden in het onderwijs. Bij ‘simultaan onderwijs’ participeert een deel van de lerenden online op afstand aan onderwijs, en een deel fysiek. Gillis gebruikt de term ‘HyFlex’. Bij dit model kunnen lerenden er normaliter

The post Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecten in het algemeen). Doelen richten de aandacht

The post Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over het monitoren van beeldschermen van lerenden

In Should Teachers Be Allowed to Use Online Tools to Monitor Student Screens? verkent Larry Ferlazzo de vraag of docenten technologie moeten gebruiken om het gebruik van computers door lerenden te monitoren. Tools waarmee docenten beeldschermen van lerenden kunnen monitoren, kunnen door docenten worden gebruikt om online activiteiten van lerenden

The post Over het monitoren van beeldschermen van lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twaalfde bloemlezing over ChatGPT

Ik verzamel wekelijks nog steeds meer artikelen over ChatGPT dan ik verwerken. Hoog tijd dus voor bloemlezing twaalf over deze toepassing van generatieve AI. Met dit keer acht samenvattingen en twintig verwijzingen. ChatGPT is me trouwens steeds meer behulpzaam bij het samenstellen van dit soort overzichten. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld wat

The post Twaalfde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Daarbij heb ik vooral ook deelnemers trends laten presenteren. Ik onderscheid momenteel maar liefst achtentwintig trends. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend te

The post Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren

Taylor Shivers beschrijft drie ‘creatieve’ strategieën voor het vieren van succes van lerenden bij online leren. Wat vind ik daarvan? Online leren kan voor lerenden een behoorlijke uitdaging zijn. Daarom is het volgens Shivers belangrijk om het behalen van prestaties en het boeken van voortgang, te vieren. Volgens de auteur

The post Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs?

In Students Want More Workplace Skills From Colleges. Will Higher Ed Adjust? gaat Jenn Hofmann in op één van de themas die volgens haar centraal stonden tijdens de recente editie van de SXSW EDU: hoe kunnen onderwijsinstellingen inspelen op de behoeften van de huidige studenten? Tijdens de SXSW EDU presenteerde

The post Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe?

Behoeften van studenten ten aanzien van online en blended learning zijn mogelijk aan verandering onderhevig. In zijn artikel “Recharge Your Higher Education Online Strategy in 2023” belicht Chris Gardiner, Eduventures Senior Analyst bij Encoura, hoe traditionele verschillen tussen ‘campus studenten’ en online studenten steeds vager worden. Nieuw onderzoek toont volgens

The post Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing elf over ChatGPT

In 1974 zong Bachman Turner Overdrive het al: You Ain’t Seen Nothing Yet. Bijna vijftig jaar later lijkt deze uitspraak op te gaan voor toepassingen op het gebied van generatieve AI, zoals ChatGPT. ChatGPT is eind 2022 beschikbaar gekomen voor een breed publiek. De afgelopen week is een nieuwe versie

The post Bloemlezing elf over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Principes voor online docentprofessionalisering

Dankzij de Coronacrisis zijn we synchroon online leren veel meer gaan toepassen om docenten te professionaliseren op het gebied van leertechnologie. Tolu Noah beschrijft tien principes die een leidraad bieden voor het ontwerpen en faciliteren van effectieve en boeiende virtuele workshops. Relevantie Bij het ontwerpen van dergelijke workshops moeten begeleiders

The post Principes voor online docentprofessionalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

‘Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. De kunstmatige toevoeging van swipen, klikken, ’drag and

The post Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken

We worden in toenemende mate overspoelt met interacties en informatie. Volgens de auteurs van When critical thinking isn’t enough: to beat information overload, we need to learn ‘critical ignoring’  moeten we de vaardigheid van kritisch negeren ontwikkelen, waarbij we kiezen wat we negeren en waar we onze aandacht op richten.

The post Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen

De publieke beschikbaarheid van ChatGPT heeft sinds eind 2022 zeer veel stof doen opwaaien. De komende week wordt de lancering van een nieuwe, krachtiger, versie van de onderliggende ‘motor’ verwacht. De laatste tijd word ik ook geattendeerd op bijdragen over GPT-4. De huidige versie van ChatGPT is gebaseerd op versie

The post Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023)

South by Southwest (SXSW) is een jaarlijks festival over muziek, film en interactieve media dat gehouden wordt in Austin (Texas). Tijdens dit festival is altijd veel aandacht voor opkomende technologieën die ook van invloed kunnen zijn op leren, opleiden en onderwijs. Fast Moving Targets faciliteert een groepsblog over SXSW. Nederlandstalige

The post Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?

Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘. UDL is een raamwerk dat er naar streeft leren toegankelijker en effectiever te maken

The post Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben docenten een hoge werkdruk?

De laatste jaren stapelen de klachten over de werkdruk bij docenten zich op. Dit is ook een internationaal fenomeen. Binnen heel veel beroepsgroepen wordt overigens geklaagd over een steeds hogere werkdruk. Meghan Stacey, Susan McGrath-Champ en Rachel Wilson hebben de perceptie van docenten over veranderingen in hun werklast gedurende een

The post Waarom hebben docenten een hoge werkdruk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen

Cedefop heeft onlangs het rapport Microcredentials for labour market education and training: microcredentials and evolving qualifications systems (PDF) gepubliceerd. Dit rapport wil inzicht bieden in de kenmerken en toegevoegde waarde van microcredentials, hun beperkingen, en in de ondersteuning van de leerloopbanen van individuen in de 27 lidstaten van de EU,

The post Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van student analytics

De bijdrage The Future of Data-Driven Student Analytics in Higher Education beschrijft een aantal toepassingen van ‘student analytics’, gerubriceerd in twee thema’s. Onderwijsinstellingen gebruiken data over en van studenten steeds vaker voor het maken van voorspellende analyses. ‘Student analytics’ wordt niet alleen gebruikt voor het analyseren en doen van voorspellingen

The post Toepassingen van student analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: ChatGPT voor leren en ontwikkelen – een paar mooie ervaringen

Je hebt het vast voorbij zien komen: ChatGPT. Alexander Klöpping schrijft er een opiniestuk over Mark Rutte mee, studenten laten er hun verslag door schrijven. We hebben er een razend slimme, schrijvende assistent bij. Via de site chat.openai.com maak je gratis een account aan en kun je aan de slag. Overigens is er nu ook […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing tien over ChatGPT

Het is weer tijd voor een bloemlezing over ChatGPT. Nummer tien alweer. Deze blogpost bevat samenvattingen van vijf bijdragen over ChatGPT. Ook verwijs ik weer naar een groot aantal links van artikelen over deze toepassing (in het Nederlands geschreven en/of geen tijd om deze te bespreken). Nota bene: ik heb

The post Bloemlezing tien over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Beïnvloedt het ‘jezelf zien’ tijdens synchroon online leren de leerresultaten wel of niet negatief?

Sinds de Coronacrisis maken we meer gebruik van synchroon online leren. Een aandachtspunt daarbij is de vraag of lerenden de camera aan of uit moeten doen. Recent onderzoek laat zien dat leerresultaten kunnen verslechteren als lerenden zich de hele tijd zelf zien. Ander onderzoek wijst weer op geen negatieve invloed

The post Beïnvloedt het ‘jezelf zien’ tijdens synchroon online leren de leerresultaten wel of niet negatief? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november

The post Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)

Gisteren heb ik tijdens de SETT Gent een presentatie verzorgd over de combinatie van drie manieren van onderwijs. Bij blended learning moeten we immers goed nadenken over wanneer we het beste fysiek onderwijs inzetten, wanneer ‘asynchroon online’ en wanneer ‘synchroon online leren’. In deze presentatie ben ik ingaan op kenmerken

The post Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Online begeleiding als lopende bandwerk

Volgens ChatGPT is “unbundling” het proces waarbij een product of dienst wordt opgesplitst in individuele componenten of functies, die dan als aparte producten of diensten kunnen worden aangeboden. Op het gebied van technology enhanced learning kun je bijvoorbeeld instructie, begeleiding en beoordeling als aparte diensten afnemen. In ons land is

The post Online begeleiding als lopende bandwerk first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twee berichten over de markt van technology enhanced learning die mogelijk iets zeggen over trends

Ik kwam vanochtend twee berichten tegen over bedrijven die actief zijn op het gebied van technology enhanced learning. Deze berichten kunnen illustratief zijn voor ontwikkelingen op dit terrein. De eerste gaat over de metaverse, het tweede over een prominente aanbieder van online programma’s. Het eerste bericht gaat over Metaverse Learning.

The post Twee berichten over de markt van technology enhanced learning die mogelijk iets zeggen over trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van de metaverse

De metaverse is een virtuele ruimte waar mensen en organisaties kunnen interacteren, samenwerken en activiteiten uitvoeren. Technologieën zoals artificiële intelligentie, virtual reality en blockchain technologie komen hierin onder meer samen. In Metaverse trends, predictions, and advice for 2023 vat Alex Howland belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de metaverse samen.

The post Trends op het gebied van de metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat learning analytics de verwachtingen waarmaken?

James Hodgkin, hoofd learning analytics van het Britse Jisc, gelooft dat learning analytics data governance in het (hoger) onderwijs kan verbeteren. Hij typeert learning analytics als een culturele verandering, en niet zo zeer als een technisch project. Onderwijsinstellingen moeten zich over allerlei zaken verantwoorden zoals over studieresultaten en welzijn van

The post Gaat learning analytics de verwachtingen waarmaken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen

‘Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschijnlijk niet altijd terecht is. De Universiteit van Zuid-Afrika (Unisa) is de grootste aanbieder

The post Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negende bloemlezing over ChatGPT

Afgelopen week heb ik ‘vasteloavend’ gevierd. Zelfs in de optocht van mijn geboorteplaats Kerkrade was er aandacht voor ChatGPT. Ook tijdens het feestvieren hebben we het gehad over deze AI-toepassing. In deze blogpost vat ik weer een aantal bijdragen over ChatGPT samen, en verwijs ik weer naar een groot aantal

The post Negende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

De mythe van het verminderde concentratievermogen

Je leest en hoort regelmatig dat mensen in toenemende mate moeite zouden hebben om zich gedurende langere tijd te concentreren. Onze aandachtsspanne zou steeds korter worden. Bij het ontwikkelen van leertrajecten zouden we daar rekening mee moeten houden. Het blijkt echter onzin te zijn dat ons concentratievermogen vermindert. Dat blijkt

The post De mythe van het verminderde concentratievermogen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten

Op dit moment woedt in ons land weer de discussie over het gebruik van smartphones in de klas. Moet je kiezen voor een landelijk verbod, moet je de beslissing om smartphones te verbieden over laten aan scholen zelf, of zelfs aan docenten? Of moet je smartphones vooral gebruiken? Ik lees

The post Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meta-analyse effectiviteit interventies op motivatie om te lezen

De relatie tussen motivatie en leerprestaties is een complexe. Goede leerprestaties bevorderen de motivatie. Maar is het ook verstandig om te kijken naar interventies die de motivatie bevorderen, waarna de leerprestaties verbeteren? Dat lijkt in elk geval wel te gelden voor begrijpend lezen, zo blijkt uit een recent uitgevoerde meta-analyse.

The post Meta-analyse effectiviteit interventies op motivatie om te lezen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe effectief is ‘flipped learning’ nu echt?

Het concept van ‘flipped learning’ is één van de modellen van blended learning, dat inmiddels alweer meer dan tien jaar wordt toegepast. Het EdSurge-artikel Does ‘Flipped Learning’ Work? A New Analysis Dives Into the Research gaat over een recente meta-analyse van onder andere Manu Kapur en John Hattie naar de effectiviteit van dit concept. De onderzoekers kraken een aantal kritische noten over ‘flipped learning’. Bij ‘flipped learning’ bestuderen lerenden instructies thuis (bijvoorbeeld via video), en verwerken zij het geleerde op een actieve manier in de klas. Manu Kapur, John Hattie, Irina Grossman en Tanmay Sinha hebben 46 meta-analyses met betrekking

The post Hoe effectief is ‘flipped learning’ nu echt? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

SURF Tech Trends 2023

SURF heeft een rapport gepubliceerd met daarin een overzicht van toekomstige technologische ontwikkelingen. SURF roept instellingen op de vertaling te maken naar de eigen context. Daarmee zullen ze vast niet bedoelen dat je het rapport zelf naar het Nederlands moet vertalen. Het rapport is namelijk volledig in het Engels opgesteld. Ik vind dat vreemd voor een organisatie die voor het Nederlands onderwijs werkt, en die zich ook richt op het middelbaar beroepsonderwijs waar de voertaal in elk geval Nederlands is. Breng een dergelijk rapport op z’n minst ook in het Nederlands uit, zou ik zeggen. De inhoud en opzet zijn

The post SURF Tech Trends 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing acht over ChatGPT

Mensen hebben volgens mij vaak verkeerde verwachtingen ten aanzien van ChatGPT. Dat blijkt uit een aantal bijdragen over deze toepassing die ik in onderstaande blogpost samenvat. Verder vind je in deze bijdrage ook weer een groot aantal links van artikelen over ChatGPT die ik alleen maar weergeef omdat ze in het Nederlands zijn geschreven en/of omdat ik geen tijd heb om deze te bespreken. In hoeverre is ChatGPT accuraat en hoe kunnen juristen en studenten van de opleiding HBO-rechten deze toepassing gebruiken? Studenten van de opleiding HBO-rechten van Zuyd Hogeschool verkennen deze vraag in een aantal blogposts. Bijvoorbeeld: Ronde 3:

The post Bloemlezing acht over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’

Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden. Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizona State University. Zij hebben een metaverse-omgeving gebouwd waarin lerenden een virtueel laboratorium bezoeken, in aanvulling op hun gewone onderwijs. In dat laboratorium worden zij gedurende vijftien minuten als het ware een ervaring ingezogen. Volgens Rosenberg heeft dit initiatief de kracht van verhalen van filmkwaliteit waarbij filmische beelden worden gecombineerd met doordachte onderwijsprincipes en duidelijk gedefinieerde leerdoelen. Lerenden doen zeer realistische,

The post Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

LMS implementeren: overschat en onderschat

Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens de jaarlijkse Moodlemoot Nederland & Vlaanderen 2023. Een MoodleMoot is een jaarlijkse conferentie bedoeld voor docenten, opleiders, managers, functioneel beheerders en ontwikkelaars die het LMS Moodle gebruiken. Organisator Avetica had mij gevraagd een presentatie te verzorgen over de invoering van een leermanagementsysteem. Een aantal zaken wordt daar m.i. bij overschat, en een aantal aspecten juist onderschat. Ik gebruik al vele jaren een eigen implementatiemodel dat ik vandaag heb gebruikt om een aantal zaken dat wordt overschat en onderschat te presenteren. Dit model heeft overigens grote overlap met A framework for institutional adoption and

The post LMS implementeren: overschat en onderschat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Video games zijn niet schadelijk en niet bevorderlijk voor de cognitieve vermogens van jonge lerenden

Recent onderzoek ontkracht de vrees van volwassenen dat het intensief spelen van video games van negatieve invloed zou zijn op de cognitieve vermogens van jonge lerenden. Tegelijkertijd bestrijdt dit onderzoek ook de belofte van leveranciers van specifieke games dat kinderen juist veel leren van deze spellen. Onderzoekers van de universiteit van Houston hebben onderzocht wat de gevolgen zijn van het spelen van video games door 160 kinderen (waarvan 70% uit lage inkomensgroepen afkomstig was). Daarbij hebben zij ook gekeken naar hoe lang de kinderen video games speelden en naar de genres spellen. De deelnemende leerlingen bleken gemiddeld 2,5 uur per

The post Video games zijn niet schadelijk en niet bevorderlijk voor de cognitieve vermogens van jonge lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie ChatGPT en AI in het onderwijs

Op maandag 27 maart 2023 organiseren SOML en ROER College Schöndeln in Roermond een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs. Ik verzorg hier een sessie waarin ik illustreer hoe je enkele ‘Wijze lessen’ -bouwstenen voor een effectieve didactiek- kunt faciliteren met behulp van AI, zoals ChatGPT. Het programma

The post Conferentie ChatGPT en AI in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

De markt van leermanagementsystemen in het Britse hoger onderwijs (die verschilt met de Nederlandse situatie)

Marktontwikkelingen op het gebied van leermanagementsystemen (LMS) voltrekken zich in een betrekkelijk traag tempo. Neil Mosley signaleert binnen het Verenigd Koninkrijk echter een aantal interessante marktontwikkelingen rond leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Ik zie een overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse situatie. De aard van het product en de looptijd

The post De markt van leermanagementsystemen in het Britse hoger onderwijs (die verschilt met de Nederlandse situatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevende bloemlezing over ChatGPT

De stroom met bijdragen over ChatGPT in relatie tot leren, opleiden en onderwijs duurt maar voort. Tijd voor de zevende bloemlezing over deze ontwikkeling, die onmiskenbaar hype-achtige trekken heeft. Als ik toepassingen als ChatGPT zou scharen onder een ‘hype’, dan zou ik er trouwens niet zo veel aandacht aan schenken.

The post Zevende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems

De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit. Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basis van prestaties (markt en klanten), potentieel, aanwezigheid

The post Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?

Toepassingen als ChatGPT nemen op dit moment een hoge vlucht. Google komt binnenkort bijvoorbeeld met ‘Bard’ dat een beter en meer betrouwbaar alternatief moet worden voor ChatGPT. Hoe risicovol zijn dergelijke toepassingen? Deze vraag kun je m.i. niet los zien van de context waarin deze applicaties worden gebruikt. Verleden week

The post Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je de betrokkenheid van lerenden kunt vergroten met asynchroon online leren

Bij het vergroten van de betrokkenheid bij online leren wordt vaak gekeken naar de rol van de docent en naar live online leren. In Asynchronous pedagogy to improve student engagement beschrijft Hasti Abbasi hoe effectieve asynchrone online activiteiten kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van lerenden te bevorderen (gedragsmatig, emotioneel

The post Hoe je de betrokkenheid van lerenden kunt vergroten met asynchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Uitgebreide e-learning woordenlijst

De ontwikkelaars van Opigno LMS hebben in twee delen een woordenlijst op het gebied van e-learning samengesteld. Een handig naslagwerk. Deel 1 begint bij ’70:20:10 leren’ (overigens zonder verwijzing naar Charles Jennings) en eindigt bij ‘live virtual classroom’. Deel twee start met ‘machine learning’ en sluit af met ‘zone van

The post Uitgebreide e-learning woordenlijst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 7 van 112Eerste   Vorige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Volgende   Laatste