Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Videoleren: het hoe & waarom
Van Let’s Learn! | 13-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Videoleren: het hoe & waarom

Video’s zijn een zeer effectief hulpmiddel om te gebruiken. Ze verminderen de cognitieve belasting en vergroten de betrokkenheid van de kijker. Video zorgt voor een krachtige leerervaring bij je lerenden en zijn populair. Maar waarom werkt videoleren zo goed? En hoe kun je zorgen dat leren met... Lees verder
15 december: webinar game-based learning
Van de Redactie | 12-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

15 december: webinar game-based learning

Educatieve experts en leerkrachten uit verschillende Europese landen delen op 15 december hun kennis, observaties en ervaringen van het gebruik van games in het leerproces. De organisatie van het event is in handen van Future Classroom Lab. Het webinar Game-based Learning and Pedagogy is op donderda... Lees verder
Workday opnieuw leader in Gartner Magic Quadrant
Van de Redactie | 07-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Workday opnieuw leader in Gartner Magic Quadrant

Workday, leverancier van enterprise cloudapplicaties o.a. voor human resources management, is uitgeroepen tot Leader in de Gartner Magic Quadrant 2022. Deze toekenning is voor Workday’s Cloud HCM Suites (Human Capital Management) voor bedrijven vanaf 1.000 medewerkers. Workday is voor het zeve... Lees verder
Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. Toepassing één is de verbeterde ... Lees verder
Optimale leervormen voor remote workers
Van de Redactie | 05-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Optimale leervormen voor remote workers

Werken op afstand kan zorgen voor uitdagingen als het gaat om leren & ontwikkelen binnen organisaties. Hoe houd je de lerenden betrokken? Het juiste leeraanbod kan daarbij helpen. In een artikel op de site van Binnenlands Bestuur wordt uitgelegd wat de drie optimale leervormen zijn voor remote w... Lees verder
Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten

Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conf... Lees verder
Lodewijk Asscher voorzitter Digitaliseringsimpuls Onderwijs
Van de Redactie | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lodewijk Asscher voorzitter Digitaliseringsimpuls Onderwijs

Lodewijk Asscher wordt de nieuwe voorzitter van de Digitaliseringsimpuls Onderwijs. De minister heeft ingestemd met het voorstel van de benoemingscommissie bestaande uit bestuurders uit mbo, hbo, wo en het ministerie van OCW. Asscher volgt daarmee per 1 januari 2023 de huidige voorzitter a.i. Hans N... Lees verder
Raad van Europa doet uitspraak over welzijn in digitaal onderwijs
Van de Redactie | 29-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Raad van Europa doet uitspraak over welzijn in digitaal onderwijs

De Raad van Europa heeft conclusies aangenomen over het ondersteunen van welzijn in digitaal onderwijs. In de overeengekomen tekst worden 3 factoren genoemd die essentieel zijn voor het welzijn van leerlingen en onderwijzers:   - de nodige kennis, vaardigheden en competenties opdoen - ... Lees verder
Vaardighedenonderwijs - praktijkvoorbeelden van VR
Van de Redactie | 28-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vaardighedenonderwijs - praktijkvoorbeelden van VR

Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2022 presenteerden de HU en de HAN praktijkvoorbeelden van virtueel vaardighedenonderwijs en het onderzoek naar de effectiviteit ervan. De HU deelde onderzoek naar de effectiviteit van Virtual Reality (VR) op leren presenteren en de HAN presenteerde een case over ... Lees verder
Korte impressie van de beurs #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Korte impressie van de beurs #oeb22

Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvrag... Lees verder
Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22

Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een... Lees verder
Educatieve escape game: spelenderwijs leren
Van de Redactie | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Educatieve escape game: spelenderwijs leren

De vraag naar een escape room als leeroplossing neemt toe. In de rubriek Achtergrond legt inBrain uit wat een escape room/game is. In 2013 opende in Nederland de eerste fysieke escape room. Tegenwoordig zijn ze door heel Nederland te vinden. Het doel van een fysieke escape room is dat spelers letter... Lees verder
Case: veilig bewegen op internet en socials
Van de Redactie | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Case: veilig bewegen op internet en socials

Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn in de (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering. Partners voor Jeugd wil dat medewerkers veilig zijn tijdens hun werk. Dat betekent dat ze hun medewerkers ook kennis willen meegeven over hoe ze z... Lees verder
De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022

Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen d... Lees verder
Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22

Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit ... Lees verder
The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22

Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bev... Lees verder
Hybrid is Here to Stay #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hybrid is Here to Stay #OEB22

Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprek... Lees verder
iSpring Solutions Inc. lanceert QuizMaker 11
Van iSpring Solutions | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

iSpring Solutions Inc. lanceert QuizMaker 11

iSpring Solutions Inc., een wereldwijde leider in de eLearning software- en dienstensector, heeft iSpring QuizMaker 11 gelanceerd - een handige, functionele en eenvoudig te leren tool voor het maken van quizzen met een intuïtieve interface. Interactieve HTML5 en SCORM quizzen en enquêtes die u kunt ... Lees verder
Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22

Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voo... Lees verder
Een goede leervideo is per definitie een Microlearning
Van Let’s Learn! | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een goede leervideo is per definitie een Microlearning

Videoleren kan tegenwoordig te kust en te keur. Privé en zakelijk. Er zijn genoeg leervideo’s in diverse soorten en maten te vinden in verschillende apps en websites. Als tutorial of instructiefilmpje en gemaakt door de professional of de goedbedoelde hobbyist. Handig, zou je denken, als je be... Lees verder
Pagina 12 van 288Eerste   Vorige   7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  16  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.