Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een jaar of tien geleden nam de populariteit van het opnemen van hoorcolleges toe. Zoals zo vaak bij nieuwe leertechnologie, temperde het enthousiasme naar verloop van tijd. Is het tijd om afscheid te nemen van de zogenaamde weblectures oftewel webcolleges?
Ronald Spruit van Avans attendeerde mij gisteren op het artikel 'Webcolleges:zegen of vloek?' van Nynke Bos, Casper Groeneveld en Saskia Brand-Gruwel. Dit artikel is een gepopulariseerd verslag van een literatuurstudie en empirisch onderzoek met betrekking tot tentamencijfers, collegebezoek en het gebruik van webcolleges. Ik heb het artikel bestudeerd en wil het graag samenvatten en van enkele opmerkingen voorzien.
Webcolleges (weblectures) zijn opnames van hoorcolleges. Het zijn dus geen korte kennisclips waarin een docent kort en bondig instrueert of demonstreert, en het zijn ook geen live webinars of virtuele klassessies waar lerenden plaatsonafhankelijk maar wel op een vast tijdstip aan deelnemen. Webcolleges zijn ongeveer een decennium geleden volgens mij populair geworden omdat zij nauw aansluiten bij de dominante didactiek, en men aannam dat de technologie deze didactiek zou kunnen versterken doordat studenten in staat waren opnames van hoorcolleges in eigen tijd en tempo en naar behoefte terug te kijken.
Volgens Nynke Bos, Casper Groeneveld en Saskia Brand-Gruwel gaan onderwijsinstellingen bij besluitvorming over het wel of niet gebruiken van webcolleges echter vooral uit van aannames, maar niet van wetenschappelijke inzichten (die ruim tien jaar geleden uiteraard ontbraken). Zij hebben middels onderzoek gekeken naar de impact van weblectures op het hoorcollegebezoek en naar de gevolgen voor tentamenresultaten.
De uitgevoerde literatuurstudie laat iets interessants zien. Volgens Bos cs kijken het merendeel van de onderzoeken vooral naar percepties van studenten. Studenten zeggen webcolleges vooral te gebruiken als tentamenvoorbereiding of om aantekeningen verder uit te werken. Ook stellen studenten dat webcolleges op verschillende manieren positief bijdragen aan hun studie. Onderzoek laat echter ook zien dat studenten dikwijls een te rooskleurig beeld schetsen van hun eigen gedrag. Zo blijken ze veel minder vaak naar webcolleges te kijken dan zij zelf inschatten.
Andere resultaten uit de literatuurstudie zijn:
Bos, Groeneveld en Brand-Gruwel hebben daarom in een empirisch onderzoek wel gekeken naar de impact van webcolleges op deelname aan hoorcollegedeelname en tentamenresultaten bij twee vakken met veel studenten, van twee opleidingen. Zij hebben studenten daarbij niet ondervraagd, maar gekeken naar gedrag en uitslagen. Enkele resultaten zijn:
Mijn opmerkingen/conclusies
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.