Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 24-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening Learning 2017

Voor de 27e keer organiseert het team van Elliott Masie het jaarlijkse event Learning 2017. Deze keer starten we op zondag 22 en sluiten we het event af op woensdag 25 oktober. Met een groep van bijna 50 Nederlanders zijn we nu in Orlando. In totaal duiken maar liefst 1813 mensen dit jaar diep in […] Lees verder
Van Avetica | 24-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vacature Moodle developer in regio Twente

De DaVinci Academie helpt scholen met het regisseren van onderwijsvernieuwingen. Dat doen we op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten op internationaal niveau. Daarbij gebruikt de DaVinci Academie ook Moodle als leermanagementsysteem en hiervoor is technisch onderhoud nodig en doorontwikkeling […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vacature Moodle developer in regio Twente verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe elektronische boeken binnen een instelling voor hoger onderwijs worden gebruikt

In de Verenigde Staten zouden elektronische boeken de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vanwege lagere kosten moeten helpen vergroten, ook door gebruik te maken van open educational resources. Er zijn echter ook vragen over de effectiviteit en over de houding van lerenden ten aanzien van deze media.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 22-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een vliegende start met Performance Support

Nieuwe World Business Class naar Johannesburg In juli 2017 is KLM na een jarenlange voorbereiding gestart met een nieuwe World Business Class (WBC). De geheel vernieuwde service heeft verstrekkende gevolgen voor de manier waarop de stewards en stewardessen (Cabin Attendants/CA’s) hun werk uitvoeren. Het is meer een a la cart restaurant geworden waarbij de passagier […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen mensen ook leren slim om te gaan met nieuwe technologie?

Op het eerste oog lijkt deze vraag vreemd. “Uiteraard”, zou je zeggen. Toch begin ik me af te vragen of dit een breed gedeelde opvatting is, als ik naar verschillende opiniërende artikelen en onderzoeken kijk.

  • Sociaal netwerkPedro de Bruyckere haalt de afgelopen week een onderzoek aan waaruit (weer) blijkt dat lezen vanaf papier effectiever is dan lezen vanaf een beeldscherm (hoewel lerenden liever digitaal lezen).
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Integratie virtual reality, augmented reality en het web

Mozilla (o.a. meer van de browser Firefox) heeft gisteren het ontwikkelprogramma Mixed Reality aangekondigd. Daarmee moeten virtual reality en augmented reality geïntegreerd worden met het wereldwijde web. Dat kan een belangrijke ontwikkeling worden, ook voor onderwijs, opleiden en leren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je je als L&D-er zelfs in artificial intelligence moet verdiepen

In ons boek Leren in tijden van tweets, apps en likes zit een duidelijke oproep aan L&D-ers om in mogelijkheden van technologie te duiken. Waar waar duik je wel en niet in? Moet je iets met artificial intelligence? Iedereen ziet dat technologie een steeds belangrijker plek in ons leven in neemt -ook (of zelfs?) als […]

Het bericht Waarom je je als L&D-er zelfs in artificial intelligence moet verdiepen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Samen eten tijdens de komende Online Educa Berlijn? #OEB17

Van 6 december tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Technologie als ‘enabler’ van studie succes

Het bevorderen van “student success” is binnen het hoger onderwijs is zeer actueel onderwerp. Technologie wordt gezien als ‘enabler’ van studie succes. Wat zijn belangrijke aanbevelingen?

Instellingen voor hoger onderwijs hebben te maken met de nodige maatschappelijke druk om te bevorderen dat studenten minder vaak voortijdig stoppen met hun studie en sneller de opleiding afronden met een diploma.

Lees verder
Van Avetica | 19-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (6): Beperk maximaal aantal gelijktijdige logins per account

In Moodle is het standaard mogelijk om met hetzelfde account op meerdere computers tegelijkertijd ingelogd te zijn. Zelfs al draaien die computers in verschillende netwerken, dus met verschillende IP-adressen. Wat is het veiligheidspunt hier? Als een gebruiker een sessie is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (6): Beperk maximaal aantal gelijktijdige logins per account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijf ontwikkelingen op het gebied van corporate learning

Technologische ontwikkelingen maken nieuwe vormen van leren en ontwikkelen mogelijk. In deze blogpost vat ik vijf ontwikkelingen samen.

Paxton Riter is CEO van een bedrijf dat zich bezig houdt met instructional design. Hij signaleert de volgende vijf trends die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën.

Lees verder
Van Avetica | 17-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (5): patchen, patchen en nog eens patchen

In een interview die ik onlangs zag over de internationale hackpogingen van de laatste tijd was een beveiligingsexpert aan het woord. De strekking van zijn dringende advies kwam op het volgende neer: patchen, patchen en nog eens patchen. Je kan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (5): patchen, patchen en nog eens patchen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat komt er bij kijken als je lerenden wilt laten bloggen of vloggen

Ik heb lang niets geschreven over het didactisch inzetten van blogs. Vanochtend las ik een uitstekende bijdrage over dit onderwerp die ik graag wil samenvatten. Ook omdat de inhoud relevant is voor vloggen als leeractiviteit.

Veel lerenden vloggen waarschijnlijk gemakkelijker dan dat zij bloggen.

Lees verder
Van Avetica | 16-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (4): Zet wachtwoordbeleid aan!!

Hoe sterk is jouw wachtwoord in Moodle? Meer dan 8 tekens, minimaal 1 hoofdletter en 1 cijfer verplicht en ook nog een bijzonder teken? Zo ja, dan ben je al goed op weg. Maar hoeveel sitebeheerders moeten nog wachtwoordbeleid inschakelen? […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (4): Zet wachtwoordbeleid aan!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom feiten dikwijls niet overtuigen en zelfs averechts kunnen werken

Onderstaande video is niet alleen relevant voor politici, maar ook voor docenten en opleiders.

Ons brein houdt bijvoorbeeld actief feiten tegen die niet stroken met ons wereldbeeld. Ook worden feiten niet geaccepteerd als de boodschapper niet tot de eigen groep behoort.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Informatiebeveiliging en privacy behoren tot de digitale domeinkennis van docenten en opleiders

Of je het nu leuk vindt of niet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming zorgt ervoor dat docenten en opleiders -die ICT gebruiken voor leren, onderwijs en opleiden- zich moeten verdiepen in IBP (InformatieBeveiliging en Privacy). Dat kan ook online.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Europese wet die de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangt.

Lees verder
Van Avetica | 13-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Handig en mooi! Catalogue en Faces voor docenten

Met de komst van de Boost versies van Moodle (≥ Moodle 3.2) zijn we er visueel ontzettend op vooruit gegaan (hoeray!). Velen deden een vreugdedansje, waaronder wij, maar in de praktijk stuit ik ook op veel op de ‘ja, maar’ […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Handig en mooi! Catalogue en Faces voor docenten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 13-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: ‘Aan de slag met #Mediawijsheid in de klas’ bij het Graafschap College

Gisteravond was ik te gast bij het Graafschap College voor het verzorgen van een 3,5 uur durende workshop over mediawijsheid […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat machine learning niet alleen aan de computer over

Er zijn hoge verwachtingen van machine learning, ook op het gebied van leren en ontwikkelen en onderwijs. Op dit moment moeten we er echter voor waken te veel te vertrouwen op het oordeel van de computer. Menselijke interventies blijven dikwijls nodig.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat is de Plakfactor (en waarom is dit belangrijk voor onderwijs en opleiden)?

Hoe zorg je ervoor dat online leermateriaal effectief is zodat lerenden er daadwerkelijk van leren? Door te kijken naar de wetten uit te reclame. Wat die wetten zijn, leert de Plakfactor.

Er zijn uiteraard meer bronnen die je leren waar je rekening mee moet houden als je leermateriaal ontwikkelt dat lerenden via een ‘device’

Lees verder
Van Avetica | 12-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw wachtwoord in Moodle werkt niet?

Deze week kregen we te maken met een melding van Moodle die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Het opnieuw aanvragen van een wachtwoord werkt(e) niet. De melding die verschillende medewerkers van onze klant kregen te zien was: We kunnen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw wachtwoord in Moodle werkt niet? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inschrijven opleiding e-learning?

Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning, waar ik een aantal onderdelen van verzorg. Inschrijven kan nog steeds.

Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Populariteit microcredentials neemt toe

Een toenemend aantal instellingen voor hoger onderwijs biedt programma’s van beperkte omvang aan die gewaardeerd worden. Deze ontwikkeling speelt vooral in op de ontwikkeling van een leven lang leren, en vraagt het nodige van aanbieders.

Volgens Jeffrey Young zou het jaar 20017 wel eens het jaar van de microcredential kunnen worden.

Lees verder
Van Avetica | 11-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (3): Welke persoonsgegevens verzamelt Moodle?

Deze blog in de serie over Moodle Security gaat niet zozeer over een Moodle instelling. Ik wil meer bespreken welke persoonsgegevens verzameld worden in Moodle. Ik probeer vanuit mijn perspectief (niet-juridisch) de impact van de nieuwe privacywet te vertalen naar Moodle. Al […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (3): Welke persoonsgegevens verzamelt Moodle? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal leren of e-learning?

De term ‘e-learning’ is bijna 20 jaar oud. Daarvoor werd gesproken over online leren, web-based leren of teleleren. En nu schijnen we de term ‘digitaal leren’ te gaan gebruiken. Lood om oud ijzer?

Er worden al verschillende decennia diverse begrippen en definities gebruikt als het gaat om het gebruik van leertechnologie voor leren,

Lees verder
Van Avetica | 10-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (2): Wachtwoord aanvullen uitschakelen bij inloggen

In de tweede blog in de serie over Moodle Security gaan we in op een simpele instelling in Sitebeheer, maar die bij gebruikers een grote impact kan hebben. Veel gebruikers slaan hun gebruikersnaam en wachtwoord op in de browser. Da’s natuurlijk makkelijk, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (2): Wachtwoord aanvullen uitschakelen bij inloggen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren in een ‘virtual class’, een passief proces?

Webinars of virtual class-sessies zijn vaak passieve leeractiviteiten, waarbij de aandacht van lerenden snel afdwaalt. Het kan (en moet) echter ook anders.

Timo Bleeker van Blended Communication wees mij op onderstaande video die hij heeft gemaakt over “Waarom kennisdeling in een virtuele ruimte werkt”.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 09-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mc Learning; een bezoek aan de Hamburger University

Misschien wel het hoogtepunt van de studiereis naar Learning 2016 was het bedrijfsbezoek aan de Mc Donald’s Hamburger University vlakbij Chicago. Alfred Remmits heeft Rob Lauber, de CLO van McDonald’s, gestrikt om ons uitgebreid mee te nemen in het denken over leren, e-Learning en ontwikkelen binnen Mc Donald’s. De Hamburger University De Hamburger University is […] Lees verder
Van Avetica | 09-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Code freeze van Moodle 3.4

Altijd één maand voor het uitkomen van een nieuwe release, begint de zogenaamde code freeze. En dat moment is vandaag. Er wordt geen nieuwe functionaliteit meer toegevoegd aan de nieuwe versie van Moodle. De komende maand is alleen bedoeld voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Code freeze van Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Review bokbieren 2017

Mijn stamcafé Café Jos opent elk jaar het bokbier seizoen. Vanwege mijn werk heb deze opening dit jaar moeten missen. Daarom heb ik gisteren in m’n eentje mijn bokbier seizoen geopend. In deze blogpost bespreek ik traditiegetrouw de geproefde bieren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van arbeid

Technologische ontwikkelingen zijn van grote invloed op de wijze waarop arbeid vormt krijgt. Uiteraard zijn ook andere ontwikkelingen hierop van invloed. En de wijze waarop arbeid vorm krijgt, beïnvloedt weer onderwijs en leren & ontwikkelen.

Deloitte heeft een website over de toekomst van het werk gemaakt waar je deze ontwikkelingen kunt volgen.

Lees verder
Van Avetica | 06-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Security (1): Stel maximaal aantal ongeldige inlogpogingen in

Wij gaan hier op Moodlefacts een serie blogs schrijven over Moodle Security. Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf 25 mei 2018 gehandhaafd wordt, is er een toenemende mate van aandacht voor informatieveiligheid. Wij merken dit bij Avetica door een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Security (1): Stel maximaal aantal ongeldige inlogpogingen in verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT het MBO kan versterken (keynote) #samboict

Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens de 36e saMBO-ICT Conferentie . Het thema van deze conferentie was ‘digitalisering van het onderwijs’. Ik ben op drie onderwerpen ingegaan. Office 365 als volwaardige vervanger van de digitale leeromgeving hoorde daar niet bij.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat nieuw onderzoek zegt over de effecten van ICT op leerprestaties

Het medium doet er niet toe. De effectiviteit is afhankelijk van de wijze waarop media binnen het onderwijs worden gebruikt. Deze conclusie trok onderwijsonderzoeker John Hattie in 2009 over de effecten van ICT in het onderwijs. Recent onderzoek lijkt daarbij aan te sluiten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots voor leren

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze applicaties zullen in toenemende mate worden ingezet voor leren. Wat zijn nu al mogelijkheden en beperkingen?

Chatbots zijn robots die met geschreven tekst automatisch kunnen reageren op vragen van gebruikers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass zelfgestuurd leren integreren in het onderwijs

Zelfgestuurd leren staat in het brandpunt van de belangstelling, maar is binnen onderwijswetenschappen tevens best omstreden. Veel lerenden zouden daar (nog) niet toe in staat zijn. Daarom vind ik boeiend dat de Academische Werkplaats Onderwijsinnovatie, waarin Iselinge Hogeschool en het Welten-instituut samenwerken,

Lees verder
Van SBO | 03-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.07

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.07 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Editie 2017 Top 200 Tools for Learning

Wat zijn de meest gebruikte leertechnologieën? Althans voor zover we de grote groep deelnemers aan Jane Hart’s jaarlijkse vragenlijst mogen geloven?

2.174 professionals op het gebied van leren en ontwikkelen uit 52 landen -waaronder ik- hebben dit jaar de moeite genomen om  aan te geven wat hun favoriete leertechnologieën zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Amerikaanse docenten vinden laptops waardevol of essentieel voor onderwijs en leren

De afgelopen week zond Nieuwsuur een item uit waarin de zinvolheid van laptops tijdens colleges ter discussie werd gesteld. Deelnemers aan een peiling van Campus Technology zijn echter zeer lovend over het nut van deze devices voor onderwijs en leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leiden data analytics tot nieuwe inzichten rond de effectiviteit van het onderwijs?

De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Krijgt corporate learning te maken met digitale transformatie?

Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren.

CD Rom revolutionIk erger me dikwijls aan Amerikaanse auteurs die steeds beweren dat technologie opleiden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie SURF Challenge Day: de modulaire leeromgeving in de praktijk #surfcd17

Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag.

Lees verder
Van Avetica | 28-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle criteria voor cursusvoltooiing

In je Moodle cursus kun je je activiteiten en bronnen voorzien van activiteitsvoltooiing. Bijvoorbeeld een toets is voltooid indien een bepaald cijfer is behaald. Ook kun je instellen wanneer de volledige cursus is voltooid via ‘Voltooien cursus’. Deze week had […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle criteria voor cursusvoltooiing verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gratis e-book werkplek leren

Werkplek leren is niet meer weg te denken binnen arbeidsorganisaties. Maar hoe geef je het handen en voeten?

ebook werkplek lerenDe organisatie van de Next Learning -het Nederlandse event over leren en ontwikkelen- geeft regelmatig e-boeken uit over relevante onderwerpen rond leren en  ontwikkelen.

Lees verder
Van Avetica | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen

Al eerder schreven we op Moodlefacts dat Moodle haar focus gaat verleggen naar Europa. Op de Australische Moodlemoot #MootAU17 is bekend gemaakt dat dit ook zijn financiële vruchten afwerpt en dat Moodle een Europese investering van $6m AUD heeft binnen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de e-learning markt zich?

Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: de ideale collega

De ideale collega: iedereen heeft hem of haar graag naast zich. Maar hoe ziet de ideale collega eruit? En wat kan hij of zij juist beter niet doen? We vroegen het de Nederlandse kantoormedewerker. Bekijk de resultaten in deze infographic! 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het gaat om de didactiek, suffie

Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit?

In deze workshop van 2-4 uur starten we met de bingo over ‘de toekomst van het leren’ om te kijken welke kennis en ervaring er al in de groep zit. Het is ook een vrolijke manier om in het onderwerp te komen. Hierna volgt een presentatie over trends in leren, zoals gamification, social learning, content […]

Het bericht Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Pagina 62 van 112Eerste   Vorige   57  58  59  60  61  [62]  63  64  65  66  Volgende   Laatste