Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Privacy (4): Toets je kennis van de AVG verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Dankzij alomtegenwoordige technologie worden we de hele dag afgeleid. Dat is een probleem omdat het ten koste gaat van de productiviteit en leerprestaties. Wat kun je als docent doen om ervoor te zorgen dat digitaal afgeleide lerenden zich vooral bezig houden met onderwijsgerelateerde taken?
De vrijdag na de storm had ik een etentje in Utrecht met drie collega’s, ons jaarlijkse etentje, en het gesprek ging over de storm van de dag ervoor die al het treinverkeer stil legde. Ik had eigenlijk een ander etentje op donderdag wat daardoor werd afgeblazen. Deze groep gebruikte Whatsapp om de beslissing te nemen. De […]
Het bericht Uitputting door smartphone gebruik: pas op met micro-learning en app groepen verscheen eerst op Ennuonline.
Ook in 2017 werden er weer grote stappen gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie. The internet of things, zelfrijdende vrachtwagens en meer van zulks, veranderen de toekomst van banen en benadrukken het belang van communicatieve vaardigheden. Een ‘leven lang leren’ geldt ook voor soft skills. Op basis van deze en meer observaties doe ik vijf voorspellingen voor communicatietraining in 2018.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Privacy (3): Leergegevens zijn bijzondere persoonsgegevens? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op 21 maart 2018 kiezen we niet alleen een nieuwe gemeenteraad, maar kunnen we ons in een referendum ook uitspreken over de zogenaamde Sleepwet. Veel mensen zegt dit waarschijnlijk nog niets. Vanavond was in Nijmegen een debat over dit onderwerp.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Toegang tot cursus na voltooiing andere cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Toepassingen als Apple’s Siri, Amazon Alexa en Google Asssistant zorgen ervoor dat we een steeds beter voorstellingsvermogen krijgen van wat chatbots zijn en kunnen. Binnen het onderwijs worden chatbots sporadisch gebruikt. Ook op het gebied van Learning & Development (L&D) lijkt er geen ontkomen meer aan.
Avetica bestaat 15 jaar en dit vieren wij met het Avetica Live Event op 20 maart 2018 in Dordrecht. We hebben een veelzijdig programma samengesteld met keynotes door André Biesheuvel (Duthler) over de nieuwe privacywetgeving en Marcel de Leeuwe (Leerbeleving) over […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Schrijf je in voor het Avetica Live Event op 20 maart 2018!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Een jaar of tien geleden las je regelmatig over typologieën van internetgebruikers. Dikwijls waren deze beschrijvingen vooral gebaseerd op meningen. De Universiteit van Sussex heeft vandaag echter onderzoek gepubliceerd waarin vier persona’s worden beschreven die laten zien hoe jongeren sociale media gebruiken.
Zorg als organisatie voor dataminimalisatie! Laten we eerst beginnen met wat dataminimalisatie inhoudt: Bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevensmogen niet meer gegevens worden gebruikt dan nodig is om het doel waarvoor ze gebruikt zullen worden te bereiken. Sinds ik […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Privacy (2): Zorg voor dataminimalisatie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Leidinggevenden op het gebied van L&D hebben een duidelijk beeld van de prioriteiten van L&D, voor het jaar 2018. Tegelijkertijd ervaart men een aantal belemmeringen die deze prioriteiten in de weg staan. Daarbij zullen L&D-ers ook moeten investeren in hun eigen ontwikkeling.
Ik heb diverse malen aandacht besteed aan het debat over laptops en smartphones in de klas. Moet je ze benutten of bannen omdat ze afleidend werken? Een aantal argumenten blijft dikwijls onderbelicht.
MindShift laat de afgelopen week voor- en tegenstanders van laptops/smartphones aan het woord.
Sinds enkele jaren heb ik een pro account bij Mentimeter. Voor wie het niet weet: dit is een audience of student response systeem dat je kunt gebruiken ten behoeve van interactie tijdens workshops, colleges of presentaties. De afgelopen week heeft deze applicatie een nieuw type activiteit gekregen waar ik de voor- en nadelen van wil bespreken.
MoodleNet wordt door Martin Dougiamas omschreven als ‘een nieuw open sociaal media platform voor opleiders met een focus op professionele ontwikkkeling en open content‘. MoodleNet zal een integraal onderdeel worden van het Moodle ecosysteem. Laten we eens kijken wat het […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht MoodleNet een nieuwe ontwikkeling verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag heb ik bij Verdonck, Klooster & Associates een presentatie over technologische trends verzorgd tijdens een Ronde Tafelbijeenkomst over Digitale Transformatie in het hoger en universitair onderwijs.
Ik ben sinds maart 2017 associate bij VKA.
25 mei 2018 is een mijlpaal voor de privacy in Europa, dan wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Online leren kan op papier de toegankelijkheid van onderwijs en opleiden verbeteren. In de praktijk blijken lerenden uit lage inkomensgroepen echter relatief vaak uit te vallen. Hoe komt dat en wat is daar aan te doen?
Via Stephen Downes ben ik terecht gekomen op het artikel Online Courses Are Harming the Students Who Need the Most Help van Susan Dynarski in de New York Times.
Je hoort veel over social learning of in het nederlands: sociaal leren. Het levert ook veel spraakverwarring op. Begrijp jij wat iemand bedoelt als hij of zij zegt: “we gaan beginnen met social learning in onze organisatie”. Of: “de 20 in 70-20-10 is social learning”. Of: “Hoe kunnen we social learning toevoegen aan onze e-learning?” […]
Het bericht Drie verschillende kijken op social learning verscheen eerst op Ennuonline.
Moodle heeft standaard een aantal criteria om toegang tot onderdelen te beperken of juist te geven. Zo kun je toegang tot een toets beperken op basis van de activiteitsvoltooiing van je content. Ook kun je dat doen op basis van […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Toegang geven of beperken na voltooien cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Paul Kirschner heeft een uitgebreide blogpost geschreven waarin hij het gebruik van laptops in de klas vergelijkt met meeroken. Paul wijst erop dat mede-lerenden ook worden afgeleid als iemand in de omgeving bezig is met spelletjes of messaging.
Leermanagementsystemen bevatten vaak een overweldigend aantal functionaliteiten. Om deze systemen op een goede manier te gaan inzetten moet je niet technologisch gedreven zijn, maar tegelijkertijd wel oog hebben voor de didactische eigenschappen van het systeem. Verder gaat het erom dat je een leermanagementsysteem consistent gebruikt en dat je het systeem geleidelijk meer gaat gebruiken.
Een whitepaper door Sioo De noodzaak voor investeren in Management en Professional Development wordt breed erkend. Het motto...
Het bericht Whitepaper: “Hoe staat het met het Leer- en Ontwikkelbeleid in Nederland?” verscheen eerst op nextlearning.nl.
De titel van dit artikel heeft wat meer uitleg nodig anders dan dat het hier gaat om een plugin die ‘Guest Cohort‘ heet. Om de plugin te kunnen plaatsen allereerst een korte uitleg over drie begrippen. Gast De gastrol in […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Het voordeel Guest Cohort in Moodle! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Ruim een week geleden heb ik aandacht besteed aan de casus van een student van de Universiteit van Amsterdam die weigerde akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden van Turn It It. Deze casus en mijn blogpost hebben veel aandacht gekregen.
Massa’s educatieve data en steeds geavanceerdere technologieën maken adaptief leren mogelijk. De verwachtingen zijn hooggespannen. We moeten echter niet te vroeg juichen en ook oog hebben voor de beperkingen.
Petr Johanes en Larry Lagerstrom van de Stanford University hebben voor de American Society for Engeneering Education een paper geschreven waarin zij
Moodle 3.4 is uitgekomen in de tweede week november 2017. Hoog tijd om ons overzicht ‘Functionaliteit per Moodle versie‘ opnieuw te publiceren bijgewerkt met de nieuwe en verbeterde zaken in 3.4. We houden dit overzicht bij sinds Moodle 2.1 uitkwam […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Gisteren heb ik geblogd over mijn bescheiden bijdrage aan de openbare les van mijn oud-collega Fleur Prinsen als lector digitale didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. In onderstaande bijdrage geef ik een impressie van haar lectorale rede.
Deze openbare les werd overigens ook al tekenend samengevat door Renée van den Kerkhof (zie foto).
Vandaag heeft mijn oud-collega Fleur Prinsen haar lectorale rede over digitale didactiek gehouden. Fleur had mij gevraagd mee te lezen, een korte inleiding te verzorgen en de discussie te modereren. In deze blogpost staat de tekst van mijn beknopte inleiding.
Het bericht Hoe maak je jezelf online zichtbaar, zonder een uithangbord te worden? verscheen eerst op Ennuonline.
Het is bijzonder ingewikkeld om te onderzoeken of leerprogramma’s bij hebben gedragen aan resultaten die een organisatie heeft geboekt. Hebben de leerprogramma’s bijgedragen aan de prestaties van werknemers (performance-based results)? Nieuwe technologieën en inzichten bieden hiervoor een perspectief,
Of het nu intern of extern is: communicatie is cruciaal voor success in je organisatie. Iedere medewerker heeft hier aandeel in. Veel bedrijven hebben dit ook wel door, maar zien vervolgens een hoop beren op de weg: is het niet erg inefficiënt om zoveel mensen te trainen? Helpt het überhaupt wel, en wat voor kostenplaatje hangt eraan? Dit artikel ontkracht de grootste misverstanden over communicatietraining voor grote groepen.
Een Moodle toets kun je op verschillende manieren aan cursisten tonen. Je stelt dit op toetsniveau in door een keuze te maken bij de optie ‘Hoe vragen zich gedragen‘. Bij alle mogelijkheden maak je gebruik van vragen die zijn opgenomen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle toets modus Uitgestelde feedback met uitleg verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij de introductie van nieuwe technologie binnen opleidingen en onderwijs zijn we vaak geneigd in eerste instantie te kijken het vervangen of verbeteren van ‘traditionele’ instructievormen. Virtual en augmented reality worden daar ook voor ingezet. Het kan echter ook anders.
De Moodle toets activiteit kent veel mogelijkheden en instellingen waardoor je toetsvragen op veel manieren aan cursisten kan presenteren. 1 poging of meerdere, geen of veel feedback etc. De gemaakte toetsvragen konden tot nu toe echter alleen gebruikt worden binnen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Gebruik Moodle toetsvragen in je content verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het is ondoenlijk om rond de jaarwisseling uitgebreid in te gaan op alle bijdragen over trends op het gebied van leren (en technology enhanced learning). In deze bloemlezing wil ik drie bijdragen kort bespreken.
Campus Technology heeft een panel van ‘IT Leaders’ uit het Amerikaanse hoger onderwijs laten reflecteren op ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol zullen gaan spelen.
Door Karen Daleboudt Het dilemma Als learning professional ken je het dilemma vast wel. Ergens in de...
Het bericht Top 3: samen leren leren in de praktijk verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het is de 2e maandag van januari en zoals verwacht heeft Moodle vanmorgen de updates online gezet van de volgende versies: Moodle 3.4.1 release notes Moodle 3.3.4 release notes Moodle 3.2.7 release notes Moodle 3.1.10 release notes In versie 3.4.1 […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Updates van Moodle 3.4 en 3.3 beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij Internet of Things (IoT) zijn apparaten via internet met elkaar verbonden waardoor zij onder meer data onderling kunnen uitwisselen. Deze technologische ontwikkeling is al jaren in opkomst. Analisten voorspellen dat IoT in 2018 echt zal doorbreken. Maar volgens mij nog niet op het gebied van onderwijs en opleiden.
Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) heeft grote gevolgen voor consumenten, bedrijven en de samenleving als geheel. Veel beroepen worden beïnvloed door AI of zullen door deze technologische ontwikkeling worden geraakt. Maar hoe zit het met de gevolgen van adviseurs?
Gisteren heb ik als associate de Nieuwjaars plenaire vergadering van VKA bezocht.
Het Zoomvliet College organiseerde gisteren en vandaag een 24uurs sessie voor het eigen managementteam. Tijdens deze sessie wilde men ook aandacht besteden aan blended learning en digitalisering van het MBO. Ik mocht daar een interactieve presentatie over verzorgen.
Ik ben begonnen met de vraag of de aanwezigen zich herkennen in het volgende beeld:
De gebruikswaarde van ICT voor onderwijs wordt niet meer ontkend.
Avetica heeft zich vanaf 2003 ontwikkeld tot een toonaangevende organisatie in de e-learning branche. Wij leveren e-learning services op alle gebieden rondom Moodle, waaronder hosting, support, consultancy, training en maatwerk. Onze missie is e-learning bereikbaar maken voor iedereen die het […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Save the Date! Avetica Live Event op 20 maart 2018! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Moodle beschikt standaard niet over een mogelijkheid om cursus certificaten aan te maken. Gelukkig zijn er wel verschillende plugins die dit mogelijk maken. In onze praktijk gebruikten we tot nu toe een plugin waarbij de opmaak van het certificaat gedaan […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle certificaat plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Om gebruik te kunnen maken van educatieve applicaties moet je soms akkoord gaan met een gebruikersovereenkomst waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met data. Meestal accepteren lerenden die voorwaarden klakkeloos. Maar niet altijd. En wat doe je als een student niet akkoord wil gaan met de ‘user agreement’ en daardoor geen opdrachten kan inleveren die op originaliteit wordt gecontroleerd?
Door: Fleur Stiels (Dutch Rose Media) Verschillende vormen van storytelling zijn al jaren overal te vinden: in...
Het bericht Breng educatie tot leven met immersive storytelling! verscheen eerst op nextlearning.nl.