Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen

Al eerder schreven we op Moodlefacts dat Moodle haar focus gaat verleggen naar Europa. Op de Australische Moodlemoot #MootAU17 is bekend gemaakt dat dit ook zijn financiële vruchten afwerpt en dat Moodle een Europese investering van $6m AUD heeft binnen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de e-learning markt zich?

Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: de ideale collega

De ideale collega: iedereen heeft hem of haar graag naast zich. Maar hoe ziet de ideale collega eruit? En wat kan hij of zij juist beter niet doen? We vroegen het de Nederlandse kantoormedewerker. Bekijk de resultaten in deze infographic! 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het gaat om de didactiek, suffie

Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit?

In deze workshop van 2-4 uur starten we met de bingo over ‘de toekomst van het leren’ om te kijken welke kennis en ervaring er al in de groep zit. Het is ook een vrolijke manier om in het onderwerp te komen. Hierna volgt een presentatie over trends in leren, zoals gamification, social learning, content […]

Het bericht Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Voorbereid op Algemene verordening Gegevensbescherming 25 mei 2018

Menig congres en nieuwsbericht gaat hierover; de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die per 25 mei 2018 ingaat. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Voorbereid op Algemene verordening Gegevensbescherming 25 mei 2018 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 24-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Luisteren naar lekkere muziek tijdens het werk (op school)? Download de Delta Radio 90 app

Afgelopen zomervakantie had ik voor mezelf twee hobbyprojecten bedacht: 1) een ebook maken van een aantal artikelen die ik over […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ook laptops in de klas verbieden?

Er is niet alleen discussie over het nut van smartphones in de klas, ook de zinvolheid van laptops tijdens de les wordt betwijfeld.  Wat zijn argumenten voor, wat zijn argumenten tegen?

Docent Lexi Lieberman zet de argumenten voor en tegen het gebruik van laptops in de klas op een rij.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Met handmatig crossposten op LinkedIn bereik je een groter publiek

Op 17 maart jongstleden besloot ik mijn professionele blogposts ook te publiceren op LinkedIn. In deze bijdrage maak ik de balans van dit handmatig crossposten op. Spoiler alert: ik raad dit elke blogger, die schrijft over zijn vakgebied, aan.

LinkedInIk vind het belangrijk om online kennis te delen door mijn meningen en reflecties te publiceren,

Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie bij studiedag voor mbo taaldocenten: ’24/7 Online – Nederlands in de 21ste eeuw’

Vandaag mocht ik een korte presentatie op de studiedag voor mbo taaldocenten verzorgen in Amersfoort. In mijn presentatie ging ik […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Toegang voor ouders tot learning analytics?

Binnen het onderwijs slaan we steeds meer data over lerenden op die we vervolgens kunnen analyseren en op diverse manieren kunnen gebruiken. Op dit moment zijn  dat vooral digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen. Er zijn scholen die ouders hier toegang toe geven.

Lees verder
Van Avetica | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Image Sequencing, een nieuwe sorteeroefening van H5P

Sorteer de volgende afbeeldingen van oud naar nieuw Sorteer de volgende afbeeldingen van klein naar groot Zomaar twee opdrachten die je kan geven aan je deelnemers als je het nieuwe contenttype Image Sequencing gebruikt van H5P. Met deze sorteeroefening krijg je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Image Sequencing, een nieuwe sorteeroefening van H5P verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden online ‘bij de les’ houden?

Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.

Lees verder
Van Avetica | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie van Flashcards van H5P

Flashcards inzetten blijft altijd een leuke interactieve activiteit en het was een van de eerste contenttypes van H5P. Flashcards worden vooral gebruikt om leerstof uit je hoofd te leren en een leuke interactieve toets te maken. Probeer hieronder maar een Flashcard […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe versie van Flashcards van H5P verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Splintt | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Home-made e-learning

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. Bij het terugblikken kwamen er 11 tips naar voren, die ik heb herschreven en ingedikt tot 10 tips. Je kunt ze […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. Bij het terugblikken kwamen er 11 tips naar voren, die ik heb herschreven en ingedikt tot 10 tips. Je kunt ze […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Integraal model voor de didactiek van online en blended onderwijs

Bij het ontwikkelen en verbeteren van online en blended learning helpt het om door een bepaalde theoretische bril te kijken. Anthony Picciano heeft onlangs een paper geschreven waarin hij probeert op basis van een groot aantal leertheorieën, concepten en modellen een integraal model te ontwikkelen.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. In de leergang ontwerpen van blended leren hebben we 10 tips geoogst. Goede tips voor iedereen die met blended leren aan […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing microlearning

Een aantal jaren geleden verschenen er zo veel bijdragen over massive open online courses, dat ik besloot samenvattende bloemlezingen over dit onderwerp te schrijven. Microlearning staat momenteel in de ‘spotlights’ van de gemeenschap van ‘leren en ontwikkelen’. Deze blogpost bevat daarom korte impressies van drie artikelen op mijn leeslijst.

Lees verder
Van SBO | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Werkplekleren

We zijn het er bijna allemaal over eens, het leren moet verplaatst worden naar de werkplek. Ondanks...

The post eBook Werkplekleren appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

BigBlueButton 2.0 Beta is beschikbaar

Voor wie de naam BigBlueButton niet kent, eerst maar een korte introductie. BigBlueButton is een open source webconferentiesysteem voor online leren. Het wordt vaak ingezet als virtual classroom en het heeft een prima integratie in Moodle. BigBlueButton moet draaien op een aparte […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht BigBlueButton 2.0 Beta is beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Europese industriëlen pleiten voor meer aandacht voor digitale bekwaamheden en ‘digitaal leren’

We schijnen aan de vooravond te staan van de vierde industriële revolutie, die door een voortschrijdende digitalisering wordt veroorzaakt. Volgens een groep Europese industriëlen vraagt dat om een investering in digitale bekwaamheden van aankomende en zittende werknemers. Technology enhanced learning speelt daar een belangrijke rol bij.

Lees verder
Van Avetica | 18-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Statistieken cursusgebruik Moodle

Hoe wordt jouw Moodle cursus gebruikt door de deelnemers? Downloaden ze vooral documenten of zijn ze ook actief op het forum? Van een paar Moodle cursussen kan je dit nog wel redelijk bekijken, maar als het gaat over tientallen of […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Statistieken cursusgebruik Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning”

By Bob Mosher How words are defined, and then interpreted, is a big deal.  “Fine” or “Fine”...

The post Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning” appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waar blijft de Kennisnet Onderwijsmodus app?

De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken.  Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zelfgestuurd leren kan, maar….

Het Franse Ecole 42 kenmerkt zich door een zeer eigenzinnige opzet en didactiek. Deze school tart ogenschijnlijk met succes een groot aantal wetten van ons onderwijs, en slaat nu haar vleugels uit naar Brussel. We moeten er m.i. echter voor waken om concept en didactiek klakkeloos toe te passen op ander onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bekijk de ontwikkeling van leertechnologie vanuit historisch en ideologisch perspectief

Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren” schijnt de Amerikaanse auteur Pearl Buck ooit geschreven te hebben. Wat mij betreft geldt dat ook voor de ontwikkeling van leertechnologie.

Lees verder
Van SBO | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘Its the context, stupid!’

Door: Marjolein van Altena, NSCU Krijg je organisatie in de leerstand met de 10 E aanpak. Met de...

The post ‘Its the context, stupid!’ appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het succes van het Philadelphia Leerhuis

Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis?

Kasteel WoerdenVanmiddag heb ik op uitnodiging van Pim van Velsen van Kumi-Kata een zogenaamde Leader Lunch bijgewoond.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Helen Blunden: how to share your work out loud

AANMELDEN - Wil jij weten wat Working Out Loud is? Nieuwsgierig naar goede voorbeelden? En hoe je het zelf kunt toepassen? Doe mee en laat je inspireren door Helen Blunden op 10 oktober.

Het bericht Helen Blunden: how to share your work out loud verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe denken lerenden over het gebruik van leertechnologie (volgens een grootschalig onderzoek)?

Het is altijd fijn dat onderzoek bevestigt waar je al langer van overtuigd bent. Het Britse JISC heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van 22.000 lerenden net het gebruik van leertechnologie in het hoger onderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een alternatief voor de flipped classroom?

Het concept van de flipped classroom bestaat ongeveer tien jaar. Wat mij betreft is dit één van de elf modellen voor blended learning. Niet iedereen is hier enthousiast over. Er worden alternatieven ontwikkeld, waarbij video overigens ook een belangrijke rol kan spelen.

Lees verder
Van Avetica | 12-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Avetica zoekt 2e lijns Supportmedewerker Moodle

Ben jij de 2e lijns Supportmedewerker Moodle die wij zoeken? Durf jij verantwoordelijkheid te nemen voor issues bij klanten, ben jij analytisch en oplossingsgericht en heb jij kennis van Linux? En wil je werken in een sociaal en gedreven team? […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica zoekt 2e lijns Supportmedewerker Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bedrijft John Hattie pseudowetenschap?

John Hattie’s werk Visible Learning is binnen onderwijskunde zeer gezaghebbend. Hattie geeft hierin op basis van diverse meta-studies aan welke maatregelen docenten kunnen treffen ten behoeve van effectief onderwijs, en welke niet of minder effectief zijn. Hattie’s werk ligt echter ook flink onder vuur.

Lees verder
Van SBO | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen uit de NS-praktijk

Door: Evelyn van Asselt, Human Performance Consultant NS NS staat voor de uitdaging om de dienstverlening voortdurend te verbeteren....

The post Ervaringen uit de NS-praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases Moodle 3.3.2, 3.2.5 en 3.1.8

Zojuist zijn op download.moodle.org de laatste releases van Moodle online gezet. Met deze updates van Moodle zijn weer performance verbeteringen, bugfixes en beveiligingsissues opgelost. Zie voor een volledig overzicht de linkjes hieronder: Moodle 3.3.2 release notes Moodle 3.2.5 release notes […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases Moodle 3.3.2, 3.2.5 en 3.1.8 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het gaat niet om technologie maar om leren hoe je je kunt ontwikkelen in een complexe wereld vol veranderingen

Van oudsher heb je binnen het onderwijs ‘evangelisten’ op het gebied van technologie, maar ook felle critici. Media doen er echter niet toe. Wel leerprocessen. En deze leerprocessen kun je faciliteren en mogelijk maken met technologieën.

Sociaal netwerkVia Stephen Downes heb ik het artikel More Or Less Technology In The Classroom?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Noodhulp voor Sint Maarten. Uiteraard, maar….

In 2011 heb ik het genoegen gehad vakantie te hebben gevierd op Sint Maarten en Saba. Een prachtig gebied. Het doet me dan ook pijn aan de ogen als ik de gevolgen van de orkaan Irma op TV zie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De telefoon-tas: ook voor (jong)volwassenen?

Hoe kun je smartphones zinvol gebruiken binnen het onderwijs en tegelijkertijd afleiding voorkomen? Door een ‘telefoon-tas’ te gebruiken. Volgens mij is zo’n tas ook nuttig voor het mbo, hoger onderwijs en opleiden voor volwassenen.

De telefoon-tas (zie afbeelding) hang je bijvoorbeeld aan de deur van je klas.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat jouw compliance-training mist

Als bedrijf dat te maken heeft met regels en wetgeving, ontkom je er niet aan: compliance-trainingen. Vaak gericht op theorie, zelden op de praktijk. Natuurlijk hebben je medewerkers pure kennis nodig van wat mag en wat niet, maar een minstens zo groot deel van compliance is juist praktisch. Grote kans dat jouw compliance-training dit mist!

Lees verder
Van Patrick Koning | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsbezoek van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs aan het Koning Willem I College

Dinsdag 19 september bezoekt de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs het Koning Willem I College. De leraren van deze onderwijsinstelling […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer?

Rondom generatieverschillen op de werkvloer is een soort welles / nietus discussie gaande. Aan de ene kant heb je de mensen die geloven dat er belangrijke verschillen zijn en dat elke organisatie hier op in zou moeten spelen. Met name over millennials wordt veel geschreven, kijk bv. naar het NRC artikel Er valt vaak niet […]

Het bericht De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer?

Rondom generatieverschillen op de werkvloer is een soort welles / nietus discussie gaande. Aan de ene kant heb je de mensen die geloven dat er belangrijke verschillen zijn en dat elke organisatie hier op in zou moeten spelen. Met name over millennials wordt veel geschreven, kijk bv. naar het NRC artikel Er valt vaak niet […]

Het bericht De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Formeel en informeel leren: combineer het beste van beide werelden

Ik krijg -met name op Twitter- regelmatig de indruk dat je een socialist en een kapitalist gemakkelijker op één lijn krijgt dan adepten van ‘informeel leren’ en aanhangers van ‘formeel leren’. Terwijl je beide ‘werelden’ volgens mij prima kunt verenigen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De onderwijsinstelling als kerkhof?

Hoogleraar Barbara Oakley is docente van één van de meest populaire massive open online courses. Deze MOOC “Learning How to Learn”  heeft zo’n twee miljoen geregistreerde lerenden.  Edsurge heeft haar geïnterviewd over een aantal aspecten met betrekking tot leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Blockchain in Education 2017 #bcined2017

Als je tijdens de zomervakantie honderden mensen kunt werven voor een conferentie in Groningen, dan moet je wel een heel boeiend thema te pakken hebben. De organisatoren van de conferentie Blockchain in Education 2017 is dat gelukt. Wat waren de belangrijkste uitkomsten van deze conferentie?

Lees verder
Van Kasper Spiro | 05-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Return on Investment or “ROI”: pie chart in the sky

There’s a Big Misconception out there about e-Learning, and its sell-by date has passed this long since. It is that the value of e-Learning can be measured as a return on investment (ROI). My contention, simply put, is that it can’t.

Return on investment and e-learning?

Now don’t get me wrong: e-Learning, in my book, is the bees’ knees for a whole host of reasons, many of which I’ve touted in other blogs here. It’s the way to go. But ROI is not (and never has been) the way to measure the value it adds. If you’re reading this and thinking I’m going out on a limb here, then statistically at least, you’re not wrong: Google ROI e-learning and you’ll get 2,450,000 results in .43 seconds. Two-and-a-half million search results surely can’t be wrong. And surely, then, there must be some connection between ROI and e-Learning. There is indeed. But it’s historical, not causative, and it’s based in a simple confusion. Rewind to the 1990s, when e-Learning was starting to make a splash. In those days, a lot of businesses had a physical academy or a training centre, and they would fly people in to take courses in your standard classroom setting. That meant considerable investments on a lot of fronts. And then along comes e-learning, and it almost sells itself because it’s so much less expensive. So, to be clear: we’re talking here about savings: doing the same or a better job for less. return-on-investment image

Cost saving is the ancient Return on investment

And at some point there was a bit of terminological confusion, and talk of savings became talk of ROI. And companies were indeed switching to e-Learning, so the ROI story seemed to be working. And if something works, you stick with it. Take it from me: I stuck with it too, for a long time. But then it dawned on me: the industry’s been right to talk up the value of e-Learning, but mistaken to present that value in terms of ROI. How can I be so sure? Well let’s look at what ROI is: a measure of the efficiency of an investment in yielding a return, expressed as a percentage over time. The first thing to say about this definition is that it has nothing to do with savings—with how much an investor might have had to invest in some other solution. The second thing is that, while ROI can be a form of value, there are other forms—and not all of them are so readily quantifiable.

The value of e-learning is not in ROI, but in...

And this is the crux of the matter: e-Learning is a boon to companies in its own right (and not just because it’s less expensive than in-class learning): it adds considerable value—but not in a way that is immediately quantifiable, and certainly not on a dollar-for-dollar basis. So here’s a modest start to what I think could be a paradigm shift in how we think about the benefits of e-learning:
  • Don't try to link (e)Learning directly to extra revenue. It is not possible.
  • The success of onboarding programs can be measured. It is one of the few points where a return of investment can be established.
But for the rest, it is hard to measure any ROI. This means the bottom line is that e-Learning creation has to be cheaper and it needs to be faster:
  • In our flexibilized labour market, companies will still want to invest in their people, but without naively pouring huge sums into centralized learning only to see employees move on after a couple of years. The decentralized, agile employee generated e-Learning courses can help them do just that.
  • Employee-generated e-Learning is less expensive than in-class courses and than e-Learning courses that are produced by developers and instructional designers—and it’s a lot faster and more flexible.
  • When a subject matter expert creates a course, not only his colleagues will benefit. He will achieve greater master of the subject matter they’re presenting—creation being the highest level of mastery in Bloom’s taxonomy. And that, in turn, creates decentralized pockets of enhanced expertise throughout an enterprise.
Now this model is still a work in progress, and will need plenty of refinement. But for my money (and yours, too), sustainable, employee-generated e-Learning is the best way to keep the process of continual improvement humming along. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie kan services voor lerenden versterken

De opmars van artificiële intelligentie is al een hele tijd aan de gang en lijkt onstuitbaar. Deze technologische ontwikkeling biedt kansen voor de begeleiding van lerenden.

De Educause Review biedt Michael King van IBM een podium om te reflecteren op de gevolgen van artificiële intelligentie voor onderwijs en opleiden.

Lees verder
Pagina 63 van 112Eerste   Vorige   58  59  60  61  62  [63]  64  65  66  67  Volgende   Laatste