Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Richard Mayer is bekend van zijn Cognitive Theory of Multimedia Learning. Daarin beschrijft hij hoe je multimedia zodanig kunt gebruiken dat leren wordt bevorderd. Zijn theorie en onderzoek is zeer relevant voor het ontwikkelen van online leerstof. Maar je kunt de bevindingen ook toepassen op online en face-to-face-presentaties.
Presentaties tijdens conferenties worden vaak bekritiseerd. Saai, weinig leerzaam, ‘Death By Powerpoint’. Het zou al veel schelen als we bij het ontwikkelen van een presentatie meer rekening zouden houden met Mayer’s multimedia-principes. In Make the Presentation Count beschrijft Anna Navin Young aan de hand van de Cognitive Theory of Multimedia Learning waar je rekening mee moet houden als je een presentatie maakt.
Minimaliseer het verwerken van onbelangrijke informatie
Faciliteer essentiële verwerking
Inspireer lerenden actief te verwerken
Daarbij gaat het om strategieën waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale ‘aanwijzingen’ die de betrokkenheid en motivatie van lerenden bevorderen. Deze strategieën zijn vooral voor online presentaties van belang.
Controleer of lerenden hun aandacht nog steeds bij de presentatie houden
Goed voornemen: ik zal deze blogpost als checklist gebruiken als ik presentaties maak.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar